Utvecklingen långsam för Android + egna tankar

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Den jag testade i butik laggade något fruktansvärt, var ännu värre än min S3a.. och har en kompis som köpte en vid lanseringen som han rootade samma dag för att den var oanvändbar original.

Varför sitter du och skriver en massa jävla skitsnack som inte stämmer? "för att den var oanvändbar original." hahahahahahaha

Har x antal polare som har S4, och när jag sitter och leker med deras så har jag aldrig känt ett så bra flyt på en Android innan, känner ingen skillnad på den eller iPhone som ska ha så bra flyt.
Inget lagg heller för den delen.

Permalänk
Medlem

S4 har visst microlagg, dom som inte märker det är blinda.
Detta är dock mer pga världens sämsta touchwiz skräp.

En ren vanilla S4 som kanske kommer hit känns betydligt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Poster:

kommer till AOSP. Tvivlar även på att flytet hade varit bättre där om man bara använder den som telefon och inte kör tung multitasking om jag hade haft 2 GB och kört AOSP.

"Jo detta var också min tanke men efter att ha tittat en del i xda forumet så säger man att touchwiz ger mer och är stabilare än vad en vanilla rom är"

TW ger mer, det ger mer bloat och ett segare system. Anledningen till att en rom baserad på Samsungs FW är stabilare är för att Samsung vägrar släppa källkoderna för Exynos 4 som de lovade att släppa i slutet av 2012, utan dessa kommer vi aldrig få se en stabil version av AOSP m.m.
Detta är anledningen till varför många utvecklare på XDA övergett Samsung och bytt till bättre märken med bra support.

Som sagt, jag lade säkert 3-4 heldagar på att kolla upp vad som gälde för Samsung S3 och Nexus 4 och runt 90% sa att 2 GB ram gjorde stor skillnad på systemet överhuvudtaget(och en hel del av dessa pekade på erfarenhet då de gått från S3 till S3 LTE). Väldigt många hade samma inställning som dig om 1GB versionen, d.v.s värdelös.

Jag kan köpa att TW är något segare men jag tror ändå vi pratar om små marginaler. Jag kommer ihåg när jag körde Desire S med Sense efter man lagt in en custom rom så flöt den märkbart bättre men det var ändå marginellt. Att gå över till Windows Phone var dock en stor skillnad men det är ju inte så konstigt.

Skrivet av Friterad:

Många har problem med att det laggar i S3 men även S4an. Anledningen är ju inte att hårdvaran är kass
utan förmodligen är det Touchwiz som drar allt för mycket. Jämför du med t.ex HTC så är det få som
upplever någon form av "lagg" alls. Vill man ha en Samsung kanske man ska kolla på S4an som kommer ha
ren Android i, antagligen blir det bättre flyt och snyggare också (tycker jag iaf:P)

Jag skulle personligen aldrig lägga 6000 kr på en produkt som jag bara har 2 år, dessutom händer det för lite på mobilmarknaden nu mera för att det ska vara försvarbart. Se hur länga S2:an höll sig kvar, den finns fortfarande att köpa för 2500 kr, priset för den för ett halvår sen var ca 3000 kr.

Skrivet av Luminous:

Jag kör mig GT-i9000 med cyanogenmod 10.1, alltså 4.2.2 och semaphore kernel. Den har aldrig varit så laggfri som den är nu! 10.1 verkar vara så gott som stabil så i princip alla android-ägare borde kunna fröjdas om det finns ett bra RC eller en bra release nu. Jag använder inte ens chrome för stockbrowsern flyter som smör.

Frågan är NÄR android 5 kommer, och vad det kommer bjuda på.

Vet du vilka "known issues" det är med den custom rom du pratar om? Antar att den inte fungerar så bra på GT-i9305?

Såg någon artikel där man sa att Samsung kommer släppa Android 5 till S3:an men jag antar att inget är hugget i sten.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tyvärr styr Google detta för dåligt, det hade varit bättre om de sa att kärnan och de grundläggande modulerna ska vara de samma på alla Android telefoner, allt som tillverkarna kan lägga in borde vara fristående appar. Windows Phone verkar ju funka bra med detta tankesätt och det ger ett mer enhetligt system, Android känns mer som plockepinn i jämförelse.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luminous:

Jag kör mig GT-i9000 med cyanogenmod 10.1, alltså 4.2.2 och semaphore kernel. Den har aldrig varit så laggfri som den är nu! 10.1 verkar vara så gott som stabil så i princip alla android-ägare borde kunna fröjdas om det finns ett bra RC eller en bra release nu. Jag använder inte ens chrome för stockbrowsern flyter som smör.

Frågan är NÄR android 5 kommer, och vad det kommer bjuda på.

Jag har också en S1 och anledningen för att den har stabila roms är för att det finns källkoder till SoC'et. Dock är den inte alls laggfri men den "flyter" på bra även med 4.2.2. Dock har jag versionen med det sega nand vilket ska göra att den flyter på sämre med cm 10.x än de nyare.

Android 5 kommer tidigast om ett år, nästa version av Android är 4.3.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Poster:

Jag har också en S1 och anledningen för att den har stabila roms är för att det finns källkoder till SoC'et. Dock är den inte alls laggfri men den "flyter" på bra även med 4.2.2. Dock har jag versionen med det sega nand vilket ska göra att den flyter på sämre med cm 10.x än de nyare.

Android 5 kommer tidigast om ett år, nästa version av Android är 4.3.

Jag vet inte vilket nand jag har i min. Jag använder noop och sio som io sched och det fungerar hyfsat för mig.
Det du nämnde om källkoder vet jag inte så mycket om, men jag är glad att höra det. Annars hade nog telefonen inte varit så långlivad som den varit.
Jag förstår vad du menar med "inte alls laggfri" om du provade RC4/RC5 med den inkluderade kärnan. Om du flashar stratosks semaphore 2.26 så borde du märka skillnad, framförallt om du kör en bra governor med SmoothUI, t ex smartassV2.
Garbage collection tycker jag fungerar mycket bättre nu i sgs fall, appar rensas upp när de behövs utan att det blir laggigt att byta app.

Skrivet av SnowJim:

Vet du vilka "known issues" det är med den custom rom du pratar om? Antar att den inte fungerar så bra på GT-i9305?

Såg någon artikel där man sa att Samsung kommer släppa Android 5 till S3:an men jag antar att inget är hugget i sten.

Tyvärr har jag ingen koll på de andra galaxy enheterna. Vad du säger om issues så ska det inte vara problem med RC och stable. Jag har använt både RC och stable builds som varit buggigare och laggigare än nightlies. Men jag tycker det är värt att prova om man inte är nöjd med den rom man kör för tillfället.
Om du menar att du känner till några "issues" får du gärna dela dem här. Jag har kollat i changelog lite, men jag har inte kunnat komma fram till något, inte heller har jag märkt av något med de senaste RC:na.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Har en S3 från jobbet och en iphone 4S privat. Använder knappt S3'an pga den galna laggigheten, helt vansinnigt att en quadcore med dubbelt ram jämfört med iphonen ska lagga så mycket mer i allt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag skulle personligen aldrig lägga 6000 kr på en produkt som jag bara har 2 år, dessutom händer det för lite på mobilmarknaden nu mera för att det ska vara försvarbart. Se hur länga S2:an höll sig kvar, den finns fortfarande att köpa för 2500 kr, priset för den för ett halvår sen var ca 3000 kr.

Vad har det med saken att göra hur länge du ska ha din mobil? Att det laggar på S3an är inte ovanligt och jag påpekade
att det gör S4an med, som har mycket bättre hårdvara.

Permalänk
Medlem

Insåg precis något.

Installerade facebook appen.

Telefonen blir helt mystisk seg igen ....

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luminous:

Insåg precis något.

Installerade facebook appen.

Telefonen blir helt mystisk seg igen ....

Du sitter ju med en S1, den är ju seg från början.

