Permalänk
Avstängd

Ladda ner Linux vart/hur??

Nu har jag bestämt mig för att ladda ner Linux och köra på min AMD..Men vart ska jag ladda ner det?? och vilka filer??..Går man in på Sunets hemsida så kommer man bara till en massa..undermappar och allt :confused:...Så snälla någon som kan säga vilka filer jag ska ha!! Och vart liggger dom i rooten??...Någon annan bra sida där man kan ladda ner Linux?? Jag funderar på Red Hat 8.0...:rolleyes:

Sen vilket program ska jag använda för att kunna köra både windows och Linux för att tex...kunna spela under Windows??..

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk

ftp://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/redhat/redhat/l...
laddaner psyche-i386-disc1.iso, psyche-i386-disc2.iso, och psyche-i386-disc3.iso

och bränn dom

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SideShowMicke
ftp://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/redhat/redhat/l...
laddaner psyche-i386-disc1.iso, psyche-i386-disc2.iso, och psyche-i386-disc3.iso

och bränn dom

De enda filerna som behövs lr??:rolleyes:

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

till att börja med ja *till installationen*

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zajko
till att börja med ja *till installationen*

Hörde nyss att Red Hat var svårt att använda då man ska installera program..Kanske skulle jag satsa på BSD eller Ge något?? Eftersom de har intigrerade installations-program...Kan man ladda ner dessa på internet?? I så fall vad är adressen till dom??

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

svårt att använda då man skall installera program?? vad var det för kött som uttalade sig om det? Det finns inget enklare än att installera program i linux. Och det med NetBSD, Gentoo och Debian är att de har paket-system som tankar ner programmet du vill ha, och alla deps. som det programmet behöver ha i sin tur. Men det är ett grundkrav tycker jag när man kör linux att man vet hur installationen av ett program går till.. Testa du RH, se vad du tycker och så byt sedan om det inte föll på läppen..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zajko
svårt att använda då man skall installera program?? vad var det för kött som uttalade sig om det? Det finns inget enklare än att installera program i linux. Och det med NetBSD, Gentoo och Debian är att de har paket-system som tankar ner programmet du vill ha, och alla deps. som det programmet behöver ha i sin tur. Men det är ett grundkrav tycker jag när man kör linux att man vet hur installationen av ett program går till.. Testa du RH, se vad du tycker och så byt sedan om det inte föll på läppen..

Jag läste det på något ställe....Men de hade kanske kört Linux i några år!!..men om jag inte gillar redhat tycker du att jag ska test Mandrake då eller??...:confused:

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Gillar du inte Redhat så får du ju kolla på vad du inte gillade i redhat och sedan läsa på om andra distributioner och fundera på om de kanske faller dig bättre på läppen...

Permalänk

Installera Mandrake om du inte vill lära dig särskillt mycket, tar ungefär 10 minuter att installera och har du bredband så ställer du in det i installationen.
Och efter det är det typ bara att tuta och köra.
Vill man lära sig mer om OS:et så ska man satsa på någon av de distar där man får gör egna isntällningar under installationen som t.ex. Debian eller Slackware.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Du får väl inte göra några direkta inställningar under installen av slackware eller? inte mkt iaf, den frågar lite så svarar man ja eller nej typ..

Permalänk
Medlem

Linux laddar du hem på kernel.org... vill du sedan ha lite annat jox med det så är det bara att kolla runt efter distar...

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille
Installera Mandrake om du inte vill lära dig särskillt mycket, tar ungefär 10 minuter att installera och har du bredband så ställer du in det i installationen.
Och efter det är det typ bara att tuta och köra.
Vill man lära sig mer om OS:et så ska man satsa på någon av de distar där man får gör egna isntällningar under installationen som t.ex. Debian eller Slackware.

Okej..men lite utmaning vill man ju ha varför ska man annars byta från Windows!!..Tror jag provar RH men en fråga bara..

1.Måste jag inte använda mig utav ett portstängningsprogram sen för att stänga en del portar som jag inte använder??

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zajko
svårt att använda då man skall installera program?? vad var det för kött som uttalade sig om det? Det finns inget enklare än att installera program i linux.

Skulle vara Windows då, dubbelklicka på en ikon, välj plats, klart...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Kent-Mustafa: Det kräver ju att man letar reda på och tankar hem programmet först. I Debian t ex är det bara att "apt-get install namnetPåProgrammet". Klart!

Visa signatur

//cykze

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cykze
Kent-Mustafa: Det kräver ju att man letar reda på och tankar hem programmet först. I Debian t ex är det bara att "apt-get install namnetPåProgrammet". Klart!

*host* *överbevisad* *host*

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven

Okej..men lite utmaning vill man ju ha varför ska man annars byta från Windows!!..Tror jag provar RH men en fråga bara..

1.Måste jag inte använda mig utav ett portstängningsprogram sen för att stänga en del portar som jag inte använder??

Det är inget måste, men det skadar alldrig, precis som till windows. I Linux så körs det dock mera tjänster som stnd. än i windows, typ telnet/openssh och om du har de portarna öppna utan att veta om det så är det lite mera av en säkerhetsrisk än i windows, men som sagt. Det är inget måste.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Let the children of Zion be joyful in their King. Let them praise His name in the dance...sing unto God, sing praises to His name; exolt HIM that rideth on the heavens by His name JAH, and rejoice before HIM...sing unto HIM a new song; play skillfully with a loud noise..." Selah!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghostie
ftp://ftp.acc.umu.se/pub/cd-images/debian/3.0_r0/i386/debian-...

ända du någonsin behöver

För att stänga ner portarna eller??

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Nej, för att installera Debian.

IPtables (Netfilter) används som brandvägg, dvs "stänga portar". Eller så gör du det enklare för dig och stänger de tjänster du inte vill ha igång.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zolym
Nej, för att installera Debian.

IPtables (Netfilter) används som brandvägg, dvs "stänga portar". Eller så gör du det enklare för dig och stänger de tjänster du inte vill ha igång.

Okej du har kanske inte läst det men jag ska köra RH!! För det måste ju ha en inbyggd brandvägg!!

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Du verkar ha missuppfattat lite, det finns brandväggar i linux (oja) men de bygger inte på samma princip som de i windows. I Linux så får du anväda dig av program som heter ipchains, ipmasqurade (stavning??) eller ipnat (tror jag det var) och så stänger du portar genom att skicka växlar till dessa program ex (OBS! Ej fungerande exempel, bara så du ser vad jag menar):

ipchains -deny ALL INPUT ipchains -allow -j 80 INPUT

så sparar man det i en fil som man sedan kör varje gång man bootar burken (en fil som körs automatisk varje gång vill säga) och voila, dina portar är stängda.

Och detta fungerar i alla distubitioner. Vad ghostie menade (som hade framgått och han skrev mer än 3-4 ord i sina inlägg någon gång) var att du skall köra debian för det är guds gåva till männen på jorden enligt honom. Som nybörjare så spelar det ingen större roll vilken dist man testar, huvudsaken är att man testar sig fram och hittar den dist som passar dig bäst. Jag och många andra föredrar Slackware p.g.a renheten och att man slipper massa config program och dyl (och paketsystem som enligt mig inte är den underbara upplevelse som många vill få det att låta som.. snarare tvärtom, men som sagt som nybörjare spelar det ingen roll, bara man testar och hittar det som passar en själv bäst).

Kör du med det som du själv vill först och skit i vad alla andra säger, känner du dock sen att redhat kanske inte var nått för dig, då kan du börja kolla runt och höra lite vad som finns och se om det är något som passar dig bättre (som jag redan har skrivit i nått inlägg högre upp).

Permalänk
Medlem

asså kör debian sen iptables å inte rh me iptables

Visa signatur

"Let the children of Zion be joyful in their King. Let them praise His name in the dance...sing unto God, sing praises to His name; exolt HIM that rideth on the heavens by His name JAH, and rejoice before HIM...sing unto HIM a new song; play skillfully with a loud noise..." Selah!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghostie
asså kör debian sen iptables å inte rh me iptables

Nu vill han köra Redhat, låt honom göra det då. Han måste ju få testa sig fram eller?

Permalänk
Medlem

*edit*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du inte gillar RedHat så kan jag varmt rekommendera SUSE eftersom den disten bl.a har ett bra grafiskt verktyg att konfigurera det mesta.

EDIT: Såg inte att tråden var rätt så gammal

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_edemar
Om du inte gillar RedHat så kan jag varmt rekommendera SUSE eftersom den disten bl.a har ett bra grafiskt verktyg att konfigurera det mesta.

Jag tror inte riktigt han bryr sig efter 3 år!

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

word. tänkte vafan har jag skrivit i denna *grins*

Visa signatur

"Let the children of Zion be joyful in their King. Let them praise His name in the dance...sing unto God, sing praises to His name; exolt HIM that rideth on the heavens by His name JAH, and rejoice before HIM...sing unto HIM a new song; play skillfully with a loud noise..." Selah!

Permalänk
Medlem

Va?! Ingen som länkat till www.kernel.org än, bara för att visa sin överlägsna kunskap? :S

Annars rekommenderar jag Gentoo om du orkar läsa dig igenom installationen. Som vanligt.

EDIT: Hm, nej det var visst någon som hade gjort det redan. Fyy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Skulle vara Windows då, dubbelklicka på en ikon, välj plats, klart...

Man börjar ju fundera på om du någon kört Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghostie
ftp://ftp.acc.umu.se/pub/cd-images/debian/3.0_r0/i386/debian-...

ända du någonsin behöver

Fyfan.

Slackware ska de vara

Slackware 10.1 ISO