Stora tråden om Netflix

Permalänk
Medlem

Märks att det fattas en del grejer. Inga Ancient Aliens, inge Star Trek serier för att nämna några saker. Fortfarande en del bra serier men märks att det fattas extremt jämfört med amerikanska Netflix som man hört folk snacka om har nästan allt. Bar att hoppas att det tar fart och att fler serier kommer in. 79kr är ju knappt en film på bluray/DVD så handlar mer om utbud än pris om man kommer stanna kvar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Känns som Voddler, inget mer impande just nu, hoppas dom får in lite mer nytt, kostar ju ändå 79kr/mån.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av XHI:

För de som tycker det är mycket så kan jag nämna att det är som att äta lunch ute EN gång i månaden. Inget att snacka om, jag kommer betala 79:- i månaden utan tvekan. Vad trodde ni? att de skulle ha alla avsnitt two and a half men? nja... Jag förväntade mig många B filmer och någon/kanske några bra filmer. Vilket överraskning jag fick! Mååånga riktigt bra filmer finns i utbudet och trevligt med serier.

att hyra en film kostar för mycket i min mening och ha en slö helg eller en bakis söndag - slå på tvn och potatisglo på någon serie eller film. Eller varför inte se på en (gammal) men bra film med kärringen bredvid sig?

Eller hur! Det är bra utbud för de pengarna, det kommer bli bättre men jag blev sjukt glad när jag såg att man får Doctor Who fram till säsong fem, så det är bara en halv säsong efter. Sen har man smidigheten att slippa rota i mappträd och skit. Värt pengarna, tveklöst! Nu ska vi se om allt fungerar ordentligt också!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Tenkai Star:

Någon som har koll på vårat utbud jämfört med USA? Tänkte ifall någon har ett amerikanskt konto och kan jämföra.

STOR skillnad mellan utbudet. Kom med några titlar så ska jag jämföra åt dig, men lite snabbt ser det ut såhär (vänster: Sverige - höger: USA);

Sökte lite snabbt på olika serier och Mad Men finns S1-4 i USA medans bara S1 i Sverige, liknande resultat för andra serier - de ligger mycket längre tillbaka i Sverige, säkerligen pga broadcast/distributionsrättigheter sålda till andra företag i landet. Curious George, Sesame Street, Pingu, Timmy Time (mer eller mindre valfri favoritserie för min son) lyckades jag inte hitta alls i Sverige.

Av någon anledning defaultar mina Windows 8 maskiner till Netflix Sverige no matter vad jag försöker medans Windows7, WS2008 och Xboxen fortfarande visar Netflix US. Ändras detta får jag helt enkelt ansluta mitt abonnemang (efter flera år) då den Svenska satsningen är på tok för dålig.

Skrivet av Flamso:

Eller hur! Det är bra utbud för de pengarna, det kommer bli bättre men jag blev sjukt glad när jag såg att man får Doctor Who fram till säsong fem, så det är bara en halv säsong efter. Sen har man smidigheten att slippa rota i mappträd och skit. Värt pengarna, tveklöst! Nu ska vi se om allt fungerar ordentligt också!

Njae.. Nu är det givetvis svårt för mig att inte vara partisk eftersom jag haft Netflix US i flera år, men jag betalar för närvarande $7.99 / mnd för ett mycket större (och i alla fall för oss) bättre utbud än de försöker kränga i Sverige för 79,- / mnd. Inte bara är det dyrare, det är också sämre.

Jag förstår givetvis varför det är såhär och jag har svårt att hålla Netflix ansvarliga då det helt hänger på existerande distributionsrättigheter men om jag saknar tillgång till det Amerikanska utbudet iom att de nu startat i Sverige får jag helt enkelt avsluta abonnemanget och återgå till att ladda ned barnprogram etc.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Hur är det amerikanska utbudet då? Får man senaste säsongen av Dexter och Walking Dead som exempel?
Vilka är de nyaste filmerna?

Nej det får man inte och det är inte Netflix's fel... det är rättighetsinnehavarna som är giriga... HBO däremot kommer streama alla deras serier efter dem visats på TV

Vissa här verkar tro att allting ska komma gratis och direkt.....

Netflix måste hålla sig till regler och lagar precis som vi andra. Ni får t.ex inte visa en film som ni köpt för allmänheten utan tillåtelse från rättighetsinnehavarna.

Det är dem ni ska spy galla över och inte Netflix,Hulu,HBO som försöker göra allt dem kan för att tillfredställa alla parter...
Ingen tvingar er till att använda tjänsterna som finns tillgängliga. Är ni så missnöjda så kan ni ju flytta till andra länder med bättre utbud!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av emigrating12:

STOR skillnad mellan utbudet. Kom med några titlar så ska jag jämföra åt dig, men lite snabbt ser det ut såhär (höger: Sverige - Vänster: US);

Min bild såg snarare ut som den till vänster på svenska, men det fanns knappt något som hade kommit inom de senaste 2-3 åren.

Kan du kolla hur nya serier de har? Typ Person of Interest, Last Resort, Vegas.

Permalänk
Medlem

Tycker att utbudet över lag var lite dåligt men förhoppningsvis blir det väl bättre med tiden.
Subtitles är det sämsta med netflix för tillfället. På det amerikanska materialet går det överhuvudtaget inte att stänga av subtitles. Pratade med supporten och de skulle skicka vidare ärendet men är det inte löst tills gratismånaden är över så kommer de inte få några pengar av mig.

Visa signatur

Lösning: Ignorera varningen.

Permalänk
Skrivet av Ohlert90:

Nej det får man inte och det är inte Netflix's fel... det är rättighetsinnehavarna som är giriga... HBO däremot kommer streama alla deras serier efter dem visats på TV

Tyvärr är HBO's utbud ganska limiterat det också. Visst, man kan streama i Sverige timmar efter att det visats i USA men det gäller ju bara HBO's egna material - den enda HBO serien som vi tittar på i år är Treme och att betala 100,- eller vad det kommer kosta för en säsong tycker jag, paradoxalt nog (eftersom jag inte har problem att betala mer än det per säsong på iTunes), blir för dyrt.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Discokungen
Skrivet av emigrating12:

Njae.. Nu är det givetvis svårt för mig att inte vara partisk eftersom jag haft Netflix US i flera år, men jag betalar för närvarande $7.99 / mnd för ett mycket större (och i alla fall för oss) bättre utbud än de försöker kränga i Sverige för 79,- / mnd. Inte bara är det dyrare, det är också sämre.

Jag förstår givetvis varför det är såhär och jag har svårt att hålla Netflix ansvarliga då det helt hänger på existerande distributionsrättigheter men om jag saknar tillgång till det Amerikanska utbudet iom att de nu startat i Sverige får jag helt enkelt avsluta abonnemanget och återgå till att ladda ned barnprogram etc.

Ah. Det förstår jag. Men det går inte att jämföra med US-versionen. Rättigheter är ett helvete och det är fruktansvärt synd att det begränsar så mycket som det gör. Det drabbar bara konsumenterna. Men om man ser till det svenska utbudet så är det här en sjuk förbättring mot Voddler och dylikt, speciellt med tanke på alla serier, som jag kollar mest på.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av emigrating12:

Tyvärr är HBO's utbud ganska limiterat det också. Visst, man kan streama i Sverige timmar efter att det visats i USA men det gäller ju bara HBO's egna material - den enda HBO serien som vi tittar på i år är Treme och att betala 100,- eller vad det kommer kosta för en säsong tycker jag, paradoxalt nog (eftersom jag inte har problem att betala mer än det per säsong på iTunes), blir för dyrt.

HBO ska väl visa annat material än sitt egna om inte jag förstått det fel. Skulle inte delar av bl.a. CBS vara med också?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av formerself:

Min bild såg snarare ut som den till vänster på svenska, men det fanns knappt något som hade kommit inom de senaste 2-3 åren.

Kan du kolla hur nya serier de har? Typ Person of Interest, Last Resort, Vegas.

LOL, sorry. Var precis det jag menade, har ändrat det tidigare inlägget nu.

Så nya serier finns inte på Netflix, det har det aldrig gjort förutom i speciella fall - f.ex. Lilyhammer som fanns komplett samtidigt som första episoden visades i Norge. Netflix har alltid varit mer av ett alternativ till att köpa Bluray eller DVD releaser än att ersätta kabel (eller i mitt fall, Hulu) då nya serier helt enkelt inte kommer förrän de släpps på Bluray eller DVD.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Var anger man sitt Spotifykonto?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Verkar trevligt, och som spotify användare får man ju netflix gratis året ut, det enda som stör mig är att jag måste fylla in kontouppgifter under en gratisperiod.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Lego Master

Dom tar det antingen på ditt Facebook-inlogg eller din mailadress gissar jag. Se till att ange samma.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har testat att köra lite olika HD filmer och det är som om den måste buffra/spela en stund innan den kommer upp i HD kvalitet, så om jag spolar så är den nere på kass kvalitet igen. Någon som vet om det går att låsa den på HD kvalitet?

Men det är trevligt att det är så många olika enheter som stödjer Netflix, har hittills testat på datorn, Nexus 7 och xboxen.

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Ah. Det förstår jag. Men det går inte att jämföra med US-versionen. Rättigheter är ett helvete och det är fruktansvärt synd att det begränsar så mycket som det gör. Det drabbar bara konsumenterna. Men om man ser till det svenska utbudet så är det här en sjuk förbättring mot Voddler och dylikt, speciellt med tanke på alla serier, som jag kollar mest på.

Självklart, jag är medveten om att det är en stor förbättring, tyvärr blir det en för liten förbättring för de av oss som, på ett eller annat sätt, redan använder oss av liknande Amerikanska tjänster. Själv har vi både Netflix och Hulu samt att vi ibland hyr filmer från Vudu och köper serier eller filmer från Amerikanska iTunes. Man kan ju bara hoppas på att det blir bättre med tiden.

Skrivet av orig_rejser:

HBO ska väl visa annat material än sitt egna om inte jag förstått det fel. Skulle inte delar av bl.a. CBS vara med också?

Det har jag inte sett någon information om, jag vet de samarbetar med Starz, men deras utbud är ingenting för mig - förutom vissa guldkorn. Om CBS sortiment är inkluderat blir det en helt annan sak då vi följer 60 Minutes, Amazing Race, Big Bang Theory, Blue Bloods, Criminal Minds, CSI, CSI NY, Elementary, Hawaii Five-0, HIMYM, Two and a Half Men, Undercover Boss, Unforgettable och Vegas därifrån (i större eller mindre grad - utifrån den listan skulle man ju kunna tro att vi inte gör annat än att glo TV hela dagarna ).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Lego Master

Jag är en svag, svag människa.

Trots mitt tidigare uttalande har jag reggat ett konto på NF. Måste säga att det var rätt smutt att få det i mobilen med, tacka vet jag den feta skärmen på S3an!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Inga problem alls, man måste inte koppla upp sig till facebook eller något för att netflix ska känna av att man är spotify kund. Bara man går via länken www.netflix.se/spotify

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av piGGen:

Har testat att köra lite olika HD filmer och det är som om den måste buffra/spela en stund innan den kommer upp i HD kvalitet, så om jag spolar så är den nere på kass kvalitet igen. Någon som vet om det går att låsa den på HD kvalitet?

Men det är trevligt att det är så många olika enheter som stödjer Netflix, har hittills testat på datorn, Nexus 7 och xboxen.

Där finns en kvalitetsinställning under "your account". Vet inte om det hjälper men är ju bara att prova.

Visa signatur

Lösning: Ignorera varningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Inga problem alls, man måste inte koppla upp sig till facebook eller något för att netflix ska känna av att man är spotify kund. Bara man går via länken www.netflix.se/spotify

Vad är poängen med det? Skapade bara ett konto utan att koppla till något och fick ändå gratis till 31a december. Jävligt nice att de ger 2½ månader gratis.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Verkar tyvärr inte finnas till min tv ännu(Philips 50PFL7956T), med en uppdatering knappt två veckor gammal.

Trevligt att ha på mobilen när man är ute och reser längre sträckor, en aning dåligt utbud men så blir det ju alltid här i Sverige... Finns dock ett mycket trevligt utbud från 70-90-tals film, en hel del som finns liggandes som vhs i förrådet, det gillas!

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk

Är inte så insatt, men betalar man en fast summa i månaden och får tillgång till alla serier och filmer? Eller måste man hyra det som är värt att se?

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem

79 spänn i månaden är INGENTING, hade lätt skafftat det om jag slapp koppla in datorn till tv'n

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimbow1234:

Är inte så insatt, men betalar man en fast summa i månaden och får tillgång till alla serier och filmer? Eller måste man hyra det som är värt att se?

Så är det, just nu så är det väl inget att hänga i julgran precis, men det blir nog bättre.
Plus, allt hänger ju på hur du ser på "TV", personligen kollar jag aldrig på en telefon, och om jag vill det kan jag fylla på med en månad då det verkar som att man kan säga upp det på en gång.

Permalänk

The US Netflix has more movies. 5 of Top Gear in Sweden vs 16 Top Gear in USA.

VS

USA Netflix är också billigare $ 8. Se hur du registrerar dig här: http://www.unotelly.com/blog/2011/08/how-to-sign-up-netflix-o...

Permalänk
Medlem

Testar det i en månad iaf, var ju gratis så varför inte.
Synd att det är sådan skillnad i utbudet bara, kanske ökar med tiden, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jasper099:

The US Netflix has more movies. 5 of Top Gear in Sweden vs 16 Top Gear in USA.

http://s18.postimage.org/o9jzbo6ex/setopgear.png

VS

http://s18.postimage.org/3qp36lshl/ustopgear.png

USA Netflix är också billigare $ 8. Se hur du registrerar dig här: http://www.unotelly.com/blog/2011/08/how-to-sign-up-netflix-o...

Top Gear var det första jag kollade efter på Netflix. Blev grymt besviken...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ohlert90:

Nej det får man inte och det är inte Netflix's fel... det är rättighetsinnehavarna som är giriga... HBO däremot kommer streama alla deras serier efter dem visats på TV

Vissa här verkar tro att allting ska komma gratis och direkt.....

Netflix måste hålla sig till regler och lagar precis som vi andra. Ni får t.ex inte visa en film som ni köpt för allmänheten utan tillåtelse från rättighetsinnehavarna.

Det är dem ni ska spy galla över och inte Netflix,Hulu,HBO som försöker göra allt dem kan för att tillfredställa alla parter...
Ingen tvingar er till att använda tjänsterna som finns tillgängliga. Är ni så missnöjda så kan ni ju flytta till andra länder med bättre utbud!

Jag säger inte att det ska vara gratis jag säger att det hade varit väldigt bra med lite uppdaterade serier och filmer istället för att lansera en ny tjänst med gammalt innehåll. Det hade också varit ett sätt att få dom som piratar serier att betala för sig, men nu missar dom det. Jag är missnöjd och får vända mig till andra leverantörer helt enkelt. Som nämns ovan är också priset högre här i USA än i Sverige, men vi har fått ett sämre utbud. Men kanske är den amerikanska varianten lite bättre, får ansluta mig dit istället.

Sega rättighetsinnehavare som fortfarande inte fattar hur internet fungerar, lärde dom sig inget av Napster för tio år sedan? Sluta sega och begränsa utbudet när det inte finns några gränser en URL bort!

Permalänk
Medlem

Mycket bra pris!

Men synd att utbudet är uselt, men man får hoppas att detta är något som de kan fixa i framtiden.

HBO Nordic ser ju dock mer lovande ut, de lovar tillgång till de nyaste TV-serierna inom 24 timmar (vilket är inom rimlig gräns).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pestor:

Någon som vet hur man får igång (svensk) AppleTv med netflix?

För mig dök den upp efter någon minut med boxen igång, men det allmänna tipset brukar vara att starta om så ska den dyka upp.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."