Bahnhof erbjuder blockering av SVT Play för att slippa tv-avgift

Permalänk

Jag abonnerar hos Banhof.
Jag har ingen TV.
Jag varken lyssnar eller tittar på SR/SVTplay.
... men de pengarna lägger jag gärna för att vi ska ha någon svensk media som ger opartiska debatter, repotage, dokumentärer och nyheter samt producerar material för även de små ämnen som inte den stora massan drar sig till.

§1 borttaget.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Säkert nån som kommer på nått sätt att fixa så att man kan se på svt play, trots att tjänsten är stoppad...

Det går ju redan. Bara att skaffa en VPN så är det klart.

Permalänk
Medlem

Du kan väl fortfarande komma åt SVT Play via offentliga nätverk tex på surfplattor eller genom datorer på ett bibliotek, osv. Det borde med andra ord inte spela någon roll om man blockerar åtkomsten genom sin ISP eftersom ändringen från SVT gör gällande att alla som på något sätt har möjlighet att komma åt tjänsten, dvs bokstavligt talat alla, skall betala. Eller har jag uppfattat något fel?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Oavsett om man kan ta tekniska vägar runt det eller om juridiken ändå sätter käppar i hjulet så är detta ett ypperligt sätt att visa hur korkat efterblivet hela gestapotjänst/SVT-konceptet är. Hoppas bara fler och fler politiker får den insikten också. Tummen upp för Bahnhof!!!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Snart så kommer man ha dem som leverantör.

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KaptenKosk:

Mycket fint. Är riktigt jäkla nöjd med Bahnhof som internetleverantör, nu vinner de fler pluspoäng.

Just nu har jag Universal Telecom men detta initiativ från Bahnhof vinner många pluspoäng hos mig, om det nu fungerar i praktiken.

Fungerar det så kommer jag utan tvekan byta till Bahnhof.

Permalänk
Medlem

Tack bahnhof ! när ska svt acceptera att de bör kodar sina kanaler som alla andra som vill ha betalt ?
Kanske de äntligen inser hur få som vill se det de sänder..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Nej, dem vet vad du och några snåla jävlar gillar!

Jag abonnerar hos Banhof.
Jag har ingen TV.
Jag varken lyssnar eller tittar på SR/SVT
... men de pengarna lägger jag gärna för att vi ska ha någon svensk media som ger opartiska debatter, repotage, dokumentärer och nyheter samt gör producerar material för även de små ämnen som inte den stora massan drar sig till.

Då kan ju du och alla andra som bryr sej betala för oss som inte vill ha något med saken att göra?
För då betalar ni för ngt ni vill ha, och vi andra slipper betala för ngt vi inte använder. Du vet, så som det borde vara?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Entusiast

Helt rätt Bahnhof, vet precis vad kunderna vill ha.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornex:

Tänker inte betala 2076 i månaden för något som jag aldrig kommer att använda.

Sen när är TV-avgiften på 2076kr/mån?

Visa signatur

:: Intel Core i5-3750K @ 3.86GHz :: 16GB Vengeance 1600MHz :: XFX Radeon HD6950 2GB :: 1x 120GB SSD [WIN 7] :: 1x 1TB [SPEL / PROGRAM / FILM] :: 1x 500GB [INSTALLERADE SPEL] ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Varför skull man först aktivera en tjänst från bahnhof(som kanske kostar extra) för att sedan krångla sig förbi den?

Bra jobbat bahnhof!

För att slippa den extra tv-avgiften som SVT säger ska införas, men ändå kunna kolla på Svt play?..

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Varför skull man först aktivera en tjänst från bahnhof(som kanske kostar extra) för att sedan krångla sig förbi den?

Bra jobbat bahnhof!

Just för att komma förbi tv-avgiften? Tex så skaffar man tjänsten som bahnhoff erbjuder sedan så kör man genom en VPN för att nå SVT, sedan om de kommer och knackar på så är det bara att säga att du inte kan ta emot tjänsten för de kan inte veta att du använder en VPN.

Permalänk
Medlem

Gött Bahnof, sånt här gillas xD

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Nej, dem vet vad du och några snåla jävlar gillar!

