Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

När jag har beställt mitt förut så brukar det ta ca 1 till 2 veckor innan det är framme

Det var ju inte så farligt, hade räknat med en månad från att det behandlats haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Hej! Är ute efter köpråd - Farsan röker och jag vill gärna hjälpa honom sluta genom att skaffa honom en vape på hans födelsedag. Jag har dock inte någon erfarenhet gällande dessa alls, vad rekommenderas i prisklassen 500:-? Helst i så diskret utförande som möjligt (som en vanlig cigg) med en genuin cigarettsmak, om möjligt! Annars så fungerar "vanliga" vapes också.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Hej! Är ute efter köpråd - Farsan röker och jag vill gärna hjälpa honom sluta genom att skaffa honom en vape på hans födelsedag. Jag har dock inte någon erfarenhet gällande dessa alls, vad rekommenderas i prisklassen 500:-? Helst i så diskret utförande som möjligt (som en vanlig cigg) med en genuin cigarettsmak, om möjligt! Annars så fungerar "vanliga" vapes också.

Det finns ju så kallade "Cigalikes" som är väldigt lik cigaretter, men de jag testat har fungerat väldigt dåligt och vad jag vet finns det inget nytt som fungerar bra på den fronten.
Jag skulle rekommendera Aspire Premium, den är större men inga problem att stoppa den på fickan och den fungerar bra mycket bättre än cigalikes. Det enda som behövs är juice så är det ett komplett kit.

http://esmokes.se/aspire-premium-kit

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

http://liquidvoyage.eu/vape-gear/31-aspire-premium-kit.html
http://liquidvoyage.eu/e-liquid/15-ry4.html

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Riktigt god juice, men jag skulle nog inte säga att den har en genuin tobakssmak

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Riktigt god juice, men jag skulle nog inte säga att den har en genuin tobakssmak

Aldrig testat då jag inte är mycket för tobakssmaker

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Aldrig testat då jag inte är mycket för tobakssmaker

Jag tycker inte det är mycket tobak alls över den faktiskt, mest karamell och något annat obeskrivligt. Tycker den är värd att testa även om man inte gillar tobakssmaker normalt sett
Signature är mer utav en ren tobaksimitation.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Jag tycker inte det är mycket tobak alls över den faktiskt, mest karamell och något annat obeskrivligt. Tycker den är värd att testa även om man inte gillar tobakssmaker normalt sett
Signature är mer utav en ren tobaksimitation.

RY är tobakssmak med karamell. RY1 är mer tobak och RY4 är mer karamell.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

RY är tobakssmak med karamell. RY1 är mer tobak och RY4 är mer karamell.

Det förklarar saken Ruskigt god är den iaf

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Om jag skulle tänja på budgeten lite mer (~800) och vara lite mer öppen med formen på vapen, vad skulle ni då rekommendera?

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Tack för tipsen! Om jag skulle tänja på budgeten lite mer (~800) och vara lite mer öppen med formen på vapen, vad skulle ni då rekommendera?

Den du blivit tipsad om förmodligen det bästa nybörjarkitet om man är ute efter något som efterliknar cigaretter, man tar "mun-till-lunga" bloss med denna, som cigaretter.

Vill man ha bättre ångproduktion så är det "sub-ohm" som gäller, dvs coils med lägre motstånd än 1 ohm. Brukar inte rekommenderas till nybörjare men det är ändå där man brukar hamna rätt snabbt. Jag hoppade över första steget och gick direkt till dessa kit och hade inga problem.
Med dessa så drar man blosset direkt ner i lungorna, tänk vattenpipa, så det är en lite annorlunda upplevelse. De drar mer juice och mer ström.

Ijust2 och Subox Mini är riktigt bra nybörjar kit när det gäller subohm. Med förstnämnda kan du dock inte justera effekten, så effekten avtar i takt med att batteriet töms.
Kolla lite videos på youtube om dessa.

Men jag tror nog att Aspire Premium skulle fungera bäst.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Någon som provat cbc-olja? Beskrivs ju som nån sorts

Skrivet av XFTality:

polarn köpte den här idag: https://www.cigoteket.se/e-cigg/startkit/subvod/

Den plus smak och extra brännare landade på strax under 800. Den verkar skitbra. På en helt annan nivå än startkitten utan att vara särskilt dyr. Jag är dock inte nån pro och kan inget om watt, ohm, tjocklek på oljor osv.

