Kommer att sakna adress i Sverige, hur gör man med folkbokföring?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Singapore
Registrerad
Mar 2011

Kommer att sakna adress i Sverige, hur gör man med folkbokföring?

Hej,

Jag är för tillfället i en långdistansrelation med en underbar tjej jag mötte under hennes utbytesår förra terminen.
Hon bor i Singapore, och som det ser ut i nuläget så kommer jag till sommaren att flytta dit under de sommarmånaderna vi inte studerar. (Alltså början av Juni till början av September blir jag borta). Under dessa 3 månader kommer jag inte att komma till Sverige, jag kommer sakna adress i Sverige och jag kommer inte ha någon fast adress i Singapore då vi kommer röra lite på oss i Sydostasien. Drömmen vore att ha så lite att göra som möjligt med Sverige under denna period egentligen.

Helt enkelt så kommer man inte kunna få tag på mig, och jag kommer inte ha en svensk adress. Vad kommer hända med skatteverket och alla andra myndigheter och företag som gärna vill ha min folkbokföringsadress? Nu är inte 3 månader en väldigt lång tid, men då någon annan kommer ta över min lägenhet från 1:a Juni så kan jag inte stå kvar här. Kan jag bara säga att jag lämnar landet och inte meddela vart jag kommer befinna mig?

Jag har mina föräldrar, men jag håller gärna dem utanför det här så mycket som möjligt, munterheten i att jag lämnar landet därifrån
är inte eller särskilt stor.

Någon som har erfarenhet av hur man löser detta på smidigast sätt med myndigheter etc.?

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | XFX Radeon R9 390 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006

Du får kolla upp hur länge du kan vara utomlands utan att skatteverket klagar men det borde inte vara nåt problem. Jag bodde utomlands ett bra tag innan jag ens berättade att jag flyttat från Sverige och det var inga problem. Varför skaffar du bara inte en postbox och anmäler den som adress, det kan man väl tror jag? Alternativ, kan du inte adressändra till en c/o hos en kompis?

Simlärare

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2004

*tråd flyttad*

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på modereringen/forumet och glöm inte att tala om vilken tråd det handlar om. Kontaktvägar: albert@sweclockers.com, kontaktformuläret och moderatorernas gemensamma pm-konto. Annat användbart: regler och feedbackforumet. Funderar du på att anmäla ett inlägg? Tveka inte! Gör det även om du är osäker. Det är vår sak att bedöma det, inte din.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2005

Eller kör med en C/o o dina päron.

Skickades från m.sweclockers.com

HTPC - Silverstone Grandia GD08 | Asus X99-Deluxe | i7 5820K | 16GB Ballistix 2400MHz | ASUS GeForce GTX970 | Samsung 840 EVO SSD | 4TB | EVGA SuperNova G2 750W | LG 60" Plasma | W7 64
Ljud - Onkyo TX606 | Dynavoice Challenger M-65
CITERA FÖR SVAR | SweCare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Tillfällig adress hos föräldrar eller någon vän?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2003

postbox?

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

Har man ingen adress blir man folkbokförd på församling bara har jag för mig. Ring skatteverket och fråga.

I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?" Well, to tell you the truth, in all this excitement I kind of lost track myself. But being as this is a .44 Magnum, the most powerful handgun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself a question: Do I feel lucky? Well, do ya, punk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003

Ring och fråga någon passande myndighet, typ skatteverket, alternativt skriv dig hos en kompis.

När en polare var ute och flängde i världen i ett halvår stod han som c/o hos en kompis, funkade bra för honom.

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2003

Skaffa en särskild postadress som du ändrar på skatteverket, köp en tjänst som scannar din post och gör den läsbar på internet.
Funkar prima