Hur snabbt startar din dator?

Permalänk
Medlem

Från det att jag trycker på startknappen tills jag ser skrivbordet och systemet är helt uppe: Ca 50 sek

Från viloläge:30 sek

Strömsparläge: 10 sek.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Hur ser den inställningen ut i UEFI som gör att allting bara "swischar förbi"?

Ingen speciell, det har bara "råkat" bli så i mitt fall. Stänger alltid av allt extra skit som jag aldrig kommer använda, så kanske pga det?

Det är ett ASUS Maximus V Gene. Jag ser startskärmen i högst en sekund, sen börjar Windows laddas direkt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Massor med autostart och säkert massor av virus?

Autostart saken fattar jag inte vad du menar (kan inte så mycket om datorer), men virus rensar jag bort 1 gång i veckan

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Medlem
Skrivet av WallEm:

Autostart saken fattar jag inte vad du menar (kan inte så mycket om datorer), men virus rensar jag bort 1 gång i veckan

skriv msconfig i sökrutan på startmenyn, tryck sen på autostart så kan du kryssa ur all onödig skit som startas automatiskt när du bootar datorn.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

skriv msconfig i sökrutan på startmenyn, tryck sen på autostart så kan du kryssa ur all onödig skit som startas automatiskt när du bootar datorn.

Gjorde det, och j**lar vad massa skit program som startas! Tog bort endel som jag vet att jag kan tabort, men resten vet jag ju inte vad som händer med datorn om jag kryssar ur
TusenTack!!!
Har ju en gammal hp, vilka program man kan avinstallera utan att det händer något? Följer ju med så många program när man köper en dator i affär nu förtiden

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Medlem
Skrivet av WallEm:

Gjorde det, och j**lar vad massa skit program som startas! Tog bort endel som jag vet att jag kan tabort, men resten vet jag ju inte vad som händer med datorn om jag kryssar ur
TusenTack!!!
Har ju en gammal hp, vilka program man kan avinstallera utan att det händer något? Följer ju med så många program när man köper en dator i affär nu förtiden

Vet inte riktigt det där med HP.

Vad jag däremot vet är att det finns en annan flik som heter "Tjänster". gå in på den och kryssa i rutan "dölj alla microsoft tjänster", så finns det massa skräp du kan kryssa ur där med

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

13.5 sekunder från kallstart.

128Gb M4 SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Vet inte riktigt det där med HP.

Vad jag däremot vet är att det finns en annan flik som heter "Tjänster". gå in på den och kryssa i rutan "dölj alla microsoft tjänster", så finns det massa skräp du kan kryssa ur där med

Tack så mycket!

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Medlem

30 sek från avstängd till att jag är inloggad på skype
Dock skulle de gå fortare om jag inte hade lösenordsskyddat datorn och bantar ner bios meddelanderutan från 3 sekunder till ex. 1 sekund

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Skall troligen köpa denna när den kommer http://www.nordichardware.se/nyheter/76-motherboards/46347-gi...

Har inbyggd WIFI, skall ha datorn som kontorsdator men skall även surfa och köra film mm trådlöst till TVn.

Det finns ju wifi kort för några hundra lappar?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Prime B650M-A CPU: Ryzen 7 7800X3D CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 4090 GAMING X SLIM RAM: 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000 mhz Nätagg: MSI MAG A850GL Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Folk verkar tro att så fort man snackar Windows så nejdå, då kan man inte boota på ~10sek.
Windows 7 startar lika snabbt som Mac OS X, dock inte så snabbt som en del Linux OS gör.
Dock så bootar Windows segare ofta pga att folk kör ofta på en dålig HDD med massa autostart program.
Min startar på ~19 sek från att jag trycker på start knappen, eftersom jag har lösenord så tar det kanske 5 extra innan den kan användas.

Kan inte säga de bättre själv... Hänvisar iaf till klippet jag lagt ut som bevisar just detta!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Från startknapp till att ha laddat upp skrivbordet ~1m20s, klar att användas ~1m50s. Gammal Seagate Barracuda 500GB 7200rpm.

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Fedora Linux
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Chimera Linux

Permalänk
Medlem

Ca 38 minuter

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

Jag vinner med min reservdator, den kan ej kallstarta. Så den måste stå typ en timme o snurra innan man kan starta om den och man faktist kan se biosloggan. kan nog få den några minuter snabbare...

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem

Några sekunder, under 10 iallafall..

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem

Såhär , både min laptop och stationära

http://www.youtube.com/watch?v=2AE6Nx0Ye0M

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Min server tar en jäkla tid.
1st internt sas-raid-kort: tar en massa tid.
1st diskret sas-raid-kort: tar ännu längre tid (målarfärg som torkar).
USB-backup-diskar ska hittas. Tar tid.
1st diskret sata-kort: tar lite tid det också.
Femtielva services och servrar ska igång.
Allt som allt, flera minuter.
Att boota själva Linux tar inte så lång tid.
Bootas om kanske 2ggr i halvåret dock.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och 10G.

Permalänk
Hedersmedlem

Vem är det nu då som har längst E-PEN?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Min startar snabbt efter uppgradering med SSD, men jag tycker att den stannar mycket längre på bilden med moderkortsnamnet nu. Kan man göra något åt det?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:AMD Phenom II X4 965 black edition 3,4ghz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 GPU: Geforce 7950 PSU: 550w HDD: Samsung 1tb SSD: Samsung 830 128gb RAM: 8gb 1600mhz
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallevante:

Min startar snabbt efter uppgradering med SSD, men jag tycker att den stannar mycket längre på bilden med moderkortsnamnet nu. Kan man göra något åt det?

Har du ingen inställning i bios där du kan stänga av fullscreen produktloggan vid uppstart?

Permalänk
Medlem

Har en A-Data SSD S510 på 120gb.. det tar ungefär 25 sekunder från att man ser texten i bios, tills den tänkt klart och bootat upp windows totalt.. helnöjd

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Uppgraderat datorn med en Samsung 830 256GB. Tar 17 sek att komma förbi bios från kallstart och ytterligare 13 sek för windows att starta. Totalt 30 sekunder. Nöjd, men jag förstår inte varför det ska ta 17 sekunder at ta sig förbi bios...

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Fedora Linux
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Chimera Linux

Permalänk

Ganska exakt 37 sekunder tar det, från det att jag trycker på knappen tills att allting har laddat klart i Windows.

Det vore trevligt med kortare BIOS-tid...

Permalänk

Helt avstängd till skrivbord:

Stationär: ca. 55-60 sek (win7)
MBP: ca. 50 sek

Hade tillfälligt en gammal hp-laptop med c2d-processor som bootade från helt avstängd till skrivbord på 40 sek. Den va makalöst snabb