Jag abonnerar hos Banhof.
Jag har ingen TV.
Jag varken lyssnar eller tittar på SR/SVT
... men de pengarna lägger jag gärna för att vi ska ha någon svensk media som ger opartiska debatter, repotage, dokumentärer och nyheter samt gör producerar material för även de små ämnen som inte den stora massan drar sig till.

Jag vill inte se på SVTs debatter. Deras reportage och dokumentärer är sömnmedel. Deras nyheter är knappast opartiska (Behöver jag påminna dig om datorspelsinslaget i höstas?) och det är inte mitt ansvar att små ämnen ska täckas.
Jag är helt ointresserad av SVTs utbud. Jag skulle kunna tänka mig att betala för en tv-kanal som visar det jag vill ha, men jag vill sannerligen inte att någon ska tvingas betala för mitt intresse.

Att inte vilja betala pengar för SVT betyder inte att man är snål, det betyder att man har bättre saker att lägga pengarna på.

Visa signatur

Mitt grafikkort är större än ditt.

Permalänk
Medlem

Hoppas Com Hem kommer med en liknande tjänst. Tyvärr kan jag inte ha annat än Com Hem om jag ska ha Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Tack bahnhof ! när ska svt acceptera att de bör kodar sina kanaler som alla andra som vill ha betalt ?
Kanske de äntligen inser hur få som vill se det de sänder..

Var får du detta ifrån? Och du tror alltså SVT inte har koll på sina tittarsiffror?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Om man redan betalar TV-avgift för att man äger en TV, spelar väl denna avgiften ingen roll? Då betalar man väl redan för public service.

Sen kan man klart ha åsikter om vad man ska få ta ut avgifter för.

Jo visst, men om man som jag, äger en tv utan tillgång till tv-kanaler. Så vill man inte betala.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Entusiast

Det lär göra exakt noll skillnad i praktiken men det är en snygg PR-kupp av Bahnhof. Anledningen till att det inte fungerar är för att lagen är skriven utefter att man ska betala om man har en apparat som kan ta emot TV-sändningar, inte huruvida man kan använda den eller inte. Det går till exempel inte att komma undan TV-avgiften genom att plombera sin TV-mottagare längre och detta är ju analogt så därför är detta helt verkningslöst annat än som en politisk markering.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Fan jag vill också ha...

Kommer inte funka för de kommer säga att man ska betala ändå, de måste ju få pengar någonstans för att överleva.

Permalänk
Medlem

Jag applåderar detta! Bravo Bahnhof! Så ska en slipsten dras!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Nej, dem vet vad du och några snåla jävlar gillar!

Jag abonnerar hos Banhof.
Jag har ingen TV.
Jag varken lyssnar eller tittar på SR/SVTplay.
... men de pengarna lägger jag gärna för att vi ska ha någon svensk media som ger opartiska debatter, repotage, dokumentärer och nyheter samt producerar material för även de små ämnen som inte den stora massan drar sig till.

Vet inte vilken fantasivärld du lever i men tyvärr måste jag upplysa dig om att din romantiserade bild av SVT inte stämmer för fem öre, men så går det när ma tror på statens propaganda. SVT är synnerligen partisk, vid senaste valet spenderade de 70% av sin programtid med att prata om röda blocket medan blåa bara fick 30% av tiden i rutan (debatt, yheter, information etc). Vidare vägrade de att ta in PP för debatt gällande EU trots att de enligt samtliga sifoundersökningar skulle få mandat i EU. Samma gjorde med SD under valet, de vill inte ens ha med de partier som inte gillas från "högre ort"-

Vill du ha opartiska nyheter föreslår jag att du vänder dig ut på nätet som du bevisligen behärskar, kolla reddit nes eller ör opartiska källor själv. Att tro på SVT är som att tro på Aftonbladet, propaganda och skit i snygg kostym.
Vill du se dokumentärer och liknande finns gott om andra kanaler som erbjuder lart bättre och intressantare dokumentärer inom alla ämnen vill jag påstå, svt är ju ändå bara bra på att köpa in andras material inte skapa eget. Sen att de skulle avhandla "små ämnen" är ju rent löjligt, SVT har två målgrupper, småbarn (barnkanalen/bolibompa) samt seniorer och andra som är hemma hela dagen, eller de som inte vill/vågar/kan se andra kanaler eller besöka nätet. Testa dina egna vingar en stund, läs nyheter som inte farbror staten preparerat åt dig, läs nyheter från hela världen som omväxling och se att det händer långt mer än SVT vill medge...

OnT:
Bra Bahnhof!
Trevligt att se att det finns några som fortfarande står för frihet och tänker på folket, djäkligt synd att man är bunden till trådlöst och därför inte kan ha er som leveratör men en guldstjärna får ni iaf. Folket behöver frihet, även de som är för dumam för att uppskatta lite valfrihet...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FeedHurley:

Nej, dem vet vad du och några snåla jävlar gillar!

Jag abonnerar hos Banhof.
Jag har ingen TV.
Jag varken lyssnar eller tittar på SR/SVTplay.
... men de pengarna lägger jag gärna för att vi ska ha någon svensk media som ger opartiska debatter, repotage, dokumentärer och nyheter samt producerar material för även de små ämnen som inte den stora massan drar sig till.

Jag kanske räknas dit. Men jag kallar mig inte en snål jävel utan ekonomisk som gärna lägger de 170kronorna på något annat som är livsviktigt som t.ex. mat! Jag tittar aldrig på SVT men jag är fullt medveten att de kan göra kvalitet som är nyttigt för folket utom vissa undantag som melodifestivalen mm. Men jag vill samtidigt inte betala för någonting jag inte utnyttjar, det känns så fel! Jag har varit fullt nöjd att inte inneha en tv och slippa betala tv-licensen men nu bestämmer regeringen tillsammans med svt att de ska "tvinga" folk att betala för någonting de inte vill ha. Det är det som gör mig så förbannad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornex:

Lika bra att transportstyrelsen tvingar alla att betala en grund fordonsskatt för alla som har körtkort, eftersom de kan ju köra en bil även fast de inte äger någon själva.

SVT är verkligen det sämsta som finns, allt är riktat till de äldre...Så som Fråga doktorn, Landet runt, go'kväll osv ...
Hoppas att detta kanske går igenom och att Telia gör samma sak. Tänker inte betala 2076 i månaden för något som jag aldrig kommer att använda. Har inte ens en tv hemma.

SVT har blivit ett företag med vinstsyfte....Det är väl fel när alla är tvingade att betala snart?

*2076 om året

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Skrivet av FeedHurley:

Nej, dem vet vad du och några snåla jävlar gillar!

Jag abonnerar hos Banhof.
Jag har ingen TV.
Jag varken lyssnar eller tittar på SR/SVTplay.
... men de pengarna lägger jag gärna för att vi ska ha någon svensk media som ger opartiska debatter, repotage, dokumentärer och nyheter samt producerar material för även de små ämnen som inte den stora massan drar sig till.

"Opartiska"?

Går ju att diskutera.

Permalänk
Entusiast

Skönt att man redan sitter på Fiber från Bahnhof, får ta och slå dem en signal i Februari när kravet för TV-licens med dator införs och blockera sidorna.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

För varje dag som går blir jag mer och mer nöjd med att ha valt Bahnhof som leverantör.

Inte för att jag ser någon nytta med det här i praktiken men det jag gillar är att de alltid är en finne i röven på förståsigpåare som bestämmer vilket samhälle vi ska leva i.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Förstår inte detta med de som tycker man ska baka in den här avgiften på skatten, då betalar man ju ändå för något som man inte kommer nyttja.

Det kanske är små summor men vill man inte nyttja svt:s skit utbud så ska man inte behöva betala för det heller.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Vi vill ha fler företag som Bahnof!

Permalänk
Skrivet av Grumbledock:

Vidare vägrade de att ta in PP för debatt gällande EU trots att de enligt samtliga sifoundersökningar skulle få mandat i EU. Samma gjorde med SD under valet, de vill inte ens ha med de partier som inte gillas från "högre ort"

Anledningen till att varken PP eller SD var med i debatterna var att SVT har valt att bara ha med redan invalda partier i sina debatter, efter att SD blev invalda så har de fått vara med i varje debatt så långt jag vet iallafall. Det är väl så opartiskt det kan bli för annars måste någon bestämma vilka nya eller icke invalda partier som ska få vara med.

Permalänk

Blodsugarna på Telia kommer väll kräva betalt för samma tjänst. Tur att abonnemanget snart går ut.