Tror jag själv kanske köper en om inte kunniga här har bättre förslag.

Den här kostar också 800kr inkl brännare och smak: https://www.cigoteket.se/e-cigg/startkit/aspire-premium-kit/
Dock osäker på om den är schysst eller ej. Jag vet ju att subvodden funkar så tror inte jag vågar riskera att prova den här. verkar som att vodden är subohm och aspiren inte är det.
Vad fan är fördelarna/nackdelarna med subohm och andra?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

"When vaping using sub-ohm coils a substantial amount of vapor is produced compared to using coils above 1ohm on the same device. Typically sub-ohm vapers take lung hits meaning they inhale straight to their lungs increasing the vapor they can inhale each puff. Those who vape sub-ohm usually favor e-liquid with a higher percentage of vegetable glycerin than propylene glycol. The reason for this is that the vegetable glycerin creates larger clouds and denser vapor production. This is because VG has reduced throat hit compared to PG which helps to accommodate for the increased amount of vapor inhaled. Usually those vaping sub-ohm will also use lower nicotine strengths (typically 6mg/ml and under) compare to those vaping above 1ohm also because of the additional vapor produced and inhaled each pull."

Med andra ord så verkar det roligare att köra subohm så jag köper det. Verkar dock dyrare och vill man ha det som ett billigare alternativ till rökning så är ju högre ohm och hög nikotinhalt mycket billigare per nikotin man får ut av det.

EDIT: fast subohm är tydligen mycket mer effektivt läser jag nu och man får i sig mer rök och därav mer nikotin så man kan köra lägre nikotinhalt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

"When vaping using sub-ohm coils a substantial amount of vapor is produced compared to using coils above 1ohm on the same device. Typically sub-ohm vapers take lung hits meaning they inhale straight to their lungs increasing the vapor they can inhale each puff. Those who vape sub-ohm usually favor e-liquid with a higher percentage of vegetable glycerin than propylene glycol. The reason for this is that the vegetable glycerin creates larger clouds and denser vapor production. This is because VG has reduced throat hit compared to PG which helps to accommodate for the increased amount of vapor inhaled. Usually those vaping sub-ohm will also use lower nicotine strengths (typically 6mg/ml and under) compare to those vaping above 1ohm also because of the additional vapor produced and inhaled each pull."

Med andra ord så verkar det roligare att köra subohm så jag köper det. Verkar dock dyrare och vill man ha det som ett billigare alternativ till rökning så är ju högre ohm och hög nikotinhalt mycket billigare per nikotin man får ut av det.

Är du ute efter att spara pengar så är sub-ohm inte en sån bra idé Men man kan ju alltid göra egen juice, eller till och med egna coils och på så vis dra ner kostnaden ordentligt. Men det är nog inget man bör ge sig in på som nybörjare.

Fastnar man i det här träsket så blir det väldigt lätt en dyr hobby utav det. Men kul är det och man mår bättre!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Är du ute efter att spara pengar så är sub-ohm inte en sån bra idé Men man kan ju alltid göra egen juice, eller till och med egna coils och på så vis dra ner kostnaden ordentligt. Men det är nog inget man bör ge sig in på som nybörjare.

Fastnar man i det här träsket så blir det väldigt lätt en dyr hobby utav det. Men kul är det och man mår bättre!

Ah då har jag kommit fram till korrekt slutsats alltså. Nä jag ska inte spara pengar, röker inte ens utan tycker bara att det är kul så kommer köra låg nikotinhalt och röka ganska sällan om jag köper.

Men vad är grejen med en dyrare maskin, batterikapacitet kan jag fatta men allt annat. Den där subvoden kostar ju bara 500 och den var fan grym. svinmkt rök, brände nästan ingenting i halsen ens vid stora bloss.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Ah då har jag kommit fram till korrekt slutsats alltså. Nä jag ska inte spara pengar, röker inte ens utan tycker bara att det är kul så kommer köra låg nikotinhalt och röka ganska sällan om jag köper.

Men vad är grejen med en dyrare maskin, batterikapacitet kan jag fatta men allt annat. Den där subvoden kostar ju bara 500 och den var fan grym. svinmkt rök, brände nästan ingenting i halsen ens vid stora bloss.

