Retina 512gb för dyr och fortfarande med "blank" skärm, vad välja istället?

Permalänk

Retina 512gb för dyr och fortfarande med "blank" skärm, vad välja istället?

Hej!

Tycker om min bärbara dator som är nu är 5,5 år, en macbook pro 15 med 120gb hårddisk. Lilla problemet är väl att den inte kändes helt som ett prestanda monster när jag köpte den alls. Dock är den ju inte långsammare nu. Men jag behöver göra lite andra grejer än att jobba med Adobe Photoshop och Illustrator på den. Visst man skulle kunna köpa en Samsung 840 500gb SSD och slänga in. Men eftersom jag behöver köra windows 7 så antar jag att processorn inte kommer orka med.

Har funderat på alla möjliga kombinationer av bärbara datorer.

Men just nu känns det som om det blir en ny Macbook pro 15" med matt skärm, samt att jag byter till en 500gb SSD, o 16 gb ram manuellt efter köp.
Har även kommit fram till att ett GT 650m duger alldeles utmärkt för det jag ska göra. Dock blir det ju tyvärr att vänta då den senaste macbook pro serien 15" har funnits i över 200 dagar, så det blir ju till att vänta.

Varför väljer man då inte en Asus U500VZ med 2x 128gb eller en Dell XPS med 512gb SSD? Vete sjutton men känner mer för en Mac tror jag, men inte helt säker känns som man mest kommer köra windows 7 professional. Lite rädd för att om det blir ngt kännt problem på dom så blir det svårt med reparation om datorn är 1,5 år tex. Men bara en tanke.

Har sonderat marknaden lite som sagt, men känner fasen inte att en Macbook Pro retina är värd över huvudtaget med 16gb ram och 512gb SSD. Vad gör man om ett ram minne går sönder efter 4 år? Tänker mig att om den håller att jag kan ha den minst 5 år till den vanliga MacBook Pron alltså. Retina upplösningen behöver jag inte heller:)

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Med dagens AG coating så går det inte att använda det på skärmar med hög pixeldensitet utan att få regnbågskaos över varenda liten pixel.

Nuff said

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk

Okej. tack för svar. Då kanske man inte ska förvänta sig en Retina med Anti-glare skärm heller inom en snar framtid. Den datorn har inte många fördelar enligt mig, iallafall för mina användnings områden

Kan nog även tänka mig att leta begagnat i bra skick, och då efter en MacBook Pro 17" anti glare quad-core. Det enda krukset där är väl grafikkortet om det nu ska fungera med kantutjämning i Rhino 5 och 3ds Max 2012.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlkalleman:

Okej. tack för svar. Då kanske man inte ska förvänta sig en Retina med Anti-glare skärm heller inom en snar framtid. Den datorn har inte många fördelar enligt mig, iallafall för mina användnings områden

Kan nog även tänka mig att leta begagnat i bra skick, och då efter en MacBook Pro 17" anti glare quad-core. Det enda krukset där är väl grafikkortet om det nu ska fungera med kantutjämning i Rhino 5 och 3ds Max 2012.

Kan erkänna att det inte har med dina frågor att göra egentligen men hur som helst:

Har du någonsin ägt en bärbar med blank skärm och grundar dina resonemang där ifrån eller har du andra orsaker till dina tankar om saken?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Jekean:

Kan erkänna att det inte har med dina frågor att göra egentligen men hur som helst:

Har du någonsin ägt en bärbar med blank skärm och grundar dina resonemang där ifrån eller har du andra orsaker till dina tankar om saken?

Att man vill ha anti-glare på sin laptop är väl inget konstigt?

Det går ju inte att se något på en blank skärm....

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem

Köp en SSD bara till din nuvarande. Det kommer göra en rejäl skillnad. Och Win 7 kräver inte mer resurser än OS X, snarare tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Att man vill ha anti-glare på sin laptop är väl inget konstigt?

Det går ju inte att se något på en blank skärm....

Det Stämde en gång i tiden, men med dagens ljusstarka LED skärmar så är det en helt annan sak, men nog om det.
Individuellt

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Jekean:

Det Stämde en gång i tiden, men med dagens ljusstarka LED skärmar så är det en helt annan sak, men nog om det.
Individuellt

Det stämmer fortfarande väldigt bra, vill jag bara påpeka... Men ja, det är väl OT.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Jekean:

Kan erkänna att det inte har med dina frågor att göra egentligen men hur som helst:

Har du någonsin ägt en bärbar med blank skärm och grundar dina resonemang där ifrån eller har du andra orsaker till dina tankar om saken?

