Kinkig promise ultra 100 TX2

Permalänk
Medlem

Kinkig promise ultra 100 TX2

jag har ett promise ultra 100 TX2 med updaterat bios, controllerkort för IDE, i min server. Förut har jag haft två diskar inkopplade på IDE1 på kortet, vilket har funkat finemang. Nu när jag kopplade in ytterligare en (barracuda 120gig) på IDE0 på kortet så verkar det funka fint, filöverföringar och sådant till/från serverns diskar till/från cudan funkar fint, likaså över nätverket från min dator via samba.

Nu kommer problemet: om jag laddar hem via FTP eller HTTP till servern via min dator (samba), och lägger filen på barracudan, så kraschar hela servern efter nån MB och man kan bara starta om...

Detta händer även om man FXPar till barracudan
men inte om man FXPar/(FTPar via samba) till nån av de andra diskarna (en maxtor 30gig och en samsung 33gig).

Jag har kommit på att detta är ett problem med den första ide-porten (IDE0) på controllerkortet, eftersom disken funkar precis som den ska om man sätter den på mobot's controller eller byter till IDE1 på controllerkortet...

Är det nån som hört talas om nått liknande, eller kanske tom. har en lösning?

inte för att det innebär ett så stort problem... men jag skulle vilja slippa lämna kortet på reparation för en sådan här sak....