Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

7970 1 ghz edition?

Tja

Har tänkt att i höst nu bygga en dator till min bror. Det skall vara en spelburk som klarar allt i mini format. Jag vet de mesta som ska med men letar efter bra deals hela tiden för att få det så billigt som möjligt.

Nu till frågan, när kommer 1 ghz edition (sökte på cdon/ient etc men hittade det knappt) och är det bättre att hitta en vanlig 7970 och överklocka den eller vad tycks?? överklockad 7970 vs ghz edition dvs.

Priset spelar stor roll och just nu finns de ganska bra priser här och där samt kommer och går på 7970, så några ideer på vad som skulle passa en gamer burk?

Just nu funderar jag på mellan 670 ca till 7970 då 680 är för dyrt. Vill försöka hålla mig runt 3k eller under.

Vad skulle ni förslå? Vänta på en bra deal någon helg och sen köra eller?=)

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Om du spelar bara battlefield så 670. Skulle säga att 7970 är ett bättre all around kort. Vet inte om det skiller mycket mellan 7970 ghz och 7970 orginal. Men om ett 7970 är billigare så kör på det och klocka själv! Det är ändå samma kort.

Hittade: http://cdon.se/hemelektronik/asus_hd7970_3gb_pci-e-17594292

3000 spänn för 7970. Dock referens. Om du vill ha bättre kylare så köp en med eftermarknadskylare. Dock skulle jag köra på referens som du ska ha ett litet chassi.

Permalänk

7970 är det bästa allround-kortet. Det är snabbare än GTX 680 totalt sett.
Eftersom det har mer minne är det även en bättre "Framtidsinvestering". Även fast man aldrig kan investera för framtiden i en dator.

Skulle kört på ett 7970 och klockat det!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Du kan ju göra om 7970 till 7970 GHz med en BIOS uppdatering, eller bara klocka det själv. Så det är samma kort egentligen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
99:e percentilen

Välj till att börja med inte ett kort med referenskylare. De klockar visserligen bra, men låter en del.

Och jag hade valt ett 670 framför ett 7970 varje dag i veckan, av två anledningar:
1. 7970 klarar inte ens BF3 på High.
2. AMDs drivrutiner är inte usla, men bra är de inte.

EDIT: 7970 @ 1100 MHz klarar BF3 på High med väldigt få fps-drops.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Välj till att börja med inte ett kort med referenskylare. De klockar visserligen bra, men låter en del.

Och jag hade valt ett 670 framför ett 7970 varje dag i veckan, av två anledningar:
1. 7970 klarar inte ens BF3 på High.
2. AMDs drivrutiner är inte usla, men bra är de inte.

ehm, what ? står ju klart o tydligt i sweclockers test i bf3 att det klarar ultra på 60 fps... o jag är inte emot nån nvidia (är inte amd-fanboy, lutar mig lite mer åt nvidia), har det jag själv faktiskt...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Skrivet av ericsundell2:

Tja

Har tänkt att i höst nu bygga en dator till min bror. Det skall vara en spelburk som klarar allt i mini format. Jag vet de mesta som ska med men letar efter bra deals hela tiden för att få det så billigt som möjligt.

Nu till frågan, när kommer 1 ghz edition (sökte på cdon/ient etc men hittade det knappt) och är det bättre att hitta en vanlig 7970 och överklocka den eller vad tycks?? överklockad 7970 vs ghz edition dvs.

Priset spelar stor roll och just nu finns de ganska bra priser här och där samt kommer och går på 7970, så några ideer på vad som skulle passa en gamer burk?

Just nu funderar jag på mellan 670 ca till 7970 då 680 är för dyrt. Vill försöka hålla mig runt 3k eller under.

Vad skulle ni förslå? Vänta på en bra deal någon helg och sen köra eller?=)

Skrivet av kajander:

Om du spelar bara battlefield så 670. Skulle säga att 7970 är ett bättre all around kort. Vet inte om det skiller mycket mellan 7970 ghz och 7970 orginal. Men om ett 7970 är billigare så kör på det och klocka själv! Det är ändå samma kort.

Hittade: http://cdon.se/hemelektronik/asus_hd7970_3gb_pci-e-17594292

3000 spänn för 7970. Dock referens. Om du vill ha bättre kylare så köp en med eftermarknadskylare. Dock skulle jag köra på referens som du ska ha ett litet chassi.

