Permalänk
Medlem

Vattenkylt SilverStone Temjin TJ11B

Har nu efter en lång periods funderande och sökande av info och tips äntligen slängt ihop min första vattenkylnings loop. La upp en tråd här på Sweclockers angånde detta för ett tag sedan.

Här är i alla fall resultatet, valde att inte ta kort under byggnationen då jag ville koncentrera mig under byggnationen då det var för första gången jag gjorde detta. En spec på delarna kan fås på efterfrågan.

Kommer även att lägga upp en fler bilder fram över då den står på plats i min hörna, behöver städas lite och ska även bygga en bräda på hjul för att ha datorn på innan de galleriet kommer upp.

Vattenkylt SilverStone Temjin TJ11B

Permalänk

Ser riktig snyggt ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylifestyle95:

Ser riktig snyggt ut!

Man tackar!

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt, äntligen ser man ett TJ11. Har alltid älskat den rena looken av silverstone chassin. Sätt gärna upp lite andra specs på komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Riktigt snyggt, äntligen ser man ett TJ11. Har alltid älskat den rena looken av silverstone chassin. Sätt gärna upp lite andra specs på komponenterna.

Måste hålla med angående Silverstone och detta chassit är kungligt.

Moderkort: Intel DX79SI Extreme Series - ATX / Intel X79
CPU: Intel Core i7 3930K 3.2GHz @ 4.0 (just nu ska lekas mer där) kyld med, Swiftech APOGEE HD Ultimate Extreme Performance Water Block
Ram: GeIL EVO Corsa 16GB (4x4GB) DDR3 PC3-17000C10 2133MHz Quad Channel Kit
GPUer: 2x XFX Radeon HD7970 3072MB Black Edition (@ 1125 / 1575) kylda med, Swiftech KOMODO-HD7970 Full Cover VGA Waterblock.
SSD: OCZ Vertex 3 Max IOPS
HDDs: 2 TB lagring (2x 500GB 7200rpm, 1x 1 TB 7200rpm)
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Modulär

Övrig vattenkylning:
Black Ice® GTX Gen Two Xtreme 560 Highest Performance Radiator
Yate Loon 140mm High Speed Silent Case Fan - D14SH-12
Masterkleer Tubing PVC 19/13mm (1/2"ID) UV-reactive Blue
Bitspower Water Tank Z-Multi 150
Swiftech MCP35X-BK™ 12 VDC Pump

+ alla fittings och små plock som fästen med mera

Permalänk

Galet! Fint!

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Inaktiv

Vad är meningen med att bygga ett vattenkylt system, när lådan ändå består av 14st fläktar, och säker några till som inte syns på bild ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100942:

Vad är meningen med att bygga ett vattenkylt system, när lådan ändå består av 14st fläktar, och säker några till som inte syns på bild ?

Ifall du själv har en dator så borde du veta att det inte är de tysta 120 mm's fläktarna som gör att det låter utan ofta grafikkort eller annat PWM styrt som flåsar rejält när det blir varmt. Bättre kylning = lägre ljudnivå.
Sen är det självklart att du behöver fläktar för vattenkylning. Hur trodde du att det fungerade?

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem

TJ11 är väl i storleksklass lika stort som Cosmos II?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

TJ11 är väl i storleksklass lika stort som Cosmos II?

Kollar man på inet så är cosmos II 10cm bredare och 5cm högre än TJ11 men jag tror mängden användbart utrymme kan vara ganska lika om inte mera hos TJ11. Cosmos II har ju fötterna och handtagen som gör det större.

Permalänk

NICE!

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

NomNomNom

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Kollar man på inet så är cosmos II 10cm bredare och 5cm högre än TJ11 men jag tror mängden användbart utrymme kan vara ganska lika om inte mera hos TJ11. Cosmos II har ju fötterna och handtagen som gör det större.

Tror detta är en korrekt observation

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100942:

Detta chassi har i orginal utförande 3 fläktar som kyler huvudutrymmet (2st 180mm och 1st 120mm) samt ytterligare 2 som kyler hårddiskburarna i den nedre delen av chassit. Det jag har gjort är att ta ut dessa burar och de fläktarna för att använda det utrymmet till en radiator som sedan det monterats 4 st 140mm fläktar för att kyla hela loopen. Om jag säger att denna vattenkylning har halverat temperaturen på grafikkorten och sänkt processorn med ca en tredjedel dessutom så är den en flertal decibel tystare och det förklarar valet av att bygga en vattenkylningsloop. Utöver det tycker jag att det är snyggt också vilket också är största anledningen till fläktarna som jag har för att kyla ramen (Corsair AirFlow Fan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Galet! Fint!

Man tackar!

Permalänk

snyggt chassi va heter det... blev ju grymt

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Rabbit_87:

snyggt chassi va heter det... blev ju grymt

Man tackar!
"SilverStone Temjin TJ11B-W" är det fulla namnet, kort sagt TJ11B.

Permalänk
Medlem

Mäktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejvlol:

Mäktigt.

Kul att så många verkar tycka om galleriet, kommer ett till inom kort med datorn hemma i hörnan där den trivs bäst.

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara ett riktigt trevligt chassi. In med en dubbel 180mm radiator inne i burken så får du full pott.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Ser ut att vara ett riktigt trevligt chassi. In med en dubbel 180mm radiator inne i burken så får du full pott.

Förstår inte hur du tänkte där, finns inget behov för det överhuvudtaget. En 560 radiator av den kalibern som jag har räcker gott och väl. Och om man skulle montera en radiator i mitten av chassit hade slang- och kabeldragning varit en mardröm om inte näst in till omöjligt att genomföra. Visst det skadar ju inte med mer avledningsförmåga men en dubbel 180mm radiator hade inte varit rätt lösning, hade kunnat snygga till kabeldragningen och fått in en dubbel 140mm i botten eller monterat en singel 120mm inne i burken i taket skulle också kunnat rensat upp fronten och tömt en del 5,25" plattser för att montera en radiator där. Men som sagt en dubbel 180 inne i chassit hade inte vart särskilt lätt att genomföra då den öppningen mellan 180mm fläktarna behövs för att dra slag och kabel. Att eventuellt kört på en singel 180mm radiator var på 180mm fläktarna kanske? Känns inte heller som rätt approach för att inkorporera fler radiatorer i loopen. Nej om jag framöver ska utvidga lopen blir det inte med någon 180mm radiator utan en 120mm i toppen och/eller en dubbel 140mm i fronten eller botten av chassit. Ska även tilläggas att denna loopen var redigt dyr (1300$ med frakt + ytterligare kostnader med tullavgifter vid uthämtning) så att köpa fler radiatorer var inte riktigt lägligt på grund av det heller

Permalänk
Medlem

Gillade inte chassit, Galet stort! Men det du har gjort inuti är grymt!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Gillade inte chassit, Galet stort! Men det du har gjort inuti är grymt!

Tackar! Kan du förklara vad det är du inte gillar med chassit är det bara utseendet eller något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjolle:

Tackar! Kan du förklara vad det är du inte gillar med chassit är det bara utseendet eller något annat?

Ja, Själva utseendet, Eller storleken. Jag gillar bara inte sådana stora chassin, Men jag förstår ju absolut varför du valde det, Det ser ganska praktiskt ut för sin storlek och det ser fränt ut vid luftintagen på sidan, Men ett sådant stor chassi är ingenting för mig, Sen alla saker fram fattar jag inte riktigt Dvd-läsare och fläkt kontrollrar, Men två spakar fram? eller vad är det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Ja, Själva utseendet, Eller storleken. Jag gillar bara inte sådana stora chassin, Men jag förstår ju absolut varför du valde det, Det ser ganska praktiskt ut för sin storlek och det ser fränt ut vid luftintagen på sidan, Men ett sådant stor chassi är ingenting för mig, Sen alla saker fram fattar jag inte riktigt Dvd-läsare och fläkt kontrollrar, Men två spakar fram? eller vad är det?

Okej. I vilket fall så ska fronten rensas, ska byta fläktkontrollern till en mer neutral och den optiska enheten ska bort helt. De två "spakarna" är on/off till belysningen och skärmen ger info så som temps, belastning, tid/datum mm.

Permalänk
Medlem

Det låter mycket bra, Ser fram emot detta och lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nice! Vattenkylning och TJ11B passar ju som handen i handsken! Gillar också att dina slangar inte korsar över varandra mer än nödvändigt. Kort och gott: Jag blev avundsjuk!

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Vart inhandlade du vatten blocken ?

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz