[WoT] World of Tanks - Nybörjarguide

Permalänk
Medlem

[WoT] World of Tanks - Nybörjarguide

Detta är alltså en ganska så genomgående guide till populära World of Tanks. Tanken är att kommande inlägg ska vara riktade till mer erfarna spelare allt eftersom tråden går, med första delen riktade till de som knappt ens vet vad för spel det handlar om. Jag skriver inte en minutiös guide som täcker alla funktioner, taktiker och menyer utan endast de viktiga bitarna som en normalt begåvad människa kan få för sig att fråga om i forumet efter att ha gjort ett snabbt sök. Tänk stora penseldrag och att mycket tankeverksamhet lämnat till läsaren.

Steg 1. Absolut nybörjare

Hur fungerar World of Tanks, vad är det?

• Det är på ett ungefär ett FPS med tanks. Tanken styrs med WSAD och mus.

• Man har ett garage med några tanks, man väljer vilken tank man ska köra och sen placeras man på ett landskap om 1x1 km i ett lag om femton som möter lika många tanks i ett motståndarlag.

• Laget som inte har några tanks kvar förlorar. Man får endast med sig en tank ut i strid. Förlorar man tanken är man ute ur matchen tills den är slut.

Hur börjar jag? Vad gör jag först? Vad behöver jag?

• Du hämtar och installerar från exempelvis worldoftanks.eu. Om du har en skiva så är den möjligtvis utdaterad, använd den om du är begränsad i bandbredden.

• Det username/ingame name du använder ser alla andra i matchen och utanför, välj med omsorg ifall du fastnar för spelet. Det går att byta namn men det kostar i skrivande stund motsvarande 90 SEK och det är inte säkert att man får det namn man tänks sig. Var noga med att inte välja ett namn som betyder något provocerande på vilket språk som helst.

Installerat och klart. Vad ser jag? Vad gör vad och hur spelar jag?
Vad som bör komma upp första gången du startar är en förfrågan om du vill köra en testgenomgång, en introduktion. Gör det! (Kolla även på videon efter själva träningen, den går igenom ytterligare detaljer som är bra att veta.)

Gör det!

Det ger dig krediter och erfarenhet som du ska använda snarast möjligt. Den ger dig på det hela möjlighet att testa grafikinställningar, så passa på medan du kör genomgången att ställa in grafik så att det passar ditt system. Passa även på att kryssa i några inställningar så som serversikte och att endast vänner kan ge dig inviter.

Du behöver inte följa detta precist, men serversiktet är bra.

När du är klar med genomgången så är det garaget du ser.

Garaget
Här har du alla dina tanks, dina mannar, dina moduler, din utrustning, butiken och ja i stort sett allt nås härifrån. Det är här du befinner dig emellan matcherna, precis som omklädningsrummet i när du inte befinner dig på planen i fotboll. Till en början ser det lite fattigt ut. Du har sex små tankar, knappt någon plats i barackerna, endast 3000 krediter och 600 erfarenhet (ioma du gjorde introduktionen).
Vad du ska ta en titt på i början innan någonting annat, är teknologiträdet.

Teknologiträdet/Forska
är en karta över den väg du behöver gå för att få tag i tanks du är sugen på. Sikta på någon tank som verkar tuff och rita ut en väg att nå dit. Du kommer antagligen att få siktet på något annat allt eftersom tiden går så det är inte så jättenoga vad du satsar på till en början. Tanks kommer i tre huvudsakliga kategorier med en massa varianter, vanliga tanks med torn, tankjägare utan torn och slutligen artilleri. Man ser vilka som är vilka genom deras ikoner uppe till vänster i varje porträtt.

Överblick

Moduler

Moduler/Service
När du köpt en ny tank och modulerna till den så ska du först och främst gå in i Service och kryssa i automatiskt allting. Se även till att du inte laddar premiumammunition för guld om du nu använder det utan istället laddar för krediter.

Första striden
Först och främst, var beredd på att du kommer att förlora. Inte nog med det, du kommer möjligtvis bli totalt bortgjord. Detta händer vid alla nivåer och hur bra man än blir och hur bra man än spelar så har man otur eller någon har en än bättre match än en själv. Det har hänt bl.a. mig att man blivit utskjuten inom första 20 sekunderna, utan att en endaste fiende har synts till. Deal with it.
Det du först ser omkring dig är andra spelare i sina respektive tanks. Skjut dem inte, de är dina kamrater. Fienden är mycket tydligt markerade med en röd markering ovanför deras respektive tank. Dina kamrater har en motsvarande grön markering.
Målet i matchen är att skjuta ut motståndarna till sista tank alternativt att ta över deras bas.
Om något verkar märkligt och buggigt eller om det verkar som att andra fuskar så är allt ändå i sin ordning. Vissa saker är inte självklara från början och rådet jag kan ge är att acceptera det för att sen googla upp vad det handlar om, alternativt fråga på forat.
Om du dör innan matchen är slut så behöver du inte sitta kvar utan du kan utan straff gå direkt tillbaka till garaget för att köra någon annan tank medan du väntar på att matchen avgörs.

Använda erfarenhet och krediter
Efter varje match så går man förhoppningsvis plus i krediter. Erfarenhet kan man inte förlora.
Du behöver krediter för att reparera och fylla på ammunition, vilket med rätt inställningar sker automatiskt.
Du använder krediter fritt, de är inte bundna till en tank.
Den erfarenhet du fått i strid är bundet till respektive tank, så du kan inte använda den erfarenhet du fick i tank1 till tank2. Undantag är fri erfarenhet, vilket är 5% av den erfarenhet du tjänar i strid. Fri erfarenhet kan t.o.m. användas på tanks som du inte ens har köpt.
Vanligast och mest rekommenderat är att satsa på att uppgradera kanonen till sin tank. Ibland så kan man inte använda den bättre kanonen pga att man behöver ett bättre torn, bättre larvband eller både ock. Kontrollera vikten och kompatibilitet med tornet innan du planerar din forskning och ditt köp.

Guld
fås på i stort sett ett sätt, genom köp med riktiga pengar. Guld används bl.a. för att utsmycka sin tank permanent, konvertera erfarenhet från bunden sådan till fri, premiumkonto, garage- och barackplatser och köp av vissa grejer så som ammunition. Du gör naturligtvis som du vill med dina pengar, men det rekommenderas allmänt att man håller i sitt guld tills man verkligen känner att man har nytta av det.
Premiumkonto kostar exempelvis ned till 60 SEK/mån och ju mindre man nyttjar den tiden desto dyrare blir premiumkontot per timme räknat. Mycket av det som kostar guld går dessutom att få för en större summa krediter, vilket ibland föredras framför att spendera guld trots att man kanske går back i krediter.
Och, viktigast av allt, köp inte guld från andra sidor än WoTs officiella sida alternativt i fysisk butik med gott omdöme. I bästa fall händer inget speciellt och du får ditt guld, i värre fall blir du av med guldet, allt du spenderat guldet på samt får bann. De sidor som erbjuder billigare guld är ute efter att tvätta pengar, scamma och om möjligt sno dina kortuppgifter.

Nej! Nein! Nicht! Niente!

Fusk
Allt väsentligt beräknas på serversidan. Kort beskrivet så finns det inga fusk till WoT. Det finns modifikationer på klientsidan som ogillas av utvecklarna för att de ger en taktisk fördel, men enligt många så kan de även vara en taktisk nackdel då de t.ex. drar fokus från viktigare element i spelet.
Om någon påstår att de har fusk till WoT, eller du hittar en sida som erbjuder fusk alternativt powerleveling och dylikt så är det scam och du riskerar bli av med kontot, kortuppgifter eller bara få virus och annat otyg.

Sen då? Vad kan jag förvänta mig? Blir det inte roligare än såhär?
För vissa så är slutmålet i WoT att få en av de största tanksen, vinna i klanmatcher eller bara ha roligt. Oavsett vad så kommer du nog vid tier V att ha smakat på WoT tillräckligt mycket för att kunna avgöra om det verkar vara något för dig eller om du ska testa något annat. Från tier V till tier X så är det en ganska lång väg och det är många som underlättar sitt slit med högre tiers genom att spendera slantar på premiumkonto och dylikt. Själv har jag spelat 10k matcher, har endast två top tier tanks och spenderat tusenlappen på spelet. För mig är det värt det. _Du_ avgör vad du gör med din tid och dina slantar samt vad som är ditt mål i WoT. Du är självklart fortfarande välkommen med input och frågor i denna och övriga trådar.

