Får stötar av diverse olika anledningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Möjligt. Men har alltså ingen fast anslutning och jag själv kör saker som verkligen behöver jord (datorer behöver det t.ex). Jag har inte blandat ihop det utan har full koll (förstår så klart att det inte är lämpligt).

Men inget jag kan göra, när dom inte fixar vettiga strömuttag i väggarna.

Datorer klarar sig utmärkt utan Jord. Jag tror jag inte kört nån av mina datorer jordade sen jag först fick en och jag har aldrig upplevt några problem.

Sen att det är önskvärt är en annan sak.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Hade en gång en iMac med Apples tangentbord av aluminium(?).
Jag fick stötar av tangentbordet när datorn var icke jordad, flyttade datorn till ett jordat uttag och problemet var borta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Datorer klarar sig utmärkt utan Jord. Jag tror jag inte kört nån av mina datorer jordade sen jag först fick en och jag har aldrig upplevt några problem.

Sen att det är önskvärt är en annan sak.

Vad bidrar detta med? Trådskaparen har ett problem just på grund av utebliven jordning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad bidrar detta med? Trådskaparen har ett problem just på grund av utebliven jordning.

Jag försöker ge min input att lite ström i chassit har inte någon dött av. Hur ofta är man bakom datorn och kryper?

Han kanske ser det som ett problem men jag tycker inte han behöver fundera på det utan kan gott leva utan Jord och helt ignorera att man kan få en lätt stöt om man tar på lite fel ställen.

Med andra ord: Han borde släppa hela grejjen.

Det är vad jag bidrog med.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Datorer klarar sig utmärkt utan Jord. Jag tror jag inte kört nån av mina datorer jordade sen jag först fick en och jag har aldrig upplevt några problem.

Sen att det är önskvärt är en annan sak.

Det är inte bara önskvärt, utan en extra säkerhet också. Plus att ett grafikkort gick sönder, någon månad efter jag gick till ojordat uttag (om det inte var agget vi säga). Ett nytt grafikkort fungerade utmärkt med det agget ett tag till innan jag fixade jord i stället och det fungerade betydligt längre (tills grafikkortet fick värmeslag av för mycket kylpasta).

Så för min del kommer inte en dator stå utan jord, varken det är rätt gjort eller inte. Inte så att elsäkerhetsverket kommer in och underkänner ej fast installation

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar