Varför man inte ska köpa färdigbyggda märkes speldatorer.

Permalänk
Medlem

Varför man inte ska köpa färdigbyggda märkes speldatorer.

I denna guide tänkte jag gå över varför man INTE ska köpa färdigbyggda speldatorer då det ofta slutar i att man betalar mycket för märket och inte komponenterna.

Om vi ska jämföra en färdigbyggd märkes dator med en ihop plockad ser man markant skillnad i prestanda.

Exempel på företag som gör färdigbyggda datorer är:

HP
ALIENWARE
ACER

Jag har valt en produkt ifrån ett av företagen att jämföra hur mycket bättre jag kan få för samma prispeng om man bygger själv. Priset på den färdigbyggda ligger runt 9000 kronor beroende på försäljare

Den färdigbyggda är en Acer Predator G3620

Specifikationer i färdigbyggda (Acer Predator G3620 ) :
Intel® Core™ i5-3470 - QuadCore
4GB DDR3-1333, 4GB DDR3-1333
4GB DDR3-1333,
1000GB-7.2K-SATA,
Nvidia GT645-3 GB DDR5 (DVI, HDMI, DP)
DVD Super-Multi 16X
USB Mouse&Keyboard
Cold Swap HDD Cage,
USB3.0,
Card Reader,
500W
Windows 7 Home Premium - 64

Denna dator har svårt att stå sig emot Kompletts dator och dator byggd av ihop plockade delar. Nätaggregatet kan göra det svårt för framtida klocking och avsaknaden av en eftermarknads processorfläkt gör det ännu svårare.

Specifikationer i dator som man bygger själv (Jag har valt delar till hänsyn av budget och framtida uppgraderingar)

Här en en unboxing video av grafikkortet som sitter i Kompletts dator (Den ihop plockade har samma men en annan eftermarknadskylare)

Sweclockers har även gjort en benchmark på detta kort

http://www.sweclockers.com/recension/15131-amd-radeon-hd-7870...

I benchmarken fick 7850 runt 60 fps med allt på High i Battlefield 3 vilket GTS 645 aldrig skulle komma i närheten av samma FPS på samma inställningarna.

I den färdigbyggda datorn finns det gott om plats för uppgraderingar om man i framtiden skulle tänka sig behöva ett till grafikkort (OBS du måste införskaffa ett starkare nätaggregat). Datorn kan även klockas till en del pga av nätaggregatet har mer styrka än den färdigbyggdas.

Om man inte vill bygga datorn själv men ändå få bang for the buck så att säga kan jag rekommendera Kompletts färdigbyggda datorer. Kompletts dator som jag har valt ur liknar den jag valde att plocka ihop och bygga själv fast med en liten nedgradering på processorn och RAM. Det som är bra med Kompletts datorer är att du kan konfigurera som du vill och även få ett bra pris på produkterna. Om du inte tycker att SSDn räcker kan du kryssa i en till hårddisk. Även 3 års garanti ingår.

Detta är min första guide skriven på forumet. Meningen med guiden är inte att spotta på färddigbyggda märkesdatorer men göra folk uppmärksamma på att man kan få så mycket mer för pengarna. Kom gärna med konstruktiv kritik och vad jag kan förbättra med mitt skrivade. Jag försökte ta fram benchmarks på båda grafikkorten men GTS 645 gick det inte att hitta någon. Tack på förhand och tack till Komplett för den bra servicen jag har fått när jag har köpt produkter från er.

Tack för din röst! ( Du röstar genom att klicka på "Gilla" under inlägget)

Permalänk
Medlem
Skrivet av loako:

Det kan även vara bra att lista Acer datorns komponenter så man ser prisskillnaden, för den oinsatte kan det du tagit fram lika gärna vara sämre. Annars bra!

ACERns komponenter finns listade

Permalänk
Medlem

Jag gillar guiden och den är väldigt bra för flera nybörjare på vad de ska köpa för dator, det här ger en bättre insyn på hur mycket mer man kan få för pengarna, sen är det lite lustigt att den här guiden är med i en tävling för just Ailenware som har exakt det du syftar på, ''själva märket kostar pengar'' annars var det väl skrivet men hittade några felskrivningar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudzki:

ACERns komponenter finns listade

Missade det helt ursäkta:)

Visa signatur

2500k@4.1Ghz - MSI P67A GD55 - 12GB 1600Mhz - A-Data 120GB SSD - Fractal Design Define R3 - Powercolor 7970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudzki:

I denna guide tänkte jag gå över varför man INTE ska köpa färdigbyggda speldatorer då det ofta slutar i att man betalar mycket för märket och inte komponenterna.

