Ljudet försvinner - HDMI via HD 7870-Receiver

Permalänk
Medlem

Ljudet försvinner - HDMI via HD 7870-Receiver

Tjo.

Nu är det såhär att jag verkligen inte kan förstå problemet. Bytte från min gamla rigg till en ny. Självklart är allt formaterat, installerat som det ska, kopplat som det ska osv.

För nuvarande sitter det alltså en HDMI kabel mellan mitt HD 7870 och min hemmabioreceiver. Denna skickar både bild och ljud till receivern, som sedan skickar ut ljudet till högtalarna och bilden till projektorn. Precis som det satt kopplat med min gamla stationära.

Problemet är bara det att efter att ha tittat på valfri film/serie eller så, oavsett mediaspelare (MPCHC, VLC, WMP) så försvinner helt plötsligt ljudet efter ett tag. Filformat osv verkar inte spela någon roll alls. AMD HDMI blabla finns kvar i ljudhanterarens uppspelningsenheter, står fortfarande satt som default, men ljudet är borta. En omstart brukar oftast krävas för att få tillbaka det.

Jag har provat med allsköns blandning av drivrutiner, frekvensinställningar med mera, men lyckas inte bli av med det här extremt jobbiga problemet.

Någon som har någon aning?

Detta är alltså inte samma bugg som många andra har med ljud via HDMI från ett AMD kort, dvs att enheten kopplas ifrån när datorn går in i viloläge och sen inte hittas igen.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

prova en annan hdmi kabel bara för att va säker på att inte kablen har pajjat, mitt kom till och från och bytte till en billigare hdmi från dollarstore sen dess har det funkat iof har 3 av dessa guldpleterade dyrare kablar pajjat för mig så jag kan nog bara haft oturen att köpt ett skitmärke trots priset.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Necromancar den här gamla tråden, ifall någon får samma problem:

Felet är att grafikkortet i fråga (ASUS 7870 DC2 TOP) automatiskt klockar ned sig själv till ett för lågt värde, 200. Detta gör att den inte orkar driva ljudet och bilden från HD-material via HDMI'n. Inte heller så anser den att det är värt att klocka upp sig för.

Lösningen är att öka det minsta önskvärda klockvärdet till 500mhz.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.