2.x högtalare för 2500kr [köpråd].

Permalänk
Inaktiv

2.x högtalare för 2500kr [köpråd].

Hejsan!
Förra veckan så var min kära moder med i "Postkodmiljonären" och vann 225'000 härliga riksdaler. Efter det så köpte hon sin första iPhone men även jag fick min första "smarta" telefon (Galaxy S3).
Jag har tidigare haft en iPod som jag kunnat koppla till stereon men då jag inte såg något behöv av den så sålde jag den. Det finns dock ett litet problem och det är att stereon ej har någon AUX ingång utan bara "sound in" för iProdukter, CD och USB. Detta medför som sagt att jag ej kommer kunna spela upp någon musik via mobilen/datorn vilket är ett problem.
Jag har även en dator med 40" skärm som jag både spelar på, skapar/spelar in musik, ser på film med och spelar musik med. Högtalarna till datorn är ett par Plexgear för 300kr. (behöver jag säga mer? XD)
Jag undrar om det finns ett par högtalare (kanske studiomonitorer?) som skulle kunna passa, lite "all around" helt enkelt för max 2500 kr. (observera att jag kommer betala med egna intjänade pengar så i nu är det alltså inte "pappa betalar" så det behöver ingen kommentera. )

Mina önskningar är att basen ska vara iaf någorlunda djup men en klar diskant (om det nu går att hitta för den prislappen).

EDIT: Nej, det första om Postkodmiljonären kanske inte är jätterelevant men som sagt... En story bakom det hela gör det oftare roligare.

Permalänk
Medlem

Har inte lyssnat på jättemånga studiomonitorer men äger ett par Behringer B3031a sedan strax 1 år tillbaka och kan inget annat än rekommendera dessa. Dock lite över din budget. Ljudet är helt fenomenalt och passar till all typ av musik jag spelat på de. Väldigt kraftiga högtalare när man vrider på. Bästa köpet jag gjort på många år.

http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Corsair SP2500?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Manett:

Har inte lyssnat på jättemånga studiomonitorer men äger ett par Behringer B3031a sedan strax 1 år tillbaka och kan inget annat än rekommendera dessa. Dock lite över din budget. Ljudet är helt fenomenalt och passar till all typ av musik jag spelat på de. Väldigt kraftiga högtalare när man vrider på. Bästa köpet jag gjort på många år.

http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm

De ser klart intressanta ut, tyvärr något dyra. Får nog gå ut och panta lite burkar först. ^^

Permalänk

KRK Rokit 5 är en bra monitor. Schysst pris på det här bundlet dessutom, http://www.thomann.de/se/krk_rp5_rokit_g2_bundle.htm

Visa signatur

Stationär: Fractal R4 - MSI Z77A GD55 - i5 3570K/Antec Kühler H2O 620 - XFX Radeon 7950 3GB - Corsair Vengeance 1600MHz 16GB - Corsair TX 750 W - Crucial m4 SSD 128 gig - Seagate Barracuda 1 TB x2 Skärm: BenQ EW2430 Laptop: MacBook Pro 2011 - 256 gig SSD Musikutrustning: M-Audio Fast Track Ultra - Pro Tools 11 - AKG K240 - Dynaudio BM5A MKII - tc electronic BMC-2 DAC - Line 6 POD HD Böna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickarn:

Corsair SP2500?

Dom låter skit!

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Varför tar du upp att din mor vann pengar? Visst det är roligt för er men var är relevansen om du nu betalar med egna pengar?
http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1205046&artno=274249

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

M-Audio BX8 D2
Ynka 50kr över budget men riktigt bra ljud och även om du gör din egen musik! Dock får du köpa till en XLR > 3.5mm eller 6.3mm > 3.5mm om du ska koppla in telefonen samt datorn om du kör på det inbyggda

EDIT: Fixade meningen lite

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hattifnatten:

Varför tar du upp att din mor vann pengar? Visst det är roligt för er men var är relevansen om du nu betalar med egna pengar?
http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1205046&artno=274249

Allting blir mer spännande med en story! ;D

Permalänk

Jag skulle också rekommendera sp2500.

Skrivet av alatan:

Dom låter skit!

Vad tycker du låter bättre i den prisklassen?

Visa signatur

Define R4 | i5 3570K | P8Z77-V | Windforce 3x 7970 OC | Integra R2 750W | Vector 128GB | Vengeance 8GB | Hyper 412S | XL2411T @144hz | Hör av dig om du vill spela BF3, ARMA3, DCS eller UT4!

Permalänk
Skrivet av 57kgViking:

Jag skulle också rekommendera sp2500.

Vad tycker du låter bättre i den prisklassen?

Rekommenderar också sp2500 ! bra krut för slanten, otroligt detaljerat ljud i tex. bf3 !

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR :)

4690K @4.4Ghz - Gigabyte GTX 1060 3GB @2GHz - Corsair 8GB DDR3 1600Mhz - Corsair 230T Orange

Permalänk
Skrivet av ajaxoptimal7:

Rekommenderar också sp2500 ! bra krut för slanten, otroligt detaljerat ljud i tex. bf3 !

just precis!

Visa signatur

Define R4 | i5 3570K | P8Z77-V | Windforce 3x 7970 OC | Integra R2 750W | Vector 128GB | Vengeance 8GB | Hyper 412S | XL2411T @144hz | Hör av dig om du vill spela BF3, ARMA3, DCS eller UT4!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57kgViking:

Jag skulle också rekommendera sp2500.

Vad tycker du låter bättre i den prisklassen?

Finns massor... M-Audio BX5, Argon 6340A, KRK RP5/6
Sen vad ni definierar som "bra" är en helt annan sak.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Inaktiv

Jag tror det lutar mer mot M-Audio BX8 D2 eller möjligtvis Behringer B3031a nu. Får ta och tänka lite först och läsa lite reviews.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Visa signatur

Define R4 | i5 3570K | P8Z77-V | Windforce 3x 7970 OC | Integra R2 750W | Vector 128GB | Vengeance 8GB | Hyper 412S | XL2411T @144hz | Hör av dig om du vill spela BF3, ARMA3, DCS eller UT4!

Permalänk
Inaktiv

Jag känner mig tyvärr ganska skeptisk till detta systemet. Det står även att många har haft problem med ett pipande ljud från ljudkontrollen. Vill helst köpa av en lite kändare tillverkare inom den branschen så jag vet vad jag får för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Jag tror det lutar mer mot M-Audio BX8 D2 eller möjligtvis Behringer B3031a nu. Får ta och tänka lite först och läsa lite reviews.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av MrNeikter:

Jag känner mig tyvärr ganska skeptisk till detta systemet. Det står även att många har haft problem med ett pipande ljud från ljudkontrollen. Vill helst köpa av en lite kändare tillverkare inom den branschen så jag vet vad jag får för pengarna.

Jag har själv BX8 D2 och skillnaden mellan ett Corsair, Logitech eller annat skit system är stort jämfört med dessa. Ljudbilden är klar med lagom bas när du inte kör med EQ.
Du gör ett bra val om du väljer monitorer framför kompletta system som förvränger ljudet med deras inbyggda EQ med "super bass" och allt vad dom kallar det.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brainsplitter:

Jag har själv BX8 D2 och skillnaden mellan ett Corsair, Logitech eller annat skit system är stort jämfört med dessa. Ljudbilden är klar med lagom bas när du inte kör med EQ.
Du gör ett bra val om du väljer monitorer framför kompletta system som förvränger ljudet med deras inbyggda EQ med "super bass" och allt vad dom kallar det.

Vill man ha lite extra bas så är det bara att köpa till en Subwoofer i efterhand. Men den skulle då endast användas för film.

Permalänk
Inaktiv

Jag har ett par BX5 D2 och är riktigt nöjd. Många sa att de inte klarade av att trycka ut så mycket bas, men tycker dom spelar på bra. Nu lyssnar jag visserligen inte på laser och dunk-musik eller tittar på så mycket film.

Tänk dock på att studiomontiorer är förhållandevis stora, jag tyckte dom var stora för mitt skrivbord, funderade på BX8orna med men de skulle aldrig få plats.

Permalänk
Medlem

Nu är jag verkligen inte insatt i ljud, men jag har ett par såna här och är riktigt nöjd. Är några hundralappar över din budget dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon150287:

Jag har ett par BX5 D2 och är riktigt nöjd. Många sa att de inte klarade av att trycka ut så mycket bas, men tycker dom spelar på bra. Nu lyssnar jag visserligen inte på laser och dunk-musik eller tittar på så mycket film.

Tänk dock på att studiomontiorer är förhållandevis stora, jag tyckte dom var stora för mitt skrivbord, funderade på BX8orna med men de skulle aldrig få plats.

Jag tror jag ska sätta upp dem på väggen om det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamsvard:

KRK Rokit 5 är en bra monitor. Schysst pris på det här bundlet dessutom, http://www.thomann.de/se/krk_rp5_rokit_g2_bundle.htm

Lyssnade på dessa på 4 sound. Enligt mig lät dem skitkasst, som om det låg en fet kudde över ljudet.

Bestämde mig för ett par M-Audio bx5 d2, men yamahas HS50 låter oxå sjukt bra.

Annars så kanske något ur argon serien är intressant? tex : http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/ar...

dessa har inbygd A/D omvandlare, så slipper köpa dyra ljudkort, dessutom har dem inbyggd volymkontroll, kan vara trevligt.

Men som sagt, lyssna först!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag använder också Corsair SP2500 och är riktigt nöjd!

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Gå på studiohögtalare, skulle tipsa om de stativhögtalarna jag har men då kostar det extra för en förstärkare.

Permalänk
Inaktiv

Har inte hört dem själv men Audioengine 5+ är ju rätt omtyckta, skulle nog vara mitt val om jag ville ha bra högtalare vid datorn.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1067392

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Iwar:

Lyssnade på dessa på 4 sound. Enligt mig lät dem skitkasst, som om det låg en fet kudde över ljudet.

Bestämde mig för ett par M-Audio bx5 d2, men yamahas HS50 låter oxå sjukt bra.

Annars så kanske något ur argon serien är intressant? tex : http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/ar...

dessa har inbygd A/D omvandlare, så slipper köpa dyra ljudkort, dessutom har dem inbyggd volymkontroll, kan vara trevligt.

Men som sagt, lyssna först!

Jag har ett Saffire 6 USB externt ljudkort. Det bör väl räcka?

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Jag använder också Corsair SP2500 och är riktigt nöjd!

Samma här, haft dom ett bra tag nu och är fortfarande nöjd med dom. Kanonburkar för en liten penning.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

+ på behringer studio-monitorer.

Bra tryck per krona och fint ljud. Dock utan sub så kommer dom djupaste frekvenserna (dub basen) bli klen. Men som "alround' grymt prisvärt. Släng på en sub och du kan dunka på uta helvete och ändå ha ett rent fint ljud. Mina behringer körs på lägsta förstärkningen och som mest uppemot 50% och då spelar det HÖGT och fint. Dock så kräver studiomonitorer lite invänjning, är ju ett neutralt, "stelt" ljud i början. Saknar faktiskt ibland mitt system jag hade innan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Jag känner mig tyvärr ganska skeptisk till detta systemet. Det står även att många har haft problem med ett pipande ljud från ljudkontrollen. Vill helst köpa av en lite kändare tillverkare inom den branschen så jag vet vad jag får för pengarna.

Ok. Jag har läst skitmycket om det här systemet och jag har inte hört om nått pipande ljud från kontrollen? Kan du länka det?

Visa signatur

Define R4 | i5 3570K | P8Z77-V | Windforce 3x 7970 OC | Integra R2 750W | Vector 128GB | Vengeance 8GB | Hyper 412S | XL2411T @144hz | Hör av dig om du vill spela BF3, ARMA3, DCS eller UT4!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 57kgViking:

Ok. Jag har läst skitmycket om det här systemet och jag har inte hört om nått pipande ljud från kontrollen? Kan du länka det?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=804547

Citat:

Bra ljud och bra tryck men har samma problem med pipandet från kontrollen.
Några idéer ?

Citat:

jag köpte dessa högtalare för någon dag sen ! har ett problem ... kontrollen har ett skitjobbigt tinnitus ljud så jag gick tillbaka med dom och fick nya och det är samma problem! är det någon mer som hör ljudet som vet hur man fixar det?

_____________________________________________________________________________________________________

Skrivet av sweturbo:

Jag var i samma sits nyligen. Skulle köpa ett ljudsystem för runt 1500-2000kr. Jag köpte Corsair SP2500 2.1 system. Ljudet var bra för pengarna men saknade lite i mellanregistret. Dock hade de ett problem, kontrollenheten tjöt. I stil med tinnitus tjut som jag störde mig rejält på. Jag bytte in mina och fick ett par nya. Samma problem. Så jag bestämde mig för att lyssna på ett par studiomonitorer. Det är stor skillnad, mot det bättre. Så satsa på ett par studiomonitorer.

Vet inte hur vanligt det är men jag tror att jag ska satsa på studiomonitorer då jag vill ha ett så "naturligt" ljud som möjligt.