samsung ssd 840 problem :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta_84:

hur lägger jag upp en bild på resultaten

http://bayimg.com/

Permalänk
Medlem

tack så mycket

Permalänk
Medlem

Hejsan!

förlåt för att jag gräver upp en gammal tråd, men jag har nyligen skaffat denna skönhet och en sak gör mig lite fundersam, det står ju att den ska vara på 250 gb men jag får endast ut 232 gb, betalade 1399:- och det känns lite skevt att nästan 20 gb är "borta"
ska det vara så här? eller har jag fått ett måndags ex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexan92:

Hejsan!

förlåt för att jag gräver upp en gammal tråd, men jag har nyligen skaffat denna skönhet och en sak gör mig lite fundersam, det står ju att den ska vara på 250 gb men jag får endast ut 232 gb, betalade 1399:- och det känns lite skevt att nästan 20 gb är "borta"
ska det vara så här? eller har jag fått ett måndags ex

Så gammal är den inte Det är normalt. För Windows räknar utrymmet på ett sätt och HDD tillverkarna på ett annat sätt . Om jag inte har fel räknar windows 1024kb medan HDD tillverkarna räknar 1000kb (kommer inte ihåg exakta siffror).

I alla fall, det är inget fel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr inget fel - De räknar med olika enheter, som ser snarlika ut i förkortning. Det är otroligt förvirrande för konsumenter (och i stort sett alla andra också). Så jag tycker nog att på sätt och vis är det fel och ful marknadsföring.

Permalänk
Medlem

tack för svar

Permalänk
Medlem

tack tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexan92:

Hejsan!

förlåt för att jag gräver upp en gammal tråd, men jag har nyligen skaffat denna skönhet och en sak gör mig lite fundersam, det står ju att den ska vara på 250 gb men jag får endast ut 232 gb, betalade 1399:- och det känns lite skevt att nästan 20 gb är "borta"
ska det vara så här? eller har jag fått ett måndags ex

Inte speciellt gammal tråd, var väl 6 timmars skillnad eller så mellan ditt inlägg och det innan...

Nåja, du har inte tappat något, det är helt enkelt så att tillverkarna räknar 1kb = 1000 byte medan windows räknar 1kb = 1024 byte. Skillnaden mellan detta blir till slut de gb som du saknar. Det är helt enkelt ett räknefel, sedan om det är windows eller tillverkarna som räknar fel är en återkommande diskussion här på forumet

Permalänk
Medlem

Installation av moderkortets drivrutiner från tillverkarens hemsida skulle vara en bra start.
Hade du någon annan disk inkopplad i datorn när du installerade SSD'n?

Visa signatur

Speldatorn: Fractal Design Define R6| ASUS PRIME X670E | Ryzen 7800x3d | Noctua 15DS | Corsair Vengeance 32GB@6000 | ASUS TUF GTX 4080 | Asus TUF 850W |
Lagring: Synology DS918+ 3x3TB WD Red

Permalänk
Medlem

yes de hade jag ska man inte ha de ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexan92:

Hejsan!

förlåt för att jag gräver upp en gammal tråd, men jag har nyligen skaffat denna skönhet och en sak gör mig lite fundersam, det står ju att den ska vara på 250 gb men jag får endast ut 232 gb, betalade 1399:- och det känns lite skevt att nästan 20 gb är "borta"
ska det vara så här? eller har jag fått ett måndags ex

Skrivet av Frispel:

Inte speciellt gammal tråd, var väl 6 timmars skillnad eller så mellan ditt inlägg och det innan...

Nåja, du har inte tappat något, det är helt enkelt så att tillverkarna räknar 1kb = 1000 byte medan windows räknar 1kb = 1024 byte. Skillnaden mellan detta blir till slut de gb som du saknar. Det är helt enkelt ett räknefel, sedan om det är windows eller tillverkarna som räknar fel är en återkommande diskussion här på forumet

Skule vilja påstå att ingen av dem räknar fel. Däremot kan jag tycka att de bör bli bättre på att använda korekta förkortningar. Microsoft räknar med 1024 som bas. och då är den korekta förkortningarna KiB, MiB, GiB osv. De använder däremot förkortningarna KB, MB, GB osv. som egentligen ska användas när man använder SI systemet. (1000 som bas.)

