INTEL CORE I5 3570K VS amd phenom ii x4 965 3 4ghz black edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo då förutom priset tar den dessutom tronen på pris till prestanda.

Fel, pris/prestanda vid spel med hygglig upplösning ligger 965BE högre än i5. Ren prestanda i5 all the way.

Permalänk

Satsa du på ett moderkort och spara pengarna till ett bättre grafikkort om du kanske behöver det bättre ...

Permalänk
Skrivet av Ohcha:

Vad är det för skillnad på i3 3220 och i3 3225?

drar en gissning på HD2500 (3220) mot HD4000 gpun (3225)

http://ark.intel.com/products/family/65503

Intel® Core™ i3-3225 Processor
(3M Cache, 3.30 GHz) Launched No 55 W TRAY: $134.00 Intel® HD Graphics 4000 No

Intel® Core™ i3-3220 Processor
(3M Cache, 3.30 GHz) Launched Yes 55 W TRAY: $117.00
BOX : $125.00 Intel® HD Graphics 2500 No

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av Rinsewood:

Satsa du på ett moderkort och spara pengarna till ett bättre grafikkort om du kanske behöver det bättre ...

Jo jag ska fan göra de. har bara ett GTX 560 nu.

Så om ni orkar hjälpa mig så får ni gärna sätta ihop ett bra grafikkort och ett moderkort för 3000kr.

(Gärna svart/orange moderkort om de finns. Sedan gärna stort och mäktigt kort ;D)

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo då förutom priset tar den dessutom tronen på pris till prestanda.

Skrivet av TGO:

Fel, pris/prestanda vid spel med hygglig upplösning ligger 965BE högre än i5. Ren prestanda i5 all the way.

Förstår inte riktigt hur jag kan ha fel när vi säger samma sak.
Jag hävdar att P II 965BE har bättre Pris till Prestanda. Dvs bättre pris i förhållande till Prestandan man får ut.

Sa inget kring att 965BE var bäst i prestanda. Om det är vad du syftar att jag har fel på, så gör vi en liknelse:

Jag har felkläder på mig om jag är naken. Dock kan jag inte ha Fel kläder på mig om jag inte har på mig kläder.

Huruvida jag är felklädd för tillfället är en annan femma xD

Dold text

Om du bara missförstod vad jag skrev pga hastig läsning eller annan omständighet du inte rådde över så tycker vi avslutar en onödig diskussion då vi båda är överens om samma sak i grund och botten.

Ha en fortsatt trevlig kväll!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Okey. Men eftersom en FX med 8 kärnor borde väll orka mer än en I5a? eller har jag helt fel?

NEJ! Kärnor spelar inte stor roll i spel. Sen så spelar det heller ingen roll, att till exempel Phenom 2 965 har 400Mhz/0,4Ghz mer än min i5 2320, det gör den inte bättre. Man skulle kunna säga såhär: i5an är "bättre per Ghz" alltså den kan ha mindre Mhz och även mindre minne och kärnor men ändå vinna.
FX serien är inte känd för att vara bra, dock är ju den senaste riktigt häftig med tanke på priset.
Även om 965an inte är bättre, så är den fortfarande tillräckligt bra för alla dagens spel, och mycket prisvärd.
Så allt hänger på vad man behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Okey. Men eftersom en FX med 8 kärnor borde väll orka mer än en I5a? eller har jag helt fel?

Skrivet av racefactory:

Jo jag ska fan göra de. har bara ett GTX 560 nu.

Så om ni orkar hjälpa mig så får ni gärna sätta ihop ett bra grafikkort och ett moderkort för 3000kr.

(Gärna svart/orange moderkort om de finns. Sedan gärna stort och mäktigt kort ;D)

https://www.inet.se/produkt/5409422/msi-radeon-hd7870-2048mb-...
och kanske denna:
https://www.inet.se/produkt/1902222/gigabyte-ga-z77m-d3h-matx
Vad tycks?

Permalänk

Jorå de ser fint ut. Men har budget på max 3000kr och sedan vill ja gärna ha svart moderbord typ som 990FX Extreme3

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Som sagt, vad är anledningen till att du vill ha ett nytt moderkort? Vilket har du i dagsläget?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Skrivet av racefactory:

Jorå de ser fint ut. Men har budget på max 3000kr och sedan vill ja gärna ha svart moderbord typ som 990FX Extreme3

Vad ska du med så dyra moderkort till? min lillebror på 14 vårar får upp sin ivy bridge till 4.4GHz utan problem på hans 700 isch kroners moderkort, och han spelar "facebook chatten" samt youtubes flashplayer" hela tiden... Om du kör på AM3+ moderkort så kan jag rekommendera det jag har (se sign.) det skiljer sig minimalt från UD5'an samt kostar bara runt 1000kr, och jag har inga som helst stabilitetsproblem även med runt 40% överclockning, inga dåliga grejjor alltså

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

Vad ska du med så dyra moderkort till? min lillebror på 14 vårar får upp sin ivy bridge till 4.4GHz utan problem på hans 700 isch kroners moderkort, och han spelar "facebook chatten" samt youtubes flashplayer" hela tiden... Om du kör på AM3+ moderkort så kan jag rekommendera det jag har (se sign.) det skiljer sig minimalt från UD5'an samt kostar bara runt 1000kr, och jag har inga som helst stabilitetsproblem även med runt 40% överclockning, inga dåliga grejjor alltså

Ja ska skita och använda min CPU (amd) och köpte ett bättre grafikkort och ett billigare moderkort. Men vill ha ett svart moderkort men finns fan inga :S

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av racefactory:

Ja ska skita och använda min CPU (amd) och köpte ett bättre grafikkort och ett billigare moderkort. Men vill ha ett svart moderkort men finns fan inga :S

mitt är svart?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

mitt är svart?

De är detta va? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=637650

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av racefactory:

korrekt! Mycket gediget kort, lite varmt blir det, kan rekommendera att byta pastan under alla flänsar

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

korrekt! Mycket gediget kort, lite varmt blir det, kan rekommendera att byta pastan under alla flänsar

Fattar inte att de finns typ kort för 800-1000kr som är svar :S

hur varmt?

EDIT: Hitta detta http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=646713 MEN jag vill ju ha IO shield :/ Fan ska man få tag i den

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Jo jag ska fan göra de. har bara ett GTX 560 nu.

Så om ni orkar hjälpa mig så får ni gärna sätta ihop ett bra grafikkort och ett moderkort för 3000kr.

(Gärna svart/orange moderkort om de finns. Sedan gärna stort och mäktigt kort ;D)

Alltså ärligt talat, varför skall du ha nya saker?
Skall du uppgradera ditt befintliga och märka direkt skillnad så måste du upp i prisklasser över 3000kr bara för ett grafik kort.

Hade jag varit du hade jag väntat till nästa version av gpu.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Alltså ärligt talat, varför skall du ha nya saker?
Skall du uppgradera ditt befintliga och märka direkt skillnad så måste du upp i prisklasser över 3000kr bara för ett grafik kort.

Hade jag varit du hade jag väntat till nästa version av gpu.

kul me nytt

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av racefactory:

kul me nytt

Är det enda anledningen till att byta moderkort också?
Om det är enda anledningen, så lägg alla pengar på bättre grafikkort istället, om det är bättre spelprestanda du är ute efter.
Dessutom skulle jag försökt få upp processorns klockfrekvens lite mer, jag kör min 1055T i 3,7Ghz och det finns mer att hämta (men jag vill ha ett hyfsat tystgående system så jag vill inte dra upp fläktarna till min NH-U12P mer).
Har du inte köpt en tredjepartskylare än, så gör det snarast.

När det gäller prestandaskillnaden mellan Phenom II x4 965BE och Core i5 3570K, så har du en jämförelse här. Notera att i många test skall man ha så liten stapel som möjligt (det står till vänster om grafen):

http://www.anandtech.com/bench/Product/102?vs=701

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Är det enda anledningen till att byta moderkort också?
Om det är enda anledningen, så lägg alla pengar på bättre grafikkort istället, om det är bättre spelprestanda du är ute efter.
Dessutom skulle jag försökt få upp processorns klockfrekvens lite mer, jag kör min 1055T i 3,7Ghz och det finns mer att hämta (men jag vill ha ett hyfsat tystgående system så jag vill inte dra upp fläktarna till min NH-U12P mer).
Har du inte köpt en tredjepartskylare än, så gör det snarast.

nä det är för att få sata 3 och 3D bios åh snyggare. jag kör egenbyggt vatten kylning på min amd

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av racefactory:

nä det är för att få sata 3 och 3D bios åh snyggare. jag kör egenbyggt vatten kylning på min amd

SATA3 kan det vara ide' att ha om man kör den senaste generationens SSD-diskar (kör man med mekaniska är det skit samma, då disken inte klarar av att utnyttja bussbredden). Däremot förstår jag inte vad du skall med 3D-UEFI till, det är ju helt kasst att jobba med, segt och inte lika lätt att hitta i som vanliga UEFI/BIOS. Sedan är väl 3D-UEFI enbart en gimmick som Gigabyte kör med, jag kan inte påminna mig att jag sett det hos någon annan tillverkare.

Edit:
Har du 3,1GHz på vatten? Då kan du knappast ha försökt klocka på riktigt. Det finns mycket extra kraft att hämta hos din processor, upp mot 4GHz på vatten är inte alltför ovanligt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

SATA3 kan det vara ide' att ha om man kör den senaste generationens SSD-diskar (kör man med mekaniska är det skit samma, då disken inte klarar av att utnyttja bussbredden). Däremot förstår jag inte vad du skall med 3D-UEFI till, det är ju helt kasst att jobba med, segt och inte lika lätt att hitta i som vanliga UEFI/BIOS. Sedan är väl 3D-UEFI enbart en gimmick som Gigabyte kör med, jag kan inte påminna mig att jag sett det hos någon annan tillverkare.

har en samsung 830 så

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av racefactory:

har en samsung 830 så

Dock ger det ju inte speciellt mycket för spelprestandan, du kanske kapar laddtider med någon sekund eller två, thats it.
Om du däremot skiter i att köpa moderkort och satsar alla pengar på nytt grafikkort, så kan du ju få en prestandaskjuts i spel som du inte kommer i närheten av vad du än byter i övrigt.

Så det är en prioriteringsfråga, vill du ha bättre prestanda, eller vill du ha en dator med aningen mer välkordinerat färgschema och fräsiga funktioner, som inte i praktiken ger några större prestandafördelar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

3d bios hittar du inte på några av gigabytes amd moderkort vad jag vet, dock så är alla z77 moderkort från dem utrustade med det, så det kanske är så att bara intel rullar med det. Men dina anledningar att uppgradera förstår jag mig inte riktigt på, då du uppenbarligen inte har pengarna till att betala fullpris, men ändå vill ha en massa. Köp det du anser dig behöva utifrån vad din dator INTE klarar av, basera inte köp på halvdåliga gimmickar och vilken färg saker har..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Klocka den till 3,8 ghz och satsa mer på ett bättre grafikkort istället!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless