Fel produkt levererad via postorder från Siba

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Okt 2003

Fel produkt levererad via postorder från Siba

Hej,

Jag beställde en Zowie EC2 eVo i tisdags från Sibas webbshop (den var billigast där), fick paketet idag. När jag öppnade det såg jag att det var fel modell, en EC1 istället för EC2.

Saken är den att jag ska ha ett LAN i helgen med massa polare som kommer förbi från lite olika städer och vill väldigt gärna passa på att testa min nya mus där. Jag är dock bestämd med att jag vill ha den mindre variaten EC2 och det är lite därför jag köper en ny mus (för att testa en mindre modell).

Jag kan eventuellt få en polare att åka förbi Inet på vägen hit och köpa en åt mig i butik, men då vill jag vara helt säker på att jag får tillbaks alla pengar ifrån Siba för den felaktiga mus de skickat och att de står för frakten och alla omkostnader - kort sagt alltså de 468kr jag ligger ute med för min beställning. Är det någon som vet hur det här fungerar rent juridiskt? Jag vet att jag har ångerrätt men mig veterligen måste jag isåfall då stå för frakten själv. I detta fallet har Siba gjort fel och tycker då självklart att de borde stå för kostnaderna och ta på sig ansvaret.

Jag ska maila Siba nu snart och får jag inte svar tidigt imorgon så får jag ringa dem, men tills dess undrar jag ifall någon vet mer om gäller?

Mobo: ASUS Z87-A CPU: Intel Core i5 4670k @ 4600MHz, Noctua NH-D14 RAM: Crucial 1600MHz 2x8GB GPU: ASUS Geforce 560Ti 1GB DC2 TOP PSU: Corsair CX750M Chassi: Define R4 Black SSD: Intel 330 120GB HDD: Seagate Barracuda 3TB
Skärm: LG W2363D 23" 120Hz Tangentbord: Ducky Shine Brown Mus: Zowie EC2 eVo Musmatta: Zowie G-TF Laptop: ASUS Zenbook U500VZ/UX51VZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åtvidaberg
Registrerad
Jul 2007

Så länge du inte har sönder den på erat LAN så är det nog fritt fram att använda den för att sedan skicka tillbaka. Annars får du köra på ångerrätten som ligger på 14 dagar vid köp över nätet.

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

i5 7600k@5ghz / Gigabyte Z270K3 / 16gb DDR4@3200mhz
Gigabyte 1060GTX G1 ROCK 6G / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

du har alltid 14 Dagars Ångerrätt via distansköp. nu är det dock en felleverans det handlar om och inte ångerrätt, så beroende på hur dryga SIBA är kan du komma att betala fraktkostnaden tillbaka till dem i slutändan.

Det du just nu har rätt till är kostnadsfri omleverans: SIBA ser till att få tillbaka den fellevererade musen kostnadsfritt (de skickar fraktsedel som du klistar på kartong och skickar med posten) och de skickar helt enkelt ut den nya musen, kostnadsfritt. NU kan du nyttja din ångerrätt, men får då stå för fraktkostnaden.

eller så är SIBA medgörlig och går med på att ta tillbaka musen kostnadsfritt och makulera köpet enl. ångerrätten.

Så formellt sätt kan det bli Omleverans > Ångerrätt > Fraktkostnad men jag tror de flesta butiker vill slippa krångel och helt sonika tar tillbaka den kostnadsfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Cirap:

du har alltid 14 Dagars Ångerrätt via distansköp. nu är det dock en felleverans det handlar om och inte ångerrätt, så beroende på hur dryga SIBA är kan du komma att betala fraktkostnaden tillbaka till dem i slutändan.

Det du just nu har rätt till är kostnadsfri omleverans: SIBA ser till att få tillbaka den fellevererade musen kostnadsfritt (de skickar fraktsedel som du klistar på kartong och skickar med posten) och de skickar helt enkelt ut den nya musen, kostnadsfritt. NU kan du nyttja din ångerrätt, men får då stå för fraktkostnaden.

eller så är SIBA medgörlig och går med på att ta tillbaka musen kostnadsfritt och makulera köpet enl. ångerrätten.

Så formellt sätt kan det bli Omleverans > Ångerrätt > Fraktkostnad men jag tror de flesta butiker vill slippa krångel och helt sonika tar tillbaka den kostnadsfritt

Det var det jag misstänkte. Tack för förtydligandet, vi får se vad Siba säger imorgon. Argh!

Mobo: ASUS Z87-A CPU: Intel Core i5 4670k @ 4600MHz, Noctua NH-D14 RAM: Crucial 1600MHz 2x8GB GPU: ASUS Geforce 560Ti 1GB DC2 TOP PSU: Corsair CX750M Chassi: Define R4 Black SSD: Intel 330 120GB HDD: Seagate Barracuda 3TB
Skärm: LG W2363D 23" 120Hz Tangentbord: Ducky Shine Brown Mus: Zowie EC2 eVo Musmatta: Zowie G-TF Laptop: ASUS Zenbook U500VZ/UX51VZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

Har du fått fel produkt ska du reklamera produkten, inte ångra den. Vid reklamation ska säljaren stå för alla omkostnader. Säljaren kommer dock antagligen att hålla fast vid köpet och därmed omleverera en korrekt produkt istället, något de har rätt till såvida de inte tar en orimligt tid på sig att omleverera. Du kanske kan övertala dem att återbetala om du är trevlig och de vill ge goodwill. I förstahand är det dock dem som ska ge dig en ny och korrekt produkt.

Du kan välja att, mindre korrekt men praktiskt fungerande, använda ångerrätten. Du måste då stå för fraktavgifter men kommer garanterat att få tillbaka dina pengar mot produkten. Dock kan det ta några dagar innan du får pengarna återbetalade.

Mitt råd om du har ont om tid och verkligen vill använda produkten på lanet är att köpa rätt produkt i affär, gå på lanet och sedan hämta ut postförskottapaketet så att du kan reklamera eller ångra köpet och få tillbaka pengarna. Du förlorar frakkostnaden dock om de inte går med på att återbetala vid reklamation (varvid du istället ångrar köpet).

Det som kostar minst är så klart att reklamera köpet för att du fått fel produkt varpå du kommer att hämta ut produkten mot postförskott och direkt efter skicka tillbaka den. De kommer då att skicka ut rätt produkt till dig utan någon kostnad (eftersom att du redan betalt).

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av thomas_skane:

Har du fått fel produkt ska du reklamera produkten, inte ångra den. Vid reklamation ska säljaren stå för alla omkostnader. Säljaren kommer dock antagligen att hålla fast vid köpet och därmed omleverera en korrekt produkt istället, något de har rätt till såvida de inte tar en orimligt tid på sig att omleverera. Du kanske kan övertala dem att återbetala om du är trevlig och de vill ge goodwill. I förstahand är det dock dem som ska ge dig en ny och korrekt produkt.

Du kan välja att, mindre korrekt men praktiskt fungerande, använda ångerrätten. Du måste då stå för fraktavgifter men kommer garanterat att få tillbaka dina pengar mot produkten. Dock kan det ta några dagar innan du får pengarna återbetalade.

Mitt råd om du har ont om tid och verkligen vill använda produkten på lanet är att köpa rätt produkt i affär, gå på lanet och sedan hämta ut postförskottapaketet så att du kan reklamera eller ångra köpet och få tillbaka pengarna. Du förlorar frakkostnaden dock om de inte går med på att återbetala vid reklamation (varvid du istället ångrar köpet).

Det som kostar minst är så klart att reklamera köpet för att du fått fel produkt varpå du kommer att hämta ut produkten mot postförskott och direkt efter skicka tillbaka den. De kommer då att skicka ut rätt produkt till dig utan någon kostnad (eftersom att du redan betalt).

Tackar så mycket för svaret. Jag har mailat dem nu och hoppas att de godtar att avbryta ordern och stå för frakten dit igen, eller att jag eventuellt kan lämna in den i en Sibabutik. Ber också polaren att köpa musen åt mig på Inets fysiska butik på vägen hit

Mobo: ASUS Z87-A CPU: Intel Core i5 4670k @ 4600MHz, Noctua NH-D14 RAM: Crucial 1600MHz 2x8GB GPU: ASUS Geforce 560Ti 1GB DC2 TOP PSU: Corsair CX750M Chassi: Define R4 Black SSD: Intel 330 120GB HDD: Seagate Barracuda 3TB
Skärm: LG W2363D 23" 120Hz Tangentbord: Ducky Shine Brown Mus: Zowie EC2 eVo Musmatta: Zowie G-TF Laptop: ASUS Zenbook U500VZ/UX51VZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Okt 2003

Var precis vid Sibabutiken här i stan och det var inga problem att lämna in den där och få pengarna tillbaka. Grym service!

Mobo: ASUS Z87-A CPU: Intel Core i5 4670k @ 4600MHz, Noctua NH-D14 RAM: Crucial 1600MHz 2x8GB GPU: ASUS Geforce 560Ti 1GB DC2 TOP PSU: Corsair CX750M Chassi: Define R4 Black SSD: Intel 330 120GB HDD: Seagate Barracuda 3TB
Skärm: LG W2363D 23" 120Hz Tangentbord: Ducky Shine Brown Mus: Zowie EC2 eVo Musmatta: Zowie G-TF Laptop: ASUS Zenbook U500VZ/UX51VZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Skönt att höra att Siba verkligen har bättrat på sig de senaste åren

☢ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎥 Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 HTC U11+
🎧 Cowon Plenue J • Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Det är mer eller mindre aldrig några problem att byta/lämna tillbaka i sådana här fall. Kul att det löste sig!

i7 6850K, MSI GTX 1080 X, MSI GODLIKE CARBON X99, 64GB Corsair Vengeance LPX 2133Mhz, Noctua NH-D15, Samsung 850 EVO 500GB, Samsung 950 PRO 256GB, WD Black 6TB, be quiet Dark Base 900, AE-5.