Om vi ska jämföra en färdigbyggd märkes dator med en ihop plockad ser man markant skillnad i prestanda.

Exempel på företag som gör färdigbyggda datorer är:

HP
ALIENWARE
ACER

Jag har valt en produkt ifrån ett av företagen att jämföra hur mycket bättre jag kan få för samma prispeng om man bygger själv. Priset på den färdigbyggda ligger runt 9000 kronor beroende på försäljare

Den färdigbyggda är en Acer Predator G3620

http://imgur.com/pM2gI

Specifikationer i färdigbyggda (Acer Predator G3620 ) :
Intel® Core™ i5-3470 - QuadCore
4GB DDR3-1333, 4GB DDR3-1333
4GB DDR3-1333,
1000GB-7.2K-SATA,
Nvidia GT645-3 GB DDR5 (DVI, HDMI, DP)
DVD Super-Multi 16X
USB Mouse&Keyboard
Cold Swap HDD Cage,
USB3.0,
Card Reader,
500W
Windows 7 Home Premium - 64

Denna dator har svårt att stå sig emot Kompletts dator och dator byggd av ihop plockade delar. Nätaggregatet kan göra det svårt för framtida klocking och avsaknaden av en eftermarknads processorfläkt gör det ännu svårare.

Specifikationer i dator som man bygger själv (Jag har valt delar till hänsyn av budget och framtida uppgraderingar)

http://i.imgur.com/8BGnz.png

Här en en unboxing video av grafikkortet som sitter i Kompletts dator (Den ihop plockade har samma men en annan eftermarknadskylare)

http://www.youtube.com/watch?v=fM0AIijZnaM

I den färdigbyggda datorn finns det gott om plats för uppgraderingar om man i framtiden skulle tänka sig behöva ett till grafikkort (OBS du måste införskaffa ett starkare nätaggregat). Datorn kan även klockas till en del pga av nätaggregatet har mer styrka än den färdigbyggdas.

Om man inte vill bygga datorn själv men ändå få bang for the buck så att säga kan jag rekommendera Kompletts färdigbyggda datorer. Kompletts dator som jag har valt ur liknar den jag valde att plocka ihop och bygga själv fast med en liten nedgradering på processorn och RAM. Det som är bra med Kompletts datorer är att du kan konfigurera som du vill och även få ett bra pris på produkterna. Om du inte tycker att SSDn räcker kan du kryssa i en till hårddisk. Även 3 års garanti ingår.

http://i.imgur.com/6dpnc.png

Detta är min första guide skriven på forumet. Meningen med guiden är inte att spotta på färddigbyggda märkesdatorer men göra folk uppmärksamma på att man kan få så mycket mer för pengarna. Kom gärna med konstruktiv kritik och vad jag kan förbättra med mitt skrivade. Jag försökte ta fram benchmarks på båda grafikkorten men GTS 645 gick det inte att hitta någon. Tack på förhand och tack till Komplett för den bra servicen jag har fått när jag har köpt produkter från er.

Tack för din röst!

Vill bara lämna lite kritik. Vist det agget "fungerar". Men som du själv skrev så ska det gå att sätta in vassa komponenter och hålla länge (GS serie hör inte till dom). XFX eller liknande är mer bang for the buck. Men är väll personligt vad man föredrar. Mycket bling och lite innehåll eller tvärt om.

Edit sen är tyvärr priset på HDD lite obalanserat en Tb disk får du för en hundring extra och du lär inte behöva byta den för att saker inte får plats på många år (men har man inte råd med den extra hundralappen får man prioritera).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Var själv en av idioterna som köpte märkes datorer från tex acer, och har nu på senare dar insett hur extremt mycket bättre prestanda man kan fiska ihop med att bygga själv / köpa färdigbyggt, denna tråd är grym för de som inte vet hur datorer fungerar!

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Medlem

Sure man ska inte köpa märkes dator, men bara för att din dator ser biligare ut ska du inte ta det billigaste chassit -.-

Permalänk
Medlem

Du borde ta ned detta inlägg (eller flytta till en annan del av forumet, då du har en poäng) eftersom att det ger arrangören dålig publicitet och därigenom minskar värdet de får ut av arrangemanget. Vilket gör det blir mindre troligt att det upprepas och då kan inte vi njuta av myntets andra sida.

