Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Jo säkert. Men det filtret är inget jag använder ändå

Ja, och inget som bör rekommenderas till någon heller.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Ja, och inget som bör rekommenderas till någon heller.

Nä då vet jag det, den får ligga kvar i garderoben som den har gjort nu i 2-3 år hehe

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

En bas. Jag förstår inte riktigt vad du menar. A går till högtalarna och ena B hade jag tänkt gått till basen. Det verkar vettigt enligt mig men jag är som sagt noob inom detta.

http://www.nrpavs.co.nz/archive09/Sold09_htm/Images/Denon_DRA...

om du ska köra med både a och b samtidigt så kontrollera först att det går. på min förstärkare går det bara köra en åt gången. samt att du måste ha ett delningsfilter annars spelar basen andra ljud med

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

om du ska köra med både a och b samtidigt så kontrollera först att det går. på min förstärkare går det bara köra en åt gången. samt att du måste ha ett delningsfilter annars spelar basen andra ljud med

Kontrollera även att det inte blir för låg impedans för förstärkaren.

Oavsett så bör man inte köra en bas utan något filter. Visst, den går inte sönder som en diskant skulle göra utan filter men det låter bara inte bra helt enkelt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa ett vettigt 2.1 system till datorn istället?

För dom pengarna (3000) så kan jag starkt rekommendera Bose Companion 2.1
Sitter med det systemet själv, och det spelar FRUKTANSVÄRT bra! Kristall klart ljud i satelliterna och bra tryck i basen.
Det ligger på 2995:- hos dom flesta.

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem

Återigen rådfrågade jag far men när jag sa att 62W är för lite så vart han nästan arg och sa att det visst räckte.

Jag vettefan vad jag ska ta mig till Jag har ingen möjlighet att testa förstärkaren och jag hittar ingen vettigt info om dom någonstans. Ett slusteg blir lite för dyrt då jag redan lagt 3500 på dator komponenter och behöver lägga minst 1000 spänn till för att få allt och funka. Sen bas elementet går väll på ca 700-800, mdf board 300 + skruv och sånt. Det blir tajt då jag inte har någon inkomst

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Ett slusteg blir lite för dyrt då jag redan lagt 3500 på dator komponenter och behöver lägga minst 1000 spänn till för att få allt och funka. Sen bas elementet går väll på ca 700-800, mdf board 300 + skruv och sånt. Det blir tajt då jag inte har någon inkomst

Då är det nog bättre att du lägger planerna på is tills du får ihop mer pengar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Då är det nog bättre att du lägger planerna på is tills du får ihop mer pengar.

Slå slipper han att förstöra elementet och förstärkaren...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Då har jag bestämt mig halft. Jag börjar bygga en låda och testar om det funkar med min förstärkare när jag är klar.
Gör de det, då är problemet löst. Gör det inte det får den stå och damma tills jag skrapat ihop till ett slutsteg.

Då till bygget. Först, ska jag ha portad eller sluten som det råder tvist på i tråden.
Jag vill ha djup bas så hela huset skakar. Inte snärta dunk som jag får med mina sketna logitech z-253. Så blir det portad eller sluten till det? Blir det portad så gör jag likadant som den i videon.

Dock så vet jag inte vad han har för tum på elementet så jag vet ej om det kommer att passa med hans mått.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Vi får ju inte glömma transientsvaret som slutna lådor stoltserar med,jo man kan använda EQ om elementet är gjort för att kompenseras elektroniskt.
Varför skulle delningen hindra att man inte kommer åt djupbasen,du delar tex 80hz,allt över det kommer filtreras bort.

Ett element som är gjort för att kompenseras elektroniskt? Transientsvar i portade lådor går att få till precis lika bra men kräver mycket mer jobb eller tur innan man prickar in det.

Du kan använda EQ på precis vad du vill, problemet är att du kommer bottna elementet väldigt fort när du börjar kompensera ner mot 20Hz, om du inte sitter på ett 18" element i en tvåkubikslåda eller liknande, nu syftar jag på "normala" element.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Då har jag bestämt mig halft. Jag börjar bygga en låda och testar om det funkar med min förstärkare när jag är klar.
Gör de det, då är problemet löst. Gör det inte det får den stå och damma tills jag skrapat ihop till ett slutsteg.

Då till bygget. Först, ska jag ha portad eller sluten som det råder tvist på i tråden.
Jag vill ha djup bas så hela huset skakar. Inte snärta dunk som jag får med mina sketna logitech z-253. Så blir det portad eller sluten till det? Blir det portad så gör jag likadant som den i videon.

Dock så vet jag inte vad han har för tum på elementet så jag vet ej om det kommer att passa med hans mått.

Hur djupt, diskobas eller riktigt djup ala 5hz -3dB
Räcker knappast med nåt 10tums element såvida det inte är väldigt bra,men då kostar det tusenlappar,ett för 700kr räcker knappast,dessutom får du köra tex 4st 18tums basmoduler om du ska få hela huset att skaka.
Sen den lådan i videon,har du någon kunskap hur man bygger en sådan,vissa konstruktioner tar flera månader/år för att det ska bli bra,en sluten kan man göra på typ nån dag eller två.
Om som jag sa,välj elementet först innan du bygger nån låda,helst sluten på grund av transientsvaret dvs du får väldigt tajt och rapp basåtergivning.

Permalänk
Medlem

Vet du hur djupt 40Hz är? Om inte så ta reda på det. Discobas är ungefär 50-60Hz oftast. Lägsta tonen på en elbas (normalt sett, finns undantag) är 41Hz. Lyssnar du på rock så kommer en sluten passa bäst. Lyssnar du på elektroniskt typ swedish house mafia, avicii och sånt där så blir en sluten också bra. Lyssnar du på infected mushroom, orgelstycken och sådan så är det portad som gäller.

Vad har du för budget för elementet? Jag skulle rekommendera något av dessa:
http://byggdinbas.jetshopfree.se/peerless-sls-10-830668-p-140...
http://byggdinbas.jetshopfree.se/css-sdx10-p-127-c-156.aspx
http://byggdinbas.jetshopfree.se/peerless-sls-12-830669-p-141...
http://byggdinbas.jetshopfree.se/css-trio8-p-126-c-154.aspx

Bestämt dig för vilket så kan jag hjälpa dig att räkna ut lämplig lådvolym och eventuell avstämning.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Ett element som är gjort för att kompenseras elektroniskt? Transientsvar i portade lådor går att få till precis lika bra men kräver mycket mer jobb eller tur innan man prickar in det.

Du kan använda EQ på precis vad du vill, problemet är att du kommer bottna elementet väldigt fort när du börjar kompensera ner mot 20Hz, om du inte sitter på ett 18" element i en tvåkubikslåda eller liknande, nu syftar jag på "normala" element.

Med "ett element som är gjort för att kompenseras elektroniskt" så menar han högst troligt ett element med stor luftförflyttningskapacitet. Svårt att EQa ett 6.5" element med 3mm slaglängd till att spela djupbas på hög volym. Däremot enklare om man har ett 15" element med 30mm slaglängd.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Ett element som är gjort för att kompenseras elektroniskt? Transientsvar i portade lådor går att få till precis lika bra men kräver mycket mer jobb eller tur innan man prickar in det.

Du kan använda EQ på precis vad du vill, problemet är att du kommer bottna elementet väldigt fort när du börjar kompensera ner mot 20Hz, om du inte sitter på ett 18" element i en tvåkubikslåda eller liknande, nu syftar jag på "normala" element.

Det är därför man måste ha stora och flera basmoduler om man ska kunna spela djupbas på utan att elementen bottnar,för det krävs inte mycket effekt till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Vet du hur djupt 40Hz är? Om inte så ta reda på det. Discobas är ungefär 50-60Hz oftast. Lägsta tonen på en elbas (normalt sett, finns undantag) är 41Hz. Lyssnar du på rock så kommer en sluten passa bäst. Lyssnar du på elektroniskt typ swedish house mafia, avicii och sånt där så blir en sluten också bra. Lyssnar du på infected mushroom, orgelstycken och sådan så är det portad som gäller.

Vad har du för budget för elementet? Jag skulle rekommendera något av dessa:
http://byggdinbas.jetshopfree.se/peerless-sls-10-830668-p-140...
http://byggdinbas.jetshopfree.se/css-sdx10-p-127-c-156.aspx
http://byggdinbas.jetshopfree.se/peerless-sls-12-830669-p-141...
http://byggdinbas.jetshopfree.se/css-trio8-p-126-c-154.aspx

Bestämt dig för vilket så kan jag hjälpa dig att räkna ut lämplig lådvolym och eventuell avstämning.

Vill inte låta tråkig men musiksmaken spelar ingen som helst roll,sen tror jag diskobasen ligger högre runt 100-80hz..

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Det är därför man måste ha stora och flera basmoduler om man ska kunna spela djupbas på utan att elementen bottnar,för det krävs inte mycket effekt till det.

Klart det krävs mycket effekt om du ska fläska på med EQ.

Skrivet av oyegie:

Vill inte låta tråkig men musiksmaken spelar ingen som helst roll,sen tror jag diskobasen ligger högre runt 100-80hz..

Det han vill ha sagt med frågan var att han vill ha reda på vart de lägsta tonerna ligger i majoriteten av det TS lyssnar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Vill inte låta tråkig men musiksmaken spelar ingen som helst roll,sen tror jag diskobasen ligger högre runt 100-80hz..

Musiksmak spelar viss roll. Vad har man nytta av att kunna spela 20-25Hz om man bara lyssnar på 80-tals rock?
Diskobas ligger de facto vid 50-60Hz. Kolla själv med valfritt program.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Klart det krävs mycket effekt om du ska fläska på med EQ.

Det han vill ha sagt med frågan var att han vill ha reda på vart de lägsta tonerna ligger i majoriteten av det TS lyssnar på.

Syftar du på förstärkareffekt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Syftar du på förstärkareffekt då?

Ja, vad annars?

Permalänk
Medlem

Jag överdrev lite när hela huset skulle skaka. 4 st 18 tummare skulle inte räcka för detta hus

Jag har bestämmt mig för antingen GASen eller kickern. De två första

http://www.brl.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=steg_tv...

Jag lyssnar på låtar som the legend - ozo, hungry hearts - nause

Jag vill ha bas som räcker till att dunka fint på mindre fester medomkring 30 pers.
Då sluten låda verkar enklast skulle jag behöva enkla ritningar och andra saker jag behöver

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Jag överdrev lite när hela huset skulle skaka. 4 st 18 tummare skulle inte räcka för detta hus

Jag har bestämmt mig för antingen GASen eller kickern. De två första

http://www.brl.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=steg_tv...

Jag vill ha bas som räcker till att dunka fint på mindre fester medomkring 30 pers.
Då sluten låda verkar enklast skulle jag behöva enkla ritningar och andra saker jag behöver

Vad du än gör,inga bilbasar,de ska vara i bilen inte hemma i huset/lägenheten.

Permalänk
Medlem

Inga bilbasar, och för de mål du har satt upp så får du nog utöka budgeten. En 10" bas kommer inte räcka tyvärr.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Inga bilbasar, och för de mål du har satt upp så får du nog utöka budgeten. En 10" bas kommer inte räcka tyvärr.

finns 10or som levererar duktigt med bas.. dock så är dom dyra..

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Ja, vad annars?

Så det behövs massor med effekt om man ska bottna ett vanligt 12" baselement om man spelar tex en 10hz sinuston?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Så det behövs massor med effekt om man ska bottna ett vanligt 12" baselement om man spelar tex en 10hz sinuston?

Jag är inte med på vad du menar.

För att ha flera basar, slänga på en massa EQ och få respons i det undre registret behövs det effekt oavsett vilka basar du väljer.

Att bottna "ett vanligt 12 element" kräver rätt mycket effekt det också. Mina behöver runt 280W stycket för att bottna vid 10hz, och då kör jag på det linjära X-maxet. För att köra det mekaniska x-maxet i botten krävs det runt 400w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Jag är inte med på vad du menar.

För att ha flera basar, slänga på en massa EQ och få respons i det undre registret behövs det effekt oavsett vilka basar du väljer.

Att bottna "ett vanligt 12 element" kräver rätt mycket effekt det också. Mina behöver runt 280W stycket för att bottna vid 10hz, och då kör jag på det linjära X-maxet. För att köra det mekaniska x-maxet i botten krävs det runt 400w.

Då antar jag att du kör slutna lådor utan EQ?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Jag är inte med på vad du menar.

För att ha flera basar, slänga på en massa EQ och få respons i det undre registret behövs det effekt oavsett vilka basar du väljer.

Att bottna "ett vanligt 12 element" kräver rätt mycket effekt det också. Mina behöver runt 280W stycket för att bottna vid 10hz, och då kör jag på det linjära X-maxet. För att köra det mekaniska x-maxet i botten krävs det runt 400w.

280w kan man knappast kalla mycket,jag syftar på 2-3kW,det kan man kalla mycket effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Inga bilbasar, och för de mål du har satt upp så får du nog utöka budgeten. En 10" bas kommer inte räcka tyvärr.

Sidan du länkat ifrån, är dom att lita på?

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Sidan du länkat ifrån, är dom att lita på?

Varför inte,annars kan du kolla Billebro där har du nåt man inte ska lita på.
Du kan ju alltid googla företaget om du vill hitta dåliga erfarenheter från folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Då antar jag att du kör slutna lådor utan EQ?

Ja, dock kör jag med EQ.

Skrivet av oyegie:

280w kan man knappast kalla mycket,jag syftar på 2-3kW,det kan man kalla mycket effekt.

Jag vet inte, men jag tycker nog 280w är mycket när vi pratar hemma-miljö. 2-3kW är snarare PA. Även om min förstärkare lämnar 3kW så tillhör det inte vanligheterna.