Skrivet av Slaktardej:

7970 är det bästa allround-kortet. Det är snabbare än GTX 680 totalt sett.
Eftersom det har mer minne är det även en bättre "Framtidsinvestering". Även fast man aldrig kan investera för framtiden i en dator.

Skulle kört på ett 7970 och klockat det!

Skrivet av Rydisen:

Du kan ju göra om 7970 till 7970 GHz med en BIOS uppdatering, eller bara klocka det själv. Så det är samma kort egentligen.

Skrivet av Zuggmate:

Välj till att börja med inte ett kort med referenskylare. De klockar visserligen bra, men låter en del.

Och jag hade valt ett 670 framför ett 7970 varje dag i veckan, av två anledningar:
1. 7970 klarar inte ens BF3 på High.
2. AMDs drivrutiner är inte usla, men bra är de inte.

Det kommer vara ett mini itx så ref kort kanske är att föredra. Kommer överklocka ett vanliga då jag vet hur man klockar allt.

Inte klarar high på bf3 låter skumt? Själv sitter jag på 2 st 460 och jag kör på high och ligger mellan 60-120 fps så det låter konstigt.

hmm , låter som 7970 kommer funka bra. Han kommer spela mycket total war rom 2 när de kommer så

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Buzz996:

ehm, what ? står ju klart o tydligt i sweclockers test i bf3 att det klarar ultra på 60 fps... o jag är inte emot nån nvidia (är inte amd-fanboy, lutar mig lite mer åt nvidia), har det jag själv faktiskt...

I en filmsekvens i singleplayer, ja. Jag spelar bara multiplayer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

I en filmsekvens i singleplayer, ja. Jag spelar bara multiplayer.

Mitt klarar ultra mer 60 fps+ ? Sure att jag klockat lite men vafan, Om ditt inte klarar high är det nog fel på ditt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Välj till att börja med inte ett kort med referenskylare. De klockar visserligen bra, men låter en del.

Och jag hade valt ett 670 framför ett 7970 varje dag i veckan, av två anledningar:
1. 7970 klarar inte ens BF3 på High.
2. AMDs drivrutiner är inte usla, men bra är de inte.

1. Kör med mitt kort i ultra, men räknas kanske inte...
2. Har Aldrig haft problem med drivrutinerna...

Rekommendera bara sådant du vet själv, inte vad du hört...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 8700K@4.3Ghz med MSI Frozl R | GPU: MSI GTX 1080 Gaming | MB: MSI Z370 Gaming+ | PSU: EVGA 650W GQ | RAM: G.Skill Ripjaws 16GB@3000Mhz | DISK:Samsung 970evo m.2 250GB | SSD Samsung 850evo 250GB | Skärm: AOC 32" 1440p@75Hz | Input: Asus Cerberus2+Razer Diamondback | Audio: Razer Megalodon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

I en filmsekvens i singleplayer, ja. Jag spelar bara multiplayer.

men high ska den väl iaf klara..

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Välj till att börja med inte ett kort med referenskylare. De klockar visserligen bra, men låter en del.

Och jag hade valt ett 670 framför ett 7970 varje dag i veckan, av två anledningar:
1. 7970 klarar inte ens BF3 på High.
2. AMDs drivrutiner är inte usla, men bra är de inte.

7970 klarar ALLT Ultra på 50-55 fps oklockad så det är inga problem med high. Skulle dock valt 670 jag med då det kan droppa ibland när man flyger flygplan och det blir intensivt till 40 fps.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Avstängd

Om hur lång tid ska du bygga datorn? Sea islands kan vara värt att hålla i baktanken innan du kör på 7970

Permalänk
Skrivet av Ivybridge:

Om hur lång tid ska du bygga datorn? Sea islands kan vara värt att hålla i baktanken innan du kör på 7970

Vet inte riktigt men under hösten , grejen är att om de kommer nya saker så kommer de kosta MASSOR ändå vilket kommer medföra att denna version av kort är bättre bang per buck.

När kommer de nya då? Lär väl ligga på samma prisnivå som 7970 gjorde dvs skit dyrt

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

Välj till att börja med inte ett kort med referenskylare. De klockar visserligen bra, men låter en del.

