Val av platta för användning som "köksradio"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
--
Registrerad
Mar 2007

Val av platta för användning som "köksradio"

Hej,

behöver ersätta vår soundbridge-spelare i köket med någonting modernare. Behöver någonting som enkelt kan spela webbradio samt kan bläddra fram en mp3-fil på vår hemmaserver via wifi (ingen 3g-surf alltså). Är helt novis på området och skulle behöva lite guidning. Kan plattan dessutom fungera för enklare surf inkl lite webbmail är det ett plus.

Vad ska jag sikta på och hur mkt behöver jag lägga för att få någonting vettigt?

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Hade du tänkt ha extra högtalare till den, eller måste de inbyggda leverera tillräckligt för sig själva?

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Corsair H60 v2 || Antec Eleven Hundred || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2012

Släng på ca 2000 kr för en NeXus 7 eller Kindle Fire HD. Hade nog passat hela familjen jättefint

Speldator: Intel i5 2500K, Sapphire Radeon R9 390, Team Group Extreem 8 GB, Team Group Dark Force 480 GB, Corsair Obsidian 350D
Spel: Logitech G502, Logitech G710+, CM Storm Speed-RXL, HyperX Cloud
Skoldator: Sony Vaio Pro 13"
Mobilt: OnePlus One 64 GB Sandstone Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
--
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Shudnawz:

Hade du tänkt ha extra högtalare till den, eller måste de inbyggda leverera tillräckligt för sig själva?

Ahh, berättigad fråga! Jag har redan ett litet Audio Pro-ljudsystem på plats inkl subba

Tilläggas kan även att jag inte är kompis med iTunes (men kanske kan bli om det behövs..

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010

Att spela upp musik och webbradio samt lite recept- och nyhets-surf kräver inte så mycket av en padda. Skulle tro att vilken som helst klarar det idag - ta nån billigare variant och fixa ett vettigt ställ till den (kanske montera in i kökslucka?)

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
--
Registrerad
Mar 2007

Både Nexus 7 och Kindle HD verkar ju läckra (även de verkar vara lite "överkurs" för mitt kök). Jag kan tänka mig att frugan kanske är lite skeptisk till en sjutumsskärm så vad blir nästa steg? 10 tum?

Ett snyggt ställ är ju ett måste! Får se till att fräsa till något så att den står lika prydligt som Soundbridgen gör nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jan 2007

annars är väll detta ställ rätt okej??

http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/tillbeh...

ligger under Ipad tillbehör, men passar alla tablets, penna följer med

|Dator: |NZXT Source 340 | Intel i5 6600K @4.6Ghz : Asus Z170 Pro Gaming Aura : HyperX Fury DDR4 2x4Gb @ 2133Mhz : Asus 1060 Strix OC : OCZ TL100 240GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
--
Registrerad
Mar 2007

Kul pryl

Blev nästan lite besviken när jag såg att det var en penna och inte en köttermometer som ingick..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

I mitt fall har jag en iPad med Smartcover, så den står för sig själv i hygglig vinkel. Därifrån skickar jag ljudet trådlöst över bluetooth till en mottagare kopplad till mitt Logitech Z-5500 i vardagsrummet. Verkar som att iPaden har bättre BT-transciever än iPhonen, för med mobilen strular det direkt jag kommer ur synfält från mottagaren, men iPaden lirar ostört i hela lägenheten, även med kyl/frys direkt i vägen. Kungligt är vad det är!

Klart att man kan tycka att BT inte direkt ger perfekt ljudkvalitet, men det duger för att ha nåt i bakgrunden. Orkar inte dra mer kablar överallt sen jag lade nätverket för att kunna strömma Tversity till PS3an trådat heller. =P
Dessutom kör jag samma setup i bilen (fast med Android-nallen då) och det är skönt att slippa koppla kablar hela tiden man ska in i/ut ur bilen.

Med de nya iPrylarna behöver du inte bråka med iTunes om du inte ska lägga över mp3or (och även då går det att komma runt vad jag förstår). Själv lirar jag mest Spotify, så jag har inte startat iTunes på år och dar känns det som. Använder det bara för att göra backups på enheterna ibland. Utöver det är det skitsamma.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Corsair H60 v2 || Antec Eleven Hundred || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
--
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Shudnawz:

I mitt fall har jag en iPad med Smartcover, så den står för sig själv i hygglig vinkel. Därifrån skickar jag ljudet trådlöst över bluetooth till en mottagare kopplad till mitt Logitech Z-5500 i vardagsrummet. Verkar som att iPaden har bättre BT-transciever än iPhonen, för med mobilen strular det direkt jag kommer ur synfält från mottagaren, men iPaden lirar ostört i hela lägenheten, även med kyl/frys direkt i vägen. Kungligt är vad det är!

Klart att man kan tycka att BT inte direkt ger perfekt ljudkvalitet, men det duger för att ha nåt i bakgrunden. Orkar inte dra mer kablar överallt sen jag lade nätverket för att kunna strömma Tversity till PS3an trådat heller. =P
Dessutom kör jag samma setup i bilen (fast med Android-nallen då) och det är skönt att slippa koppla kablar hela tiden man ska in i/ut ur bilen.

Med de nya iPrylarna behöver du inte bråka med iTunes om du inte ska lägga över mp3or (och även då går det att komma runt vad jag förstår). Själv lirar jag mest Spotify, så jag har inte startat iTunes på år och dar känns det som. Använder det bara för att göra backups på enheterna ibland. Utöver det är det skitsamma.

Smidig lösning för dig!