Har ni 8 GB RAM som faktiskt används?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Mina 8GB har egentligen aldrig varit i närheten av att ta slut, ens med en virtuell burk igång. Men å andra sidan brukar jag ju stänga ned program och tabbar jag inte använder, eftersom jag tycker det blir så rörigt att hålla reda på allt annars (förutom att det drar resurser). Det verkar som om väldigt många aldrig stänger ned något utan låter program ligga i bakgrunden istället, då är det inte så konstigt om burken känns seg efter ett tag.

Jag tycker faktiskt det är lite komiskt när det kommer upp trådar med folk som klagar över dålig prestanda på den senaste speldatorn de köpt, med komponenter i som de köpt på inrådan av Swec-medlemmar. Vanligtvis med kravbilden "jag vill ha en dator som kan köra BF3 i high, för så lite pengar som möjligt". Sedan klagar de på prestandan och när folk frågar vilka program som är igång när problemet uppstår, så kommer svaret "BF3, Firefox med 30 flikar, Skype, Minecraft, uTorrent och Photoshop".
Go figure varför inte BF3 funkar optimalt

Ok... Så när ett program ligger i minnet utan att arbeta så stjäl det en massa prestanda?

Har aldrig upplevt att något blir segt när minnesalokeringen blir hög. Men jag använder mig i princip inte av en pagefile heller, något du kanske skulle googla på och läsa lite om.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Mitt rekord ligger på 96 GB minnesanvändning när jag satt och spelade Abaqus. Fanns väl runt 30 GB kvar då.

vad satt du på för dator då din rigg i sign har långt ifrån den mängden ram

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

vad satt du på för dator då din rigg i sign har långt ifrån den mängden ram

Nu sitter jag och kör på en 32-core Intel Xeon X7560 @ 2.27 GHz (4 st processorer), med ssd-diskar i raid0. 504 gb ram. Utöver processorn så vet jag inte exakt vad det är för komponenter.

Lite slö klockfrekvens tycker jag, hade jag fått välja så hade jag nog kört på en Intel 3930K på 3.2 GHz (kanske klocka lite?), jag kör ju bara på 8 kärnor åt gången i alla fall. Hade säkert blivit både billigare och snabbare också än 4 st Xeon-processorer, men det är tyvärr inte jag som bestämmer. Däremot skulle jag väl gissa att xeon-alternativet lämnar bättre garantier mot fel, bättre service-avtal och dylikt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Skönt att ha lite extra RAM, inte minst när man kör Battlefield 3 och vill tabba ur och använda någon webbläsare.

Annars är det praktiskt att ha mycket RAM när man kör virtuella maskiner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Har 12gb och det toppar jag nästan alltid när jag renderar något i After Effects.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

I Windows 7 går man i taket med 8GB om man monterar en iso från en dual layer-DVD med Poweriso på en nätverksenhet och installerar därifrån. RAM-minnet fylls upp helt och datorn låser upp sig och blir oanvändbar. 8GB är inga problem att fylla upp, även "basbehovet" för RAM dubblas väldigt långsamt jämfört med förr. Hur många år har inte 4GB RAM varit default egentligen t.ex.?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Tycker ärligt talat att de flesta exemplen här i tråden är rätt extrema och relativt ovanliga men det är ju visserligen mest RAM junkies som samlas i sådana här trådar.

Har 8 GB RAM både på jobbet och i speldatorn hemma. Även med Photoshop + Illustrator + Officeprogram igång på jobbdatorn så används normalt inte mer än halva mängden RAM, har kanske använt 5 GB som mest. Hemma med 4 flikar Firefox + ett spel är det också hur lugnt som helst.

Sen är det ju bara bra om vissa program cachear allt de kan och faktiskt utnyttjar minnet, men det är ju långtifrån alltid det ger några större skillnader i märkbar prestanda för det.

Permalänk
Medlem

har 12GB ram och brukar ligga på runt 6-7GB anvädning som normalt med ett spel uppe. Tar jag bort spelet ligger jag på runt 4-5GB eller så när jag gör mer eller mindre inget (inget för mig dvs ). Går ju åt lite mer när jag kör med virtualbox och vegas har en tendens att suga i sig ram rätt bra.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Poängen med att ha mycket RAM är ju delvis att man kan ha mycket igång samtidigt och slippa swap. Oändligt drygt att tabba över till det program man behöver och få vänta på att det ska swappas ifrån disk till RAM. Sen RAM blev billigt har jag slutat använda swap helt.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Har 32gb ram. Använder 8gb till ramdisk med pagefile.

Du har en ramdisk med en pagefile på? Que?

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Du har en ramdisk med en pagefile på? Que?

Körde först utan pagefile tills en del spel började klaga och adobes produkter som premiere och photoshop blirstabilare med pagefile som den vill skriva till även om minnet är ledigt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Mina 8 Gb hemma tar slut ganska omgående när jag spelar SW TOR via Unleashed. I övrigt är jag bara ytterligare en "chrome med 70 flikar"-användare och det är ju lättare att hantera... Ska nog ganska omgående införskaffa 8 Gb till.

