[WoT] World of Tanks - Nybörjarguide
Detta är alltså en ganska så genomgående guide till populära World of Tanks. Tanken är att kommande inlägg ska vara riktade till mer erfarna spelare allt eftersom tråden går, med första delen riktade till de som knappt ens vet vad för spel det handlar om. Jag skriver inte en minutiös guide som täcker alla funktioner, taktiker och menyer utan endast de viktiga bitarna som en normalt begåvad människa kan få för sig att fråga om i forumet efter att ha gjort ett snabbt sök. Tänk stora penseldrag och att mycket tankeverksamhet lämnat till läsaren.
Steg 1. Absolut nybörjare
Hur fungerar World of Tanks, vad är det?
Det är på ett ungefär ett FPS med tanks. Tanken styrs med WSAD och mus.
Man har ett garage med några tanks, man väljer vilken tank man ska köra och sen placeras man på ett landskap om 1x1 km i ett lag om femton som möter lika många tanks i ett motståndarlag.
Laget som inte har några tanks kvar förlorar. Man får endast med sig en tank ut i strid. Förlorar man tanken är man ute ur matchen tills den är slut.
Hur börjar jag? Vad gör jag först? Vad behöver jag?
Du hämtar och installerar från exempelvis worldoftanks.eu. Om du har en skiva så är den möjligtvis utdaterad, använd den om du är begränsad i bandbredden.
Det username/ingame name du använder ser alla andra i matchen och utanför, välj med omsorg ifall du fastnar för spelet. Det går att byta namn men det kostar i skrivande stund motsvarande 90 SEK och det är inte säkert att man får det namn man tänks sig. Var noga med att inte välja ett namn som betyder något provocerande på vilket språk som helst.
Installerat och klart. Vad ser jag? Vad gör vad och hur spelar jag?
Vad som bör komma upp första gången du startar är en förfrågan om du vill köra en testgenomgång, en introduktion. Gör det! (Kolla även på videon efter själva träningen, den går igenom ytterligare detaljer som är bra att veta.)

Gör det!
Det ger dig krediter och erfarenhet som du ska använda snarast möjligt. Den ger dig på det hela möjlighet att testa grafikinställningar, så passa på medan du kör genomgången att ställa in grafik så att det passar ditt system. Passa även på att kryssa i några inställningar så som serversikte och att endast vänner kan ge dig inviter.

Du behöver inte följa detta precist, men serversiktet är bra.
När du är klar med genomgången så är det garaget du ser.
Garaget
Här har du alla dina tanks, dina mannar, dina moduler, din utrustning, butiken och ja i stort sett allt nås härifrån. Det är här du befinner dig emellan matcherna, precis som omklädningsrummet i när du inte befinner dig på planen i fotboll. Till en början ser det lite fattigt ut. Du har sex små tankar, knappt någon plats i barackerna, endast 3000 krediter och 600 erfarenhet (ioma du gjorde introduktionen).
Vad du ska ta en titt på i början innan någonting annat, är teknologiträdet.
Teknologiträdet/Forska
är en karta över den väg du behöver gå för att få tag i tanks du är sugen på. Sikta på någon tank som verkar tuff och rita ut en väg att nå dit. Du kommer antagligen att få siktet på något annat allt eftersom tiden går så det är inte så jättenoga vad du satsar på till en början. Tanks kommer i tre huvudsakliga kategorier med en massa varianter, vanliga tanks med torn, tankjägare utan torn och slutligen artilleri. Man ser vilka som är vilka genom deras ikoner uppe till vänster i varje porträtt.

Överblick

Moduler
Moduler/Service
När du köpt en ny tank och modulerna till den så ska du först och främst gå in i Service och kryssa i automatiskt allting. Se även till att du inte laddar premiumammunition för guld om du nu använder det utan istället laddar för krediter.

Första striden
Först och främst, var beredd på att du kommer att förlora. Inte nog med det, du kommer möjligtvis bli totalt bortgjord. Detta händer vid alla nivåer och hur bra man än blir och hur bra man än spelar så har man otur eller någon har en än bättre match än en själv. Det har hänt bl.a. mig att man blivit utskjuten inom första 20 sekunderna, utan att en endaste fiende har synts till. Deal with it.
Det du först ser omkring dig är andra spelare i sina respektive tanks. Skjut dem inte, de är dina kamrater. Fienden är mycket tydligt markerade med en röd markering ovanför deras respektive tank. Dina kamrater har en motsvarande grön markering.
Målet i matchen är att skjuta ut motståndarna till sista tank alternativt att ta över deras bas.
Om något verkar märkligt och buggigt eller om det verkar som att andra fuskar så är allt ändå i sin ordning. Vissa saker är inte självklara från början och rådet jag kan ge är att acceptera det för att sen googla upp vad det handlar om, alternativt fråga på forat.
Om du dör innan matchen är slut så behöver du inte sitta kvar utan du kan utan straff gå direkt tillbaka till garaget för att köra någon annan tank medan du väntar på att matchen avgörs.
Använda erfarenhet och krediter
Efter varje match så går man förhoppningsvis plus i krediter. Erfarenhet kan man inte förlora.
Du behöver krediter för att reparera och fylla på ammunition, vilket med rätt inställningar sker automatiskt.
Du använder krediter fritt, de är inte bundna till en tank.
Den erfarenhet du fått i strid är bundet till respektive tank, så du kan inte använda den erfarenhet du fick i tank1 till tank2. Undantag är fri erfarenhet, vilket är 5% av den erfarenhet du tjänar i strid. Fri erfarenhet kan t.o.m. användas på tanks som du inte ens har köpt.
Vanligast och mest rekommenderat är att satsa på att uppgradera kanonen till sin tank. Ibland så kan man inte använda den bättre kanonen pga att man behöver ett bättre torn, bättre larvband eller både ock. Kontrollera vikten och kompatibilitet med tornet innan du planerar din forskning och ditt köp.
Guld
fås på i stort sett ett sätt, genom köp med riktiga pengar. Guld används bl.a. för att utsmycka sin tank permanent, konvertera erfarenhet från bunden sådan till fri, premiumkonto, garage- och barackplatser och köp av vissa grejer så som ammunition. Du gör naturligtvis som du vill med dina pengar, men det rekommenderas allmänt att man håller i sitt guld tills man verkligen känner att man har nytta av det.
Premiumkonto kostar exempelvis ned till 60 SEK/mån och ju mindre man nyttjar den tiden desto dyrare blir premiumkontot per timme räknat. Mycket av det som kostar guld går dessutom att få för en större summa krediter, vilket ibland föredras framför att spendera guld trots att man kanske går back i krediter.
Och, viktigast av allt, köp inte guld från andra sidor än WoTs officiella sida alternativt i fysisk butik med gott omdöme. I bästa fall händer inget speciellt och du får ditt guld, i värre fall blir du av med guldet, allt du spenderat guldet på samt får bann. De sidor som erbjuder billigare guld är ute efter att tvätta pengar, scamma och om möjligt sno dina kortuppgifter.

Nej! Nein! Nicht! Niente!
Fusk
Allt väsentligt beräknas på serversidan. Kort beskrivet så finns det inga fusk till WoT. Det finns modifikationer på klientsidan som ogillas av utvecklarna för att de ger en taktisk fördel, men enligt många så kan de även vara en taktisk nackdel då de t.ex. drar fokus från viktigare element i spelet.
Om någon påstår att de har fusk till WoT, eller du hittar en sida som erbjuder fusk alternativt powerleveling och dylikt så är det scam och du riskerar bli av med kontot, kortuppgifter eller bara få virus och annat otyg.
Sen då? Vad kan jag förvänta mig? Blir det inte roligare än såhär?
För vissa så är slutmålet i WoT att få en av de största tanksen, vinna i klanmatcher eller bara ha roligt. Oavsett vad så kommer du nog vid tier V att ha smakat på WoT tillräckligt mycket för att kunna avgöra om det verkar vara något för dig eller om du ska testa något annat. Från tier V till tier X så är det en ganska lång väg och det är många som underlättar sitt slit med högre tiers genom att spendera slantar på premiumkonto och dylikt. Själv har jag spelat 10k matcher, har endast två top tier tanks och spenderat tusenlappen på spelet. För mig är det värt det. _Du_ avgör vad du gör med din tid och dina slantar samt vad som är ditt mål i WoT. Du är självklart fortfarande välkommen med input och frågor i denna och övriga trådar.
Del 1 - FAQ
Del 2 - Nybörjare
Del 3 - Lite mindre nybörjare (asap)
It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.