EA, Blizzard, Valve etc. och sin DRM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenSammeSamme:

Licensmodellen i sig är det väl inget fel på men vissa EULAs har ju fått korrigeras för att överensstämma med europeisk/svensk lag och det oroar mig inte så mycket heller. I våra bredgrader kan man ändå inte avtala bort de rättigheter vi har genom lagstiftning. I många fall så känns det lite som att företagen bara chansar på att ingen ska märka något.

Jag förstår inte vad du menar med "Det är lättare att se skillnad på en mjukvara utan DRM och en DRM-plattform som steam, än vad det är att se skillnad på en mjukvara utan DRM och en CD/DVD-ROM med DRM."

Min poäng med EULAs är att vissa korrigeras inte för svensk lagstiftning; även om man inte kan avtala bort rättigheter så menar jag på att det har lett till en attitydförändring. Många ungdomar tror att det som står i EULAn gäller, oavsett vad svensk lagstiftning säger. "Det står i deras avtal, så det är bara att acceptera om du vill använda mjukvaran" (något som man ofta får höra när man diskuterar en EULAs innehåll).

"Det är lättare att se skillnad på en mjukvara utan DRM och en DRM-plattform som steam, än vad det är att se skillnad på en mjukvara utan DRM och en CD/DVD-ROM med DRM." Detta var fan omöjligt att läsa. Ett tecken på att man formulerat sig själv väl är väl när man kommer tillbaka efter några timmer och inte förstår ett dyft.

Du sa "folk tror att det är en nyhet att man inte äger sina spel utan bara nyttjanderätt",vilket jag tror den tidigare nämnda meningen var ett svar till. Min poäng var alltså att folk klagar på modellen nu, för att den DRM vi har idag är mer uppenbar och inskränkande, jämfört med den vi hade för 10 år sedan (jämf. securom och steam).

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 13ers3rk:

Tycker att den här tråden är löjlig, om Steam går under kan dom säkert på något sätt byta ut steamnycklarna till vanliga nycklar så man sedan får ladda ned spelet och installera som vanligt. Och att du ens klagar på DRM? Hur skulle du känna om du köpte något spel du gilla så kan andra bara ladda ner skiten medans du har betalt för att få spela det?

Det är helt ologiskt tänkande och hur kan du se offline play som en bonus?

Steam är en tjänt där du köper en licens för att spela spel. Du äger inget.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Steam är en tjänt där du köper en licens för att spela spel. Du äger inget.

Spel man har på steam som inte är steam exclusive äger man.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av Ramblemoe:

Min poäng med EULAs är att vissa korrigeras inte för svensk lagstiftning; även om man inte kan avtala bort rättigheter så menar jag på att det har lett till en attitydförändring. Många ungdomar tror att det som står i EULAn gäller, oavsett vad svensk lagstiftning säger. "Det står i deras avtal, så det är bara att acceptera om du vill använda mjukvaran" (något som man ofta får höra när man diskuterar en EULAs innehåll).

Jag skulle även kunna tro att de handlar lite om "lättja" eller snarare snålhet att man som företag inte orkar/har tid/bryr sig att ens försöka anpassa EULA till varje land där man kommer lansera sina spel. Till viss del kan man förstå detta med tanke på vilken djungel juridiken är. Man skriver en EULA eller kanske en för varje kontinent och hoppas sedan på det bästa ;).

Att ungdomar däremot tror att man kan avtala bort rättigheter är ju ett problem såklart, men i ärlighetens namn, läser de ens EULAn? Jag gör det iaf inte.

Skrivet av Ramblemoe:

"Det är lättare att se skillnad på en mjukvara utan DRM och en DRM-plattform som steam, än vad det är att se skillnad på en mjukvara utan DRM och en CD/DVD-ROM med DRM." Detta var fan omöjligt att läsa. Ett tecken på att man formulerat sig själv väl är väl när man kommer tillbaka efter några timmer och inte förstår ett dyft.

Skönt, då var det inte jag som var slö i kolan

Skrivet av Ramblemoe:

Du sa "folk tror att det är en nyhet att man inte äger sina spel utan bara nyttjanderätt",vilket jag tror den tidigare nämnda meningen var ett svar till. Min poäng var alltså att folk klagar på modellen nu, för att den DRM vi har idag är mer uppenbar och inskränkande, jämfört med den vi hade för 10 år sedan (jämf. securom och steam).

Jag vill minnas att de var ett jäkla liv kring Starforce när det var aktuellt och Sonys rootkit osv. Vissa kunde inte spela sina spel trots att de köpt det medan piraterna bara skrattade och körde på som vanligt.
Debatten är med andra ord inte ny utan kanske snarare bara aktuelliserad (stavning?) igen med skillnaden att piraterna inte längre kan knäcka DRM (såvida de inte ger sig på att simulera server-side. glhf i så fall).

Men jag vill inte att du ska tro att jag stödjer detta heller. Många blir så oerhört kategoriska kring detta med DRM, är man inte 100% emot då är man istället 100% för och det finns ingen gråzon. Min inställning är väl mer att funkar det att spela och företagen slipper piratkopiering, ja då får det väl vara så. Jag kan inte säga att jag egentligen bryr mig så mycket utan jag vill bara spela mitt Simcity, glömma vardagen ett par timmar och sen är jag nöjd. Att stå på barrikaderna lämnar jag åt andra.

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Spel man har på steam som inte är steam exclusive äger man.

Jag vet inte riktigt vad som händer med avtalen när man registrerar en kod på steam som inte är de facto köpt på steam. Vilket licensavtal gäller, steams eller det ursprungliga? Kanske samma avtal i grunden?
Nåväl, faktum kvarstår att du i vilket fall som helst inte äger några spel, steam eller inte, utan bara äger en licens att få nyttja spelet.