På jobbet har jag en maskin med 8 Gb, parat med Windows XP 32-bitars. Nej, jag är inte ansvarig för inköpen av mjukvara :(.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Mina 8 Gb hemma tar slut ganska omgående när jag spelar SW TOR via Unleashed. I övrigt är jag bara ytterligare en "chrome med 70 flikar"-användare och det är ju lättare att hantera... Ska nog ganska omgående införskaffa 8 Gb till.

På jobbet har jag en maskin med 8 Gb, parat med Windows XP 32-bitars. Nej, jag är inte ansvarig för inköpen av mjukvara :(.

Hehe :), någon som tänkte "det kan vara bra inför framtiden" ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Nu vet jag inte hur windows jobbar, men i linux så används ju ledigt ram som cache för nyligen använda filer, så det är ju en fördel att ha mer minne än vad programmen i sig använder.

Windows gör lika dant men det är markerat som "LEDIGT" i windows och har igen egen kategori i enhetshanteraren till skillnad från linux där det anges just som cache. Så att ha ledigt ram i windows är inte samma som ledigt egentligen. Betyder bara att det antigen är ledigt eller används som cache. Cache har lägst prioritet av allt så när program behöver mer ram syncas cachet i minnet mot diskarna sedan dumpas det för att ge plats till program.

Så har man för lite "LEDIGT" ram i windows så går datorn märkbart trögare för det är inte ledigt. Vet inte vad Microsoft tänkte där men dom är som dom är.

Jag brukar säga att om program och OS alkolerar mer än 50% av minnet så är det dags för en uppgradering av ram minnet för cache som ofta är känt som page cache eller disk cach är vad som gör ett modärnt OS sanbbt oavset man har Disk eller SSD då inte ens en SSD kan mäta sig i varken banbred eller latenser mot primärminnet. Utan "cache" i minnet blir det som en gammal pentium 166Mhz med windows 95 igen.

Tyvär har Microsoft sätt att redovisa vad ram användst till i windows för gemeneman lett till att folk tror att dom alltid har ram ledigt och inte behöver mer ram för folk förstår inte att alla modräna OS och apps är beroende av ram för cache av relevant data från sekundärminnet som är relevant till programen man kör, man ser ofta på det som ett L4 cache till processorn fast OS:et har kontrollen inte processorn och det fungerar som cache mellan Sekundärminne (HDD,SSD,cdrom etc etc) och L3 cache i en modärn CPU. Spelar väl igen roll om hela programet ryms i ram om programet i sig ska vänta på disken hela tiden innan det kan exekverar vidare. Helt enkelt mycket snabbare för processorn att springa ut till ram, 200-300 CPU cyklar istället för miljontals (intel pratar om 15 miljoner för disk och 3 miljoner för Flash baserad lagring)
Cachet ökar inte bara bandbredden men framföralt det reducerar latensrena till en fraktion av vad dom annars skulle vara.

Folk har en förmåga att spendera 15-20K på grafikort och cpu mm och sedan stoppar dom i 8Gb ram
Alridg förståt det tänket. Första vi gjorde på vår pentium 166Mhz var att gå från 32Mb till 96Mb ram. 2sek laddtid i Quake 2 istället för 30sek enbart för programet hade ram nog att hålla relevant infromation där istället för att springa ut till disken.
Min Athlon 1.4Ghz thunderbird hade 768Mb ram av 266Mhz DDR model och Gefroce 3 kort. Den sprang cirklar runt polarnas P4 och Athlon och AThlon XP med Gefroce 3 och 256Mb DDR 333Mhz eller 400Mhz ram. Medans deras burkar laggade fram i stillbilder på lan hade jag totalt flyt i senaste spelen så som CoD.

Jag har sedan dess insett värdet av MYCKET ram. Har 32Gb i burken nu. Lite overkill i dag men kostar ju så lite och man behöver mer med tiden så ska ju vara några år med. 1900Kr för det tycker jag var billigt.
Mer ram tillåter OS:ett att buffra och skriva mot lagrisgenheter i den takt dom orkar med utan att datorn känns slö.

Här kan ni läsa mer om det och hur windows tex inte raporterar page cache till användaren.
http://en.wikipedia.org/wiki/Page_cache

Permalänk
Medlem

Går över 8GB dagligen.
Inte allt på ett program då. Hade ett helvete före jag köpte mer ram, varningar och program som dog hela tiden.
Kunde knappt rendera en film utan att vegas bara försvann :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

man undrar ju hur f-n folk här klarade sig innan ram hysterin...

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Ok... Så när ett program ligger i minnet utan att arbeta så stjäl det en massa prestanda?

Har aldrig upplevt att något blir segt när minnesalokeringen blir hög. Men jag använder mig i princip inte av en pagefile heller, något du kanske skulle googla på och läsa lite om.

Har du aldrig märkt av att när minnesallokeringen blir så hög att ditt RAM inte längre räcker till, utan datorn måste använda hårddisken för mellanlagring i stället, så är det inte konstigt om du inte märkt något problem med hög minnesallokering.

Naturligtvis finns inga problem så länge RAM-minnet räcker till, det är ju när RAM inte räcker till som det blir segt. Det är ju liksom det som är problemet....doh! Så länge som RAM räcker till är det snarare bra för responsen om programmet redan ligger laddat i minnet, men det borde väl alla redan känna till?

De som klagar brukar köra så pass mycket program laddat i minnet att när de väl sparkar igång spelet de vill spela, så har de kanske bara 1GB tillgängligt minne, spelet allokerar mer och hårddisken måste användas för mellanlagring och spelet hackar. Därefter lipar de på allt från för klen processor, grafikkort, hårddisk till för klen PSU, eller på att folk lurat dem att köpa för klen dator.

Förstår du min poäng nu?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Har 32 GB både på jobbet och hemma, som räcker nätt och jämnt. Virtuella maskiner i första hand...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag kommer dagligen upp i runt 6-7GB använt, så visst har jag haft nytta av att ha mer än 4GB.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Har du aldrig märkt av att när minnesallokeringen blir så hög att ditt RAM inte längre räcker till, utan datorn måste använda hårddisken för mellanlagring i stället, så är det inte konstigt om du inte märkt något problem med hög minnesallokering.

Naturligtvis finns inga problem så länge RAM-minnet räcker till, det är ju när RAM inte räcker till som det blir segt. Det är ju liksom det som är problemet....doh! Så länge som RAM räcker till är det snarare bra för responsen om programmet redan ligger laddat i minnet, men det borde väl alla redan känna till?

De som klagar brukar köra så pass mycket program laddat i minnet att när de väl sparkar igång spelet de vill spela, så har de kanske bara 1GB tillgängligt minne, spelet allokerar mer och hårddisken måste användas för mellanlagring och spelet hackar. Därefter lipar de på allt från för klen processor, grafikkort, hårddisk till för klen PSU, eller på att folk lurat dem att köpa för klen dator.

Förstår du min poäng nu?

Är du rolig eller? Gissa varför jag bad DIG googla på hur man ställer in pagefilen... Det var du som sa att det drog resurser om det låg i minnet, se här:

Skrivet av WrongTarget:

Mina 8GB har egentligen aldrig varit i närheten av att ta slut, ens med en virtuell burk igång. Men å andra sidan brukar jag ju stänga ned program och tabbar jag inte använder, eftersom jag tycker det blir så rörigt att hålla reda på allt annars (förutom att det drar resurser). Det verkar som om väldigt många aldrig stänger ned något utan låter program ligga i bakgrunden istället, då är det inte så konstigt om burken känns seg efter ett tag.

Och det var enbart det jag svarade på. Sen att du menar saker du inte skriver ut är inte lätt att förstå.
Och nej, jag har aldrig upplevt det, för jag vet vad jag sysslar med så dom problemet kommer jag aldrig att uppleva. Har rätt hårdvara och mjukvaran inställd därefter

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av White.By.Design:

man undrar ju hur f-n folk här klarade sig innan ram hysterin...

Jävligt dåligt när minnet tog slut, hårdiken började rassla som fan och burken nära på stannade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har 8GB i min nuvarande maskin. Det tar slut ganska fort inom en minut när jag arbetar. Min maskin jag bygger ihop nu skall ha 64GB ramminne.

Permalänk
Hedersmedlem

har 8 gb och ja det händer att det tar slut ibland

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Nu sitter jag och kör på en 32-core Intel Xeon X7560 @ 2.27 GHz (4 st processorer), med ssd-diskar i raid0. 504 gb ram. Utöver processorn så vet jag inte exakt vad det är för komponenter.

Lite slö klockfrekvens tycker jag, hade jag fått välja så hade jag nog kört på en Intel 3930K på 3.2 GHz (kanske klocka lite?), jag kör ju bara på 8 kärnor åt gången i alla fall. Hade säkert blivit både billigare och snabbare också än 4 st Xeon-processorer, men det är tyvärr inte jag som bestämmer. Däremot skulle jag väl gissa att xeon-alternativet lämnar bättre garantier mot fel, bättre service-avtal och dylikt.

504GB RAM utan ECC är kanske inte världens bästa grej däremot.

Permalänk
Medlem

Har beställt 32 GB minne, datorn kommer nog ofta tugga i sig iaf 10-20 GB. Tänker börja köra alla spel från ramdisk

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Det räcker väl att man kopierar en videofil så har allt RAM använts av filcachen...

Permalänk
Medlem

ligger i normalt surfläge - lite tabbar- spotify -trillian osv - 6gb (1gb ramdisk) har totalt 16

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Har aldrig kollat, men nu har jag börjat med videoredigering, så det kanske är dags o köpa 8gb till nu

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Har använt mina 8GB men främst genom att jag kör virtuell maskin på min burk också.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Har 8GB och kommer nog snart uppgradera till 16, då mitt moderkort tyvärr inte stödjer mer. Datorn peaker till och från i dagsläget men då under relativt extrema förhållanden som t.ex. när det streamas saker till flera enheter samtidigt och jag spelar under tiden. Med tanke på hur billigt det är med RAM idag känns det inte så jobbigt att uppgradera heller.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |