Ansluta HDD direkt i windows?

Permalänk

Ansluta HDD direkt i windows?

Tjena!

Precis kommit hem med ny dator och kopplade in min gamla lagringsdisk men datorn vill inte starta då.
Tar jag ur den så startar den utan problem.

Så frågan är. Kan man ansluta hårddisken inne i windows för att se om den fungerar?
Aldrig testat detta tidigare men man tycker ju att det borde gå. Disken innehåller lite filer jag behöver komma åt. Inget OS eller så på den.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Japp, så länger det är en satahårddisk.
Alla sata diskar stödjer hotswap.
Dvs ansluta och ta bort medans strömmen är på.
Men då måste du använda sataströmkabeln.
Ej molex den vita med 4 pinnar , en del satadiskar har båda anslutningarna för ström.

Förmodligen är disken trasig. Men det kan fungera såsom du säger. Får du det att funka bör du återställa data om det finns något du vill spara. Eller så är kabeln du ansluter till den andra hddn trasiga. Testa o byt strömkabelkontakt och satakontakt och eller sataport.

Permalänk
Medlem

Har du nyligen gjort någon ändring på disken?
Dvs ändra storlek på partition eller bootsektor eller något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodfeast:

Tjena!

Precis kommit hem med ny dator och kopplade in min gamla lagringsdisk men datorn vill inte starta då.
Tar jag ur den så startar den utan problem.

Så frågan är. Kan man ansluta hårddisken inne i windows för att se om den fungerar?
Aldrig testat detta tidigare men man tycker ju att det borde gå. Disken innehåller lite filer jag behöver komma åt. Inget OS eller så på den.

När man sätter i en till HD brukar ju BIOS ibland ställa den som boot. Alltså inte huvudlistan som brukar vara DVD/Removable/HDD utan den separata listan över prio mellan enbart hårddiskarna.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Entusiast

Jag hade ett moderkort som inte fungerade med fler än två diskar om en av dem var inkopplade i den mellersta kontakten, testa att koppla runt diskarna lite

Permalänk
Medlem

Ställ in i BIOS att datorn ska starta från den nya disken - specifikt. Annars kan den ta första i ordningen som kan vara din lagringsdisk.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Ställ in i BIOS att datorn ska starta från den nya disken - specifikt. Annars kan den ta första i ordningen som kan vara din lagringsdisk.

precis, den försöker antagligen boota från din lagringsdisk vilket gör att det inte kommer fungera, ställ in i bios, datorn ska starta även om disken är trasig

Permalänk

Tack för era svar!

Har kopplat in hårddisken nu och den startar som den ska. Windows hittar den.
Men den står som "dynamisk - främmande disk" i Diskhantering.

Vad innebär det? Kört att få fram mina filer antar jag?

Kan välja dessa alternativ.

Importera främmande diskar
Konvertera till standarddisk

EDIT: Letar recovery program där jag kan se disken och välja hela mappar. Hittills har jag testat Remo recovery och Recuva. Ingen av dom låter mig se disken och välja vad jag vill behålla. Både programmen hittar disken dock.

Programmen låter mig bara söka efter en viss sorts fil. T.ex .txt. Jag vill kunna se vad jag har på den. Minns inte vilka filer jag vill spara.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

I denna guide beskrivs hur man konverterar från Dynamisk till Basic, OPTION ONE och OPTION TWO i guiden passar bra om du vill konvertera och behålla all data som finns på den dynamiska hårddisken http://www.sevenforums.com/tutorials/26829-convert-dynamic-di...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

I denna guide beskrivs hur man konverterar från Dynamisk till Basic, OPTION ONE och OPTION TWO i guiden passar bra om du vill konvertera och behålla all data som finns på den dynamiska hårddisken http://www.sevenforums.com/tutorials/26829-convert-dynamic-di...

Tack. Fast nu visas den ju som främmande disk dessutom. Det borde ju betyda något också?

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodfeast:

Tack. Fast nu visas den ju som främmande disk dessutom. Det borde ju betyda något också?

Tyvärr har jag inget bra svar på vad man gör när hårddisken visas som främmande, du har alternativet "Importera främmande diskar" men då riskerar du kanske att förlora all data som finns på hårddisken.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Tyvärr har jag inget bra svar på vad man gör när hårddisken visas som främmande, du har alternativet "Importera främmande diskar" men då riskerar du kanske att förlora all data som finns på hårddisken.

Ja, antagligen är det tyvärr så.

Ska sitta och pilla med recovery program här så får vi se vad ja kan få fram.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodfeast:

Ja, antagligen är det tyvärr så.

Ska sitta och pilla med recovery program här så får vi se vad ja kan få fram.

Funkar utmärkt att importera diskar.
Windows säger alltid så när du stoppar i en dynamisk disk skapad på ett annat system.
Det kan dock strula om du har skapat den i XP.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Funkar utmärkt att importera diskar.
Windows säger alltid så när du stoppar i en dynamisk disk skapad på ett annat system.
Det kan dock strula om du har skapat den i XP.

Utan att allt på disken raderas eller hur menar du?

Den är skapad i Win 7 och det är vad jag använder nu.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodfeast:

Utan att allt på disken raderas eller hur menar du?

Den är skapad i Win 7 och det är vad jag använder nu.

Japp, har gjort det massor av gånger.
Dock så ger jag ju inga garantier

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Japp, har gjort det massor av gånger.
Dock så ger jag ju inga garantier

Hehe okej

Men ja kör klart med Remo Recover här så får vi se hur det går. Annars testar jag importera disk.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodfeast:

Hehe okej

Men ja kör klart med Remo Recover här så får vi se hur det går. Annars testar jag importera disk.

Alltså att importera en dynamisk disk är en riktig windowsfunktion, inget experimentiellt.
Det är helt enkelt så man får tillgång till en främmande dynamisk disk.
Såklart kan andra program säkert läsa informationen, men varför krångla när windows har lösningen ?

Permalänk
Medlem

Vad menar du med startar inte? går windows inte igång eller får du ingen bild alls, inga fläktar startar. Fungerar inte windows bara så är det bara bootordning du behöver fixa.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Alltså att importera en dynamisk disk är en riktig windowsfunktion, inget experimentiellt.
Det är helt enkelt så man får tillgång till en främmande dynamisk disk.
Såklart kan andra program säkert läsa informationen, men varför krångla när windows har lösningen ?

Aha okej. Ja men det låter ju skitbra

Fast eftersom du inte kunde garantera att allt på disken finns kvar så kör jag på det säkra före det osäkra och testar Remo recovery först

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Skrivet av muppens:

Vad menar du med startar inte? går windows inte igång eller får du ingen bild alls, inga fläktar startar. Fungerar inte windows bara så är det bara bootordning du behöver fixa.

Det är inte aktuellt längre. Har fått igång den i Windows

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodfeast:

Aha okej. Ja men det låter ju skitbra

Fast eftersom du inte kunde garantera att allt på disken finns kvar så kör jag på det säkra före det osäkra och testar Remo recovery först

Vad jagh menade var att skyll inte på mig om du klantar till det

Fast din tråd fick mig att uppdatera mina backupper.
2 st diskstripes med 2 diskar i varje skapat i windows 7.
Båda importerades utan knussel och nu tuffar backuppen.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Vad jagh menade var att skyll inte på mig om du klantar till det

Fast din tråd fick mig att uppdatera mina backupper.
2 st diskstripes med 2 diskar i varje skapat i windows 7.
Båda importerades utan knussel och nu tuffar backuppen.

Det fungerade bra med att importera. Nu ser jag allt innehåll

Dom är dock dynamiska så jag får väl fixa det. Eller spelar det någon roll?

Jävlar! Jag fick även igång min andra disk jag trodde var död. Underbart!

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodfeast:

Det fungerade bra med att importera. Nu ser jag allt innehåll

Dom är dock dynamiska så jag får väl fixa det. Eller spelar det någon roll?

Jävlar! Jag fick även igång min andra disk jag trodde var död. Underbart!

Det finns ju inga direkta fördelar med att köra enstaka diskar som dynamiska.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det finns ju inga direkta fördelar med att köra enstaka diskar som dynamiska.

Okej. Ska fixa det då.

Tack för din hjälp!

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350