Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Feb 2012

AMD Processor model unknown?

Hej. Har problemet att då jag unlockar till 6 kärnor ändras det i BIOS samt Windows och egenskaperna säger AMD Processor model unknown. Jag har en AMD Phenom X4 960T. Jag har nyaste uppdateringen på BIOS med mitt M4A77 moderkort. Har även en till lite underlig fråga. Man kan ju unlocka med mitt moderkort. Förut då jag unlockade gick jag in i t.ex CPU-Z eller Aktivitetshanteraren och dom sa 6 kärnor och CPUn gick från 960T till 1600T om jag minns rätt. Nu står det fortfarande 4 cores men det står att den heter 1600T vid unlock. Är det 6 kärnor? Eller körs den ändå på 4 kärnor om än jag unlockat den?

Detta påverkar knappast prestandan. Men jag tycker att man borde kunna få fram så att den visar vad CPUn heter ifall jag kollar egenskaper eller så? Stör mig på att det står AMD processor model unknown.

Hoppas att någon har svar till detta!

| ASUS Z87-A | Intel Core i7 4770K 4,4 Ghz | Corsair H100i | Gigabyte Radeon HD7970 3GB OC | Corsair Vengeance 8x2GB 1600MHZ DDR3 | Crucial M500 120GB | | Samsung 250GB | NZXT Lexa S | Corsair CX600 |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Att låsa upp processorn är ju att gå utöver det AMD garanterat att processorn ska klara, så därför kan lite märkliga grejer hända då. Processorn låstes ju av en anledning, att den på något sätt var defekt, och därför inte kunde säljas som en fullfjädrar 6-kärnare. Det verkar alltså som du fått ett exemplar som strular lite vid upplåsning, och svårare än så är det troligen inte.

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Titta på AMDs hemsida borde stå där, finns unlock verktyget där också osv

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Haninge
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av jimmooooo:

Hej. Har problemet att då jag unlockar till 6 kärnor ändras det i BIOS samt Windows och egenskaperna säger AMD Processor model unknown. Jag har en AMD Phenom X4 960T. Jag har nyaste uppdateringen på BIOS med mitt M4A77 moderkort. Har även en till lite underlig fråga. Man kan ju unlocka med mitt moderkort. Förut då jag unlockade gick jag in i t.ex CPU-Z eller Aktivitetshanteraren och dom sa 6 kärnor och CPUn gick från 960T till 1600T om jag minns rätt. Nu står det fortfarande 4 cores men det står att den heter 1600T vid unlock. Är det 6 kärnor? Eller körs den ändå på 4 kärnor om än jag unlockat den?

Detta påverkar knappast prestandan. Men jag tycker att man borde kunna få fram så att den visar vad CPUn heter ifall jag kollar egenskaper eller så? Stör mig på att det står AMD processor model unknown.

Hoppas att någon har svar till detta!

Kolla i bios om dom två övriga kärnorna står på disable, där man kan disable och enable kärnor manuellt. Tror det står under Core unlocker eller nåt sånt.

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2007

Enklaste är väl ett prestandatest, kör med fyra kärnor och lås sedan upp de andra sex, gärna något multitrådat - får du bättre prestanda? Var glad då. Annars så kanske ditt ex inte klarar det så bra, alla ex kan inte låsas upp med framgång.