Permalänk
Medlem

Så problemet i storlek känns löst, tänkte att man eventuellt kunde flytta nätagget till ovanför moderkortet i värsta fall och då ha den monterad i vanligt läge, dvs 150mm bred och 86mm hög.

Men då man tar sig längre fram i bygget kommer man ju till problemet hur man så få allting att sitta ihop.
Att svetsa är ju absolut snyggast imho då bara kan "svetsa på" sedan slipa ner och polera

Men...
Nu ska hela bygget vara i aluminium, 15x15mm profilrör med 1.5mm tjocka väggar(Det måste väl vara otroligt stark och stadigt i ett chassi?) och aluminiumplåt med tjocklek på 2mm, även 1.5mm skulle fungera. Jag kände på lite Al-plåt på Bauhaus och 1.5mm är stadigt.

Men #2...
Jag har aldrig svetsat, någonsin!
Jag skulle kunna lära mig själva svetsandet men problemet är att jag kan så gott som noll om svetsning.
Vad är MIG och TIG? Varför använder man gas? Vad kostar en begagnad low-end Al-svets?
Och såklart, vad för svets lämpar sig bäst för min användning, svetsfogar och punktsvetsning i tunn aluminium?

Tror ni det är värt att köpa en svetts? Jag skulle kunna sälja den vidare efteråt+plus att jag personligen skulle tycka det var roligt att lära mig svetsa.
Eller ska jag muta mig in på en lokal verkstad med bulla och kaffe (kan såklart betala med pengar också) för att låna deras svets på plats?

Några kommentarer eller invändningar?
Konstruktiv kritik tas gärna emot.

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Så problemet i storlek känns löst, tänkte att man eventuellt kunde flytta nätagget till ovanför moderkortet i värsta fall och då ha den monterad i vanligt läge, dvs 150mm bred och 86mm hög.

Men då man tar sig längre fram i bygget kommer man ju till problemet hur man så få allting att sitta ihop.
Att svetsa är ju absolut snyggast imho då bara kan "svetsa på" sedan slipa ner och polera

Men...
Nu ska hela bygget vara i aluminium, 15x15mm profilrör med 1.5mm tjocka väggar(Det måste väl vara otroligt stark och stadigt i ett chassi?) och aluminiumplåt med tjocklek på 2mm, även 1.5mm skulle fungera. Jag kände på lite Al-plåt på Bauhaus och 1.5mm är stadigt.

Men #2...
Jag har aldrig svetsat, någonsin!
Jag skulle kunna lära mig själva svetsandet men problemet är att jag kan så gott som noll om svetsning.
Vad är MIG och TIG? Varför använder man gas? Vad kostar en begagnad low-end Al-svets?
Och såklart, vad för svets lämpar sig bäst för min användning, svetsfogar och punktsvetsning i tunn aluminium?

Tror ni det är värt att köpa en svetts? Jag skulle kunna sälja den vidare efteråt+plus att jag personligen skulle tycka det var roligt att lära mig svetsa.
Eller ska jag muta mig in på en lokal verkstad med bulla och kaffe (kan såklart betala med pengar också) för att låna deras svets på plats?

Några kommentarer eller invändningar?
Konstruktiv kritik tas gärna emot.

Har jag inte fel är MIG enklast och ska fungera till dit bygge. Aluminium är extremt svårt att svetsa snyggt och att det fäster. Måste vara väldigt rent. Du kan inte svetsa bara ramen och skruva dit det andra (gänga i alu går om stommen är tjock nog, runt 2/3mm helst 3mm) eller nita? Blir både enklare och om den inte blir rätt passform kan du lätt göra om. Men det är upp till dig.

Att skaffa egen svets är inte jätte billigt och gas och tråd sen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Tror ni det är värt att köpa en svetts? Jag skulle kunna sälja den vidare efteråt+plus att jag personligen skulle tycka det var roligt att lära mig svetsa.
Eller ska jag muta mig in på en lokal verkstad med bulla och kaffe (kan såklart betala med pengar också) för att låna deras svets på plats?

IMNSHO är det ingen bra idé att köpa sig en svets och svetsa ett datorchassi i aluminium som första uppgift. Aluminium är väldigt annorlunda att svetsa i än vanligt konstruktionsstål. Man kan nog nästan säga att det är svårare att svetsa alu än stål utan att ljuga allt för mycket. Jag antar att du vill ha ett chassi med raka, jämna och fina fogar och det är liksom inget man lär sig på en förmiddag. Hitta någon annan metod för sätta ihop ditt chassi. Limma. Skruva. Nita. Men svetsa inte själv om du inte kan, det kommer inte att bli bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har jag inte fel är MIG enklast och ska fungera till dit bygge. Aluminium är extremt svårt att svetsa snyggt och att det fäster. Måste vara väldigt rent. Du kan inte svetsa bara ramen och skruva dit det andra (gänga i alu går om stommen är tjock nog, runt 2/3mm helst 3mm) eller nita? Blir både enklare och om den inte blir rätt passform kan du lätt göra om. Men det är upp till dig.

Att skaffa egen svets är inte jätte billigt och gas och tråd sen.

Jag tänkte popnita vissa plåtar på plats, för enkelhetens skull.

Men lita vad jag undrar är vad kostar ett start set för aluminium svetsande. Eftersom att jag inte vet vad jag behöver är det mycket svårt att söka.

Är gas en absolut nödvändighet? Är det genomförbart utan, eller kanske gas(inklusive gas-svets) är (relativt)billigt så att det bara är och köra på.

Tror du en verkstad skulle kunna låna sina dyra proffsverktyg över huvud taget till en oerfaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnorken:

IMNSHO är det ingen bra idé att köpa sig en svets och svetsa ett datorchassi i aluminium som första uppgift. Aluminium är väldigt annorlunda att svetsa i än vanligt konstruktionsstål. Man kan nog nästan säga att det är svårare att svetsa alu än stål utan att ljuga allt för mycket. Jag antar att du vill ha ett chassi med raka, jämna och fina fogar och det är liksom inget man lär sig på en förmiddag. Hitta någon annan metod för sätta ihop ditt chassi. Limma. Skruva. Nita. Men svetsa inte själv om du inte kan, det kommer inte att bli bra.

In My Not So Honest Opinion?

Du säger att raka och snygga svetsar är svårt vilket jag absolut håller med dig om men går det inte att slipa och polera ner en svetsfog?

Allting ska sprayas svart, så länge det är platt borde det väl bli snyggt efter ett lager färg?

Permalänk
Medlem

Funderat på att vrida golvradiatorn? Fundera på denna något okonventionella lösning:

Ha chassit c:a 2-3cm från golvet på fötter.
Nätagget på golvet så det suger luft underifrån och blåser ut bak.
Framför det kör du på tjockaste möjliga 360-radiatorn du hittar liggandes med Pusch/pull. Alltså suger luft från botten, blåser ut uppåt. Sen för att inte få tokvarmt i moderkortsrummet skulle du kunna ha en skiva som delar upp agg/radiatorrum från moderkort/grafikkort/CPU-rum. Ventilationshål på sidorna. Då kommer du ha nätagg som suger luft från botten och skjuter ut den bak.
Radiatorfläktar suger underifrån och trycka ut luften på sidorna av chassit som ligger ovanför radiatorn.

Då borde du få bort lite höjd.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Jag tänkte popnita vissa plåtar på plats, för enkelhetens skull.

Men lita vad jag undrar är vad kostar ett start set för aluminium svetsande. Eftersom att jag inte vet vad jag behöver är det mycket svårt att söka.

Är gas en absolut nödvändighet? Är det genomförbart utan, eller kanske gas(inklusive gas-svets) är (relativt)billigt så att det bara är och köra på.

Tror du en verkstad skulle kunna låna sina dyra proffsverktyg över huvud taget till en oerfaren?

Skrivet av Ziddie:

In My Not So Honest Opinion?

Du säger att raka och snygga svetsar är svårt vilket jag absolut håller med dig om men går det inte att slipa och polera ner en svetsfog?

Allting ska sprayas svart, så länge det är platt borde det väl bli snyggt efter ett lager färg?

Ja det är det annars blir det rost i svetsen så att säga (inget snyggt). Jag kör ju med MIG svets på mitt jobb och är ju ingen fara, så länge man använder rätt skydd.

Men sen kan verkstäder inte vilja låna ut sveten (kan ju hända något).

Man kan slipa ner dom, med en vinkelslip med sandpapper. 120 papper eller finare är bäst.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Funderat på att vrida golvradiatorn? Fundera på denna något okonventionella lösning:

Ha chassit c:a 2-3cm från golvet på fötter.
Nätagget på golvet så det suger luft underifrån och blåser ut bak.
Framför det kör du på tjockaste möjliga 360-radiatorn du hittar liggandes med Pusch/pull. Alltså suger luft från botten, blåser ut uppåt. Sen för att inte få tokvarmt i moderkortsrummet skulle du kunna ha en skiva som delar upp agg/radiatorrum från moderkort/grafikkort/CPU-rum. Ventilationshål på sidorna. Då kommer du ha nätagg som suger luft från botten och skjuter ut den bak.
Radiatorfläktar suger underifrån och trycka ut luften på sidorna av chassit som ligger ovanför radiatorn.

Då borde du få bort lite höjd.

Nätaget jag tänkt mig är Corsair AX860w, det är 160mm långt+modulärt så säg 30-40mm extra. En 360 radiator är ca 400-440mm lång och då skulle chassit behöva vara, inklusive frontpanel, över 60cm långt vilket bilr lite stort. Det skulle dock vara genomförbart med en 240 rad i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja det är det annars blir det rost i svetsen så att säga (inget snyggt). Jag kör ju med MIG svets på mitt jobb och är ju ingen fara, så länge man använder rätt skydd.

Men sen kan verkstäder inte vilja låna ut sveten (kan ju hända något).

Man kan slipa ner dom, med en vinkelslip med sandpapper. 120 papper eller finare är bäst.

Skulle du som har erfarenhet kunna vara så vänlig och förklara vad MIG är, och hur TIG skiljer sig?

Kan en MIG användas för aluminium?

Tack på förhand

EDIT: Missade Citera Flera, ledsen för det :/

Permalänk
Medlem

MIG går bra men TIG ger riktigt snygga fogar (förutsatt att personen i fråga kan svetsa). Det är inte så svårt, men det är nog bäst att du ber en verkstadskille svetsa det åt dig, då blir det fint. Sen borde du också ta dig en funderare över materialet, stål är inte dåligt.

stahp hatin steel

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Skulle du som har erfarenhet kunna vara så vänlig och förklara vad MIG är, och hur TIG skiljer sig?

Kan en MIG användas för aluminium?

Tack på förhand

EDIT: Missade Citera Flera, ledsen för det :/

Som, woods säger Men lite svårare för en ovan att använda TIG (är en annan teknik). Har själv inte så stor kunskap kring TIG.

Men båda går att använda. För att få bra reultat, bör du överväga någon som kan, kan göra det åt dig. Men kan kosta en del

Skrivet av Woods:

MIG går bra men TIG ger riktigt snygga fogar (förutsatt att personen i fråga kan svetsa). Det är inte så svårt, men det är nog bäst att du ber en verkstadskille svetsa det åt dig, då blir det fint. Sen borde du också ta dig en funderare över materialet, stål är inte dåligt.

stahp hatin steel

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

In My Not So Honest Opinion?

Du säger att raka och snygga svetsar är svårt vilket jag absolut håller med dig om men går det inte att slipa och polera ner en svetsfog?

Allting ska sprayas svart, så länge det är platt borde det väl bli snyggt efter ett lager färg?

...Humble... In My Not So Humble Opinion.

Klart att du kan slipa ner en svetsfog i aluminium och det blir säkert slätt och fint efter ett par sprayspackel lager och färg på det. Men det är ändå inget jag hade gjort som första projekt i alusvetsning, risken att bränna hål på plåten är ju rätt hög om man inte vet vad man gör.

