Formatera från USB-minne

Permalänk
Medlem

Formatera från USB-minne

Hej.

Kan inte formatera från mitt usb-minne. Har valt alla val jag kan välja i bios där man väljer vad han ska starta datorn med, från usb-cdrom m.m, windows startar som vanligt eller fryser vid vissa val. tips?

Har en stationär dator, Intel, moderkort Q6600. Om det är nåt att veta

Permalänk
Medlem

http://www.hdtune.com/download.html
ta ner den gratisvarianten och välj at nolla disken. 2-3 fliken tror jag.
Sen fprmater om minnet så kan du användade det till alt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

HAr du gjort USB_minnet bootbart?

Permalänk
Medlem

Vad menar du med formatera från USB-minne? Ska du boota på pinnen och bomba HDDn eller vadå?

Permalänk
Medlem

Gör som jag skrivitg sen efter det kan man göra det borbart. Man nollar mjukvaror som kan tänkas finnas. reklam mm

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

ja jag ska formatera min datorhd och jag har lagt in ett windows på min usb-stick.

Permalänk
Medlem

Underbart att så många svarar på en fråga, med så många fel.

Vad vill du göra..
1. Formatera USB-Minnet?
2. Formatera Hårddisken, med hjälp av ett program/os på bootbart usb-minne?
3. Boota /Installera från ett bootbart USB-minne?

1. Ett USB-minne med endast en partition, kan formateras med lätthet via Explorer. Formatera ett USB-Minne med fler partitioner, görs med lätthet från linux, eller med (överkurs, Windows) Diskpart, eller med ett gratisprogram.
Gratisprogram som fixar partitioner och formatering, finns i olika former, för Linux är gparted ett underbart måste. För windows kan MiniTool Partition Wizard vara av intresse.

2. gparted går alldeles utmärkt att boota från ett USB. och med Pendrivelinux är det oerhört enkelt.

3. Vanligast är inställningen USB-HDD du ska titta efter i Bios, för att kunna boota. Dock gäller det ju att då ha ett bootbart usb-minne.
Bootbart USB-Minne med Windowsinstallationsfiler, finns det information om hur du går till väga på M$ hemsida.
Kan du välja boot enhet direkt när datorn startar, bör usb-minnet vara listat. Har datorn en mer modernt "BIOS" sk UEFI, välj då att bota från USB-minnet, men inte med UEFI. (Låter rapakalja, men de som har UEFI, förstår, då ETT usb-minne visas som UEFI-USB, eller bara USB, välj det senare. Brukar fungera.)

(Nej, jag tar inget ansvar för klåperi, läs manualer, hjälpfiler etc, för listade program innan du ens börjar.)

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Formatera Hårddisken, med hjälp av ett program/os på bootbart usb-minne

Missuppfattade dig.

Permalänk
Medlem

Om du lyckas boota från USB-minnet, och börjar din installation, så finns det en massa gosigt att göra med Diskpart.
När du kan välja "Reparera, språk" etc, tryck ner Shift+F10. Du får då upp ett CMD och kan använda dig av Diskpart.
(Lite överkurs, men bra verktyg.)

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

ja men det är ju därför jag skriver här inne för att det finns ett "forum" där folk kan få hjälp, och jag behövde det nu. Du behöver ju inte ha en attityd som Autistisk person som kan allt om datorer och programvara. Har googlat om detta men hittade inget vettigt svar/lösningar

Permalänk
Medlem

Ok. Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Cr34t1v3, great ! thx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adema:

Cr34t1v3, great ! thx

Om du hade googlat på "installera windows 7 från usb" så leder andra och tredje träffen till swec... Du hade googlat sa du?

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem

om jag hade sökt på det ja så hade jag säkert kommit hit,men så var inte fallet nu