räcker detta för passiv vattenkylning?

Permalänk

Tjenare, en fråga?, om det finns mer radiatorer så borde det bli avsevärt kallare? Då
Borde man väl få högre clock?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

Tjenare, en fråga?, om det finns mer radiatorer så borde det bli avsevärt kallare? Då
Borde man väl få högre clock?

... För det första, en rad kan inte få lägre temperatur än den som är i rummet (du kan få ner den me hög rpm fläktar ger endast markant skillnad iaf). Det som flera och större rads gör är att du har en större kylnings kapacitet. Så ifall du lassar på med 200w i tdp mm så blir det inte lika stor temperatur ökning eftersom du har en större avkylningsyta som är i kontakt med luft. Så du kommer ganska snabbt till en gräns där det blir mindre och mindre ökning även ifall du dubblar radiator antalet.

För det andra... Ifall du ha tänkt att bli moddare så är inte grejjen att visa att man har feta stålar att pumpa in i sitt bygge mer än verktyg för att genomföra modden. Utan vad som kommer skilja dig från mängden är vad du gör som ingen annan kan göra. Dvs det är inte att sätt in dyr vattenkylning i ditt chassi utan uppfinningsrikedom och skillz . Såklart hjälper det att du är beredd att investera i ditt bygge men i sådana fall skulle jag satsat på komponenter och inte vattenkylningen... ifall du ska kyla något med två eller flera 480 rads så ska detta vara en 2011 processor och sli eller cf av värsting grafikkort... allt annat skulle kännas otroligt felbalanserat. Men det är min subjektiva bedömning . Kanske du kan tänk lite mindre och försöka göra hög prestanda på minsta möjliga yta bara ett litet tips brukar vara mycket svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

+1

För att komma in i moddingvärlden är så mycket mer än pengar.
Att få in massor radiatorer i ett chassi skulle jag knappt räkna som en modd.
Ju mer frågor man ställer till andra desto mindre blir bygget ditt.
Det krävs vfantasi och uppfinningsrikedom.

Jag säger inte att du har dålig fantasi.
Jag tror bara att du missuppfattat grejen lite, då många av ideerna här inne är som jag föreslagit till dig när vi talats vid på PM
så som passivt, caselabs, många radiatorer o.s.v
kolla på nikkop och hans Bitfenix chassi, lysande exempel på uppfinningsrikedom där han kunnat komma på något eget och unikt, inget stort fysiskt sett, men stort i moddingögon.

Mvh
Lucas

Permalänk
Skrivet av neom96:

... För det första, en rad kan inte få lägre temperatur än den som är i rummet (du kan få ner den me hög rpm fläktar ger endast markant skillnad iaf). Det som flera och större rads gör är att du har en större kylnings kapacitet. Så ifall du lassar på med 200w i tdp mm så blir det inte lika stor temperatur ökning eftersom du har en större avkylningsyta som är i kontakt med luft. Så du kommer ganska snabbt till en gräns där det blir mindre och mindre ökning även ifall du dubblar radiator antalet.

För det andra... Ifall du ha tänkt att bli moddare så är inte grejjen att visa att man har feta stålar att pumpa in i sitt bygge mer än verktyg för att genomföra modden. Utan vad som kommer skilja dig från mängden är vad du gör som ingen annan kan göra. Dvs det är inte att sätt in dyr vattenkylning i ditt chassi utan uppfinningsrikedom och skillz . Såklart hjälper det att du är beredd att investera i ditt bygge men i sådana fall skulle jag satsat på komponenter och inte vattenkylningen... ifall du ska kyla något med två eller flera 480 rads så ska detta vara en 2011 processor och sli eller cf av värsting grafikkort... allt annat skulle kännas otroligt felbalanserat. Men det är min subjektiva bedömning . Kanske du kan tänk lite mindre och försöka göra hög prestanda på minsta möjliga yta bara ett litet tips brukar vara mycket svårare.

Skrivet av iSw3de:

+1

För att komma in i moddingvärlden är så mycket mer än pengar.
Att få in massor radiatorer i ett chassi skulle jag knappt räkna som en modd.
Ju mer frågor man ställer till andra desto mindre blir bygget ditt.
Det krävs vfantasi och uppfinningsrikedom.

Jag säger inte att du har dålig fantasi.
Jag tror bara att du missuppfattat grejen lite, då många av ideerna här inne är som jag föreslagit till dig när vi talats vid på PM
så som passivt, caselabs, många radiatorer o.s.v
kolla på nikkop och hans Bitfenix chassi, lysande exempel på uppfinningsrikedom där han kunnat komma på något eget och unikt, inget stort fysiskt sett, men stort i moddingögon.

Mvh
Lucas

finns ingen riktigt bra ursäkt till att säga det, så då blir det att sätta sig i funderar rummet och tänka ut något riktigt jävla unikt:)

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

En till fråga hur mycket krävs det att kyla en CPU och två gpus?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tartaros:

En till fråga hur mycket krävs det att kyla en CPU och två gpus?

En 480 XTX rad räcker, men om du vill tvinga ner tempen nån grad till vid längre belastningar så får du nog köra på overkill, tex 3x XTX 480. Du behöver en stark pump då, VPP655 är utmärkt val som utan större bekymmer orkar trycka igenom vattnet helt ensam. Kan köra mitt system med två XTX 360 och två GPU plus CPU i 500l/h med den pumpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

En till fråga hur mycket krävs det att kyla en CPU och två gpus?

Förenklat kan du se det åpå följande sätt.
Till en värmekälla behövs 1x120 radiator. Så du skulle komma undan med ett 360 radiator. Men då måste du ha en bra pump samt en fläktar som låter. Så det jag skulle satsa på är att tänka
En cpu är 1x120 radiator
En gpu är1.5x120 radiator
Så det du skulle ha för att kyla din uppsättning på ett bra sätt är en 420+120 radiator med fläktar som aldrig behöver gå över 1000 rpm. Nu får någon gärna rätta mig då jag enbart utgår från mitt system (140+360 som kyler gpu,minnen,hdd,moderkort och cpu)

Såg att du fårgade hur man får fläktar att rotera beroende på användning. Ett sätt är att skaffa en fläktkontroll som du sätter i ett av datorns 5.25. Ett annat sätt är att koppla värmesensorer till en avancerad vattenpump

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

En 480 XTX rad räcker, men om du vill tvinga ner tempen nån grad till vid längre belastningar så får du nog köra på overkill, tex 3x XTX 480. Du behöver en stark pump då, VPP655 är utmärkt val som utan större bekymmer orkar trycka igenom vattnet helt ensam. Kan köra mitt system med två XTX 360 och två GPU plus CPU i 500l/h med den pumpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Så ungefär kanske 3x 240 pumpar?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Förenklat kan du se det åpå följande sätt.
Till en värmekälla behövs 1x120 radiator del. Så du skulle komma undan med ett 360 radiator. Men då måste du ha en bra pump samt en fläktar som låter. Så det jag skulle satsa på är att tänka
En cpu är 1x120 radiator
En gpu är1.5x120 radiator
Så det du skulle ha för att kyla din uppsättning på ett bra sätt är en 420+120 radiator med fläktar som aldrig behöver gå över 1000 rpm. Nu får någon gärna rätta mig då jag enbart utgår från mitt system (140+360 som kyler gpu,minnen,hdd,moderkort och cpu)

Då har jag fattat tack:)

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

Då har jag fattat tack:)

skriver som en apa. sitter påen främmande burk (10" notebook)

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

skriver som en apa. sitter påen främmande burk (10" notebook)

Du skrev helt ok;), ne men tror nog jag kör på antigen 2x 240 eller 3x 240;)

Visa signatur

Nils-Julius