Utgår du från nytt aluminium så brukar det inte krävas så mycket rengöring innan svetsning. Det brukar räcka med torka av med något fettlösanade och slipa bort lite av den värsta oxiden. Det blir mycket värre om du använder skitiga skrotbitar.

Permalänk

Kanske radioatorer och PSU bakom moderkortet?
Blir brett chassie men marginellt högre än vad ett moderkort är då.

Bara en tanke

Permalänk
Medlem

Så MIG och TIG fungerar men det behövs gas.

Vad tror ni det billigaste jag kan komma undan med, och ända lösa uppgiften är?

Låter som att stål är betydligt lättare att arbeta med, är det så? Det borde väl även vara billigare?

Vad är argumenten för och mot stål.

För:
*Billigare
*Mer lättarbetat

Mot:
*Tyngre

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du svetsa aluminium bör du ha en tig svets, en del strömkällor går att ställa om för olika svetsmetoder så man kan växla beroende på vad man ska svetsa, men billigare aggregat brukar bara klara en typ av svetsning och mig/mag kräver ju en trådmatare också.
Mig och mag innebär att man har en tråd som matas ut från en rulle och i änden på tråden blir det en ljusbåge som smälter både tråden och materialet man svetsar ihop.
Tig innebär att man har en lös elektrod som bara alstrar ljusbågen men inte smälter själv, tråden/elekroden som ska smältas tillför du själv med andra handen, det är en bra teknik, men att ge sig på att tiga i aluminium och få det snyggt första gången kommer inte att hända, alu är dessutom extra lurigt för det byter inte färg när man värmer upp det så man brukar smälta stora hål i materialet i början, alu oxiderar dessutom oerhört lätt så man måste ha gas som håller undan syret.
Tig

Mig/mag

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska du svetsa aluminium bör du ha en tig svets, en del strömkällor går att ställa om för olika svetsmetoder så man kan växla beroende på vad man ska svetsa, men billigare aggregat brukar bara klara en typ av svetsning och mig/mag kräver ju en trådmatare också.
Mig och mag innebär att man har en tråd som matas ut från en rulle och i änden på tråden blir det en ljusbåge som smälter både tråden och materialet man svetsar ihop.
Tig innebär att man har en lös elektrod som bara alstrar ljusbågen men inte smälter själv, tråden/elekroden som ska smältas tillför du själv med andra handen, det är en bra teknik, men att ge sig på att tiga i aluminium och få det snyggt första gången kommer inte att hända, alu är dessutom extra lurigt för det byter inte färg när man värmer upp det så man brukar smälta stora hål i materialet i början, alu oxiderar dessutom oerhört lätt så man måste ha gas som håller undan syret.
Tig
http://www.tenico.nu/tig.gif

Mig/mag
http://www.svets.se/images/18.5746aac213b817dd4193482/1127907...

Tack för hjälpen, du gjorde det mycket tydligt.

Men säg nu att jag använder stål istället, är det bara att använda en transformator och en elektrod, och så är det klart?

En sådan heter väl elsvets om jag inte misstar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Så MIG och TIG fungerar men det behövs gas.

Vad tror ni det billigaste jag kan komma undan med, och ända lösa uppgiften är?

Låter som att stål är betydligt lättare att arbeta med, är det så? Det borde väl även vara billigare?

Vad är argumenten för och mot stål.

För:
*Billigare
*Mer lättarbetat

Mot:
*Tyngre

Under 10000 kommer du inte om du vill svetsa alu, så är det... Svetsa vanlig plåt gör du med den billigaste migsvetsen du hittar på blocket 1000 - 1500....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ziddie:

Tack för hjälpen, du gjorde det mycket tydligt.

Men säg nu att jag använder stål istället, är det bara att använda en transformator och en elektrod, och så är det klart?

En sådan heter väl elsvets om jag inte misstar mig.

Nja i princip är det så men det är enklare att köpa en färdigbyggd svets
Pinnsvets är det som är enklast och fungerar bra i stål, det fungerar utan gas och prylarna är billiga eftersom det inte behövs nån trådmatning eller gas,

Det har dock nackdelen att det är en dålig metod i tunna material och svetsfogen blir ofta ful och kräver mycket efterbearbetning om det ska se bra ut, det är "traktorsvetsning"
Det finns även "mig" med flusstråd, då bildas gasen av tråden när den smälter och man slipper gasflaskan, men som sagt att börja lära sig svetsa bör man göra innan man ska göra nått som ska se snyggt ut och alu är extra lurigt för det smälter helt plötsligt utan att man ser att det byter färg som med stål, så man bör lära sig svetsa först innan man försöker tillverka nått som ska se bra ut i aluminium.
Hobbysvetsar har du annars på tex Biltema
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=svets

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

bara ett tips ..kör tig```och anlita någon som kan sitt yrke .... som svetsare ....o alu`` e riktigt jävligt o jobba med `ska vara super rent innan svetsning samt att stålet rör sig jävligt mycket under svetsning .......skriver av egen erfarenhet ca 17 års svetsande dagligen

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Du kan både hårdlöda och mjuklöda aluminium, om du råkar ha tillgång till acetylensbrännare och skaffar alulod så kan du hårdlöda. Beroende på utrustning kan du mjuklöda/hårdlöda vissa grejer med gasol/propan. Aluminium är svårt för det oxiderar bland annat. Lod för aluminium innehåller en hel del fluss.

Limma är annars det man vanligtvis gör på aluminium, sen går det givetvis att skruva, popnita osv.

Ska du tig-svetsa så får du nog be någon göra det åt dig. Det är inte värt investeringen för att själv förstöra massor råvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan både hårdlöda och mjuklöda aluminium, om du råkar ha tillgång till acetylensbrännare och skaffar alulod så kan du hårdlöda. Beroende på utrustning kan du mjuklöda/hårdlöda vissa grejer med gasol/propan. Aluminium är svårt för det oxiderar bland annat. Lod för aluminium innehåller en hel del fluss.

Limma är annars det man vanligtvis gör på aluminium, sen går det givetvis att skruva, popnita osv.

Ska du tig-svetsa så får du nog be någon göra det åt dig. Det är inte värt investeringen för att själv förstöra massor råvara.

Har aldrig lött aluminium själv, men är det inte väldigt svårt att få/hålla rätt temperatur när man värmer med låga? När man TIGar aluminium har man ju i alla fall smältans utseende/storlek/karakteristik att gå på, inbillar mig i alla fall att man absolut inte har några tecken alls att gå på när man löder det. Mest bara nyfiken

Men annars får jag nog också slå ett slag för limning, limförband är grymt underskattade när det kommer till styrka, gör man rätt så kan det nog mycket väl bli lika hållbart som om man lödde samma fog.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har aldrig lött aluminium själv, men är det inte väldigt svårt att få/hålla rätt temperatur när man värmer med låga? När man TIGar aluminium har man ju i alla fall smältans utseende/storlek/karakteristik att gå på, inbillar mig i alla fall att man absolut inte har några tecken alls att gå på när man löder det. Mest bara nyfiken

Men annars får jag nog också slå ett slag för limning, limförband är grymt underskattade när det kommer till styrka, gör man rätt så kan det nog mycket väl bli lika hållbart som om man lödde samma fog.

Det är något i hela denna diskussion som du måste förstå, Svetsare är ett yrke. Detta betyder att du inte ska tro att du får ett resultat som du är nöjd med genom att pröva själv och mixtra, det krävs flera års utbildning samt massor av arbetslivserfarenhet för att göra ett gott jobb som svetsare och i synnerhet gäller detta för Aluminium och rostfritt.
generellt börjar man lära sig svetsning via Bågsvetsning (Pinne) eller Gas svetsning efter det kommer Mig/Mag och efter det Tig, att svetsa lär du dig inte i en handvändning, utan här gäller öva öva öva samt massor av teori ... och det krävs material att öva på, så om du inte har detta som yrke och gör det dagligen så kommer det material du behöver öva på kosta dig 10 ggr så mycket som att låta en yrkesman göra jobbet åt dig, så om du inte har tankar på att plugga till svetsare tycker jag att du ska släppa tanken på att svetsa detta på egen hand och fokusera istället på vad du kan göra själv, för svetsning klarar du inte av om du inte är skolad för det.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har aldrig lött aluminium själv, men är det inte väldigt svårt att få/hålla rätt temperatur när man värmer med låga? När man TIGar aluminium har man ju i alla fall smältans utseende/storlek/karakteristik att gå på, inbillar mig i alla fall att man absolut inte har några tecken alls att gå på när man löder det. Mest bara nyfiken

Men annars får jag nog också slå ett slag för limning, limförband är grymt underskattade när det kommer till styrka, gör man rätt så kan det nog mycket väl bli lika hållbart som om man lödde samma fog.

Så angående sådan här limning som är ett alternativ, hur gör man det?
Använde man någon slags plug man limmar fast i ändrana?

Permalänk
Medlem

Så jag tycker att låta en yrkessvetsare gör jobbet är vägen jag ska gå. Låter enligt era råd inte ekonomiskt försvarbart att köpa svetts (10k?) och sedan spendera 3 månader på att lära mig TIGa.
Låter som att jobbet ligger på kring 1000kr:ish

Aluminiumet jag tänkte använda mig av är:
1500x1000x2mm för sidorna, botten fram- och baksidan.
300x1000x4mm till en takkonstruktion jag kommer visa senare.
Ca 8m 15x15x1.5mm(rör med väggar på 1.5mm.

Vikt drygt 13kilo, helt försvarbart! Och det är allt material, kommer ju bli spill.

Pris inklusive frakt till min dörr: ca 2000kr.

Sidan jag använder mig av är maskindelen.se.

Är den sidan bra, erfarenheter, prismässigt?

Som vanligt så tas kritik gärna emot

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Självklart är lödning enklare, mjuklödning behöver bara 400-450°C och hårdlödning ca 580-600°C. Får du inte upp värmen så fungerar det helt enkelt inte, lodets smälttemperatur är ju också så högt i dessa fall, som vanligt med lödning så är det materialets temperatur det handlar om. När det handlar om en elektrod (TIG) är det en helt annan sak. Det är olika tekniker. Misslyckas du med TIG så blir hela svetsningen förstörd av t ex föroreningar, du får inte vara för snabb med tråden och är du för långsam kan du ju istället bränna hål. Lödning är lite mer förlåtande och du märker på lodet när temperaturen är tillräcklig. En bra TIG-ning kommer se ut som en svetsfog, en bra hårdlödning och det ser ut som det är samma material utan skarv. Nackdel med lödning är såklart att det blir svårt med fogar som är väldigt nära varandra. Utrustning är det enklare med.

Limning är annars en fullt acceptabel och hållbar metod som ofta tom föredras, som dessutom inte kräver att du spenderar tusentals på utrustning.

Permalänk
Proffsmobbare

Det är kanske inte lika roligt, men Lian Li har rätt bra lådor om du bara vill använda det yttre samt stommen. Insidan på chassit kan du utan problem bygga utan avancerade verktyg, och lägger du allt krut på att göra det så bra som möjligt så tror jag att du kommer få bättre slutresultat.

Det är bara mina 2c och jag förstår om själva scratch-delen är det spännande. Jag tror fortfarande att "bara" göra insidan skulle vara mer ekonomiskt försvarbart. Vikten skulle hamna betydligt lägre också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Det är något i hela denna diskussion som du måste förstå, Svetsare är ett yrke. Detta betyder att du inte ska tro att du får ett resultat som du är nöjd med genom att pröva själv och mixtra, det krävs flera års utbildning samt massor av arbetslivserfarenhet för att göra ett gott jobb som svetsare och i synnerhet gäller detta för Aluminium och rostfritt.
generellt börjar man lära sig svetsning via Bågsvetsning (Pinne) eller Gas svetsning efter det kommer Mig/Mag och efter det Tig, att svetsa lär du dig inte i en handvändning, utan här gäller öva öva öva samt massor av teori ... och det krävs material att öva på, så om du inte har detta som yrke och gör det dagligen så kommer det material du behöver öva på kosta dig 10 ggr så mycket som att låta en yrkesman göra jobbet åt dig, så om du inte har tankar på att plugga till svetsare tycker jag att du ska släppa tanken på att svetsa detta på egen hand och fokusera istället på vad du kan göra själv, för svetsning klarar du inte av om du inte är skolad för det.

Huhu, säker på att du inte citerade fel inlägg? Var nyfiken på lödning av aluminium, sa inte ett knyst om svetsning

Om inte; jag är fullt medveten om att det krävs extremt mycket övning och erfarenhet för att nå den nivån att svetsarna så gott som garanterat alltid klarar en röntgen. Svetsar en del i jobbet när så krävs och fogens kvalitet inte är 101% kritisk, och har väl för att vara lekman ganska stor erfarenhet. inför en licenssvetsare står jag mig dock ganska slätt.

Skrivet av Ziddie:

Så angående sådan här limning som är ett alternativ, hur gör man det?
Använde man någon slags plug man limmar fast i ändrana?

Vet faktiskt inte vilka metoder som är bäst för att limma just aluminium, men det går ju att ta reda på. Kan tänka mig att någon cyanoakrylatvariant skulle funka bra. Loctite har en hel uppsjö limmer för det mesta, och dessutom rätt bra dokumentation online. Här är ett bra ställe att börja leta.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Lim finns det en stor uppsjö av och mycket forskning samt industriell användning, sånt som bilar och flygplan är limmade aluminiumkonstruktioner. Sen har du sånt som modellbyggarhobby och annat. Sådana som gör DIY-reparationer av allt möjligt. Det finns för alla typer och det finns många lim som fungerar på olika metaller både för hemanvändare, hobby, fackmän och industri. Finns givetvis en hel del metoder och limtyper att välja mellan. Viktigaste är att ytorna är rena och att du använder en metod som fäster bra med aluminiumet. Både två-komponents epoxy och akryl-lim fungerar, det handlar väl bara om att hitta någon du är bekväm med. Testa lite och fin en lösning du är bekväm med, det går ju att skruva/nita vissa delar om det passar bättre i konstruktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Huhu, säker på att du inte citerade fel inlägg? Var nyfiken på lödning av aluminium, sa inte ett knyst om svetsning

Om inte; jag är fullt medveten om att det krävs extremt mycket övning och erfarenhet för att nå den nivån att svetsarna så gott som garanterat alltid klarar en röntgen. Svetsar en del i jobbet när så krävs och fogens kvalitet inte är 101% kritisk, och har väl för att vara lekman ganska stor erfarenhet. inför en licenssvetsare står jag mig dock ganska slätt.

Vet faktiskt inte vilka metoder som är bäst för att limma just aluminium, men det går ju att ta reda på. Kan tänka mig att någon cyanoakrylatvariant skulle funka bra. Loctite har en hel uppsjö limmer för det mesta, och dessutom rätt bra dokumentation online. Här är ett bra ställe att börja leta.

hehe såg nu att jag citerade fel person.. sorry.., men syftet med min kommentar framgick i alla fall, att kostnaden för dylika experiment, inköp av svets samt materialåtgång för att öva så att det åtminstone blir någorlunda snyggt samt tiden det tar att lära sig svetsa inte är värt för TS....

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Så Loctite 3425 skulle klara sådär 25 ton när jag limmar alla ytor, 150-200kg starkt per kvadratcentimeter

Jag får be en riktig svetsare svetsa ihop ramen, sedan limmar jag fast alla paneler på plats.

Men först måste jag göra klart chassit i CAD, grymt jobbigt att göra vissa detaljer när det inte finns rätt sorts "constraints". grrr