Köp av Golvhögtalare för 5000kr(ish)

Permalänk
Skrivet av ante9224:

7orna är större så basen lät mycket bättre, fylligare. Väl värt en extra tusing om man står och väljer mellan dem.

Kul! Är nämligen väldigt sugen själv.
Hittat någon bra reciever än då?

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielkelemit:

Snälla köp inte den recievern vad du än gör. Du kommer kanske vara nöjd i början, men den är på tok för kass för ett par högtalare som Zenzor 7. Absolut lägst du bör gå är att köpa en Yamaha RX-V771. Finns för 3990 på ljudfokus. Där får du full pre-out så du i framtiden kan koppla in ett slutsteg, för mer kraft kommer du alltid vilja ha. Fina högtalare behöver en bra förstärkare, så förstör inte dina Dali med yamahas sämsta stärkare, snälla, för din egen skull.

Å andra sidan, ska han snåla in nånstans så är det på elektroniken, bra högtalarare står sig många år och förstärkare blir bara bättre och billigare med tiden. Bättre att uppgradera förstärkaren om ett par år än att köpa en bättre förstärkare nu och kanske tvingas köpa sämre högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielkelemit:

Snälla köp inte den recievern vad du än gör. Du kommer kanske vara nöjd i början, men den är på tok för kass för ett par högtalare som Zenzor 7. Absolut lägst du bör gå är att köpa en Yamaha RX-V771. Finns för 3990 på ljudfokus. Där får du full pre-out så du i framtiden kan koppla in ett slutsteg, för mer kraft kommer du alltid vilja ha. Fina högtalare behöver en bra förstärkare, så förstör inte dina Dali med yamahas sämsta stärkare, snälla, för din egen skull.

För tillfället så har jag ett rum på 16 kvm i en lägenhet, är det verkligen så stor skillnad mellan de 2? Jag lär ju inte framföra konserter eller liknande.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Kul! Är nämligen väldigt sugen själv.
Hittat någon bra reciever än då?

Funderar på yamaha rx v373 på ljudfokus.se för 2000kr men det verkar vara lite mixade känslor mellan användarna så jag ska undersöka saken vidare.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Skrivet av ante9224:

Funderar på yamaha rx v373 på ljudfokus.se för 2000kr men det verkar vara lite mixade känslor mellan användarna så jag ska undersöka saken vidare.

Inte passa på och be hifiklubben om ett paketpris då? Kanske kan slänga in någon av deras Denon-recievers till ett vettigt pris?

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Inte passa på och be hifiklubben om ett paketpris då? Kanske kan slänga in någon av deras Denon-recievers till ett vettigt pris?

Om det skulle vara från hifi så skulle det bli denna för 3700, tror knappast att jag skulle få den billigare då det bara är 2 saker jag köper och inte ett helt surround system.

http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/denon_a...

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Skrivet av ante9224:

För tillfället så har jag ett rum på 16 kvm i en lägenhet, är det verkligen så stor skillnad mellan de 2? Jag lär ju inte framföra konserter eller liknande.

ska du inte köra sorround så köp istället en Yamaha R-S300, 2400 kr, eller annan stereoförstärkare. jag har själv haft en billig yamaha sourroundreciever till ett par högtalare i samma klass som z7orna, och det blir inte bra. Kanske har de blivit bättre på senaste åren, det vet jag inte, men förstärkaren är lika viktig som högtalarna. ett par bra högtalare låter inte bra med en dålig stärkare, framförallt basen, som du ju prioriterade om du gillar house.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielkelemit:

ska du inte köra sorround så köp istället en Yamaha R-S300, 2400 kr, eller annan stereoförstärkare. jag har själv haft en billig yamaha sourroundreciever till ett par högtalare i samma klass som z7orna, och det blir inte bra. Kanske har de blivit bättre på senaste åren, det vet jag inte, men förstärkaren är lika viktig som högtalarna. ett par bra högtalare låter inte bra med en dålig stärkare, framförallt basen, som du ju prioriterade om du gillar house.

Planen är ju att inskaffa surround lite senare när man har råd, främst center och en bas då. Hur stor skillnad skulle det vara mellan yamahan och denna tro?

http://www.ljudfokus.se/produkt/onkyo-tx-nr414-svart/5112/

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Skrivet av ante9224:

Om det skulle vara från hifi så skulle det bli denna för 3700, tror knappast att jag skulle få den billigare då det bara är 2 saker jag köper och inte ett helt surround system.

http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/denon_a...

Skadar väl inte att fråga? Speciellt om du köper fler högtalare av dem senare?

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

Svenska butiker, speciellt stora kedjor brukar ytterst sällan sänka priset och poänget med paketpris är att man just köper allt direkt, säger man jag köper senare så kan de flesta ljuga om saken.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Skrivet av ante9224:

Planen är ju att inskaffa surround lite senare när man har råd, främst center och en bas då. Hur stor skillnad skulle det vara mellan yamahan och denna tro?

http://www.ljudfokus.se/produkt/onkyo-tx-nr414-svart/5112/

räknar du med att recievern ska hålla länge eller tänker du byta ut den på sikt? Ska du ändå byta om ett år när du sparat mer pengar så köp den billigaste du hittar. Den onkyon är troligen bättre, men jag tycker ändå att högtalarna förtjänar en bättre än så. Grejen med den yamaha jag rekommenderade, 771an, var att du kan koppla på slutsteg i framtiden vilket gör att den kan stå sig många år även om du byter högtalare om typ 5 år. den har även 2 hdmi ut så du kan köra projje och tv samtidigt. onkyon för 3400 känns som ett dåligt mellanting. hellre att du kör på en riktigt billig till att börja med, eller lägger 4000 på en som håller länge.

Permalänk
Medlem

Kommer att studera i 2,5 år till. Efter det så kanske jag uppgraderar till en ny reciver efter att jag köpt på mig resten av surroundet. Kör dom sagt logitech just nu så jag lär la inte höra skillnaden endå x)

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Lär ha råd med rx v771 om jag väntar med köpet tills slutet av januari typ... 2 månader dit :<

http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-rx-v771-svart-receiver...

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Du kommer höra skillnaden mellan Logitech och Dali. Dali låter som en högtalare skall göra medan Logitech är bara skräp rakt igenom.

Köp det du vill ha. Yamaha är inte dåligt däremot skulle jag hellre gå till en butik där man vet att man får det man gillar istället för att bli missnöjd och börjar funderar på varför man inte valde det andra. Samt service och annat spelar mer in än att det är billigt.

Du gör som du vill.

Permalänk
Medlem

Annars finns dessa trevliga aktiva högtalare:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=738049

Ljudet är suveränt och högtalarna har inbyggd förstärkare.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Du kommer höra skillnaden mellan Logitech och Dali. Dali låter som en högtalare skall göra medan Logitech är bara skräp rakt igenom.

Köp det du vill ha. Yamaha är inte dåligt däremot skulle jag hellre gå till en butik där man vet att man får det man gillar istället för att bli missnöjd och börjar funderar på varför man inte valde det andra. Samt service och annat spelar mer in än att det är billigt.

Du gör som du vill.

Skillnaden mellan logi och dali är som dag och natt, syftade på reciverna men lär nog kanske köpa den för 4000 ist pga streaming osv.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Tycker du ska vänta på mellandagsrean. Sparade ungefär 40-50% på mina golvhögtalare förra året

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentBrack:

Tycker du ska vänta på mellandagsrean. Sparade ungefär 40-50% på mina golvhögtalare förra året

Har hifi Klubben det alternativt Ljudfokus ? Yamahan är redan sänkt från 7000 till 4000kr.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk

Surroundförstärkare
Pioneer VSX-922
http://www.pioneer.eu/se/products/42/98/405/VSX-922-K/page.ht...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1250742

Golvhögtalare
Canton GLE 490
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=229206
http://www.dustinhome.se/product/5010638846/canton-gle-490-bl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9224:

Har hifi Klubben det alternativt Ljudfokus ? Yamahan är redan sänkt från 7000 till 4000kr.

Hummm, kan jag faktiskt inte svara på. Har aldrig handlat hos dom :/
Köpte mina Klipsch på Elgiganten.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9224:

Har hifi Klubben det alternativt Ljudfokus ? Yamahan är redan sänkt från 7000 till 4000kr.

Förstår inte riktigt vad du menar.

Permalänk
Medlem

Dessa kostar lika mycket på ljudfokus som rx v771, v673 har nämligen 4k upplösning För framtidens tv. Åsikter?

http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-rx-v673-svart-receiver...

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentBrack:

Tycker du ska vänta på mellandagsrean. Sparade ungefär 40-50% på mina golvhögtalare förra året

Skrivet av buddaz:

Förstår inte riktigt vad du menar.

En kille nämnde mellandagsrean.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Ignorera Yamaha 771:an jag länkade till för 3290:- ........ KÖP!
http://www.dustinhome.se/product/5010660126/yamaha-rx-v771-7-...

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

Hade samma dilemma just, men valde att gå för den billiga Yamaha RX-V373 då jag inte behöver någon av funktionerna på de dyrare receiverna just nu och 373 kommer räcka att driva högtalarpaketet jag valde. Det här med att att försöka framtidssäkra reveivern tror jag inte på, om 3-4 år kommer det finnas så mycket nya funktioner / stöd för olika format osv att man kommer byta den ändå.

Ett slutsteg/förstärkare eller högtalare kan man däremot planera för att ha en längre tid.

Lite som med en PSU, en bra psu kan man ha länge, medans GPUn byter man i regel vartannat år

*edit - förbannat mycket särskrivningar det blev :P*

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Ignorera Yamaha 771:an jag länkade till för 3290:- ........ KÖP!
http://www.dustinhome.se/product/5010660126/yamaha-rx-v771-7-...

Satan haha, hoppas att den är så billig ett tag till!

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppern:

Hade samma dilemma just, men valde att gå för den billiga Yamaha RX-V373 då jag inte behöver någon av funktionerna på de dyrare receiverna just nu och 373 kommer räcka att driva högtalar paket jag valde. Det här med att att försöka framtids säkra reveivern tror jag inte på, om 3-4 år kommer det finnas så mycket nya funktioner / stöd för olika format osv att man kommer byta den ändå.

Ett slutsteg/förstärkare eller högtalare kan man däremot planera för att ha en längre tid.

Lite som med en PSU, en bra psu kan man ha länge, medans GPUn bytar man i regel vartannat år

Sant men det trådlösa lockar på mig samt att jag alltid vill ha bättre saker haha, 771 kostar 3 300kr på dustin, ett riktigt kap så det blir nog den plus zensor 7 + en center och xtz bas Senare(tror jag).

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Hur blir det med kablar sen? Mellan dator och reciver och från reciver till golvpelarna.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en reciver som räcker resten av livet så köp en NAD med MDC modul. Alla dem här nya formaten ser jag mer som sälj argument. Jag tycker det räcker långt med vanliga hederliga Dolby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9224:

Sant men det trådlösa lockar på mig samt att jag alltid vill ha bättre saker haha, 771 kostar 3 300kr på dustin, ett riktigt kap så det blir nog den plus zensor 7 + en center och xtz bas Senare(tror jag).

Det var just min poäng

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson