Funderar på ESXi-server. Hårdvara och allmänna råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av petterg:

32GB minne får det bli. Ang. processor så kanske en E3-1230v2 räcker? då blir det inte särskilt dyrt.

Tänker som så att, om man kör passthrough på m1015'en, så kommer jag använda moderkortets portar till datastore och då kan jag inte få någon hårvaruraid?

Tänk på att det inte är självklart att man kan flasha om m1015 på vilket moderkort som helst (kanske funkar på ditt och du kanske heller inte tänkt flasha om det). Bara som en påminnelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

I den där guiden så lägger man datastore på två stycken speglade SSD. Att själva ESXI installeras på ett usbminne har vi redan kommit fram till, problemet är vart första maskinen ska installeras.

Ja precis. Det är den speglingen av datastore jag vill åt

Skrivet av ronnylov:

Tänk på att det inte är självklart att man kan flasha om m1015 på vilket moderkort som helst (kanske funkar på ditt och du kanske heller inte tänkt flasha om det). Bara som en påminnelse.

Hm okej, tack. Jag ska forska lite.

Permalänk
Skrivet av petterg:

Ja precis. Det är den speglingen av datastore jag vill åt

Hm okej, tack. Jag ska forska lite.

Lättaste sättet är att köpa ett billig kontrollerkort, med två portar eller dylikt, och hoppas att det funkar i ESXI. Då kan du lägga din NAS-vm på en/två diskar på det och skicka hela moderkortets satakontroller till samma vm.

Edit: Eller inte skicka hela, du ska ju skicka vidare m1015. Jag skulle hur som helst rösta för ett andra kontrollerkort att lägga din första datastore på.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av petterg:

Undrar även hur man brukar göra när man kör virtualiserat. Kör man all tjänster på olika VMs? (torrent på en helt egen, FTP på en helt egen, VPN osv.) eller brukar man försöka baka ihop dem?

Detta undrar jag också.. någon som vet nån guide eller kan förklara hur man gör? Eller brukar man köra allt på samma virtuella server?

Visa signatur

Asus Maximus Impact VII, Intel i7 4970k, Kingston HyperX 16GB, MSI 980 GTX Gaming, Be Quiet! Dark Power Pro10 750W, Vattenkylt, Corsair 250D
Server: Intel 1240v2, 16GB, Supermicro x9sca-f, Antec P182
MacbookPro 15"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tänk på att det inte är självklart att man kan flasha om m1015 på vilket moderkort som helst (kanske funkar på ditt och du kanske heller inte tänkt flasha om det). Bara som en påminnelse.

Jag har lyckats flasha om mitt kort, skrev om det i annan tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har lyckats flasha om mitt kort, skrev om det i annan tråd.

Tack. Jag får använda mig av det när det blir dags att flasha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Lättaste sättet är att köpa ett billig kontrollerkort, med två portar eller dylikt, och hoppas att det funkar i ESXI. Då kan du lägga din NAS-vm på en/två diskar på det och skicka hela moderkortets satakontroller till samma vm.

Edit: Eller inte skicka hela, du ska ju skicka vidare m1015. Jag skulle hur som helst rösta för ett andra kontrollerkort att lägga din första datastore på.

Jag står inför detta problem, behöver ett billigt kort att ansluta 1 eller 2 SSD-diskar till att ha som datastore för vm's.
"Problemet" är att jag inte hittar nått "billigt" som verkar kompatibelt med esxi 5.x?

Nån som sitter på tips?

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Jag står inför detta problem, behöver ett billigt kort att ansluta 1 eller 2 SSD-diskar till att ha som datastore för vm's.
"Problemet" är att jag inte hittar nått "billigt" som verkar kompatibelt med esxi 5.x?

Nån som sitter på tips?

Kort med SIL3114-chippet sägs funka bra.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Kort med SIL3114-chippet sägs funka bra.

Verkade tyvärr bara vara sata 150?

Blev ett IBM M1015 istället, kör SSD:n på onboard-portarna och sen kör jag vt-d på ibm-kortet in i solaris/zfs-lagringen.