Känns lite dumt att börja med detta om man inte röker/snusar sedan innan, speciellt med nikotin.

Finns flera fördelar med dyrare maskiner. Batteritid, byggkvalitet, TC (temperature control) men framförallt högre effekt. Beror helt på vad man söker.

Ps. Det är ånga, inte rök

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

http://www.eciggbutik.se/sv/artiklar/ismoka-eleaf-istick-tc60...

Temp control samt subohm under din budget, jag rekommenderar starkt att köra subohm om du skall köra ecigg för att sluta röka, det fick mig att vända direkt och då har jag länge haft vanlig ecigg med 1.2 ohms brännare etc.

Permalänk
Proffsmoddare

Hade tråkigt så jag pimpade min RX200 lite först P280 sen lite P1000 och därefter en halvtimme emd autosol. Pimp As Fuck!!!

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk

hej ny vapare här .. köpte ett ego-CTwist för två dagar sedan (rökfri sedan dess ) fick med en (glasomizer?) mini david av anyvape. 1,8 brännare var det i den. kände mig dock inte riktigt nöjd med flödet och ångan av den, några tips från folket hur jag ska få mest ur mitt 1300mAh twist

kanske lite lägre motstånd? finns ju i 1,6 med.

http://www.lightyourfire.se/coil-head-aspire-bdc

kanske finns bättre brännare som passar med? någon som vet?

tack på förhand

edit* kollade på aspire Nautilus/Nautilus mini (med "BVC" då, inte med "BDC) verkade som de skulle vara bland de bästa.. några tankar om detta folket??

Visa signatur

finns det inte ... skapa det!!

Permalänk
Medlem

Hej!

Intresserad av att börja med dessa då jag röker vattenpipa då och då mest för smaken och röken men dessa låter som ett bättre alternativ

Vad kan ni rekommendera för något om man är ute efter rök och smak? för runt 1000kr

Permalänk
Skrivet av [WP@]Wolverine:

Hade tråkigt så jag pimpade min RX200 lite först P280 sen lite P1000 och därefter en halvtimme emd autosol. Pimp As Fuck!!!

http://i.imgur.com/XeIIGdr.jpg

Fan va snyggt det blev! Kanske får göra något liknande på min. Dock blir de ju lite av en Fingerprint magnet

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av TeknikHemmet:

Fan va snyggt det blev! Kanske får göra något liknande på min. Dock blir de ju lite av en Fingerprint magnet

Ja det blir det men jag ska lägga ett lager klarlack på den det kommer hjälpa lite

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Skrivet av [WP@]Wolverine:

Ja det blir det men jag ska lägga ett lager klarlack på den det kommer hjälpa lite

Går det att ta av delen där ''fram'' vid skärmen för att putsa den så snygg? Jag får bara av ''bakdelen'' till batterierna på min.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av TeknikHemmet:

Går det att ta av delen där ''fram'' vid skärmen för att putsa den så snygg? Jag får bara av ''bakdelen'' till batterierna på min.

Sitter 4 skruvar inne i batteriutrymmet hur lätt som helst att ta bort den var försiktig bara så att du inte tappar bort knapparna

http://imgur.com/a/u1RAl

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Någon som är intresserad av att byta mot min vita Nebox?

http://www.sweclockers.com/marknad/122993-saljes-bytes-elcigg...

Är ute ett sub ohm mod med självstående atomizer, är ute efter själva modet. Så det spelar ingen roll om den har en atomizer.

Permalänk
Skrivet av cichu:

Någon som är intresserad av att byta mot min vita Nebox?

http://www.sweclockers.com/marknad/122993-saljes-bytes-elcigg...

Är ute ett sub ohm mod med självstående atomizer, är ute efter själva modet. Så det spelar ingen roll om den har en atomizer.

Vad tycker du om Neboxen? Är tyvärr inte intresserad av något byte men funderar på att köpa en

Jag har inte testat e-cigg tidigare men tänkte åka in till https://2smok.com/ imorgon och köpa mig något kit.
Kollade lite på joyetech cuboid + cubis men en nebox såg ju väldigt smidig ut. Någon som har erfarenhet av dessa?

Har inte så bra koll på detta så tipsa gärna mig om vad jag borde köra på. De kanske har något bra på rea man kan slå till på?
Tänkte väl maxbudget runt 1500 med lite olika liquids.

Vilka liquids är bra och vilka är skit?

Permalänk
Medlem

Än igen, tack för tipsen!

Har nu ett Aspire-kit till farsan på G. Spanar nu in denna sub-ohm för mig själv, och har ett par frågor:

Går det att justera styrkan? Som jag har förstått det ska det gå genom att ändra temperatur (Effekt?) på själva batteridelen?

Hur mycket kostar det att vapa i förbrukningsmaterial? Tänker mig mest andetag ~50% av min lungkapacitet och e-juice som kostar 70:- per 30ml.

Hur ofta brukar man behöva byta coils/resistanstråd?

Behöver jag någon extern laddare eller kan jag ladda med USB-ingången på batteridelen?

Tack i förhand!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LassePalmas:

Vad tycker du om Neboxen? Är tyvärr inte intresserad av något byte men funderar på att köpa en

Jag har inte testat e-cigg tidigare men tänkte åka in till https://2smok.com/ imorgon och köpa mig något kit.
Kollade lite på joyetech cuboid + cubis men en nebox såg ju väldigt smidig ut. Någon som har erfarenhet av dessa?

Har inte så bra koll på detta så tipsa gärna mig om vad jag borde köra på. De kanske har något bra på rea man kan slå till på?
Tänkte väl maxbudget runt 1500 med lite olika liquids.

Vilka liquids är bra och vilka är skit?

Av det jag hört så är Nebox ett riktigt bra kit, men som faller på en viktig punkt. Det är många som får problem med att den läcker, och det är inget man vill dras med.

Liquid Voyage är riktigt bra svenska juicer och när folk brukar prata om dåliga juicer så kommer alltid Hangsen på tal. Ett prisvärt märke är Yaelic.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Än igen, tack för tipsen!

Har nu ett Aspire-kit till farsan på G. Spanar nu in denna sub-ohm för mig själv, och har ett par frågor:

Går det att justera styrkan? Som jag har förstått det ska det gå genom att ändra temperatur (Effekt?) på själva batteridelen?

Hur mycket kostar det att vapa i förbrukningsmaterial? Tänker mig mest andetag ~50% av min lungkapacitet och e-juice som kostar 70:- per 30ml.

Hur ofta brukar man behöva byta coils/resistanstråd?

Behöver jag någon extern laddare eller kan jag ladda med USB-ingången på batteridelen?

Tack i förhand!

Det går att justera effekten på denna, sedan har den Temperature Control utöver detta. Något man måste tänka på när det gäller TC och nickelcoils är att aldrig använda nickel när du kör i watt-läget, alltså har TC avstängt.

Man kan ladda via USB med detta kit, även vejpa när du laddar. Men jag skulle inte rekommendera det, det är alltid säkrare att ladda i separat laddare och en bra laddare är inte dyr. Rekommenderar Nitecore D2 eller D4.
Köp bra batterier oavsett, Sony VTC4/5, Samsung 25R.

Hur mycket det kostar att vejpa är väldigt personligt och beror mycket på utrusningen.
Går igenom ungefär 100ml juice på en månad, 360 kr. Coilsen till tanken jag använder, Uwell Crown, håller ruskigt länge. Jag körde nästan 8 veckor på min första coil. Men en coil håller väl i vanliga fall 1-3 veckor.

Det går att snurra egna coils och göra egen juice och dra ner på kostnaden rejält.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det går att justera effekten på denna, sedan har den Temperature Control utöver detta. Något man måste tänka på när det gäller TC och nickelcoils är att aldrig använda nickel när du kör i watt-läget, alltså har TC avstängt.

Man kan ladda via USB med detta kit, även vejpa när du laddar. Men jag skulle inte rekommendera det, det är alltid säkrare att ladda i separat laddare och en bra laddare är inte dyr. Rekommenderar Nitecore D2 eller D4.
Köp bra batterier oavsett, Sony VTC4/5, Samsung 25R.

Scysst! Tror att det blir en sådan, tack för hjälpen alla som har hjälpt till! Tvivlar dock att detta är sista gången jag dyker upp med frågetecken i den här tråden

Visa signatur