Alla tillverkare som jag känner till använder SI systemet.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheVeryUberEnd:

Kör det inbyggda benchmarket i Samsung SSD Magician och lägg upp en bild på de siffror du får. Bilden nedan är från min väldigt inkörda nästan helt fulla Samsung 840 250 GB i en laptop med quad-core i7 generation Sandy Bridge.

http://i.imgur.com/w6d57YG.png

här har du mitt resultat med min samsung np700z5c

förövrigt är jag jättenöjd med min ssd:D sjukt vilken skillnad det blev när jag uppgraderade, sedan har jag min hdd på 1tb som lagringsenhet också i samma dator

Permalänk
Medlem

Vid installation av Win7 så brukar OS:et vilja ta en HDD som 100mb dedikerad systempartition som brukar ställa till det lite grann.
Vet ej om denna partition fortfarande används i och med Win8 då jag inte har bytt upp mig.

Visa signatur

Speldatorn: Fractal Design Define R6| ASUS PRIME X670E | Ryzen 7800x3d | Noctua 15DS | Corsair Vengeance 32GB@6000 | ASUS TUF GTX 4080 | Asus TUF 850W |
Lagring: Synology DS918+ 3x3TB WD Red

Permalänk
Medlem

såhär ser resultaten ut kan inte ladda upp bild så jag skriver de i stället

AS SSD Benchmark 1.5.3784.37609
------------------------------
Name: ATA Samsung SSD 840 SCSI Disk Device
Firmware: DXTO
Controller
Offset: 103424 K - OK
Size: 238.47 GB
Date: 11/07/2013 tid 10:57
------------------------------
Sequential:
------------------------------
Read: 511.05 MB/s
Write: 250.11 MB/s
------------------------------
4K:
------------------------------
Read: 24.12 MB/s
Write: 80.86 MB/s
------------------------------
4K-64Threads:
------------------------------
Read: 243.14 MB/s
Write: 200.16 MB/s
------------------------------
Access Times:
------------------------------
Read: 0.063 ms
Write: 0.041 ms
------------------------------
Score:
------------------------------
Read: 318
Write: 306
Total: 783
------------------------------

Permalänk
Medlem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Skule vilja påstå att ingen av dem räknar fel. Däremot kan jag tycka att de bör bli bättre på att använda korekta förkortningar. Microsoft räknar med 1024 som bas. och då är den korekta förkortningarna KiB, MiB, GiB osv. De använder däremot förkortningarna KB, MB, GB osv. som egentligen ska användas när man använder SI systemet. (1000 som bas.)

Alla tillverkare som jag känner till använder SI systemet.

Mvh
Mattias

Fast microsoft använder väl 2 som bas och inte 1024? Och tillverkarna 10 som bas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

Fast microsoft använder väl 2 som bas och inte 1024? Och tillverkarna 10 som bas.

Han är ny på sweclockers så det hade ju underlättat om du specifikera det där lite lättare så han förstår vad du pratar om. Fattade inte ens själv vilket i windows du syftar på då

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Han är ny på sweclockers så det hade ju underlättat om du specifikera det där lite lättare.

är 3 år sedan registrering ny? du får nog kika på vem jag citerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Till att börja med, gör ett test med as-ssd och lägg upp en skärmdump med resultatet här, då kan vi se om allt inställt på rätt sätt.

http://alex-is.de/PHP/fusion/downloads.php?cat_id=4&download_...

(lääängst ner på sidan...)

