Permalänk
Medlem
Skrivet av GigaWing:

Skickar man in modemet då och så går någon in och micklar?

Nej det görs med en mjukvara ändring som Telia gör över remote så du behöver inte lämna in det eller något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Nej det görs med en mjukvara ändring som Telia gör över remote så du behöver inte lämna in det eller något sådant.

Så om jag ringer Telia, ber dem brygga min Thomson 789 och kopplar in en router, säg en bra Netgear, så kommer jag inte lida några problem/dålig hastighet pga modemet, eller så?

Tack för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GigaWing:

Så om jag ringer Telia, ber dem brygga min Thomson 789 och kopplar in en router, säg en bra Netgear, så kommer jag inte lida några problem/dålig hastighet pga modemet, eller så?

Tack för svar!

Dock tror jag inte att Telia faktiskt utför bryggningar. Det är jag hundra på att de inte gjorde förut iallafall, samt så har de blockat väldigt mycket (när det gäller telnetkommandon t.ex) och ändrat användare i nyare firmwares.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Dock tror jag inte att Telia faktiskt utför bryggningar. Det är jag hundra på att de inte gjorde förut iallafall, samt så har de blockat väldigt mycket (när det gäller telnetkommandon t.ex) och ändrat användare i nyare firmwares.

BBB nästa med andra ord. Sånt här ska, egentligen, inte behövas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GigaWing:

BBB nästa med andra ord. Sånt här ska, egentligen, inte behövas.

Är tyvärr lite så. Jag antar att man får kompromissa; om det verkligen stämmer att de har löst portproblemet som WoW's loading screens blev drabbade utav, så är det inget större fel på Thomson, förutom att funktionaliteten är helt värdelös. Samt om det stämmer att VDSL faktiskt ger bättre hastigheter och responstider, är ju värt att testa iallafall.
Du har ju som sagt 14dagar ånger, som du själv sade, så varför inte bara testa det hela?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Är tyvärr lite så. Jag antar att man får kompromissa; om det verkligen stämmer att de har löst portproblemet som WoW's loading screens blev drabbade utav, så är det inget större fel på Thomson, förutom att funktionaliteten är helt värdelös. Samt om det stämmer att VDSL faktiskt ger bättre hastigheter och responstider, är ju värt att testa iallafall.
Du har ju som sagt 14dagar ånger, som du själv sade, så varför inte bara testa det hela?

Får la prova lite. Men har alltid legat på 16-26 ms med ADSL och har varit nöjd tidigare. Men det är klart, blir det ytterligare en förbättring är ju det välkommet försås. Hämtade paketet med modemet i Söndags, så de 14 dagarna räknas därifrån.

Du ska ha stort tack. Hjälpt mig mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GigaWing:

Får la prova lite. Men har alltid legat på 16-26 ms med ADSL och har varit nöjd tidigare. Men det är klart, blir det ytterligare en förbättring är ju det välkommet försås. Hämtade paketet med modemet i Söndags, så de 14 dagarna räknas därifrån.

Du ska ha stort tack. Hjälpt mig mycket.

Om du verkligen är inne på att vilja brygga den där kolossen senare.. Kolla vad du har för firmware, och langa över ett PM till mig så skall jag se vad jag kan hitta. (:

Lycka till!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av GigaWing:

Hej,

Jag har beställt https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.d... av Telia. Jag beställde endast 30/12 för att få lite mer hastighet än 24/3 - jag är alltså inte intresserad av telefoni eller tv.
...
Enlgit deras support bor jag 1600-1700 meter från min stolpe - supporten säger att jag trots 30/12-lina kommer få ut 24/3, och då kan man ju fråga sig varför jag, eftersom jag inte är intresserad av telefoni eller tv, inte istället väljer 24/3 om det ändå är den hastighet jag kommer få ut?
...
Hur tycker ni att jag ska göra? Finns ett bättre modem? Avsätts massa hastighet till tv och telefoni även när det inte används?
...

Citaten nedan från Telias sajt:

"Bor du inom ett avstånd av 1500 meter till en uppgraderad telestation kan du ta del av Telia Bredband 30 via VDSL2, den teknik som möjliggör våra högsta hastigheter. Bor du mellan 1500 och 2500 meter från telestationen levereras Telia Bredband 30 via ADSL."

"Hastighet: 12-30 Mbit/s nedströms, upp till 12 Mbit/s uppströms*."

"*) 12 Mbit/s uppströms hastighet kan enbart levereras på uppgraderade stationer där bredband levereras med vdsl-teknik samt att avståndet tills stationen är max 1500 meter. För bredband baserad på adsl-teknik är hastigheten uppströms upp till 2,5 Mbit/s."

Du får alltså troligen ADSL istället för VDSL, vilket ger dig 24 Mbps (max för ADSL2+) nedströms och 2.5 Mbps uppströms som bäst. Det handlar alltså inte om att reservera bandbredd för TV/telefoni utan om tekniska begränsningar för ADSL. Valet mellan Telia och BBB kan alltså göra baserat på faktorer såsom pris och bindningstid; tekniskt är de likvärdiga.

Vad gäller bättre modem så finns det gott om dem, men även de billigaste klarar av ADSLs maxhastighet utan problem. Jag rekommenderar att du håller dig undan från routrar med inbyggt ADSL-modem, då dessa ofta endast har WAN via ADSL (en RJ11-kontakt). Skulle du i framtiden byta till till något annat än ADSL finns alltså ingen vanlig WAN-port (RJ45-kontakt) och då blir routern i princip oanvändbar. Personligen skulle jag rekommendera en router med gigabit och trådlöst nät på 2.4GHz/5GHz-banden samtidigt i kombination med ett fristående modem. En bra router hittar du för 1000-3000kr, medan ett ADSL2+-modem går på 300-400kr (väljer du Telia kan du använda deras "Smart" i bryggat läge som ett fristående modem).

Skrivet av Demonoidz:

Dock tror jag inte att Telia faktiskt utför bryggningar. Det är jag hundra på att de inte gjorde förut iallafall, samt så har de blockat väldigt mycket (när det gäller telnetkommandon t.ex) och ändrat användare i nyare firmwares.

"Det har sedan i slutet av juni varit möjligt att brygga sitt Smart-modem efter önskemål från våra kunder. Kontakta därför vår support så kan de hjälpa dig med detta.

Med vänlig hälsning
Marielle Ceken, Pressinformatör, Telia Kundrelationer" - http://www.fairshopping.se/opinions/view/13183

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeCe:

Citaten nedan från Telias sajt:

"Bor du inom ett avstånd av 1500 meter till en uppgraderad telestation kan du ta del av Telia Bredband 30 via VDSL2, den teknik som möjliggör våra högsta hastigheter. Bor du mellan 1500 och 2500 meter från telestationen levereras Telia Bredband 30 via ADSL."

"Hastighet: 12-30 Mbit/s nedströms, upp till 12 Mbit/s uppströms*."

"*) 12 Mbit/s uppströms hastighet kan enbart levereras på uppgraderade stationer där bredband levereras med vdsl-teknik samt att avståndet tills stationen är max 1500 meter. För bredband baserad på adsl-teknik är hastigheten uppströms upp till 2,5 Mbit/s."

Du får alltså troligen ADSL istället för VDSL, vilket ger dig 24 Mbps (max för ADSL2+) nedströms och 2.5 Mbps uppströms som bäst. Det handlar alltså inte om att reservera bandbredd för TV/telefoni utan om tekniska begränsningar för ADSL. Valet mellan Telia och BBB kan alltså göra baserat på faktorer såsom pris och bindningstid; tekniskt är de likvärdiga.

Vad gäller bättre modem så finns det gott om dem, men även de billigaste klarar av ADSLs maxhastighet utan problem. Jag rekommenderar att du håller dig undan från routrar med inbyggt ADSL-modem, då dessa ofta endast har WAN via ADSL (en RJ11-kontakt). Skulle du i framtiden byta till till något annat än ADSL finns alltså ingen vanlig WAN-port (RJ45-kontakt) och då blir routern i princip oanvändbar. Personligen skulle jag rekommendera en router med gigabit och trådlöst nät på 2.4GHz/5GHz-banden samtidigt i kombination med ett fristående modem. En bra router hittar du för 1000-3000kr, medan ett ADSL2+-modem går på 300-400kr (väljer du Telia kan du använda deras "Smart" i bryggat läge som ett fristående modem).

"Det har sedan i slutet av juni varit möjligt att brygga sitt Smart-modem efter önskemål från våra kunder. Kontakta därför vår support så kan de hjälpa dig med detta.

Med vänlig hälsning
Marielle Ceken, Pressinformatör, Telia Kundrelationer" - http://www.fairshopping.se/opinions/view/13183

Oj! De lyssnade tillslut, haha.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av GigaWing:

Så om jag ringer Telia, ber dem brygga min Thomson 789 och kopplar in en router, säg en bra Netgear, så kommer jag inte lida några problem/dålig hastighet pga modemet, eller så?

Tack för svar!

Japp

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Dock tror jag inte att Telia faktiskt utför bryggningar. Det är jag hundra på att de inte gjorde förut iallafall, samt så har de blockat väldigt mycket (när det gäller telnetkommandon t.ex) och ändrat användare i nyare firmwares.

Du har rätt, dom har precis börjat brygga vad jag hört.

Visa signatur

Citera för svar!
[Moderkort: Asrock Z67 Professional Gen 3] [Minne: 16gb Corsair Vengeance 1600mhz] [Processor: Intel Sandy Bridge i7 2600K @ 4,7 Ghz] [Grafikkort: Powercolor 6970 2gb....Kommer snart Gainward phantom 680!] [Chassi: Fractal design R3] [Hårddisk: en skräpig 300gb mekanisk] [SSD: Plextor M3P 128 GB.]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Med vänlig hälsning
Marielle Ceken, Pressinformatör, Telia Kundrelationer" - http://www.fairshopping.se/opinions/view/13183

Jag får tacka så mycket. Med vanligt ADSL, som jag nu troligen får, kommer jag alltså att kunna koppa in ett annat modem utan stöd för VDSL?

Uppskattade detta svaret otroligt mycket och ser fram emot att ta mig hem till helgen för att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GigaWing:

Jag får tacka så mycket. Med vanligt ADSL, som jag nu troligen får, kommer jag alltså att kunna koppa in ett annat modem utan stöd för VDSL?

Japp, får du ADSL så finns det ett stort utbud av bra ADSL2+-modem du kan använda. Skulle du däremot få VDSL, trots att avståndet indikerar annorlunda, så skulle jag föreslå att du först provar med Telias "Smart" i bryggat läge tillsammans med en bra router; detta då utbudet av VDSL-modem är ganska skralt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Japp, får du ADSL...

Lättaste sättet att testa är väl att bara koppla in ett ADSL-modem och se om det händer något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GigaWing:

Lättaste sättet att testa är väl att bara koppla in ett ADSL-modem och se om det händer något?

Om du har tillgång till ett ADSL-modem så kan du göra så. En annan möjlighet är att ringa Telia och fråga.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

En kort fråga. Vad har Asus RT AC66U för föredel över Asus RT N66U annat är wifi med nya ac-standarden?

Är ute efter en riktigt bra router som jag kan tänka mig ha kvar ett bra tag oavsett vilket bredband jag kan tänkas skaffa i framtiden.
Sitter med Telia 60/12 och är 700m från stationen så 100/20 sa dom kanske kan komma i framtiden enligt teknikern.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Om du har tillgång till ett ADSL-modem så kan du göra så. En annan möjlighet är att ringa Telia och fråga.

Ringde Telia igår och de sa att det var ADSL och inte VDSL. Härligt! Det var fortfarande sånt där "smart", men ADSL. Så det borde gå med ett riktigt modem nu?

Permalänk
Medlem

Thomson är rena skiten. Har Netgear nu det är GRYMT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_Carlsson71:

Jag har nog bara ca 5-600 meter till telestation, dock så ligger kopparn under en järnväg men uppenbarligen störs det inte så mycket.
Innan jag bytte så hade jag Telia 12-24(upp) och fick då ca 14-16 just för att kopparn låg under en järnväg, men VDSL funkar klockrent för mig. Här på min lilla ort så kan vi bara få Telia om man vill ha lite speed på sitt bredband, hade Tele2 ett tag som hade 2/2 via ett radiolan, rena skiten så jag är supernöjd vad jag har idag.

VDSL har starkare signal, det i sig är ju kanske varför det funkar bättre. Har varit med om en hel del dåliga Thompson modem/prylar under åren, bla för comhem. Själv kör jag BBBs ADSL 2+ och bor 690m från stationen, men får bara ut 20-21 Mbit av 24. :-/ Dock är deras nya Zyxelmodem utmärkt. (P-2601HN-F1) Det var bara att logga in i det och brygga det, tog ett par sek.

http://www.zyxel.com/products_services/p_2601hn_fx_p_2601hnl_...

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har Telia 60/20 med Thomson 789. Jag har ringde till Telia som utan knussel bryggade en port på baksidan till mig, så nu kör jag med pfsense som router. Funkar kanon nu!