Och jag hade valt ett 670 framför ett 7970 varje dag i veckan, av två anledningar:
1. 7970 klarar inte ens BF3 på High.
2. AMDs drivrutiner är inte usla, men bra är de inte.

Jag kör då på Ultra utan problem med mitt 7970 så de är bara struntprat från din sida.
Kör själv med ett http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_radeon_hd7970_oc_3gb_dd... och det funkar alldeles utmärkt.
Sen som det är sagt tidigare så är det ett bättre all-around kort helt klart

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av fieskmask:

Jag kör då på Ultra utan problem med mitt 7970 så de är bara struntprat från din sida.
Kör själv med ett http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_radeon_hd7970_oc_3gb_dd... och det funkar alldeles utmärkt.
Sen som det är sagt tidigare så är det ett bättre all-around kort helt klart

Jag får erkänna att High faktiskt går bra. Det blir framedrops ibland på vissa banor, men generellt sett fungerar det. Ultra däremot, inte en chans. Och det är klockat till 1100/1500.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

GHz Edition är bara ett fabriksklockat 7970, ingen idé alls att lägga pengar där.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av arboC:

1. Kör med mitt kort i ultra, men räknas kanske inte...
2. Har Aldrig haft problem med drivrutinerna...

Rekommendera bara sådant du vet själv, inte vad du hört...

Det är helt och hållet min egna erfarenhet. Jag har ett 7970.

Skrivet av Buzz996:

men high ska den väl iaf klara..

Skrivet av kajander:

Mitt klarar ultra mer 60 fps+ ? Sure att jag klockat lite men vafan, Om ditt inte klarar high är det nog fel på ditt kort.

Skrivet av klemze:

7970 klarar ALLT Ultra på 50-55 fps oklockad så det är inga problem med high. Skulle dock valt 670 jag med då det kan droppa ibland när man flyger flygplan och det blir intensivt till 40 fps.

Ja jag får erkänna att High faktiskt går bra. Framedrops på vissa banor och när det händer mycket, men på det stora hela funkar det bra. Ultra däremot, nej nej nej, framedrops till 40–50 så gott som hela tiden, även med vissa inställningar på High.

Kortet är klockat till 1100/1500 och jag vet att det inte klarar Ultra, för:
1. Det ligger sällan på 60 fps och ofta under 50 fps.
2. Man känner att det inte flyter bra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Jag får erkänna att High faktiskt går bra. Det blir framedrops ibland på vissa banor, men generellt sett fungerar det. Ultra däremot, inte en chans. Och det är klockat till 1100/1500.

Men om vi ska vara såna så beror det på vilken bana och hur många spelare..
Det finns inget singelkort på marknaden som klarar bf3 1920x1080 @ 60fps utan att dippa på en 64player bana.
Det finns flera som har skrivit i forumet som sitter med gtx680 oc och i5 o även i7 klockade till 4.5 som får drops.
Men att man ska välja ett grafikkort baserat på 1 enda spel är ju verkligen dumt när 7970 är bättre än gtx680 när man klockat upp det. och sett till priset är det en klar vinnare.
Sweclockers själva sa också det i förra fredagspanelen att dom var förbluffade över att 7900 serien säljer sämre än nvidias motsvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Det är helt och hållet min egna erfarenhet. Jag har ett 7970.

Ja jag får erkänna att High faktiskt går bra. Framedrops på vissa banor och när det händer mycket, men på det stora hela funkar det bra. Ultra däremot, nej nej nej, framedrops till 40–50 så gott som hela tiden, även med vissa inställningar på High.

Kortet är klockat till 1100/1500 och jag vet att det inte klarar Ultra, för:
1. Det ligger sällan på 60 fps och ofta under 50 fps.
2. Man känner att det inte flyter bra.

Va har du för cpu ? HT aktiverat ? klocka cpun ? för slöa ramminnen ?

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att processorn bör vara väldigt bra om man ska ha flyt i BF3, jag har en klockad i5 ivy bridge nu, innan en i7-960, blev enorm skillnad, och mitt G-kort 7970 klarar ALLT på max, och jag är kräsen ska jag säga. Så att säga att 7970 inte klara BF3 på high är inte sant.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd

Jag har också en 7970 och i5, jag kör på high eftersom det flyter på bättre, mellan 50-80 fps, fast omkring 60 fps mestadels. Oklockat kort. Kan nog köra ultra med, fast jag är aldeless för fps känslig, så jag väljer lägre grafikinställningar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jonathanknet:

Men om vi ska vara såna så beror det på vilken bana och hur många spelare..
Det finns inget singelkort på marknaden som klarar bf3 1920x1080 @ 60fps utan att dippa på en 64player bana.
Det finns flera som har skrivit i forumet som sitter med gtx680 oc och i5 o även i7 klockade till 4.5 som får drops.
Men att man ska välja ett grafikkort baserat på 1 enda spel är ju verkligen dumt när 7970 är bättre än gtx680 när man klockat upp det. och sett till priset är det en klar vinnare.
Sweclockers själva sa också det i förra fredagspanelen att dom var förbluffade över att 7900 serien säljer sämre än nvidias motsvarande.

Det tycker jag inte är konstigt alls. Folk köper en ny dator (eller bara grafikkort) för att spela BF3, inte Metro 2033. Dessutom vill man ha funktioner som Adaptive V-Sync osv.

Skrivet av Jonathanknet:

Va har du för cpu ? HT aktiverat ? klocka cpun ? för slöa ramminnen ?

2600K @ 4 GHz. HT aktiverat. 16 GB RAM @ 1600 MHz CL10.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kör du bara BF3 satsa på 670, kör du blandat med spel så ta ett 7970, drivers till 7970 är betydligt bättre nu, jag har bara kört nvidia i flera år men slog till på ett 7970 när webhallen körde ut dem under 3000:- och är extremt nöjd, funkat bra i alla spel jag kört och faktiskt gett mig väldigt lite problem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Välj till att börja med inte ett kort med referenskylare. De klockar visserligen bra, men låter en del.

Och jag hade valt ett 670 framför ett 7970 varje dag i veckan, av två anledningar:
1. 7970 klarar inte ens BF3 på High.
2. AMDs drivrutiner är inte usla, men bra är de inte.

Jag hade verkligen INGA problem att MAXA ALLT i bf3 med mitt 7970 kort. Ska tom byta tillbaka till 7970 nu och sälja mitt vattenkylda ASUS GTX680 för jag var så pass mer nöjd med ATI. =D

Visa signatur

Intel i9 13900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus ProArt OC RTX 4080 Super 16GB GDDR6X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 4TB Samsung 990 Pro 2TB , Creative Recon 3D, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk
Medlem

kör själv ett 680 oklockat, ligger mellan 58-100fps med allt på ultra(förutom AA som ligger på 8X istället för 16X), skulle vilja säga att medel FPSen ligger på runt 65-70, men som sagt, kan dippa till 58 ibland. Har aldrig sett FPS under 58 iallafall och jag har fraps igång typ hela tiden.

ska se om jag kan klocka det lite för att kunna köra 16xAA istället och fortfarande ligga över 60fps-sträcket.

Vill man lira BF3 på bästa möjliga sätt med ett singel GPU-kort, så är 680 att föredra.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Köp ett Sapphire Vapor-x 7970 GHz edition. Jag två såna. De har riktigt bra kylning med och har en hög överklocknings potential

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem

Är det verkligen nödvändigt att klocka sin cpu (2500k) för att få bättre prestanda i bf3?

I nuläget så ligger den på 70-80% i bf3, gpu:n hinner ju säga ifrån långt innan den?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Är det verkligen nödvändigt att klocka sin cpu (2500k) för att få bättre prestanda i bf3?

I nuläget så ligger den på 70-80% i bf3, gpu:n hinner ju säga ifrån långt innan den?

Om den aldrig maxar ut lär det inte gör skillnad direkt nej.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av skydiver:

Jag hade verkligen INGA problem att MAXA ALLT i bf3 med mitt 7970 kort. Ska tom byta tillbaka till 7970 nu och sälja mitt vattenkylda ASUS GTX680 för jag var så pass mer nöjd med ATI. =D

Jag skulle gärna byta mitt 7970 mot ditt 680, men jag antar att det inte "går" eftersom det är vattenkylt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers