Varför man inte ska köpa färdigbyggda märkes speldatorer.
I denna guide tänkte jag gå över varför man INTE ska köpa färdigbyggda speldatorer då det ofta slutar i att man betalar mycket för märket och inte komponenterna.
Om vi ska jämföra en färdigbyggd märkes dator med en ihop plockad ser man markant skillnad i prestanda.
Exempel på företag som gör färdigbyggda datorer är:
HP
ALIENWARE
ACER
Jag har valt en produkt ifrån ett av företagen att jämföra hur mycket bättre jag kan få för samma prispeng om man bygger själv. Priset på den färdigbyggda ligger runt 9000 kronor beroende på försäljare
Den färdigbyggda är en Acer Predator G3620
Specifikationer i färdigbyggda (Acer Predator G3620 ) :
Intel® Core™ i5-3470 - QuadCore
4GB DDR3-1333, 4GB DDR3-1333
4GB DDR3-1333,
1000GB-7.2K-SATA,
Nvidia GT645-3 GB DDR5 (DVI, HDMI, DP)
DVD Super-Multi 16X
USB Mouse&Keyboard
Cold Swap HDD Cage,
USB3.0,
Card Reader,
500W
Windows 7 Home Premium - 64
Denna dator har svårt att stå sig emot Kompletts dator och dator byggd av ihop plockade delar. Nätaggregatet kan göra det svårt för framtida klocking och avsaknaden av en eftermarknads processorfläkt gör det ännu svårare.
Specifikationer i dator som man bygger själv (Jag har valt delar till hänsyn av budget och framtida uppgraderingar)

Här en en unboxing video av grafikkortet som sitter i Kompletts dator (Den ihop plockade har samma men en annan eftermarknadskylare)
Sweclockers har även gjort en benchmark på detta kort
http://www.sweclockers.com/recension/15131-amd-radeon-hd-7870...
I benchmarken fick 7850 runt 60 fps med allt på High i Battlefield 3 vilket GTS 645 aldrig skulle komma i närheten av samma FPS på samma inställningarna.
I den färdigbyggda datorn finns det gott om plats för uppgraderingar om man i framtiden skulle tänka sig behöva ett till grafikkort (OBS du måste införskaffa ett starkare nätaggregat). Datorn kan även klockas till en del pga av nätaggregatet har mer styrka än den färdigbyggdas.
Om man inte vill bygga datorn själv men ändå få bang for the buck så att säga kan jag rekommendera Kompletts färdigbyggda datorer. Kompletts dator som jag har valt ur liknar den jag valde att plocka ihop och bygga själv fast med en liten nedgradering på processorn och RAM. Det som är bra med Kompletts datorer är att du kan konfigurera som du vill och även få ett bra pris på produkterna. Om du inte tycker att SSDn räcker kan du kryssa i en till hårddisk. Även 3 års garanti ingår.

Detta är min första guide skriven på forumet. Meningen med guiden är inte att spotta på färddigbyggda märkesdatorer men göra folk uppmärksamma på att man kan få så mycket mer för pengarna. Kom gärna med konstruktiv kritik och vad jag kan förbättra med mitt skrivade. Jag försökte ta fram benchmarks på båda grafikkorten men GTS 645 gick det inte att hitta någon. Tack på förhand och tack till Komplett för den bra servicen jag har fått när jag har köpt produkter från er.
Tack för din röst! ( Du röstar genom att klicka på "Gilla" under inlägget)