[Problem] Uppgradering till W8 Pro

Permalänk
Medlem

[Problem] Uppgradering till W8 Pro

Hej!

Försökte göra den rätta saken efter år av "fel", så köpte W8 Pro, uppgraderingserbjudande för 2xx :- på Windows Hemsidan.

Då jag hade problem med Windows 7 installation (System could not create, or find a system partition, känt fel och n^10 olika lösningar, inget som fungerat för mig), så la in Windows XP SP3 x86 som jag hade liggandes sedan länge.

Allt fungerade bra, och köpet gick igenom etc.

När jag laddade hem Windows 8 så kollade jag igenom XP-versionen jag körde, och insåg att det faktiskt var 32-bit (inget jag tänkte på före köpet), och att jag såklart inte kan sitta med 32bit Windows 8.

Så gick snabbt in och hämtade en XP x64 bit och försöker nu få ner Windows 8 igen, men Windows 8 Upgrade assistant vill inte starta.

Det står helt enkelt "This platform is not supported"

Men om det nu fungerade på x86, varför funkar det inte på x64?
Det står på hemsidan att uppgradera från XP inte ska vara några problem?

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd flyttad till Windows 8-subforum.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Man kan inte "Uppgradera" Windows 32-bitars till 64-bitars, utan allt måste bytas ut. Bränn ut Windows 8 på en DVD och installera rent på din hårddisk. Uppgradera sedan installationen igen inifrån Windows 8 och den kommer att Aktiveras.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Hej!

Försökte göra den rätta saken efter år av "fel", så köpte W8 Pro, uppgraderingserbjudande för 2xx :- på Windows Hemsidan.

Då jag hade problem med Windows 7 installation (System could not create, or find a system partition, känt fel och n^10 olika lösningar, inget som fungerat för mig), så la in Windows XP SP3 x86 som jag hade liggandes sedan länge.

Allt fungerade bra, och köpet gick igenom etc.

När jag laddade hem Windows 8 så kollade jag igenom XP-versionen jag körde, och insåg att det faktiskt var 32-bit (inget jag tänkte på före köpet), och att jag såklart inte kan sitta med 32bit Windows 8.

Så gick snabbt in och hämtade en XP x64 bit och försöker nu få ner Windows 8 igen, men Windows 8 Upgrade assistant vill inte starta.

Det står helt enkelt "This platform is not supported"

Men om det nu fungerade på x86, varför funkar det inte på x64?
Det står på hemsidan att uppgradera från XP inte ska vara några problem?

Mvh

XP 64bit är inte XP. XP 64 bit är Windows 2003 x64 typ, det bygger i alla fall på det. Det är endast supportat att uppgradera från XP 32bit, Vista 32/64bit eller Windows 7 32/64bit.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Man kan inte "Uppgradera" Windows 32-bitars till 64-bitars, utan allt måste bytas ut. Bränn ut Windows 8 på en DVD och installera rent på din hårddisk. Uppgradera sedan installationen igen inifrån Windows 8 och den kommer att Aktiveras.

Jag försöker inte uppgrader från 32 till 64, utan från x64 till x64

Skrivet av strejf:

XP 64bit är inte XP. XP 64 bit är Windows 2003 x64 typ, det bygger i alla fall på det. Det är endast supportat att uppgradera från XP 32bit, Vista 32/64bit eller Windows 7 32/64bit.

Efter att ha tittat på nätet så verkar det vara så.

Gjorde en fuling och drog ner W7 (Som såklart funkade :S), och uppgraderade från det. 279 :- för W8 pro var inte farligt 139 :- för DVD-version

Visa signatur

Krusidullen är stulen