Intel vill se bärbara datorer med trådlös laddning

Permalänk
Melding Plague

Intel vill se bärbara datorer med trådlös laddning

Processortillverkaren Intel har stora planer för framtidens bärbara datorer och samarbetar nu med IDT för att göra trådlös laddning till ett givet inslag i datorlandskapet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra! Fortsätt med sånt här.

Permalänk
Medlem

Cancer in 3... 2... 1...

Skönt utan massa sladdar!

Permalänk

"Pekskärmar, ultratunna optiska enheter och höghastighetsanslutningar är bara några av alla finesser"
Finns det någon efterfrågan på dessa?

Permalänk
Medlem

"Ett senare tillfälle" ?

Bara jag som tänker på Intel Developers Forum om två veckor?

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag vill se allt med trådlös laddning. (hatar sladdar)

Permalänk
Snusfri

Intressant detta, skulle dock gärna vilja se trådlös ström till själva datorn med så man kan ladda den vart man än är där det finns ström i närheten.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur hög verkningsgrad man kan uppnå rent praktiskt trådlöst?

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Avstängd

Jag vill inte ha någon onödig trådlös laddning. Jag vill ha längre batteritid.

Dessutom litar jag inte på trådlös sladdning. Kalla mig för konservativ, men jag är skeptisk till att ladda saker trådlöst. Det är konstigt, och säkert osäkert och dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidolw:

"Pekskärmar, ultratunna optiska enheter och höghastighetsanslutningar är bara några av alla finesser"
Finns det någon efterfrågan på dessa?

Tänkte precis samma sak

OnT
Undrar hur mycket ström som "läcker" ut i luften...

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Nån som vet hur hög verkningsgrad man kan uppnå rent praktiskt trådlöst?

Allt beror på vilka avstånd det handlar om.
På korta avstånd kan man uppnå mycket hög verkningsgrad. ~90%+
http://en.wikipedia.org/wiki/Resonant_inductive_coupling

Permalänk
Medlem

Och jag vill se bärbara utan laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidolw:

"Pekskärmar, ultratunna optiska enheter och höghastighetsanslutningar är bara några av alla finesser"
Finns det någon efterfrågan på dessa?

Ja, de skapar en efterfrågan på något som de flesta inte har någon glädje av, men det handlar om att få upp värdet och få folk att köpa prylar de inte behöver för att tjäna mer pengar - rätt enkelt egentligen. Trådlös laddning duger till batteridrivna tandborsten, men mobilen räcker ändå hela dagen och på natten kan man lika gärna ladda den i väggen - nej - tänk om och tänkt rätt!

Permalänk
Medlem

är det på samma vis som man laddar eltandborstar idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Allt beror på vilka avstånd det handlar om.
På korta avstånd kan man uppnå mycket hög verkningsgrad. ~90%+
http://en.wikipedia.org/wiki/Resonant_inductive_coupling

Tack! Då blir det ju faktiskt intressant.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag vill inte ha någon onödig trådlös laddning. Jag vill ha längre batteritid.

Dessutom litar jag inte på trådlös sladdning. Kalla mig för konservativ, men jag är skeptisk till att ladda saker trådlöst. Det är konstigt, och säkert osäkert och dåligt.

Konservativ? Njae, jag kallar dig snarare ultrakonservativ

Det är inte mycket konstigare än en induktionshäll, förmodligen säkert att använda eftersom det är låga effekter det handlar om, och det kan potentiellt bli hög verkningsgrad pga teknikens beskaffenhet.

Permalänk
Medlem

Ultrabook med laddning via solceller hade varit intressant.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag vill inte ha någon onödig trådlös laddning. Jag vill ha längre batteritid.

Dessutom litar jag inte på trådlös sladdning. Kalla mig för konservativ, men jag är skeptisk till att ladda saker trådlöst. Det är konstigt, och säkert osäkert och dåligt.

Elektrodynamisk induktion = trådlös överföring av elektrisk energi mellan två spolar som är inställda på resonans vid samma frekvens.
Och det är ingen nymodighet.. Nikola Tesla höll på med det redan 1894.

Permalänk

Jo, tänk om Tesla hade skrivit ned sina uppfinningar, vi skulle inte ha haft många sladdar då.

Detta gjorde Tesla på 1800-talet över kilometerlånga avstånd, och man vet än idag inte hur han gjorde.

Permalänk
Medlem

Onödigt enligt mig... skaffa längre batteri tid på bärbara datorer istället.

Permalänk
Medlem

Värdelöst, gör något som laddar datorn trådlöst istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Moderator

Kul med lite nya applikationer av en existerande teknik, oavsett hur nyttig denna är så är ju bara faktumet att de utvecklar sådan teknik bra.

Tänk om man kommer så långt att man eliminerar elluttag i hemmet? Hur många elolyckor kan det inte bespara? Ska ju bara applicera detta i all hemelektronik...;)

Men ändå, prylnerden i mig måste ju gilla detta oavsett.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FlummbulleN:

Jo, tänk om Tesla hade skrivit ned sina uppfinningar, vi skulle inte ha haft många sladdar då.

Detta gjorde Tesla på 1800-talet över kilometerlånga avstånd, och man vet än idag inte hur han gjorde.

Du har nog läst lite för mycket om myten Tesla. Tyvärr är det inte helt lätt att veta vad Tesla faktiskt gjorde, vad han påstod sig göra och vad andra påstod att han gjorde. Det var en speciell karaktär helt klart med många väldigt bra idéer men samtidigt en hel del riktigt vrickade. Speciellt mot slutet höll han på med mycket konstigt som inte riktigt hade verklighetsförankring. Hans arbete med trådlös överföring av elektricitet är rätt väl dokumenterat och vi vet att hans planer inte hade fungerat.

Sen ställer jag mig kritisk till konceptet trådlös laddning eftersom vi behöver öka verkningsgraden på den elektronik vi använder, inte minska den. Även om vi kan få 90 % verkningsgrad så är det betydligt sämre än de 99,99 % som en kabel ger. Där har vi nästan 10 % av elen rakt ut i ingenstans. Nu är det inga stora mängder bara för ett par telefoner men det är en principsak.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minimupp:

Elektrodynamisk induktion = trådlös överföring av elektrisk energi mellan två spolar som är inställda på resonans vid samma frekvens.
Och det är ingen nymodighet.. Nikola Tesla höll på med det redan 1894.

Och vad händå då?
Då blev det Tesla Coil som i C&C: Red Alert, den teslar alla så dom dör!

Permalänk
Medlem

Neeej!
Vad ska mina små kissemissar tugga på om sladdarna försvinner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Alltså jag köper det här som koncept, skall vi standalizera alla mobilladdare i euorpa kan det här inte vara allt för långt bort att kunna implementera praktiskt. Sedan håller jag med om att vi kan "range" begränsa den så vi inte förlorar för mkt. energi till ingenting, det torde inte vara allt för knöligt att göra. Och energiförluster har vi överallt, när du kokar vatten, du värker upp luften runtom, när du kör bil, snacka om låg verkningsgrad. Att denna lösning har 90%+ är inget att haka upp sig på, med tanke på att USB är 5W.

Over and out, och jag välkomnar denna ide! Touchscreen är också välkommet, sedan finns det mycket annat jag är tveksam till.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Och vad händå då?
Då blev det Tesla Coil som i C&C: Red Alert, den teslar alla så dom dör!

Tesla i egen hög person.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vad händer om man kommer mellan datorn och strömkällaren vid laddning? Det är ändå rätt mycket energi som skickas i luften.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Vad händer om man kommer mellan datorn och strömkällaren vid laddning? Det är ändå rätt mycket energi som skickas i luften.

instant death...

inget händer

Dold text
Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Tesla i egen hög person.

Jo, men han var ju en trollkarl!