Permalänk
Medlem

Inte under -40C?

Jag mailade chip-con och frågade om prometeia klarar av gaser som r740. Dom sa att dom skulle höra av sig om det den 3:dje Januari om just r740 passar danfoss kompressorn.
Men nått som sa var att Intel och amds processorer kan ta skada vid temperaturer under -40C.
Är det verkligen sant? Jag hade bestämt för mig att processorer arbetar bäst i extremt kalla förhållanden.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Avstängd

Re: Inte under -40C?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin
Jag mailade chip-con och frågade om prometeia klarar av gaser som r740. Dom sa att dom skulle höra av sig om det den 3:dje Januari om just r740 passar danfoss kompressorn.
Men nått som sa var att Intel och amds processorer kan ta skada vid temperaturer under -40C.
Är det verkligen sant? Jag hade bestämt för mig att processorer arbetar bäst i extremt kalla förhållanden.

nej. dom tar skada vid - 275 processorer,tror jag iaf att det var runt - 200 iaf

Visa signatur

Amiga 4000 !!! de kallar jag dator
:D

Permalänk
Hedersmedlem

På min Kära Gamla KryoTech SuperG låg temperaturen kring -40, och även lägre, så jag tror knappast att processorn tar skada, den mår som sagt nog bara bättre.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olit
På min Kära Gamla KryoTech SuperG låg temperaturen kring -40, och även lägre, så jag tror knappast att processorn tar skada, den mår som sagt nog bara bättre.

Kylmediet var kanske -40C, inte processorn.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Har hört att gamla celeron klarar -42 ungefär innan de spricker?

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn

Kylmediet var kanske -40C, inte processorn.

Jasså, jag vill minnas att det var på processorn den mätte, men du vet kanske bättre.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk

En processor mår bara bättre av lägre temps. Minst -150 grader skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så bra på danska så jag kan ju ha misstolkat brevet från chipcon. Men här är brevet:

Citat:

Hej Lasse

Hvis du har udstyret. samt kendskab til det, skulle det være muligt at skifte gassen.

Dog er der her flere ting der spiller ind.

Du vil få kondensens problemer da system ikke er designet til så ekstreme temperatur.

CPU kan tage skade da intel specifikationer siger max -40 grader, ca det samme for AMD.

Om system ellers kan klare R740 kan jeg på nuværende tidspunkt ikke svare på da vi har lukket indtil 3.januar så der er ikke nogle af udviklerne tilstede før da.

M.v.h

Michael Nielsen

Chip-Con Support

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gissar att han skriver så, för att inte kunna bli ansvarig om något händer, även fast det kan vara sant såklart.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Re: Re: Inte under -40C?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crowsepirix

nej. dom tar skada vid - 275 processorer,tror jag iaf att det var runt - 200 iaf

Den absoluta nollpunkten ligger på -273.5

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
En processor mår bara bättre av lägre temps. Minst -150 grader skulle jag tro.

Heehe, är processorn så kall går den sönder kan jag ju säga dig... Iaf i dagens läge. (eller vänta nu, är jag dum i huvet??? )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen

Den absoluta nollpunkten ligger på -273.5

Nehe, är väl -273,15 grader celsius? Alltså 0 kevlin...

Visa signatur

[size="1"] | Asus P4S533 | Intel P4 2.26 @ 2.6 Ghz | 512 Samsung PC 2700 | Gf4 ti4200 64 mb 310/605 | 80 gb IBM 120 GXP | Hercules Fortissimo III 7.1 | Dubbla skärmar; Sony 19" G400 & Samsung 17" 757NF | Chieftech dragon svart | Adsl |Win xp pro | 3DMARK: 13300+ poäng |[/size]

Permalänk

Den klarar ju minst -196 grader. Ln2= flytande kväve är ju -196 och en cpu håller efter det.

Permalänk

Men tror det är avrundat något. Står ju lite olika i olika böcker genom att det är lite oklart vad som är absoulta noll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellsis

Heehe, är processorn så kall går den sönder kan jag ju säga dig... Iaf i dagens läge. (eller vänta nu, är jag dum i huvet??? )

Nehe, är väl -273,15 grader celsius? Alltså 0 kevlin...

Just fasen! ,15 var det...
men det är iallafall mindre än 275
aja big deal... det enda man kan fråga sig är varför en processor skulle ta skada av kyla... det optimerar ju elektronernas framfart om det är kallt. så det borde ju vara bra med kyla!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olit

Jasså, jag vill minnas att det var på processorn den mätte, men du vet kanske bättre.

Så din Kryotechdisplay läste av en intern givare i processorn?

Det är garanterat som på Vapochill & Prometia. Deras display visar kompressortempen, inte CPU. Ska en med Vapochill eller Prometia kolla den riktiga tempen så får dom försöka läsa av den interna givaren eller få en hint iallafall av socketgivaren, men den är som sagt inte så rättvis.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen

Just fasen! ,15 var det...
men det är iallafall mindre än 275
aja big deal... det enda man kan fråga sig är varför en processor skulle ta skada av kyla... det optimerar ju elektronernas framfart om det är kallt. så det borde ju vara bra med kyla!

Jag vet faktist inte alls vad jag pratar om, (om jag tänker efter så gör jag inte det, haha) men jag tror inte att materialen i en processor håller särskilt länge vid sådana extrema temperaturer, nog bara en tidsfråga innan hela skiten krackulerar. (sry, kom inte på ett bättre ord)

Edit: Menar du att en processor skulle vara snabbare vid ~-273.15 grader celsius? Kanske missförstod dig men atomernas rörelsenergi existerar ju inte vid den absoulta nollpunkten så då fungerar ju ingenting, inte ens en processor. (om den nu verkligen ÄR så kall i ÖVERALLT, det är nog omöjligt, men iaf.)

Visa signatur

[size="1"] | Asus P4S533 | Intel P4 2.26 @ 2.6 Ghz | 512 Samsung PC 2700 | Gf4 ti4200 64 mb 310/605 | 80 gb IBM 120 GXP | Hercules Fortissimo III 7.1 | Dubbla skärmar; Sony 19" G400 & Samsung 17" 757NF | Chieftech dragon svart | Adsl |Win xp pro | 3DMARK: 13300+ poäng |[/size]

Permalänk
Medlem

Jao, blir det för kallt så går det nog långsamt, för elektronerna ovh atomenas rörelser avtar ju vid mycket kalla temperaturer, så precis som Hellsis sa så tror jag att nära den extrema nollpunkten så rör sig allt så långsamt att det snarare borde gå långsammare o långsammare desto kallare det blir. Vid -273,15 fallerar allt och den välkända bluscreenen dyker förmodligen upp innan detta inträffar tror jag emellertid att processorn bryts i tusen småbitar.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Men om vi ska återgå till topic
Är det sant att intel rekomenderar att deras processorer inte ska utsättas för temps under -40C?

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk

Maila och fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Jao, blir det för kallt så går det nog långsamt, för elektronerna ovh atomenas rörelser avtar ju vid mycket kalla temperaturer, så precis som Hellsis sa så tror jag att nära den extrema nollpunkten så rör sig allt så långsamt att det snarare borde gå långsammare o långsammare desto kallare det blir. Vid -273,15 fallerar allt och den välkända bluscreenen dyker förmodligen upp innan detta inträffar tror jag emellertid att processorn bryts i tusen småbitar.

Elektronerna står inte stilla. Det är bara atomerna som slutar vibrera så att deras ämnets inre energi är noll.
Dock menade inte jag att processorn ska kylas till -273.15, utan att den kanbli kallare än -40 grader. Jag ser ingenting som skulle kunna ta skada bara för att det blir lite kallare än -40.

Permalänk
Medlem

japanerna var ju nere i över (under?) 40 grader när dom grejjade med en p4.. eller har jag feö?

Permalänk

-196 grader genom att dom använda LN2.

Permalänk
Avstängd

Var processorn -196 grader celsius?! Tror inte att den var det på varmaste stället.. Du har fått det där helt om bakfoten, det du menar är att ämnet de använde var -196 grader celsius, am i right? Så att påstå att processorn är -196 grader bara för att ämnet de kyler det med är det låter ganska korkat... Men jag kan ha fel, du kanske menar att processorn verkligen var så kall i kärnan och att lösningen kanske var runt -250 grader celsius. Tvivlar dock på det, kan inte med min vildaste fantasi få fram en bild i hjärnan på att en processor verkligen håller vid de extrema temperaturerna...

Visa signatur

[size="1"] | Asus P4S533 | Intel P4 2.26 @ 2.6 Ghz | 512 Samsung PC 2700 | Gf4 ti4200 64 mb 310/605 | 80 gb IBM 120 GXP | Hercules Fortissimo III 7.1 | Dubbla skärmar; Sony 19" G400 & Samsung 17" 757NF | Chieftech dragon svart | Adsl |Win xp pro | 3DMARK: 13300+ poäng |[/size]

Permalänk

-196 va själva kylmedlet. Sen kanske den blir -140 om du räknar med processor effekten.

Permalänk
Avstängd

Vem vet...

Visa signatur

[size="1"] | Asus P4S533 | Intel P4 2.26 @ 2.6 Ghz | 512 Samsung PC 2700 | Gf4 ti4200 64 mb 310/605 | 80 gb IBM 120 GXP | Hercules Fortissimo III 7.1 | Dubbla skärmar; Sony 19" G400 & Samsung 17" 757NF | Chieftech dragon svart | Adsl |Win xp pro | 3DMARK: 13300+ poäng |[/size]

Permalänk
Medlem

Enligt databladet för P4 så har det eb min förvaringstemp på -40 men jag hittade inget om min arbetstemp.

Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Maila och fråga.

Svaret jag fick av intel:

Hello Lars,

Thank you for contacting Intel(R) Technical Support.

I understand you are asking is it harmless to run the 2.2 GHz Pentium(R) 4 processor at -60 degrees Celsius.

No we do not recommend you attempt to use the processor below -5 degrees Celsius. You may cause damage to the processor and other system components attempting to use it at to low of a temperature.

ehm, jaha. inte under -5C?

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Sundelin: säkert med tanke på kondensrisk m.m, maila nån på xtremesystems eller liknande som använt ln2 och hör om de processorerna tar fysisk skada av temperaturerna.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Hah, Intelsnubben trodde han snackade med nån n00b, men om han bara anade att det var en 1337 swecare han snackade med så skulle han nog skjuta sig själv nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen
Hah, Intelsnubben trodde han snackade med nån n00b, men om han bara anade att det var en 1337 swecare han snackade med så skulle han nog skjuta sig själv nu

Haha!
Jo...

Visa signatur