Nej var ett tag sedan jag ägde en bärbar med blank skärm, minns knappt hur den var. Jämför med min iMac 27" intel 760 quad core, och den skärmen är väldigt blank, visst är den ljusstark, men med en bärbar sitter jag iallafall i olika miljöer hela tiden med ganska stark belysning o ibland dagsljus rätt in, o det är därför jag hellre väljer en matt skärm. Är lite kär i min Dell U2711 om man jämför med imacen...

Men visst dom är inte lika lätta att hålla rena.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Skrivet av Tanso:

Japp just den jag kikat på. Ska ta mig en riktigt funderare, "brukar" beställa när ny modell kommit ut å den har ju ändå funnits 220 dagar.

Känns som det blir frukansvärt mkt pengar hur man än gör, men en MacBook Pro Retina för 29000 innan studentrabatt blir det iallafall inte Det har jag bestämt mig för.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Skrivet av taliz:

Köp en SSD bara till din nuvarande. Det kommer göra en rejäl skillnad. Och Win 7 kräver inte mer resurser än OS X, snarare tvärtom.

Okej. Jo kan tänka mig att det gör en skillnad, dock är det SATA 1,5 gigabit version I så vet inte hur mkt kraft man får ur en Samsung 840 500gb. Annars skulle det ju faktiskt också vara ett alternativ, kanske inte ett så långvarigt dock.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av karlkalleman:

Okej. Jo kan tänka mig att det gör en skillnad, dock är det SATA 1,5 gigabit version I så vet inte hur mkt kraft man får ur en Samsung 840 500gb. Annars skulle det ju faktiskt också vara ett alternativ, kanske inte ett så långvarigt dock.

Det är söktiden som gör störst skillnad, så då spelar det ingen större roll vilken SATA-version du har.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Det är söktiden som gör störst skillnad, så då spelar det ingen större roll vilken SATA-version du har.

Okej. Sedan är det inte så dumt att kunna få ut full hastighet när man redigerar film osv, men då är ju processorn och ramminnet flaskhalsen istället på min gamla dator.

Nu funderar jag lite även på en 17" med matt skärm också, dock sitter det ju En Radeon 6750m i den men det kanske går.

Nu är frågan om jag ska bortse från den här datorn, då det sitter ett Radeon kort i den, vill gärna ha PhysX i 3ds Max och vad jag förstått stödjer inte Radeon kort Nvidia's programvara, eller tvärt om.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem

http://buyersguide.macrumors.com/
Nice sida om man vill se snittid mellan hårdvarureleaser.

Är dock skeptisk till ditt Win7-behov, jag är grymt nöjd med min MBPr (skulle nog säga att det är den bästa dator, alla kategorier, jag någonsin ägt).
Men hur bra kvalitetskänsla det än är så hade jag nog aldrig lagt pengarna på den burken om jag inte skulle kört OSX.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

http://buyersguide.macrumors.com/
Nice sida om man vill se snittid mellan hårdvarureleaser.

Är dock skeptisk till ditt Win7-behov, jag är grymt nöjd med min MBPr (skulle nog säga att det är den bästa dator, alla kategorier, jag någonsin ägt).
Men hur bra kvalitetskänsla det än är så hade jag nog aldrig lagt pengarna på den burken om jag inte skulle kört OSX.

Ja nu blev det ju ett helt annat läge då retinan den version som jag tittat på kostar 22,5k efter student rabatt numera sedan idag alltså 512gb SSD 16gb ram, frågan är fortfarande hur jag löser upplösningen i windows. För Windows måste jag ha, använder Revit, Rhino 5, 3ds Max, plugins till Rhino så som Grasshopper Kangaroo LunchBox osv osv som bara finns till windows.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Är inte ramstickorna fastlödda på dom nyare Macbooks med retina skärm? har för mig att jag såg denna nyhet på swec för ett tag sedan. rätta mig gärna om jag har fel..

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Skrivet av To33e:

Är inte ramstickorna fastlödda på dom nyare Macbooks med retina skärm? har för mig att jag såg denna nyhet på swec för ett tag sedan. rätta mig gärna om jag har fel..

Ja det som är lite segt. Ramminnen kan ju fallera efter ett tag. Hur som helst så går som ju inte att uppgradera i efterhand därför jag siktar på 16 gb vilket verkar vara Max på retinan.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD