12 GB ram installerat men datorn hittar bara 8!

Permalänk
Medlem

Nej, men du har med 90% sannolikhet en trasig minneskanal.

Det går inte att fixa själva kanelen men det jag gjorde när det hände mig var att jag flyttade runt minnena gång på gång tills jag hittade ett "mönster" där all ram kunde utnyttjas.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

kör memtest. får du error, tar ut alla utom ett och felsök alla var för sig, på den du får error, byt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Har haft samma minneskretsar på 2st olika moderkort (dock bara 8Gb(Asus och Gigabyte)) och råkade ut för random 4 eller 8 Gb när jag bootade.
Enda lösningen jag hade var att byta ut till andra minnen, dock så råkade jag aldrig ut för BSOD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Kanske redan besvarats. Men vad för kod får du? (BSOD felkod)

Här har ni 2 foton på min BSOD. Var lite olika koder jag fick, så bifogar båda.

BTW. Jag är nästan säker på att det är moderkortets minneskanaler (och kanske något mer hos moderkortet) som är problemet. :/ Blir byte snarast.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Se till att de provar de minneskonfigurationerna som ej funkar för dig när de utför sina testet hos servicen så skall det nog inte vars några problem att reklamera det

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Jo, det kommer visst vara problem att få rekllamerat det - jag köpte den på Inet. Hade lika gärna kunnat köpa skiten på eBay, servicen är lika bra där. Har haft problem flera gånger med saker som är garantiärenden, fast varje gång har Inet vägrat att reklamera varan. Olika varaor, olika problem, men aldrig garantiärenden. Tänker inte ens låta dem försöka felsöka. Men det är ot

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Har du kollat så minnena är kompatibla med ditt moderkort?

Permalänk
Medlem

Har kört dem i ca 2 år, så tror de är kompatibla Övrigt så har jag ganska säker på att de är kompatibla.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Lindhe:

Har kört dem i ca 2 år, så tror de är kompatibla Övrigt så har jag ganska säker på att de är kompatibla.

Aaaah! Hehe jag läste lite dåligt, fick för mig att du hade köpt nya minnen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lindhe:

Jag hade inte hunnit skriva det, men jag har faktiskt felsökt varje sticka separat i memtest86+ utan att hitta fel på någon. True story. :/ Så det lutar väl åt att det är moderkortet/processorn det sitter i...

Har du felsökt alla sex i memtest då? För att en sticka funkar för sig behöver inte betyda att den funkar i en mer komplex miljö. Får du fel i memtest med sex minnen kan du ju fortsätta att köra tre i taget i olika slottar för att se om det är någon minnesslot/kanal som lagt av.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det finns fel, oavsett om man har i 1, 2, 3, 4, 5 eller 6 st. Dock finns det vissa konfigurationer där de är placerade så det funkar. Har för mig det är lite lättare att hitta rätt med 3 än 4 stickor, fast nästan omöjligt med 5 (bara nästan). Har aldrig lyckats omplacera dem så att alla 6 funkar utan fel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

FYI: Om jag inte redan skrivit det så är datorn på lagning nu. Felsökning bekräftade att det var minneskanalerna, och nytt moderkort är påväg.
Denna tråd är död för mig, men om någon vill försöka hitta en "lösning" etc - go for it.
Men jag säger tack och hejdå.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

FYI: Om jag inte redan skrivit det så är datorn på lagning nu. Felsökning bekräftade att det var minneskanalerna, och nytt moderkort är påväg.
Denna tråd är död för mig, men om någon vill försöka hitta en "lösning" etc - go for it.
Men jag säger tack och hejdå.

WHO CALLED IT?!?

Oughta teach you to listen better

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

FYI: Om jag inte redan skrivit det så är datorn på lagning nu. Felsökning bekräftade att det var minneskanalerna, och nytt moderkort är påväg.
Denna tråd är död för mig, men om någon vill försöka hitta en "lösning" etc - go for it.
Men jag säger tack och hejdå.

*Släng bort minnena så långt du kan ifrån de nya moderkortet.
Det är nämnligen dina ramminnen som har förstört minneshanteringen i nordbryggan/SPD:n så de vill du hålla på avstånd ifrån allt fungerande

Detta är ett ytters odokumenterat scenario du hamnat i så du kommer inte kunna hitta mycket info som säger vaken det ena eller det andra, men tro på mina ord!

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!