Sedan gör man en boot trace för att se vad det är som tar tid vid uppstarten. Om windowsloggan är framme onödigt länge så är det antagligen något som inte laddar som det ska, med en boot trace så kan man då se vad det är som tar tid.

http://www.msfn.org/board/topic/140247-trace-windows-7-bootsh...

såhär ser resultaten ut kan inte ladda upp bild så jag skriver de i stället

AS SSD Benchmark 1.5.3784.37609
------------------------------
Name: ATA Samsung SSD 840 SCSI Disk Device
Firmware: DXTO
Controller
Offset: 103424 K - OK
Size: 238.47 GB
Date: 11/07/2013 tid 10:57
------------------------------
Sequential:
------------------------------
Read: 511.05 MB/s
Write: 250.11 MB/s
------------------------------
4K:
------------------------------
Read: 24.12 MB/s
Write: 80.86 MB/s
------------------------------
4K-64Threads:
------------------------------
Read: 243.14 MB/s
Write: 200.16 MB/s
------------------------------
Access Times:
------------------------------
Read: 0.063 ms
Write: 0.041 ms
------------------------------
Score:
------------------------------
Read: 318
Write: 306
Total: 783
------------------------------

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

är 3 år sedan registrering ny? du får nog kika på vem jag citerar

jag svarade dig för att min vän är inte lika data kunnig som andra är här inne. Han undrar vad du menade med det du skrev?

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relemy:

Vid installation av Win7 så brukar OS:et vilja ta en HDD som 100mb dedikerad systempartition som brukar ställa till det lite grann.
Vet ej om denna partition fortfarande används i och med Win8 då jag inte har bytt upp mig.

okej men hur gör man själva 100 mb kan inget sånhär å lärde mej i dag hur man citerar rätt xd

Skrivet av Alexan92:

här har du mitt resultat med min samsung np700z5c http://www.bilddump.se/bilder/20130711101448-83.250.196.115.j...

förövrigt är jag jättenöjd med min ssd:D sjukt vilken skillnad det blev när jag uppgraderade, sedan har jag min hdd på 1tb som lagringsenhet också i samma dator

du får väldigt bra resultat å jag är jätte nöjd med min med får alltid bra resultat men när jag ska starta upp datorn eller nått eller stänga av då går de segt hittar inget fel å disken funkar ju fel fritt liksom

Skrivet av Broken-arrow:

Så gammal är den inte Det är normalt. För Windows räknar utrymmet på ett sätt och HDD tillverkarna på ett annat sätt . Om jag inte har fel räknar windows 1024kb medan HDD tillverkarna räknar 1000kb (kommer inte ihåg exakta siffror).

I alla fall, det är inget fel.

men de är ju nått skumt med mina uppstarter å när windows ska stänga ner så nånting skumt är de ju men resultaten blir ju grymt bra finns inget fel nånstans

Skrivet av Ernesto:

Det är tyvärr inget fel - De räknar med olika enheter, som ser snarlika ut i förkortning. Det är otroligt förvirrande för konsumenter (och i stort sett alla andra också). Så jag tycker nog att på sätt och vis är det fel och ful marknadsföring.

vad menar du med själva inlägget förstår inte så bra är ny så ja

Skrivet av Nepeta:

Har du den inkopplad i en SATA 3 eller SATA 2 port?

hej jag använder sata 3 port tror jag

Skrivet av paltkoma:

Ifall du laddar ner mjukvara som samsung har till disken, tror den denter "magican" eller något liknande, så får du upp all info om disken samt om den är inställd rätt och göra optimeringar.

http://www.samsung.com/us/support/downloads

Samsung Magician ver 4.0

hej jag får allting bra i själva program i sej finns inget som är fel tror den är seg i boot och avstägning vett inte vad de kan vara kollar ju överallt på nättet min hittar ingen lösning på mina problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta_84:

vad menar du med själva inlägget förstår inte så bra är ny så ja

Enligt hårddisktillverkare består en gigabyte av 1000 megabyte, och en megabyte består av 1000 kilobyte, som även består av 1000 byte. Det är vad tillverkarna räknar på. Windows räknar däremot annorlunda. en gigabyte (gibibyte om man ska vara korrekt) består av 1024 megabyte, vilket består av 1024 kilobyte, vilken består av 1024 byte. Därför "förlorar" man utrymme i windows.

Permalänk
Medlem

Att ingen sagt det, men har du något ljudkort, usb-enhet etc. Som inte din kompis har. Kan vara en buggig drivrutin eller annat han hänger upp sig på. Prova plocka bort all skit du inte behöver för att mäta uppstartstiden. (kort sagt, du behöver en skärm och ström inkopplat). Du behöver inte rota i burken.

Finns något som heter boot-trace som ger en graf över hur långt tid saker har tagit. Vill minnas att det är lite krångligt dock, men då kan man få reda på var han hakar upp sig på.

Om du vill kolla om de andra diskarna i datorn har något med det att göra plugga ur dem och starta datorn.

Lär dig "citera flera" också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Att ingen sagt det, men har du något ljudkort, usb-enhet etc. Som inte din kompis har. Kan vara en buggig drivrutin eller annat han hänger upp sig på. Prova plocka bort all skit du inte behöver för att mäta uppstartstiden. (kort sagt, du behöver en skärm och ström inkopplat). Du behöver inte rota i burken.

Finns något som heter boot-trace som ger en graf över hur långt tid saker har tagit. Vill minnas att det är lite krångligt dock, men då kan man få reda på var han hakar upp sig på.

Om du vill kolla om de andra diskarna i datorn har något med det att göra plugga ur dem och starta datorn.

Lär dig "citera flera" också.

okej men vart tar jag hem boot trace har försköt men jag får inte i gång de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta_84:

okej men vart tar jag hem boot trace har försköt men jag får inte i gång de

Enklare att prova de andra sakerna jag föreslog först. Har bara skummat igenom en guide en gång till boot-trace så jag vet inte hur man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Enklare att prova de andra sakerna jag föreslog först. Har bara skummat igenom en guide en gång till boot-trace så jag vet inte hur man gör.

har redan kollat allt de du sa för nån dag sen finns inget konstigt men då blir kanske å slänga ssd den i vägen är så arg man blir trött på allt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta_84:

har redan kollat allt de du sa för nån dag sen finns inget konstigt men då blir kanske å slänga ssd den i vägen är så arg man blir trött på allt ?

Plockade du då tex. bort tangentbordet, nätverkskabeln, allt?
Släng inte ssd'n i väggen släng dina övriga komponenter i väggen, eller fundera någon dag till. Vad är det för komponenter i datorn?

Följ det här för att få en boot trace.
http://www.sevenforums.com/tutorials/177443-gathering-startup...

När du får fram resultatet av den så modifierar du vyn så att det liknar det här. Så man ser processer och drivrutiner som läses in.
http://assets.overclock.net.s3.amazonaws.com/1/1a/1a04d752_vb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Plockade du då tex. bort tangentbordet, nätverkskabeln, allt?
Släng inte ssd'n i väggen släng dina övriga komponenter i väggen, eller fundera någon dag till. Vad är det för komponenter i datorn?

Följ det här för att få en boot trace.
http://www.sevenforums.com/tutorials/177443-gathering-startup...

När du får fram resultatet av den så modifierar du vyn så att det liknar det här. Så man ser processer och drivrutiner som läses in.
http://assets.overclock.net.s3.amazonaws.com/1/1a/1a04d752_vb...

jag har asus modekort M4A89GTD PRO amd phenom X4 955
grafikort amd 6970 och asus xonard d2 ljudkort och samsung ssd 840 xd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Fast microsoft använder väl 2 som bas och inte 1024? Och tillverkarna 10 som bas.

Om man ska hårddra det och vara helt korekt ja. Men det kräver välidigt mycket mer förklaring. Tex varför 1 KiB är 1024 B. osv. Det var därför jag skrev så som jag gjorde.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta_84:

jag har asus modekort M4A89GTD PRO amd phenom X4 955
grafikort amd 6970 och asus xonard d2 ljudkort och samsung ssd 840 xd

Prova boot trace. För mig var det uppenbart vad som tog tid:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar