Permalänk
Medlem

Måste instämma i mkt av det som skrivits dvs att det är ofattbart att bbb kan skicka sånt skräp till sina kunder. Svärfar fick nyligen ett och det fungerade så dåligt att det enda var att brygga skiten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem

Har exakt denna hos morsan. Uppladdningen dör för det mesta, men bara för dom enheter som använder kabel. Bytte kabel och det blev lite bättre men fortsätter fortfarande. Märks inte vid vanligt surfande men då WoW eller CSGO ska spelas märks det direkt.

Ska pröva och ta den pappa har hos sig nu medan han är borta och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Registrerade mig på forumet bara för att skriva detta.

Har också haft samma modem (+ router) sedan mars 2013. Jag kopplar upp mig direkt mot den med kabeln, men min sambo ansluter via WLAN och det funkar inget vidare - anslutningen dör flertal gånger om dagen. Märkte även att CPU samt minnesanvändning ligger på 100% i princip hela tiden.

Har inte pratat med BBB, har dock mailat dem, men aldrig fått något svar. Skickade ett mail igen alldeles nyss, får se om man får något svar (skrev lite mer aggressivt det här gången).

Köpte en billig (men bra) router på Media Markt den 26-e, ASUS RT-N12D1, kopplade in den till modemet, konfade upp den och nu ansluter jag mot den (fortfarande med kabel) och tjejen kör fortfarande på WLAN, funkar klockrent. Har även en labbburk som kör mot samma router utan några bekymmer.

Permalänk
Medlem

Har haft bekymmer med dålig täckning i min Zyxel 2812, så jag skaffade en extender. Även den från Zyxel i tron om att det borde vara en bra kombo...

Efter många timmars labbande har jag fått fram följande;

Zyxels router 2812 har stöd för flera accesspunkter, men ska man ansluta en extender till den så får bara EN vara aktiv.
Man måste avaktivera det automatiska kanalvalet ´2812'an och ställa den hart på en kanal.
Man måste sätta krypteringen till WPA2-PSK AES (bara AES inget annat)
Namnet på extenderns accesspunkt måste vara identiskt med det som routern (2812'an) sänder ut.

Detta har nu fungerat bra, dock är throughput rätt usel i Zyxels produkter, men det kanske är så med andra också?

Permalänk
Medlem

Har en fråga. Kan jag slänga min Zyxel och koppla in min egen router ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hesa80:

Har en fråga. Kan jag slänga min Zyxel och koppla in min egen router ?

Släng ej den, troligtvis vill bbb ha tillbaka den när du säger upp ditt abbonemang.Brygga zyxeln och använd din egen router,Det funkar bra för mig.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt i detta men jag köpte mig en N66U router och ersatte zyxel routern. Är de här med bryggat läge för de som kör ADSL? för mitt fiber 100/10 med asus routern fick rejäl boost av nya routern dessutom gick de ställa in iptv på den så i mitt fall behövdes inte zyxel routern alls längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Släng ej den, troligtvis vill bbb ha tillbaka den när du säger upp ditt abbonemang.Brygga zyxeln och använd din egen router,Det funkar bra för mig.

Menar inte som att slänga den på riktigt :), utan använda bara mitt eget router utan den som BBB skickar

Det måste väl funka ?

Permalänk

Har samma problem, samma skit router som nämns i orginalposten. Sitter med Bredband 24+TV+Telefoni. Störningar i TV-bild, laggande nät, slutar svara på ping, UPnP port-forwarding ballar ur etc. Framförallt på datorn som är ansluten via kabel laggar det balle ibland. Måste starta om routern i princip varje dag. Hört av mig till deras support ett par ggr ang detta. Varje gång testar dom med att skruva ner hastigheten på linan och jag försöker uppgivet förklara att det är i routern problemet ligger :(... Vore ju kul om man kunde få prata med nån riktig tekniker nån gång istället för en halvtrött tuggumituggande student som läser från manus.

BBB hade förstklassig kundsupport innan de köptes upp av Telenorkoncernen sedan har det gått käpprätt utför. Lessen BBB men det blir fan ingen förlängning på avtalet nästa gång... BYE!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Släng ej den, troligtvis vill bbb ha tillbaka den när du säger upp ditt abbonemang.Brygga zyxeln och använd din egen router,Det funkar bra för mig.

Kan du öppna portar när du har den i bryggat läge?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Alla portar är öppna i bryggat läge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Alla portar är öppna i bryggat läge!

Ok, så då behöver man bara öppna de portar som man vill ha öppna endast i routern?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Samma problem

Hej,
jag har samma problem med det här modemet/routern
Följde lite instruktioner här i tråden och bryggade zyxelen från BBB och använde en annan zyxel (NBG-419n). Detta funkade klockrent i 1 dag, sen sket sig alltihop igen.
NU kan jag inte ens koppla upp mina trådlösa enheter. Laptopen funkar 5 min i stöten, sen får man vänta, reloada och krångla.
Telefoner, tab och TV går alltså inte att koppla upp. Eller det går, men där finns ingen anslutning.

Försökte då att börja om från början, men kan inte komma in i routern från BBB ens en gång. Adressen funkar inte. Är det för att den står i bryggat läge?

Jag blir så trött på det här.... tyvärr är ju den andra zyxelen inget modem i så kan inte använda bara den.

Hilfe plz.... =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av sladdisa:

Hej,
jag har samma problem med det här modemet/routern
Följde lite instruktioner här i tråden och bryggade zyxelen från BBB och använde en annan zyxel (NBG-419n). Detta funkade klockrent i 1 dag, sen sket sig alltihop igen.
NU kan jag inte ens koppla upp mina trådlösa enheter. Laptopen funkar 5 min i stöten, sen får man vänta, reloada och krångla.
Telefoner, tab och TV går alltså inte att koppla upp. Eller det går, men där finns ingen anslutning.

Försökte då att börja om från början, men kan inte komma in i routern från BBB ens en gång. Adressen funkar inte. Är det för att den står i bryggat läge?

Jag blir så trött på det här.... tyvärr är ju den andra zyxelen inget modem i så kan inte använda bara den.

Hilfe plz.... =(

Om du bryggar zyxeln så ska du se till att endast ha din egna router inkopplad. Annars plockar alla andra enheter alla ipadresser.

Zyxeln går ej att komma åt lokalt när den är bryggad.

Permalänk
Medlem

Ursäkta en noob, men du får nog förklara vad du menar.
Jag bryggar Zyxel från Bbb och använder inte alls den nya?

Eller vad menar du med att bara ha min egna inkopplad.

Permalänk
Medlem

Jag ställer frågan igen. Kan jag slippa undan Zyxel modem ? Kan jag koppla kabel direkt från BBB uttag till mitt eget router ??? Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Så vilket modem ska man skaffa om man har tv/bredband/telefoni? (Adsl24/1)

Ibland så stänger modemet ut steam och battlenet. (Zyxel 2601 hn f1)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

_____________________
Chassi: Corsair 600T Vit || MB: Asus P8Z68V-Pro ||16GB 1600Mhz Veng
Gpu:Asus GTX680 DirectCU II Top || Cpu: i7 2600K @4.2 med Corisar H80 || PSU: Corsair HX750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av sladdisa:

Ursäkta en noob, men du får nog förklara vad du menar.
Jag bryggar Zyxel från Bbb och använder inte alls den nya?

Eller vad menar du med att bara ha min egna inkopplad.

Du bryggar Zyxeln från BBB och det enda du har inkopplat med kabel eller är ansluten till wifi är den routern som du ska använda. Den kopplar du in i valfritt gult uttag. Förutsatt att det gäller 2601. '

Edit: såg att det fortfarande var ganska grötigt skrivet. Se till att det enda som sitter i 2601ans gula uttag är en dator i valfritt uttag samt routern i det andra. Båda är igång. Stänga av wifi funktionen på 2601an, sedan loggar du in i zyxeln och går in under wan fliken och ändrar till bridge mode. Då startar 2601an om och kopplar du bort din dator från 2601an då den var kopplad med kabel. Då sitter endast en kabel mellan 2601 och din nya router. Ställ in din nya router på dhcp/fast ip/pppoe beroende på vad du har och sen är det bara att tuta och köra.

Skrivet av hesa80:

Jag ställer frågan igen. Kan jag slippa undan Zyxel modem ? Kan jag koppla kabel direkt från BBB uttag till mitt eget router ??? Tacksam för svar.

Har du adsl eller fiber? Kör du endast bredband?

LAN utan tillägstjänster: Koppla bort zyxel 2602/2812 helt och kör egen router
LAN med tilläggstjänster: brygga zyxel 2602/2812 och koppla in egen router
ADSL: Brygga zyxel 2601 och koppla in egen router.

Går även att brygga thomson modemen men dom är inte lika klagade på

Skrivet av Caimsan:

Så vilket modem ska man skaffa om man har tv/bredband/telefoni? (Adsl24/1)

Ibland så stänger modemet ut steam och battlenet. (Zyxel 2601 hn f1)

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge du vet att det är zyxeln som är problemet så är det bara att brygga 2601 och koppla in egen router. Är det något annat som gör att det bryter så är det orelevant och då gäller det att felsöka enligt BBBs rutiner.

Om du söker tips efter att byta modemet helt så har jag inga tips faktiskt, då jag föredrar bryggningen pågrund av att det är smidigare.

Permalänk
Medlem

Så efter jag har bryggat zyxeln. Kommer TV och telefoni fortfarande funka?
Alltså ska jag låta dem vara kopplade på zyxeln?

Tack i förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

_____________________
Chassi: Corsair 600T Vit || MB: Asus P8Z68V-Pro ||16GB 1600Mhz Veng
Gpu:Asus GTX680 DirectCU II Top || Cpu: i7 2600K @4.2 med Corisar H80 || PSU: Corsair HX750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caimsan:

Så efter jag har bryggat zyxeln. Kommer TV och telefoni fortfarande funka?
Alltså ska jag låta dem vara kopplade på zyxeln?

Tack i förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska dom göra ja. Då är det viktigt att tvn sitter i 4an. (iaf på 2812, minns ej om övriga zyxel)

Permalänk

Varför brygga? Koppla in en switch istället sätt 2812 i uttag 1, egen router i uttag 2. Funkar hur bra som helst. 2812 tar tvn o telefonen o den egena routern tar internet. Glöm inte att stänga av det trådlösa i 2812 bara

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalle6killer:

Varför brygga? Koppla in en switch istället sätt 2812 i uttag 1, egen router i uttag 2. Funkar hur bra som helst. 2812 tar tvn o telefonen o den egena routern tar internet. Glöm inte att stänga av det trådlösa i 2812 bara

För att 2812 presterar helt okej när den är bryggad? Slipper man köpa en switch också.

För den avancerade användaren som inte har telefoni så är det bara att skippa zyxeln helt och köra egen router då man kan i flera routrar hantera multicast. Tex asus.

Permalänk
Medlem

Hej, vill börja med att säga att vi länge haft problem med våran zyxel p-2601hn-f1. Får starta om den ca 1 gång om dagen nu för tiden.
Vi har bredband och telefoni från BBB. Finns det någon här som kan vara snäll och hjälpa mig att lösa det här problemet. (Det här är den andra som BBB skickat ut.)

Jag har läst tråden men jag vet inte vad begreppet 'brygga' ens innebär eller vad det är man faktiskt gör. Vad är det man bör titta efter om man ska köpa något eget och hur gör man sedan när man ska brygga dem?

Permalänk
Medlem

Logga in på zyxeln och stäng av NAT (vill jag minnas att det heter, har ej möjlighet att se just nu). Du kommer då få en extern IP, och är således inte skyddad av routerns brandvägg.
Förslagsvis kopplar du in en egen router i zyxeln, och ansluter alla enheter till denna (ej telefon och bredbandsTV).

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag hade lite problem med mitt Zyxel P-2601HN-F1 (bryggad), men det var mest att hastigheten degraderades långsamt efter omstart. Har meckat lite med ledningarna, så nu är den tillbaka på den gamla usla hastigheten. Men jag öppnade modemet/routern och tog av locket, samt monterade kylflänsar på den stora kretsen för den blev så hiskeligt varm. Verkar fungera lite bättre iaf.

Permalänk
Medlem

Routern är skit. Går inte att hosta hemsida från den. Den laddar upp sin egna "login sida" istället för sidan jag försöker lägga upp.
Går inte heller att portforwarda. Om jag hade en yxa så skulle den där Zyxel routern ryka först, när den jävlas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LESO~:

Routern är skit. Går inte att hosta hemsida från den. Den laddar upp sin egna "login sida" istället för sidan jag försöker lägga upp.
Går inte heller att portforwarda. Om jag hade en yxa så skulle den där Zyxel routern ryka först, när den jävlas.

Om du fortfarande har problem med den så gör som tidigare människor, brygga och köp en egen router. Zyxeln är till för att Agda 80 ska kunna ha internet och voip, inte för att du ska göra något avancerat.

Permalänk
Avstängd

Nu ska jag flytta och säga upp BBB det ska bli jäkligt skönt o skicka tillbaka skiten.Nu ska jag ha fiber med telia och kan välja mellan 10 till 1000 mbt.Riktigt nice

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Har även jag denna helvetes router..

Jag är väldigt okunnig om nätverk och ser folk skriva om att brygga och dylikt för att köra en annan router, fungerar det alltså inte att gå till Elgiganten och köpa valfri router och koppla in i sladden ifrån väggen i den?

Måste jag ha skiten mellan den nya routern och väggen?

Har ingen tv/telefoni till den utan endast internet

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

Har även jag denna helvetes router..

Jag är väldigt okunnig om nätverk och ser folk skriva om att brygga och dylikt för att köra en annan router, fungerar det alltså inte att gå till Elgiganten och köpa valfri router och koppla in i sladden ifrån väggen i den?

Måste jag ha skiten mellan den nya routern och väggen?

Har ingen tv/telefoni till den utan endast internet

Eftersom du har zyxel 2601 så har du adsl, vilket gör att du måste ha ett adsl-modem. Att köpa ett eget modem är bara onödigt då det är sällan mycket bättre. Därför kopplar man en router i baksidan och bryggar.

Däremot om du har zyxel 2602 så kan du bara koppla bort den.