Edit:
Nvm, I'm an idiot -.-

Visa signatur

Processor: i5 760 Morderkort: Gigabyte GA-P55A-UD4 Ram: 4 Gb Grafikkort: XFX HD5850 Black edition Nätagg: Dark power Pro 750W Operativdisk: Corsair Force 120 Gb Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio Bulk

Permalänk
Medlem
Skrivet av 5Aces:

Du borde ta ned detta inlägg (eller flytta till en annan del av forumet, då du har en poäng) eftersom att det ger arrangören dålig publicitet och därigenom minskar värdet de får ut av arrangemanget. Vilket gör det blir mindre troligt att det upprepas och då kan inte vi njuta av myntets andra sida.

Hur ger jag komplett dålig publicitet? Jag skriver i slutet att guiden inte den inte är till för att spotta på märkesdatorer utan visa medlemmar att man kan få mer för pengarna.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte hålla på och jämföra datorer för att förstå varför man inte ska köpa märkesdatorer.

Det räcker ju att inse att märkesdatorer är en affärsmodell som går ut på att köpa in delar, sätta ihop dem, och sedan sälja till ett dyrare pris.

Redan där är det ju uppenbart att man kan spara pengar genom att göra arbetet själv. Ren logisk slutsats, behövs inget jämförande av specs.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Hur ska en nybörjare veta att din dator är bättre? För som jag förstår det så har du bara lagt ihop en kundvagn men inte sagt varför den är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Hur ska en nybörjare veta att din dator är bättre? För som jag förstår det så har du bara lagt ihop en kundvagn men inte sagt varför den är bättre.

Har skrivit att den har bättre uppgraderings möjligheter och det är helt omöjligt att hitta benchmarks på GTS 645.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 5Aces:

Dells konsumentgrupp för stationära entusiastbyggen hänger inte på SweC (hoppas jag.)

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudzki:

Har skrivit att den har bättre uppgraderings möjligheter och det är helt omöjligt att hitta benchmarks på GTS 645.

Ta då en annan dator? typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1272583

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudzki:

Hur ger jag komplett dålig publicitet? Jag skriver i slutet att guiden inte den inte är till för att spotta på märkesdatorer utan visa medlemmar att man kan få mer för pengarna.

Ursäkta är jag som är en idiot, fick för mig att det var dell som anordnade :S Sorry, trött och korkad

Visa signatur

Processor: i5 760 Morderkort: Gigabyte GA-P55A-UD4 Ram: 4 Gb Grafikkort: XFX HD5850 Black edition Nätagg: Dark power Pro 750W Operativdisk: Corsair Force 120 Gb Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio Bulk

Permalänk
Medlem

Jobba lite mer på guiden. Plocka bort videon den är ganska orelevant, glöm inte att man vill ha den monterad om man precis övergett acer för något som ger mer prestanda per krona. Plocka ihop en dator som matchar acer datorns prestanda och visa även den prislappen. Jämför grafikkortens prestanda på ett bättre sätt, du kan inte bara säga att gtx 645 aldrig slår ett 7850.

Permalänk

Referenser, referenser och åter referenser.
Inte någonstans i tråden ser jag ett aktuellt bevis eller en motivering till varför din egenbyggda dator är bättre.

Specifera vad du menar med uppgraderingar och om det även går att göra med den färdigbyggda datorn från Acer.

Visa signatur

ASUS B8P67 B3 REV. 3.0 / Intel core i5 2500k 4.3 GHz / XFX 6950 2gb 950MHz@1.2mV

Permalänk
Medlem

Nöjd med att jag valde Taurus och inte Acer eller Asus/HP eller nåt skit. Alienware är värst dock, Taurus Experienced som jag har vs en Alienware för samma pris, Taurusen slår den hårt, mycket bättre processor och grafik. Den slår Alienwaren i princip allting tror jag.
Aldrig mer blir det en "märkes" dator. Antingen Inets, Kompletts eller eget bygge!

Permalänk
Medlem

Kör gärna en jämförelse med identiska komponenter, så folk som kanske inte är så kunniga får en riktigt bra bild av hur mycket man sparar in.

Permalänk
Medlem

Visst är dom flesta märkesdatorer lite dyra men http://www.digitalstormonline.com/compblackops.asp är svåra att slå?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Jag köpte en märkesdator(acer) för att den var så prisvärd det är inte så att jag är okunnig om datorer jag försökte att göra en billigare dator med delar och plocka ihop själv men den jag har var mycket mer prisvärd.

Visa signatur

Intel(R) Core(TM)i7-3770 CPU @ 3,40 GHz I AMD radeon(TM) HD 7770 2 gb I 12 gb ram I 1 tb hdd