AMD lanserar A-serien "Richland" för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar A-serien "Richland" för bärbara datorer

Bärbara datorer står först i kön när AMD lanserar den nya A-serien "Richland" med löftet om uppemot 20 procent bättre prestanda än dagens Trinity.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kul med lite nytt från AMD

Permalänk
Medlem

När kommer Richland till desktop??

Permalänk

Nice med de nya funktionerna, känns fräscht!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning, hoppas att AMD gör någt liknande på desktop-fronten.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kul!
Hoppas på prestandatester när de kommer till stationära.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Som väntat. Samma kisel men lite högre frekvenser och bättre turbohantering.
Kul att läsa lite om hur förbättringarna i turbon artar sig.

Permalänk

Känns riktigt bra detta. AMD gör bra ifrån sig. Om nu Richland är pinkompatibel med Trinity kan man då använda FM2 moderkort till Richland på den stationära sidan? Ska bli kul och se bärbara datorer med dessa snart!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Alltid roligt med mer att välja på.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Riktigt kul av AMD att kötta på nu. Gillar loggan.

Bra arbetssätt. Skapa produkt, - >lansera. Förbättra sagda produkt -> lansera.
Samma sak de har gjort med FX 4350 och 6350. Troligen tillverkningsmetoderna har förbättrat chippens kvalité.
Troligen i samband med dessa förbättringar även.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

en HP DM1 med richland vore trevligt

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Gillar verkligen detta, det bästa kände jag var att det fungerar med samma sockel som trinity (i detta fall!). Det gör att det blir ett självklart val för tillverkare att uppgradera och således kunna marknadsföra sin produkt som snabbare och effektivare till ungefär samma pris (inköpspriset per chip kanske ökar något).

Bra AMD!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 960T BE @ x5 3.0Ghz | Moderkort: ASUS M5A78L-M LX | GPU: XFX - AMD Radeon HD 6770 | Minne: 8GB Corsair VENGEANCE CL9 | Chassi: Fractal Design R4 | HDD: 500GB Samsung Spinpoint F3| Skärm: BenQ XL2420T - 120hz | Laptop: Lenovo T420 - Iphone 4S

Permalänk
Medlem

F*n va kul, skönt med lite nytt från AMD. När kommer den ut?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kul!

Permalänk
Medlem

Gillar också loggan och tycker att detta är spännande för framförallt lågprisdatorer men jag har blivit 'bränd' av gamla turion processorerna som framförallt blir väldigt varma och de var inte speciellt snabba heller.
Tråkigt att det inte verkar finnas nå reviews.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Stämmer prestandasiffrorna kommer det bli väldigt intressant att se Kaveri. Eventuellt dyker den upp lagom tills det är dags att köpa sig en liten HTPC/casual gaming-burk för vardagsrummet där den här plattformen eventuellt är perfekt. Får se hur AMD presterar jämfört med vad som finns på andra sidan staketet då. De där moderkorten med Thin mITX ser ju väldigt trevliga ut men de verkar ju bara finnas för Intel. Annars känns ju det som ett format som vore perfekt för AMDs APUer. Med kraftig integrerad grafik kan man ju lätt komma undan med att köra en låda utan PCIe-platser som tar massa plats på höjden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nice, skulle vara trevligt att se en av dessa i en Thinkpad x100 serie, med OLED-skärm och extra allt tack!

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk

Den stora frågan som jag ställt mig sedan Llano: Var får jag tag på en? Det finns inte _en enda vettig modell_ tillgänglig på svenska marknaden.

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeroGamer:

Den stora frågan som jag ställt mig sedan Llano: Var får jag tag på en? Det finns inte _en enda vettig modell_ tillgänglig på svenska marknaden.

OEMerna bygger ingen bra och välavvägda burk på AMD-chip, särskilt bärbara. Bara att acceptera sorgligt nog. Finns Probooks nu för tiden iaf. Mer än förr. För konsumenter är det alltid bättre att gå till Core i5/7. Grafikprestandan är fortfarande inte tillräcklig på integrerade för spel så man hittar utöver det burk med hyfsad diskret grafikkrets för samma summa som en hyfsad Trinity/Richland-maskin. Det har inget med svenska marknaden att göra.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av zeroGamer:

Den stora frågan som jag ställt mig sedan Llano: Var får jag tag på en? Det finns inte _en enda vettig modell_ tillgänglig på svenska marknaden.

Jag antar att du menar stationär dator, för laptop finns det, jag har själv en Asus K75D med Trinity.
Jag håller med, tycker att de stationära som finns, ofta är ganska dyra, vad jag skulle vilja se vore en liten slimmad sak till ett bra pris.

edit fan ganska tunt på bärbara också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Det ser vettigt ut!! Kom igen nu AMD!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

en HP DM1 med richland vore trevligt

Snarare Kabini om vi pratar DM1 klassen.

Permalänk
Avstängd

Som vanligt döper AMD om modellen från en tidigare serie för att vilseleda konsumenterna.

Blir Intel Haswell för min del istället.

Permalänk
Medlem

Wireless Display är för övrigt inte riktigt stängt, Intel bidrog med sin teknik till Miracast. Som AMD självklart får använda. Intel är numera kompatibelt med Miracast sen uppdatering av drivrutinerna för Wireless Display. För att stödja Miracast behövs ett WiFi-kort som är kompatibelt samt drivrutiner för bland annat grafik som utnyttjar detta. Alltså du kan inte skicka Miracast till en WiDi-sink (låda), men en WiDi-burk kan skicka Miracast till en Miracastlåda. En AMD-burk kan göra samma ska med rätt drivrutiner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Som vanligt döper AMD om modellen från en tidigare serie för att vilseleda konsumenterna.

Blir Intel Haswell för min del istället.

Vadå döper om? Det här är en ny processorplattform, klart att man ger den ett nytt namn för att markera att det är något nytt.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Dåligt med recensioner av Richland, hittar faktiskt inte en enda AMD har meddelat att de första datorerna med Richland bör dyka upp mot slutet av mars/början på april. Ska jaga rätt på en dator och ta in för test. Självklart förutsatt att det är en intressant modell

Skrivet av Petterk:

Wireless Display är för övrigt inte riktigt stängt, Intel bidrog med sin teknik till Miracast. Som AMD självklart får använda. Intel är numera kompatibelt med Miracast sen uppdatering av drivrutinerna för Wireless Display. För att stödja Miracast behövs ett WiFi-kort som är kompatibelt samt drivrutiner för bland annat grafik som utnyttjar detta. Alltså du kan inte skicka Miracast till en WiDi-sink (låda), men en WiDi-burk kan skicka Miracast till en Miracastlåda. En AMD-burk kan göra samma ska med rätt drivrutiner.

Wireless Display (WiDi) är en teknik som fungerar enbart med Intels plattform och ett Intel Centrino-nätverkskort, mycket mer stängt eller rättare sagt "restriktivt" än så blir det inte. Däremot stödjer Intel numera Miracast i sin mjukvara precis som du skriver (men hävdar samtidigt att WiDi självklart är bättre, med lägre latenser osv.) men det är fortfarande en separat teknik från WiD även om de båda delar många likheter. Trots att Intel stödjer Miracast arbetar företaget flitigt på att försöka få sin exklusiva teknik (WiDi) integrerad i bla. TV-apparater.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon158432:

Vadå döper om? Det här är en ny processorplattform, klart att man ger den ett nytt namn för att markera att det är något nytt.

Klart dom ska döpa om processorn då den är ny.
Men dom har döpt om grafikkretsen som är densamma.
Det är lureri!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Klart dom ska döpa om processorn då den är ny.
Men dom har döpt om grafikkretsen som är densamma.
Det är lureri!