Del 1 - FAQ
Del 2 - Nybörjare
Del 3 - Lite mindre nybörjare (asap)

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Bra guide!
Hade behövt dessa under mina första 100 strider...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Del 1 FAQ

• Ibland ser jag inte den som skjuter på mig. Ibland försvinner de t.o.m. på öppen mark.
    Det har med spottningmekaniken att göra. Din tank ser si och så långt, samtidigt som motståndaren kan gömma sig si och så bra. Står de dessutom bakom buskar och träd samt står stilla så är det mycket svårt att spotta dem. Bestäm dig för om du kan åka fram för att se dem eller om du ska ta skydd och invänta hjälp.

• Ibland ser jag dem på kartan men ser dem inte själv. What's up with that?
    Draw distance. Din klient visar inte tanks som är bortom denna fyrkant, vilken är minimum 500 meter bort och maximum 700nånting meter bort. Du kan fortfarande känna av dem med siktet och träffa dem med lite tur.

• Jag kan inte penetrera någon men de kan penetrera mig!
    De har möjligtvis bättre kanon än dig. De har fronten riktad emot dig. Du träffar dem på deras starka ställen som exempelvis tornet. Du träffar i en snäv vinkel. Du träffar deras tracks som äter upp skotten. Du får kritisk träff på crew eller modul som ligger alldeles intill pansaret och därmed endast gör skada på modulen eller crewet. Du träffar tanksen på de ovanliga ställen som tillhör hitbox men inte tillhör damage box, vilket är osannolikt. Se till att skaffa bättre kanon, skjuta tanksen i sidan eller i baken, lära dig weakspots för tanksen du vill skjuta på samt att undvida att skjuta på tracks om de inte behöver bli detrackade.

• Mina lagkamrater försvinner från kartan ibland.
    Era radios räcker inte till för att kommunicera med varandra. Uppgradera din radio för att åtgärda detta.

• Jag står still bakom en buske men de ser mig ändå.
    När du skjuter så tar du bort en del av effekten från buskarna du står vid. Det kan även vara som så att en del av tanken inte är täckt eller att någon som du inte ser ser dig från en plats du inte förväntat dig. Vissa buskar täcker bättre än andra, oftast de buskigare.

• En tank sköt mig genom en byggnad. Jag försökte skjuta genom ett fönster men det gick inte.
    Vissa grejer går att skjuta igenom, andra inte. Vissa grejer går att skjuta sönder, andra inte. Vissa grejer tar bort en del av skottets penetrationsvärde när de går sönder. Man får lära sig den långa vägen.

• Mitt skott bara försvann.
    Din klient hann inte meddela om skottets status. Du missade, exempelvis genom att skottet gick emellan tornet och kroppen. Du missade genom att ditt skott gick igenom ett ovanligt ställe på tanken som inte tillhör vare sig hitbox eller damage box men som tillhör 3D-modellen. Din klient hann inte rita ut tracern för skottet. Du råkade ut för oturlig eller ovanligt hög lag, vilket tvingade din klient att rita ut skottet utanför din viewport. Du fick packetloss och servern tog inte emot eller skickade inte data för skottet.
    Endast vidskepliga tror på riktiga ghost shells.

• Hur gör man med artilleriet?
    För att använda artilleriets översiktsvy så trycker du shift. Den prickade ringen hjälper dig att uppfatta höjdskillnader och vilket område som pjäsen landar inom. När prickarna är röda så håller du fortfarande på att ladda om. När siktet som utgår ifrån ditt artilleri är rött så är något i vägen för att pjäsen ska kunna landa alternativt ens skjutas iväg.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem

Bra jobbat med guiden

Visa signatur

|CPU I5-2500k 3.30GHZ | GPU GTX 970 | Moderkort ASUS P8P67 B3 | Hårddiskar Western digital blue 500GB | Western digtal green 1TB | SSD Intel 120GB | Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | PSU Corsair 600W
Chassi Arc mide R2 | BenQ G2420HDBE | Windows 7 home 64 bit

Permalänk
Medlem

Ha spelar ett 30tal rundor och denna var till stor hjälp! Tack.

Permalänk

Skulle nog vara bra om du kunde gå igenom lite vad skillnaden mellan light och heavy tanks är (att light är scouts) och så vidare.
Annars en bra guide !

Permalänk
Medlem

Fusk existerar, tyvärr. De har även WG erkänt.
http://forum.worldoftanks.eu/index.php?/topic/242552-recent-h...

Jag tycker att man mellan tier 1-4 ska bara spela för skoj skull och inte analysera spelet för hårt. Där vid tier 6 så måste man börja tugga på de där små taktiska smulorna lite grann och än mera ju högre man kommer upp i tier.
Iaf om man satsar på att göra bra ifrån sig.

En annan sak med arty är att man ska ta för vana på att slänga i p-bromsen genom att trycka på X. Följer man en fiende och "råkar" hamna utanför ens skjutområde, i ett ögonblick, så kommer hela pjäsen och röra sig och ditt sikte kommer vara gigantiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av truppenrille:

Skulle nog vara bra om du kunde gå igenom lite vad skillnaden mellan light och heavy tanks är (att light är scouts) och så vidare.
Annars en bra guide !

Jag håller på att fila på fortsättningen där dessa element gås igenom lite snabbt. Tack för din input.

Skrivet av GooGeL:

Fusk existerar, tyvärr. De har även WG erkänt.
http://forum.worldoftanks.eu/index.php?/topic/242552-recent-h...

Jag tycker att man mellan tier 1-4 ska bara spela för skoj skull och inte analysera spelet för hårt. Där vid tier 6 så måste man börja tugga på de där små taktiska smulorna lite grann och än mera ju högre man kommer upp i tier.
Iaf om man satsar på att göra bra ifrån sig.

En annan sak med arty är att man ska ta för vana på att slänga i p-bromsen genom att trycka på X. Följer man en fiende och "råkar" hamna utanför ens skjutområde, i ett ögonblick, så kommer hela pjäsen och röra sig och ditt sikte kommer vara gigantiskt.

Jag tog mig en kort flukt på det där med fusk och fördelaktiga modar. Jag bestämde mig för att förenkla delen angående fusk då det annars blir till att börja tala om modifikationer och saker som traceing och spottingmekanik, vilket är nästa nivå. Jag tar upp fusk mest för att man ska veta att det är en säkerhetsrisk av flera orsaker.
Jag kan i rättvisans namn gå in lite mer på vad för typ av mods som ogillas av WG och vad som annars anses vara ok i nästa del.

De taktiska detaljerna kommer mer i kommande del, även om de bara gås igenom lätt. P-bromsen, hull lock, ska vara med. Kanske att jag filar bort mer av de taktiska delarna i första delen och flyttar dem. Tack för din input.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Började med WoT i veckan, det är riktigt skoj faktiskt ! Kör just nu en T5 heavy och har lite annat mindre att tillgå. Roligast strider är det på T3 och T5 tycker jag. T1-T2 och T4 hade mest trista tanks eller de blev för obalanserade i matchningarna.

Kan man se matchningsgraden per tank på något sätt ? Jag har märkt att anti-tank och artilleri oftast matchas med högre tier än om man kör en medium eller light tank (dock ej scout).

Det är trist när man åker i T4 och möter T8:or, då förstår man inte riktigt matchningsalgoritmen.

Permalänk

Kommer det någon fortsättning inom snar framtid ?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem

Kan man göra en "normal" tank till att enbart generera free xp ? Har typ uppgraderat allt på min jagdpanther, har för mig att när man gjort de får man free xp har jag fel ?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | ASUS RTX 3080 STRIX OC | Corsair Dominator Platinum DDR5 6400MHz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Kan man göra en "normal" tank till att enbart generera free xp ? Har typ uppgraderat allt på min jagdpanther, har för mig att när man gjort de får man free xp har jag fel ?

All exp du får efter en tank har nått elite status kan användas till att träna besättningen eller ligga kvar som exp på tanken. Efter det får du använda guld för att konvertera all exp till free exp.

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Började med WoT i veckan, det är riktigt skoj faktiskt ! Kör just nu en T5 heavy och har lite annat mindre att tillgå. Roligast strider är det på T3 och T5 tycker jag. T1-T2 och T4 hade mest trista tanks eller de blev för obalanserade i matchningarna.

Kan man se matchningsgraden per tank på något sätt ? Jag har märkt att anti-tank och artilleri oftast matchas med högre tier än om man kör en medium eller light tank (dock ej scout).

Det är trist när man åker i T4 och möter T8:or, då förstår man inte riktigt matchningsalgoritmen.

Här är en bild över hur MM fungerar. Blir rätt sur på den ibland faktiskt.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryk:

All exp du får efter en tank har nått elite status kan användas till att träna besättningen eller ligga kvar som exp på tanken. Efter det får du använda guld för att konvertera all exp till free exp.

Hur får man elit status ?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | ASUS RTX 3080 STRIX OC | Corsair Dominator Platinum DDR5 6400MHz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Skrivet av 93Clocker:

Hur får man elit status ?

Genom att forska fram alla moduler på en stridsvagn, samt eventuella uppgraderingar.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Här är en bild över hur MM fungerar. Blir rätt sur på den ibland faktiskt.

Håller med! De roligaste matcherna är ju när man matchas mot samma Tier! ;D I alla fall nu när man e noob och skjuter på allt som rör sig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Riktigt bra guide, tack för denna. Ska bli spännande att testa wot nu när man läst på lite mer om spelet. Finns det ngn svensk server eller dylikt?

Permalänk
Medlem

Men om man inte har guld då har man noll nytta alltså av free exp på en elite tank eller?
och förresten, varför togs wot forumdelen bort för... konstigt

Permalänk
Skrivet av MrM3:

Riktigt bra guide, tack för denna. Ska bli spännande att testa wot nu när man läst på lite mer om spelet. Finns det ngn svensk server eller dylikt?

Finns bara 2 servrar en så länge, men du kan spela spelet på svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Jag håller på att fila på fortsättningen där dessa element gås igenom lite snabbt. Tack för din input.

Det finns några väldigt bra instruktionsvideons på youtube gjorda av WoT själva. Vissa av dom kanske är värda att länka till när du själv beskrivit det aktuella ämnet. Bara för att nämna några, tex Penetration och Camouflage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CebitZeros:

Kommer det någon fortsättning inom snar framtid ?

ASAP.
Första delen tog mig två månader att knåpa ihop, för att man är en lat jävel. Jag är halvvägs på nästa del, som är längre och mer förvirrande.

Skrivet av HazZarD:

varför togs wot forumdelen bort för... konstigt

Den togs bort för att aktiviteten var för låg.

Skrivet av FANTEN:

Det finns några väldigt bra instruktionsvideons på youtube gjorda av WoT själva. Vissa av dom kanske är värda att länka till när du själv beskrivit det aktuella ämnet. Bara för att nämna några, tex Penetration och Camouflage.

Ja, jag ska ta och lägga till länkar till officiella och inofficiella guider och dylikt med tiden. Pen och Cam gås igenom i snabbt i nästa del och då ska dessa länkas, så klart. Men det är bra att ni postar det här så jag inte glömmer bort. Tack för din input.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[WoT] World of Tanks - Nybörjarguide del 2

I denna fortsättning på guiden så kommer vi att koncentrera oss mer på spelelement runt mid tier, olika klasser samt bredda oss i WoT-världen överlag med fokus på normal-strider. Den som läser denna del är på väg till tier V och har kanske testat alla klasserna. Åter igen så är vi ute efter de stora dragen och den mesta tankeverksamheten lämnas till läsaren. Rättningar och input av alla de slag samt rena frågor är välkomna i denna och övriga trådar.

Steg 2. Nybörjare

De olika klasserna
Notera att det finns lika många undantag till varje klass som det finns tanks. Bara för att AMX 40 är klassad som en lätt tank så betyder det inte att den ska köras som en. Slå upp din tank på wikin eller i forumet om du känner att du inte förstår dig på din tank.

Lätta tanks.

Rekognocering, faller ofta på de lätta tanksen. Genom att tidigt avslöja fiendens positioner och planer så ger man egna laget tid att planera hur man ska möta hotet. Genom att överleva så länge som möjligt och fortsätta agera lagets ögon så hjälper man laget att hålla sig vid liv. En bra scout har sparat egna lagets liv vid matchens slut.
Artilleriet, är ett bra exempel på en klass som är starkt beroende av framförallt lätta tanks. Ofta kan inte de vanliga tanksen nå fienden där den lätta tanken ser dem, men artilleriet når dem. Det är ofta artilleriet som ger den lätta tanken den mesta av dess erfarenhet och krediter i en match. Artilleriet är naturligtvis även svag emot andra lätta tanks och det faller ofta även på den lätta tanken att finna och förgöra motståndarens lätta tank.
I stort sett så finns det två olika sorters spanare, den passiva och den aktiva. Den passiva finner en bra plats där den ser över en stor del av slagfältet alternativt nyckelpassager och använder sin förmåga att gömma sig för att inte bli upptäckt. En aktiv spanare använder sin hastighet, acceleration, sin lilla storlek och sin smidighet för att undgå fiendens eld emedan den spanar. Den aktiva använder kullar och krön att kasta sig bakom och avslöjar sig enbart under korta stunder när den behöver uppdatera fiendens positioner.
När den lätta tanken inte spanar så agerar den mellantung tank.

Mellantunga tanks.

De som kör mellantung tank är opportunistiskt skadeglada. De mellantunga tankens passar på när fienden kollar åt ett annat håll alternativt är undernumrerade. Den åker fram precis när fienden börjar ladda om för att åka förbi och upp i baken på dem, alternativt cirkla runt dem. En mellantung tank kan ensam ta ut en tung tank genom att cirkla denna.
När de åker tillsammans i ett pack så är de som farligast, då de koncentrerar sin skada och snabbt tar ut enskilda tanks samtidigt som de själva överlever genom att fördela skadan eller undgå den helt med överlägsen smidighet. Det enda som är lika starkt som, eller starkare än, ett packe mellantunga tanks är ett packe lika många tunga tanks med samma grad av koordination.

Tunga tanks.

De tunga tanksen är inga slagpåsar, även om de skulle kunna ta den rollen. Det är ofta de tunga tanksen som bär på de överlägsna kanonerna och en död tung tank betyder en bättre kanon mindre. Man kan se lite på tunga tanks som om de vore långsamma mediums som fått extra pansar och hälsa för att kunna nyttja sina kanoner under en längre tid.
För att en tung tank ska lyckas överleva så länge som möjligt så gäller det för den att positionera sig rätt och ha bra disciplin. Korrekt vinkling av frontplåten, vara aktsam på hur man står så att man inte blir träffad av artilleri eller blir flankad av mellantunga tanks, hålla koll på när fienden laddar om, använda det starka pansaret för att locka av fienden skott som studsar, låsa ned nyckelpositioner med sin närvaro och ta hjälp av artilleri för att trycka ned motståndet.
Motståndarens artilleri är den tunga tankens baneman. På grund av sin skadepotential, prioriteringar och att tunga tanks är lätta att träffa så fokuserar artilleriet ofta på tunga tanks. En bra tung tank ser till att röra på sig och använda skydd för att undgå artillerield.

Artilleri.

Artilleriet är en förlängning av laget och bär en viktig supportroll. Med hjälp av de lätta tanksen så kan artilleriet decimera fienden och underlätta betydligt för övriga tanks när de avancerar. Artilleriet bör ha ett gott samarbete med de lätta tanksen då de förutom att vara lagets ögon även ofta får rollen som artilleriets försvar emot motståndarens lätta tanks. En missbehandlad lätt tank kommer inte att försvara lagets artilleri.
Det är en fördel om artilleriet sprider på sig i matchens start, inte bara för att nå motståndaren från olika vinklar utan även för skademinskning i de fall där en lätt tank kommer igenom försvarslinjerna. Samtidigt så är det en god idé om artilleriet koncentrerar sin skada på bestämda tanks, gärna de tyngre. Ju tidigare en tung tank slås ut desto bättre och snabbaste sättet att uppnå detta är om artilleriet ser till att koordinera sina skott så att man varken slösar skott eller missar att förstöra tanken när man väl har chansen. Använd snabbknapp för att markera vem du skjuter på och var uppmärksam vilka övriga som skjuter så att du kan uppskatta den skada som kommer att göras.
Om inga självklara tanks finns att skjuta på så koncentrerar man sig istället på nyckelpositioner, vilka ofta är i smalare passager och strax framför frontlinjen bland de tunga tanksen. Det finns många hörn, passager, buskar och gropar som gömmer på en stor tank som behöver tas ut, sikta in dig på dessa ställen och var beredd skicka ett tidigt skott så fort de tunga tanksen nått fram och möter motstånd.

Tankjägare.

Med en stark front och kanon men i övrigt osmidiga och långsamma så passar jägarna ofta bakom resterande tanks. De trycker ned motståndarens front och gör skada när den egna fronten laddar om. Det är även jägarens närvaro som hindrar fienden från att köra upp bakom de tunga tanksen. I kort kan man beskriva jägaren som den tunga tankens andra kanon.
I de fall där egna lagets lätta tanks inte kan ta hand om fiendens lätta tanks så faller det på jägarna längst bak att ta hand om hotet om de skulle bryta igenom. För en jägare så innebär även en lätt tank ett hot emot jägaren själv, då den lätt kommer upp bakom jägaren alternativt låter artilleriet arbeta åt den.

Kort sagt, om kartorna vore perfekt platta och varje tank inom varje klass vore likadan så skulle tanksen ställa upp sig efter klasstyp på detta sätt.

Nu är dock kartorna inte platta och varje tank är unik och därmed tillkommer åtskilliga undantag som ibland vänder helt upp och ned på idéen om hur en klass bör eller kan köras.

........................

Förbrukningsvaror

De första förbrukningsvarorna så som reparationskitt och dylikt kan tyckas vara dyra. Men de är rätt använda värda sitt pris. Förutom den kostnad man spenderar på en förstörd tank de gånger man inte reparerar larvbanden i tid så bör man även se till den inkomst som går bort för varje gång man dör innan matchen är slut. Ju längre man håller sig vid liv och ju bättre ens tank presterar, desto med krediter drar man in. Du känner själv efter huruvida det är lönt att t.ex. reparera en kanon eller ej. Motor och larvband är ofta en mycket god idé att reparera så tidigt som möjligt såtillvida man inte står säkert. Ammunitionsförrådet bör repareras precis när man börjar ladda om. Radion lönar sig aldrig att reparera.

................................................

Ammunition

När du väl börjar få råd, ladda fåtal rundor premiumammunition. De har mer penetration, har större explosionsradie eller gör mer skada. De är inte magiska, men de hjälper i situationer där man inte kan chansa eller där man behöver prestera bättre.
HE, högexplosiv ammunition kan man använda mot tanks som man vet att man kommer att penetrera alternativt tanks med mycket lite bepansring. HE är även valet när man behöver hindra fienden att ta basen, då man tar poäng ifrån dem bara man träffar oavsett om man gjorde faktisk skada eller ej.

.............................................

Färdigheter

Färdighet/Skill, börjar fungera omgående men blir inte fullt effektiv förrän den nått 100%.
Perk, börjar fungera först när den nått 100%, innan dess är den grå och avaktiverad.
Perks behöver inte vara bättre än skills. Vissa perks anses t.o.m. allmänt värdelösa.

Dina mannars första färdighet är nästan alltid en skill, inte en perk. Oftast är det reparation eller kamouflage som man lägger på de flesta mannar, innan man byter till de perks man vill ha genom att lära om sin crew mot att man förlorar lite av den erfarenhet man samlat på sig (såtillvida man inte hostar upp guld). Anledningen till detta är att man vill kunna utnyttja bonusarna medan man väntar på en perk. Exempelvis så har jag på KV-1ans besättning valt repairs som första färdighet, för att sedan lära om dem när de nått över 100% till att skaffa perks istället.
Den kanske vanligaste färdigheten är Reparation, eftersom man har användning av den så ofta, är ett bra komplement till reparationskittet och den fungerar på så många olika tanks.
En annan mycket vanlig färdighet är kamouflage. Speciellt så är den vanlig på alla lätta tanks och många mellantunga, tankjägare och smått artilleri. Tunga tanks och stort artilleri tillsammans med mycket stora tankjägare har mindre användning av färdigheten och hoppar oftast över den helt.
Den kanske vanligaste perken är Sixth sense för vagnschefen och den passar verkligen på i stort sett alla tanks. Skaffa den om du inte har något speciellt i tankarna.
Några opopulära färdigheter och perks är brandbekämpning, radiostyrka och intuition. Det finns anledning till att de är opopulära.

........................................

Generella weakspots och träffzoner
Generellt så är alla tanks likadana. Starka i fronten, svagare i sidan och svagast i baken. Tornet är vanligtvis starkare än kroppen. Den nedre fronten, undre glaci, som sluttar in under tanken är oftast svagare än den övre sluttningen som sluttar uppåt. Området innanför larvbanden är ofta svagt. På många tanks finns en tydlig kupol på tornets topp, den är svag men samtidigt svår att träffa. Detsamma gäller för förarens titthål och kulsprutan framtill på vissa tanks.

Innanför pansaret finns flera tredimensionella träffzoner för moduler och besättning. Ett skott som når in i tanken och träffar en eller flera träffzoner har en bestämd sannolikhet att skada eller förstöra besättning och moduler.
Oftast så sitter föraren framtill strax till sidan om mitten. I tornet hittar man ofta vagnschefen, skytten, radiooperatören och någon laddare. Om de inte hittas i tornet så hittas de ofta under tornet.
Motorn hittas ofta bak. Ammunition i eller under tornet. Växellådan, vilket räknas som motor, hittas ibland framtill på tyska tanks. Bränsletankarna hittas omkring motorn med många undantag.

Om du inte vill installera tredjepartsprogram, hitboxskins eller glasskins så kan du ta en flukt på gamemodels3d.com

Hur man gör skada

ASAP

Hur man skyddar sig och överlever
Självklarast är nog att använda hus, gropar och stenar att gömma sin tank bakom och i. Alla stenar och många hus är oförstörbara. De objekt som är förstörbara fungerar dock utmärkt som extra engångspansar, då de tar en del av penetrationen när ett skott går igenom dem. Undantag högexlosiva skott av alla typer, som briserar vid första motstånd.
Bäst är dock att inte bli beskjuten alls och detta uppnås bäst genom att inte bli upptäckt. Buskar finns att läsa på om, men kort sagt så står man bakom busken och detsamma gäller träd. Ett träd räknas som buske när det fallit. Täta buskar och träd döljer bättre.
När man väl är upptäckt, är en långsam tank och man är för långt ifrån ett naturligt skydd så får man bita ihop och ta skotten. För att få fler skott att studsa av en så vinklar man tanken, både chassis och torn om man är lurig. Beroende på hur ens bepansring ser ut för tanken man kör så vinklar man olika mycket. De som har stark sidobepansring vinklar mer och de som har obefintlig sidobepansring vinklar ibland inte alls. Exempelvis så kan en KV-1a vinkla 45° för att få effektivt 100 mm pansar i fronten och 100 mm pansar i sidorna. En Churchill 1a vinklar sig istället 25° för att få 200 mm pansar i fronten och 150 mm pansar i sidorna. Tornen för de båda tanksen vinklas oberoende av chassi, för att även de ska få ett tjockare effektivare pansar.

Vinkling av tank hjälper dock föga mot artilleri. Här är det annat man behöver tänka på.
Rör på dig, irrationellt. Det tar någon sekund för en artilleripjäs att landa, vilket motsvarar en sekunds lagg, utnyttja detta. För långsamma tanks så kan man ibland t.ex. tvärbromsa, för att därefter dra full gas igen. För snabba och smidiga tanks så är det bara att svänga till varannan sekund när man håller full gas. Om det är stora avstånd och tanken är svåraccelererad, kör på väg när artilleriet laddar om. Håll i övrigt reda på när artilleriet har skjutit och rör dig däremellan. Du har allt mellan 5 och 40 sekunder på dig beroende på vad du möter.
Om man inte rör på sig över öppet fällt så är det höga murar, byggnader, bergväggar, stenar och även tankvrak och dylikt som gäller att skynda sig bakom, utan att göra det uppenbart var man är på väg. Visst artilleri skjuter dock i en så pass hög båge att t.o.m. många hus och berg är otillräckligt skydd, håll reda på vad för artilleri du möter. Allmänt tips: ju grövre kaliber och kortare pipa desto högre båge.
Förutom självklara objekt som hus så fungerar kullar som skydd. En tank som står på en sluttning utgör ett effektivare mindre mål än ett som befinner sig på plan mark. Sluttningen skyddar även mot explosionsskada på sådant sätt att explosionerna oftare sker längre bort ifrån tanken.

Mer om kamouflage och hur man undgår upptäckt.

ASAP

Modifikationer
XVM är den vanligaste modden. Det är ett tillägg som först och främst visar varje spelares effektivitet och vinstprocent, i själva spelet. I dagarna så följer även populära modifikationer med XVM-modden som t.ex. uppgraderar kartan, förändrar hitbars och lägger till info om skada man tagit.
Många frågar om sikten och då handlar det ofta om någon variant av J1mB0's Crosshair Mod, DAR Artillery Sight eller Grandpas någonting.
Man installerar modifikationer genom att slänga in dem i rätt version under res_mods i rootmappen, i skrivande stund under 0.8.5-mappen. Det finns även program som automatiskt sköter detta men i dagarna så är det så enkelt att att göra detta manuellt att annat nästan innebär extrajobb.
Kolla officiella forumet och Curse för mods du kan tänka dig.

Vissa modifikationer och tillägg gillas inte av WG. Detta är fortfarande gråzon och bans och bestraffningar appliceras inte på alla servrar. Generellt så gäller det att de mods som ger direkt taktisk fördel eller de mods som belastar servrarna, är bannade. Exempelvis tracerhacks, map mods som visar extra aktivitet, laseraim som visar var andra siktar, vissa kameramods osv.
Kolla in denna, denna och denna.

.............................................

Del 1 - Absolut nybörjare
Del 3 - Lite mindre nybörjare (asap)

Visa signatur