Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Överallt.. det är 2x2gb = 2gb som du kan använda.

Men hur kan du få 2x2 till 2 GB... Så sätter du två st 680 i SLI, så kan du likt förbaskat bara använda 2 GB eller vad??

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Men hur kan du få 2x2 till 2 GB... Så sätter du två st 680 i SLI, så kan du likt förbaskat bara använda 2 GB eller vad??

Ja, så är det. Minnet speglas eftersom GPU:erna måste jobba med samma material.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd

Titan även för min del, att gå från GTX570 till Titan lär bli nice.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Bara massa tjaffs med 2 GPU's

Nej, har kört SLI/CF i 7 år och det är skitsnack rakt igenom, visst finns det undantag med värdelösa CF serier, men dom undviker man

Har aldrig stött på minsta problem på 7 år med dom korten jag kört, folk som inte får det att funka är oftast amatörer som tagit sig vatten över huvudet och inte vet hur man ändrar en textlinje för att få igång SLI/CF

Ang TS, att vara villig att lägga ut 9.000kr på ett grafikort och sen tjaffsa om att ha ett för litet chassi är ganska fail, vafan ett Fractal Design Define XL R2 kostar en tusenlapp med fri frakt

Jädra tabbe att sälja sitt GTX680 han redan hade också, hade utan tvekan varit smartast att bara köpa ett till, men gjort är gjort

Mellan 690 och Titan så är valet självklart Titan, case closed

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon158432:

Frågan var ju dock inte ares vs 690. I det fallet är ju 690 som du säger det självklara valet.

Men som jag sade innan fanboykriget bröt ut, innan vi har recensioner på Titan finns det egentligen inget att diskutera eftersom vi inte vet hur det pesterar.

Oj nu ser jag. Nä kort som inte kommit kan vi ju bara spekulera om men om 85% av ett 690 stämmer är det ju ett grymt singelkort. Jag lär ju inte byta mitt 690 oavsett men 2 titan i sli eller en dubbelbräda lär ju vara edge

Permalänk
Avstängd

Håller med om att det var idioti att sälja gtx 680 om man redan hade ett. Enklast vore ju att stoppa in en till, eller iallfall billigast om man hittar ett begagnat. Å andra sidan är så ju folk inte särskillt smarta gällande köp/sälja med datordelar, vilket vi kan se i marknadsdelen. Titan framför gtx 690 om man inte har en gpu i dagsläget. Har man dock ett gtx 680 eller 7970 så är det en annan femma. Spelar man dock på höga upplösningar och med flera skärmar kan det dock vara bra med ett kort med mer minne, men det skulle man tänkp på innan man köpte ett gtx 680 ller liknande med "bara" 2 gb minne.

Scenariot kommer bli följande:
1. Användare köper titan då det är världens snabbaste singelgrafikkort.
2. Användare klagar på att cpu flaskar gpu.
3. Bra fråga....

Btw två 7970 för sammanlagt 5800:- när cdon hade rea borde ju ge mest prestanda för pengarna anser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Håller med om att det var idioti att sälja gtx 680 om man redan hade ett. Enklast vore ju att stoppa in en till, eller iallfall billigast om man hittar ett begagnat. Å andra sidan är så ju folk inte särskillt smarta gällande köp/sälja med datordelar, vilket vi kan se i marknadsdelen. Titan framför gtx 690 om man inte har en gpu i dagsläget. Har man dock ett gtx 680 eller 7970 så är det en annan femma. Spelar man dock på höga upplösningar och med flera skärmar kan det dock vara bra med ett kort med mer minne, men det skulle man tänkp på innan man köpte ett gtx 680 ller liknande med "bara" 2 gb minne.

Scenariot kommer bli följande:
1. Användare köper titan då det är världens snabbaste singelgrafikkort.
2. Användare klagar på att cpu flaskar gpu.
3. Bra fråga....

Btw två 7970 för sammanlagt 5800:- när cdon hade rea borde ju ge mest prestanda för pengarna anser jag.

Teoretiskt ja men i praktiken fungerar det inget vidare

Permalänk
Avstängd

I praktiken så är det folk som sitter på dual core 3ghz processorer och hypar titan som fasen, kolla bara battlelog. Oavsett så tycker jag det är idioti att sälja sitt gtx 680 för en titan, när man kan stoppa in ett till gtx 680, men som sagt ska man ha flera skärmar och 2500 i upplösning, så "måste" man väll uppgradera. Ännu värre är ju denna trådens titel, gtx 690 eller titan, duuh varför änns nämna gtx 690 när OP hade ett gtx 680 innan.

Permalänk

Ja, idioten det är jag då.

Anledningen till att jag sålde mitt 680 är att jag vill hå upp i upplösning, samtidigt som jag bara vill ha ett kort i lådan. Som jag ser det fanns det två alternativ. Det första är 690, som jag vet fungerar bra i önskad upplösning och det andra är T som nog säkert kommer fungera bra det med.

Jag fick ett bra pris när jag köpte mitt 680 så om jag skulle ångra mig, och faktiskt ändå köra två kort så kan jag utan större förlust gå på 2 x referensdesign 680 istället. Det skulle faktiskt kunna vara ett tredje alternativ - mitt tidigare Gigabyte Windforce, i en SLI-konfiguration, hade nog inte fungerat lika bra i min låda.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Avstängd

Ett gtx 690 skulle aldrig ge dig en fördel över två gtx 680 i sli, förutom lite lägre energiförbrukning. Har du 9000-10000:- så är det tian som gäller, men det kommer svida mer i plånboken än att få 20 rapp med piskan.

Permalänk
Skrivet av Az1337:

Ett gtx 690 skulle aldrig ge dig en fördel över två gtx 680 i sli, förutom lite lägre energiförbrukning. Har du 9000-10000:- så är det tian som gäller, men det kommer svida mer i plånboken än att få 20 rapp med piskan.

Energiförbrukningen känns rätt sekundär. Jag är mer inne på att förebygga problem som kan uppstå med plats, värme och cirkulation i lådan. Jag vill verkligen inte, just nu, byta till större och lämpligare låda, även om den planen fanns tidigare.

Priset är alltid en intressant fråga men det löser sig.

Visa signatur

NES.

Permalänk

Okej, releasen har varit och vi har fått se hur det presteras.

Jag sitter fortfarande och funderar och såhär ser mina funderingar ut nu.

Idag är 690 det bättre valet, eftersom det presterar bättre och kostar mindre. Strul med SLI, säger någon - ser inte så ut på de benchmarks som jag sett och jag misstänker att det går att hantera om det dyker upp något. För lite minne? Kanske, det räcker upp till 2650x1600 i vart fall. Det motargument som hörs är att spel som Skyrim, tungt moddat, äter för mycket minne. Det är illavarslande, med tanke på att jag kommer lägga kanske 400 timmar på nästa Fallout.

Vad talar då för att smälla till på ett Titan, när man, som jag, sitter på en tarvlig 1080p/120 skärm? Jo, såklart att jag uppskattar höga uppdateringsfrekvenser. Det är uppenbart. En annan sak är att jag inte kommer ha den här skärmen för alltid och att jag med ett Titan har enklare att öka prestandan genom att lägga till ett kort till. Som jag ser det verkar prestandan i ett Titan räcka till en 1080-skärm. Länge.

Nu sitter jag alltså där

Visa signatur

NES.

Permalänk

Tycker då Titan är det bättre valet. Visst att 690 ger lite fler fps i dagsläget, men Titan är betydligt mer framtidssäkert iom mängden VRAM, framtida bättre drivrutiner, och den överlägsna prestandan om du köper dig ett kort till för SLI i framtiden. En GPU är som sagt dessutom mindre strul, särskilt med nya titlar som i princip alltid har strul med SLI/Crossfire innan det fixas i nya drivrutiner (Kan ta månader). Kör man 2 Titan i SLI så kan man dessutom alltid stänga av ett kort tillfälligt om det blir problem. Titan kommer även behålla värdet längre om du skulle vela sälja det sen igen.

Sen har du även bättre prestanda vad gäller olika renderingsprogram, om du använder sådant. Du kan klocka Titan mer, och ha effektivare kylning. Det drar mindre ström och är tystare med stock-kylningen.

Jag ser bara fördelar

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Titan tycker jag är det bästa valet så här skrev Emil Björklund om 690 och skyrim:

Testar GTX 690 i hemmaburken.. Kraften finns där, men 2 GB VRAM fylls upp på tok för snabbt av moddat Skyrim. Resultat=jobbiga frysningar.

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk

Okej, det här gav ju en knuff i en riktning. Vi får väl se vad det blir men det är klart att Det Emil B skrev angående Skyrim är viktigt, speciellt med tanke på vad jag kommer spela mest.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Jag är inne i precis samma tankar och har stora problem att välja.

Kör 5760x1080 med 120hz-skärmar som endast har DVI-ingångar.
Kör idag 2x 5970 och som redan har sagts är 1GB på tok för lite i RAM.

Med tanke på vad Emil Björklund skriver så är frågan om ens 2GB räcker i upplösningen 5760x1080.

Problemet med Titan är att den inte har 3st DVI-Dual Link-utgångar vilket 690 har.
Alternativet skulle vara 2x 7970 för RAM:en skull men samtidigt har jag i min nuvarande mycket problem med display-ports-adaptrar till DVI samt att CCC är riktigt kasst på profilhantering. Plus att man måste punga ut med 1000kr för ytterliggare en adapter för att kunna stödja 120hz.

Så vad fan är alternativet för mer RAM-minnen i grafikkorten och samtidigt kunna hantera 120hz på tre stycken DVI-ingångar?...

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"