Visa signatur

Intel Corei7 3960X - 32gb DDR3 - 240gb OCZ Revodrive3 - ATI 7970

Permalänk

Jag har samma teliamodem och kör bf3 och d3 felfritt. Kan dock säga att jag delade samma skepsis som op från början, men det löste sig fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av GigaWing:

Ringde Telia igår och de sa att det var ADSL och inte VDSL. Härligt! Det var fortfarande sånt där "smart", men ADSL. Så det borde gå med ett riktigt modem nu?

Japp, fritt fram att strunta i att använda "Smart" (dock får du ju tyvärr fortfarande betala några tior i månaden för det) och istället satsa på egenvald utrustning med de funktioner du vill ha.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tancoll:

Jag skulle hålla mig borta från ASUS med, vem tillverkar ASUS nätverksprylar?

ASUS har inget med nätverk att göra utan skall man köpa nätverk blir det från någon av dem stora.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/147297-asus_rt-n66u-t...

Köpte denna åt polare och kan säga att den är fruktansvärt bra.

ASUS har inget med nätverk att göra?........

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Japp, fritt fram att strunta i att använda "Smart" (dock får du ju tyvärr fortfarande betala några tior i månaden för det) och istället satsa på egenvald utrustning med de funktioner du vill ha.

Några tior räcker inte så långt, så det kan jag nog leva med. Även om jag är smålänning!

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

Jag skulle hålla mig borta från ASUS med, vem tillverkar ASUS nätverksprylar?

ASUS har inget med nätverk att göra utan skall man köpa nätverk blir det från någon av dem stora.

Kan meddela att jag har kastat min Cisco router till förmån för en ASUS, har aldrig varit så nöjd innan!

OT: Asus RT-N66U är en fantastisk router, högt pris men man får definitivt vad man betalar för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sagofiguren:

Kan meddela att jag har kastat min Cisco router till förmån för en ASUS, har aldrig varit så nöjd innan!

OT: Asus RT-N66U är en fantastisk router, högt pris men man får definitivt vad man betalar för

Getting it!

Permalänk
Skrivet av Sagofiguren:

Kan meddela att jag har kastat min Cisco router till förmån för en ASUS, har aldrig varit så nöjd innan!

OT: Asus RT-N66U är en fantastisk router, högt pris men man får definitivt vad man betalar för

Jag köpte Asus RT-AC66U och ta mig fan vilken grym router det är. Undrar vad resterande av de stora nätverkstillverkarna sysslat med tills nu med dras sega skitprylar?

Har också ett förbannat TG789 som jag vill ha som modem endast för när jag försöker fixa AiCloud (Asus cloud) där man kopplar in en usb hdd i routern och sen skaffar en Ddns adress hos asus för att sedan ha tillgång till hdd:n fån vart man vill så får jag bara svaret Ogiltig ipadress 192.168.2.1 vilket är den ip min asus router har satt sig själv i efeteratt jag kopplade in den i TG789.

Är inte helt hemma på nätverk än men hoppas lära mig mer och mer.
Nån som vet vadför fel jag gör?

Att brygga TG789, betyder det att den då endast blir ett modem?
Om man har TV från Telia, kan man inte brygga TG789 då, eller kan man koppla in tv:n till Asus routern sen istället?

Inte det viktigaste iofs, tänkte ta tvdekodern till vår restaurang istället och ha det där, har en till TG789 liggandes.

Edit: står så här i asusrotern när jag vill skapa asuscomm.com ddns "DDNS (Dynamic Domain Name System) är en tjänst som låter nätverksklienter ansluta till den trådlösa routern via ett registrerat domännamn även med en dynamisk publik IP-adress. Den trådlösa routern är inbäddad i ASUS DDNS-tjänst och andra DDNS-tjänster.
Den trådlösa routern använder för närvarande en privat WAN-IP-adress (192.168.x.x, 10,x,x,x, eller 172.16.x.x). Den här routern kanske finnas i en miljö med ett flertal NAT och DDNS-tjänsten kan inte fungera i den miljön.
"
Och ogiltig ipadress 192.168.2.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av GigaWing:

>>första posten<<

När du tecknar avtal hos Telia behöver du inte välja de erbjudanden som finns listade på deras hemsida... Själv mejlade jag supporten och gjorde upp ett skräddarsytt avtal med tre månader bindningstid, 100/100 och ingen thomson router. Visst kan det ta ett par dagar innan allt är klart men det är det värt!