Permalänk
Medlem

HP Probook, cpu 100% stundtals

Har under minst ett år haft problem med att min HP Probook stundtals går upp på 100% CPU utan synbar anledning. Det kan hålla i sig i 5-10 minuter. Den visar då ca 100% på alla 4 kärnorna och datorn blir i princip obrukbar. Kikar jag i aktivitetshanteraren så är dessa 100% utspridda på saker som normalt inte skall använda någon kraft alls. ex. sidebar, calc, iexplor, svchost m.fl. Går alltså inte att se något specefikt som tar all kraft.

Några månader efter att det börjat så klappa datorn ihop. Då den är leasad så finns det försäkring. Dom bytte moderkort. Efter detta så formaterade jag disken och installerade jag om win 7 pro (äkta), men problemet fortsätter.

Hur kan man ta reda på var all kraft tar vägen? Datorn är ca 2 år gammal.

Permalänk
Medlem

Har samma problem med en HP probook. Problemet för mig uppstår dock endast när man använder batteriet. Har aldrig riktigt förstått varför den blir helknäpp och tråkigt nog började felet uppstå när min garanti var slut.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det vanligt med HP laptops att de blir varma.
Kanske därför de bara har 1års garanti.

Testa att rengöra inuti genom att luft på flaska.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Du kanske kan testa att avinstallera antivirusprogrammet och installera ett annat antivirusprogram. Jag kör med Microsofts gratisvariant och det funkar bra än så länge, annars finns t.ex. AVG:s gratisvariant.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.
Skall kika nästa gång om den är varm när den dummar sig. Vad är ok drifttemp på processorn?
Har testat både utan antivirus och nu med windows variant, ingen skillnad. Nu när jag kör en virussökning så syns det i aktivitetshanteraren att kraften går till just antivirusprogrammet.
Drar mig för att lämna in den då det är 1000:- i självrisk och man behöver ibland använda datorn i några timmar för att problemet skall uppstå så är rädd att dom inte hittar något.

Permalänk
Medlem

Har du testat med en annan ac-adapter? Har varit med om att cpun arbetade i onormala hastigheter när adaptern började bli dålig.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Windows varnar möjligtvis inte om att batteriet behöver ersättas? Blir så på vissa Probooks när batteriet håller på att gå sönder så klockar datorn ner sig till 200 MHz så CPU-användningen ligger på 100%. Kolla med t ex CPU-Z om det blir så på din med. Enda lösningen isåfall är att antingen köpa nytt batteri eller köra utan.

Permalänk
Medlem

Börja med att stänga av sidebar iaf, den är helt galen på att sno CPU kraft, hade även ett ljud config program (ingår i orginal HP drivare) på min HP som utav ngn anledning fick för sig att ta 100% cpu helt plöttsligt men så fort man dödade det försvann problemet.
Hade ganska höga temps på den under load (ca 105C på GPU och 90 på CPU) men tog tryckluft och blåste rent alltihop och har nu 60C GPU och 50C CPU.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III