Grafikkretsen är ny i lika stor utsträckning som processorn, dvs en ny revision med samma arkitektur i grunden. GPUn i Richland har högre klockfrekvens, bättre turbo och kan dessutom köras i dual graphics med de nya grafikkorten i 8000m - serien. Eftersom den presterar bättre än föregångaren och dessutom har nya funktioner som inte GPUn i Trinity hade ska den såklart också ha ett nytt namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Dåligt med recensioner av Richland, hittar faktiskt inte en enda AMD har meddelat att de första datorerna med Richland bör dyka upp mot slutet av mars/början på april. Ska jaga rätt på en dator och ta in för test. Självklart förutsatt att det är en intressant modell

Wireless Display (WiDi) är en teknik som fungerar enbart med Intels plattform och ett Intel Centrino-nätverkskort, mycket mer stängt eller rättare sagt "restriktivt" än så blir det inte. Däremot stödjer Intel numera Miracast i sin mjukvara precis som du skriver (men hävdar samtidigt att WiDi självklart är bättre, med lägre latenser osv.) men det är fortfarande en separat teknik från WiDi även om de båda delar många likheter. Trots att Intel stödjer Miracast arbetar företaget flitigt på att försöka få sin exklusiva teknik (WiDi) integrerad i bla. TV-apparater.

WiDi är inte riktigt ett stängt alternativ rakt igenom däremot, mycket riktigt bara Intel som kan stödja det som källa fast man ska inte minska deras bidrag och stöd till Miracast som även är tekniskt. Mycket hårdvara alltså mottagare inbyggda eller ej kommer även stödja Miracast och DLNA. Det finns inget för de som integrerar det som mål som utesluter att de stödjer annan teknik och efterfrågan på sådan hårdvara kommer även göra Miracast mer tillgänglig, så väl som WiDi, och hårdvara som bara stödjer Miracast funkar då fortfarande med Intel. För Intels del blir på sikt Miracast i mycket en ersättare som de även kommer behöva göra kompatibelt med andras WiFi-kort. Annars blir det svårt att förespråka den proprietära delen också om inte många enheter kan använda sig av att dela skärmen till prylen. Miracast kan Intel stödja i deras mobilplattformar också, så telefoner och annat kan strömma. WiDi kommer sannolikt inte i de segmenten. Intel har ju ännu inte WiFi-kort eller inbyggda WiFi-kretsar där.

Tillverkarna av WiFi-kretsar har i stort gått ut med att stödja Miracast. Så det kommer ju få stöd i allt från telefoner och surfplattor till datorer. Och integreras i de flesta tänkbara källorna. En modern plattform som stödjer WiDi som mål går utan större svårigheter att uppgradera till Miracast i mjukvara så jag tycker inte WiDi-stöd ska tala för någon avskräckande effekt när det gäller stöd här. Därför lite förvånande att AMD väljer att inte stödja det nu. Det kommer garanterat som mjukvaruuppdatering till deras Jaguar-produkter så väl som Steamroller-produkter senare i år. DLNA har garanterat fler kompatibilitetsproblem här. Likaså ersätter Miracast en gäng tidigare liknande lösningar där de inte brydde sig om kompatibilitet mer än med enskild enhet. Man ska nog inte tala om Intels WiDi vs inget här iaf. Du har annat att stödja.

Kul om du kan ta in någon dator att testa för övrigt. Se till att ta in en med Jaguar/Kabini också då de faktiskt kommer ut på marknaden ungefär samtidigt, visst Richland kanske skeppade någon månad tidigare till tillverkarna. Hör om du kan få tag i någon som recensionsex innan lanseringen i slutet av Maj iaf. Tror att quad-core Kabini kan vara en ganska tuff konkurrent för det lägre segmentet. Alltså sånt som AMD säljer mest av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeroGamer:

Den stora frågan som jag ställt mig sedan Llano: Var får jag tag på en? Det finns inte _en enda vettig modell_ tillgänglig på svenska marknaden.

Håller med, förstår inte varför det är så få bra modeller som väljer att peta in AMD. De två jag kan hitta idag är:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1464790
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1451213

Köpte själv en Asus N56DP som jag är mycket nöjd med.