Facebook fungerar fint här, segar inte ned min S3 mer än vad den redan är.. Testa en annan version av Facebook och se om det blir bättre?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1. S4ans första firmware laggade, det kom en ny 2 veckor efter den släpptes och en ny är på gång nu i dagarna. Ta reda på version i butiken innan ni dömer ut enheten. Personalen i butiken satsar nog inte 1,5 tim av sin arbetstid till en uppgradering.

2. Har man problem med omstarter och lagg så gör man fabriksåterställning lägger in senaste firmware via kies och återställer igen.
http://www.samsung.com/se/info/update.html

3. Stäng av all sync, google positionering, google now mm. I några dagar för att att få en uppfattning om batteri tid.

4. Installera INTE en massa appar direkt utan kör några dagar för att få en uppfattning hur den ska fungera då kan man senare lägga in en app i taget för att sortera ut viken/vilka som orsakar lagget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hdjb1:

Personalen i butiken satsar nog inte 1,5 tim av sin arbetstid till en uppgradering.

S4 måste vara en riktigt seg telefon om det tar 1,5h att uppdatera den.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

På en Androidmobil (Note1) kan man lägga in väldigt snygga hemskärmar, animerade hemskärmar och Widgetar. dessa tar processorkraft och GPU-kraft.
Har exempelvis en Widget som visar foton i bildspel på hemskärmen (Inte förstasidan utan en av de extra som man kan bläddra fram).
Självklart är det något som gör att min Android laggar några mikrosekunder medan man bläddrar eftersom det är stora filer som ska skyfflas runt. Fortfarande fungerar mobilen utmärkt med allsköns appar, från åtkomst till hemnätverkets NAS via Internet till Officeprogrammet - Office Suit.
På IOS och WP har de höga herrarna beslutat sådana widgets är dåliga och dess användare behöver inte bry sig om sådant.

Skulle man bara ha sådana avskalade Hemskärmar (GUI) som Apple och Microsoft bestämt, på en Android, så slipper man lagget när man bläddrar mellan hemskärmarna på en Android och i synnerhet om man bara har en sida på hemskärmen.
Att det sedan tar tid att öppna en ex. Torrentklient eller att låta en mediaspelar-app att indexera nya album på en Android, är heller inget som IOS och WP användare kommer att drabbas av eftersom tanken är att det ska göras i dator inte i IOS/WP-mobilen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Poster:

S4 måste vara en riktigt seg telefon om det tar 1,5h att uppdatera den.

Tänk efter en gång till.. tänk dator, internetanslutning och ett par Gb data från väldigt belastade servrar...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hdjb1:

Tänk efter en gång till.. tänk dator, internetanslutning och ett par Gb data från väldigt belastade servrar...

Ett par GB, inte konstigt att den är så seg med allt bloat som tar flera GB.
Måste ju säga mycket om hur värdelösa Samsung är på sitt sätt att uppdatera också. Tur att man inte kör stock och det tar 1-2 minuter att ladda ned sin rom på ~140 MB och ytterligare 1-2 minuter att flasha den.

Jag tror att du behöver tänka till lite också eller är du bara lat på jobbet? Om man ska ladda ned Flera GB från slöa servrar tror du man sitter där och väntar på att den ska bli klar eller gör något annat under tiden?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Poster:

Ett par GB, inte konstigt att den är så seg med allt bloat som tar flera GB.
Måste ju säga mycket om hur värdelösa Samsung är på sitt sätt att uppdatera också. Tur att man inte kör stock och det tar 1-2 minuter att ladda ned sin rom på ~140 MB och ytterligare 1-2 minuter att flasha den.

Jag tror att du behöver tänka till lite också eller är du bara lat på jobbet? Om man ska ladda ned Flera GB från slöa servrar tror du man sitter där och väntar på att den ska bli klar eller gör något annat under tiden?

Så vad du menar är att allt som finns i butiken ska vara up to date och det är personalen ska ska göra detta på alla produkter manuellt? Detta ska dessutom inte ta någon tid alls mer eller mindre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

På en Androidmobil (Note1) kan man lägga in väldigt snygga hemskärmar, animerade hemskärmar och Widgetar. dessa tar processorkraft och GPU-kraft.
Har exempelvis en Widget som visar foton i bildspel på hemskärmen (Inte förstasidan utan en av de extra som man kan bläddra fram).
Självklart är det något som gör att min Android laggar några mikrosekunder medan man bläddrar eftersom det är stora filer som ska skyfflas runt. Fortfarande fungerar mobilen utmärkt med allsköns appar, från åtkomst till hemnätverkets NAS via Internet till Officeprogrammet - Office Suit.
På IOS och WP har de höga herrarna beslutat sådana widgets är dåliga och dess användare behöver inte bry sig om sådant.

Skulle man bara ha sådana avskalade Hemskärmar (GUI) som Apple och Microsoft bestämt, på en Android, så slipper man lagget när man bläddrar mellan hemskärmarna på en Android och i synnerhet om man bara har en sida på hemskärmen.
Att det sedan tar tid att öppna en ex. Torrentklient eller att låta en mediaspelar-app att indexera nya album på en Android, är heller inget som IOS och WP användare kommer att drabbas av eftersom tanken är att det ska göras i dator inte i IOS/WP-mobilen.

Jag förstår var du vill komma men problemet är fortfarande att Android är plockepin system vilket gör det väldigt svårt att få ett enhetligt system. Sen att det är väldigt flexibelt är såklart ett plus för många men egentligen inte alltid en nödvändighet.

IOS tänk har jag aldrig förstår riktigt, sida upp och sida ner med en bunke ikoner, förstår inte hur det kan vara effektivt men de har såklart andra plus som uppenbarligen tilltalar vissa.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SnowJim:

Så vad du menar är att allt som finns i butiken ska vara up to date och det är personalen ska ska göra detta på alla produkter manuellt? Detta ska dessutom inte ta någon tid alls mer eller mindre.

Det behöver inte vara up to date men att hålla testmobilerna up to date är varken svårt eller speciellt tidskrävande. Det är inte som att det kommer en update varje dag till alla telefoner där man får spendera 10 timmar med att uppdatera dem. Det var detta jag ville ha sagt eftersom ni påstår att det är en tidskrävande process att uppdatera som att en hel arbetsdag går åt till att uppdatera en telefon...

Visa signatur
Permalänk

http://quikk.se/?96be8e

Säger allt om iPhone, skräptelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Poster:

Det behöver inte vara up to date men att hålla testmobilerna up to date är varken svårt eller speciellt tidskrävande. Det är inte som att det kommer en update varje dag till alla telefoner där man får spendera 10 timmar med att uppdatera dem. Det var detta jag ville ha sagt eftersom ni påstår att det är en tidskrävande process att uppdatera som att en hel arbetsdag går åt till att uppdatera en telefon...

I vissa perioder kom det nya uppdateringar till S3an varannan vecka.. blir nog lika till S4an.

https://twitter.com/samfirmware

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hdjb1:

I vissa perioder kom det nya uppdateringar till S3an varannan vecka.. blir nog lika till S4an.

https://twitter.com/samfirmware

Dock menar jag inte att man behöver uppdatera vid varje liten uppdatering utan när det kommer större uppdateringar som 4.1 -> 4.2 eller en fix från tillverkaren som gör en rutten telefon suverän.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller helt med. Har tidigare haft en HTC HD2 omflashad till Windows Phone 7.8 och nu har jag en Sony Acro S och jag hatar skiten. Sony släppte äntligen Jellybean till den för någon vecka sedan och då trodde jag allt skulle bli guld å gröna skogar men nej. Den laggar lika mycket som innan, exempelvis om man ska göra något så enkelt som att ringa ett samtal kan det ta flera sekunder innan dialern eller kontaktappen dyker upp. Efter Jellybean fick jag svindålig täckning och den drar ur hela batteriet på mindre än sex timmar och då är telefonen bara i standby med ett par samtal på 4-5 minuter. Fattar inte hur man kan släppa något så dåligt. En telefon ska bara funka! Sjukt att en omflashad gammal HD2 som lanserades 2009 som dessutom är fulmoddad till Windows phone gör livet mycket roligare än upplevelsen med Android.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Avstängd

Ni som tycker det laggar, KÖR INTE TILLVERKARNAS BLOATADE LAUNCHERS !

Installera Nova !

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Ni som tycker det laggar, KÖR INTE TILLVERKARNAS BLOATADE LAUNCHERS !

Installera Nova !

Jag kör Nova för att få ett utseende som Nexus men det laggar ändå i menyer. Anledningen ser dock ut att ha med själva Android att göra efter som man inte laddar in hela listan per automatik utan man laddar lite då och då av den och då blir det helt enkelt laggigt.

Om man inte märkser eller ser det så bör man prova en Windows lur en vecka, då lär man märka det så länge Windows luren är frisk.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SnowJim:

Jag kör Nova för att få ett utseende som Nexus men det laggar ändå i menyer. Anledningen ser dock ut att ha med själva Android att göra efter som man inte laddar in hela listan per automatik utan man laddar lite då och då av den och då blir det helt enkelt laggigt.

Om man inte märkser eller ser det så bör man prova en Windows lur en vecka, då lär man märka det så länge Windows luren är frisk.

Klart det fortsätter lagga i menyer om du bara byter launcher, det är inget magiskt som gör hela systemet laggfritt. Som många andra sagt så skulle du köpt en telefon som inte är seg från början om du vill ha en bättre Androidupplevelse, klaga på Samsung och inte Android eller byt tillbaka till Windows Phone om lagget i Android är så hemskt och Windows Phone så underbart.

Ja vi vet att du kommer svara att du testat många olika Nexusar och framtidens Androider och alla laggar.

De telefoner jag testat med AOSP har mycket bättre flyt än Samsungs nedbloatade skit så mycket har med Samsung att göra. Sen kommer Android inte vara helt smooth lika som WP och IOS inte är det heller fast de är dock mer smooth än Android.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av KulanZ:

Håller helt med. Har tidigare haft en HTC HD2 omflashad till Windows Phone 7.8 och nu har jag en Sony Acro S och jag hatar skiten. Sony släppte äntligen Jellybean till den för någon vecka sedan och då trodde jag allt skulle bli guld å gröna skogar men nej. Den laggar lika mycket som innan, exempelvis om man ska göra något så enkelt som att ringa ett samtal kan det ta flera sekunder innan dialern eller kontaktappen dyker upp. Efter Jellybean fick jag svindålig täckning och den drar ur hela batteriet på mindre än sex timmar och då är telefonen bara i standby med ett par samtal på 4-5 minuter. Fattar inte hur man kan släppa något så dåligt. En telefon ska bara funka! Sjukt att en omflashad gammal HD2 som lanserades 2009 som dessutom är fulmoddad till Windows phone gör livet mycket roligare än upplevelsen med Android.

Och du provade en fabriksåterställning innan du började gnälla???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Poster:

Klart det fortsätter lagga i menyer om du bara byter launcher, det är inget magiskt som gör hela systemet laggfritt. Som många andra sagt så skulle du köpt en telefon som inte är seg från början om du vill ha en bättre Androidupplevelse, klaga på Samsung och inte Android eller byt tillbaka till Windows Phone om lagget i Android är så hemskt och Windows Phone så underbart.

Ja vi vet att du kommer svara att du testat många olika Nexusar och framtidens Androider och alla laggar.

De telefoner jag testat med AOSP har mycket bättre flyt än Samsungs nedbloatade skit så mycket har med Samsung att göra. Sen kommer Android inte vara helt smooth lika som WP och IOS inte är det heller fast de är dock mer smooth än Android.

Det ligger i Googel´s intresse att folk får en bra erfarenhet av Android, de kunde satt vissa hårdvarutkrav som de visste Android fungerade bra med, lite så som Micorosft gjorde med Windows Phone (även om man begränsade lite för mycket där).

Som jag sagt par gånger tidigare så laggade även den Nexus plattan jag hade hemma på prov så jag är inte helt med på vad bättre är? Ska det då vara en mobil för 6000 kr för att systemet ska flyta? Samsung S3 och även Nexus 4 och 7 har ganska bra hårdvara idag men trotts det kan Android inte ens scrolla listor smärtfritt.

Jag kommer inte byta ut min S3a efter som jag nu är nöjd med allt annat i systemet och ska jag ha en märkbart bättre telefon så verkar det som att det är 5500-6000 kr som gäller vilket är sjukt för en mobil som man knappt har 2 år.

Man kan få 3D spel att rulla perfekt men man klarar inte av att få systemet att rulla mjukt det gör systemet dåligt optimerat i mina ögon och då har man ändå försökt sig på "project butter".

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har tyvärr en androidtelefon även jag och det värsta med den är att det verkar vara något av ett krav att när man köper en androidenhet förväntas man flasha om den, byta launcher, småpilla i alla inställningar och krångla en massa innan man kan få en bra upplevelse. Nästa telefon kommer garanterat köra WP eller iOS då jag enbart bryr mig om att enheten fungerar och är ointresserad av massa krångel.

Kan säga att jag verkligen känner igen det här med skumma omstarter av androidenheter. Har haft en Incredible S, One V och för närvarande en Sensation och allihopa har lidit av sporadiska omstarter. Även erfarenhet av Sony telefoner med samma problem, då jag först trodde det var ett HTC problem så prövade jag under en period en Xperia nånting som också krånglade. Om nu Vanilla Android är så galet bra borde alla telefoner levereras med det för jag köper inte en telefon för att vara tvungen att börja med att installera om allting.

Pga den här tråden blev jag nu lite mer intresserad av WP, damn you!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Poster:

Dock menar jag inte att man behöver uppdatera vid varje liten uppdatering utan när det kommer större uppdateringar som 4.1 -> 4.2 eller en fix från tillverkaren som gör en rutten telefon suverän.

Det finns väll ingen butik som håller koll på alla de största uppdateringar till alla deras produkter(mobiltelefoner, TV apparater, Videokameror, digital kameror, spelkonsoler o.s.v, o.s.v). Och ännu mindre verkligen uppdaterar sina produkter.

Det de gör på sin höjd är att byta ut sina butiks ex mot nya.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Har tyvärr en androidtelefon även jag och det värsta med den är att det verkar vara något av ett krav att när man köper en androidenhet förväntas man flasha om den, byta launcher, småpilla i alla inställningar och krångla en massa innan man kan få en bra upplevelse. Nästa telefon kommer garanterat köra WP eller iOS då jag enbart bryr mig om att enheten fungerar och är ointresserad av massa krångel.

Kan säga att jag verkligen känner igen det här med skumma omstarter av androidenheter. Har haft en Incredible S, One V och för närvarande en Sensation och allihopa har lidit av sporadiska omstarter. Även erfarenhet av Sony telefoner med samma problem, då jag först trodde det var ett HTC problem så prövade jag under en period en Xperia nånting som också krånglade. Om nu Vanilla Android är så galet bra borde alla telefoner levereras med det för jag köper inte en telefon för att vara tvungen att börja med att installera om allting.

Pga den här tråden blev jag nu lite mer intresserad av WP, damn you!

Ja det är precis det jag menar, om Google bryr sig om sitt sytem så får de ju se till att sätta krav på leverantörerna. Varför tillåter de företags customizerade roms överhuvudtaget?

De flesta som köper mobiltelefon vill inte hålla på o krångla och det är ju en stor aneldning(tror jag) att Nexus serien gått så bra som den gjort.

Sen ska man ju veta att även WP kan vara frustrerande men då på andra vis ex som att det inte går att göra saker som annars känns självklara och det finns inga vägar runt det. Android kan man ju göra vad som med men det kommer också till ett pris. Det är upp till var och en att bestämma vad man värdesätter.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide