Permalänk
Medlem

Felsökningshjälp

Min gamla dator som sonen fick ta över beslöt sig för att inte vilja vara med mer. Det luktade svagt bränt och endast ett blink från fläktdioden kom när man startade datorn.

Köpte nytt nätaggregat, BeQuiet 480W Gold och testade, utan någon förändring. Köpte då ett MSI A75IA-E53 moderkort till fm2 och en 760K CPU samt 2x4 Gb Kingston RAM.

Installerade allt och startade datorn, allt som händer är att fläktdioden blinkar till och CPU-fläkten rör sig ett hack samt en svag doft av bränt.

Vid det här laget är jag rätt trött och kan inte se vad som kan vara fel. Tacksam för idéer. Har läst att bios-update är en möjlighet men ser inte riktigt varför det skulle hjälpa i detta fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Rekordmedlem

Är det bara hddn kvar av den gamla maskinen?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Chassit NZXT Hush samt SSD Samsung 830 och en HDD WD 640 GB är gamla delar, resten nytt.

Testat att starta utan skärm inkopplad och med en minnesticka inkopplad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Rekordmedlem

Du har monterat moderkorts distanserna ?
Har du provat starta utan diskar, det borde dyka upp ett felmedelande då, och om du provar utan minne så brukar det pipa en felkod.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kollat distanserna, de sitter rätt och inga andra i kontakt med moderkortet.

Kan prova utan diskar och minnen i morgon. Återkommer. Tycker bara att det borde bli mer liv i datorn om det bara hänger på minnen och diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Kom på att på baksidan av moderkortet satt en klisterlapp med EANkod mm direkt på kretsarna. Den drog jag bort innan jag monterade kortet. Aldrig sett det innan? Märklig placering av märkning av kortet.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av laudanum:

Kollat distanserna, de sitter rätt och inga andra i kontakt med moderkortet.

Kan prova utan diskar och minnen i morgon. Återkommer. Tycker bara att det borde bli mer liv i datorn om det bara hänger på minnen och diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Kom på att på baksidan av moderkortet satt en klisterlapp med EANkod mm direkt på kretsarna. Den drog jag bort innan jag monterade kortet. Aldrig sett det innan? Märklig placering av märkning av kortet.

Det uppstår ofta mycket statisk elektricitet när man drar av klisterlappar, är du i ett mörkt rum brukar du se hur det lyser av gnistorna
Om en disk är skadad så kan den kanske förhindra start och kopplar man bort dem så borde man då få start men ett felmedelande istället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok, så placeringen av klisterlappar är ok menar du? Jag använde ESD-armband under monteringen iofs.

Återkommer i morron efter test utan disk o minnen. Tack så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat utan inkopplade minnen, grafikkort och HDD/SSD. Samma resultat som innan.

Har letat på MSIs hemsida och där står det att moderkortet är kompatibelt med AMD 750k och nedåt. Kan det verkligen vara det som är orsaken till dessa problem?

Hittar inte om det går att uppdatera till 760K, om det går så behöver man i så fall köpa en äldre modell och uppdatera BIOS eller finns det andra vägar runt problemet.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Du måste ta reda på vilken komponent som är bränd, det skall inte lukta bränt i en dator

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av laudanum:

Nu har jag testat utan inkopplade minnen, grafikkort och HDD/SSD. Samma resultat som innan.

Har letat på MSIs hemsida och där står det att moderkortet är kompatibelt med AMD 750k och nedåt. Kan det verkligen vara det som är orsaken till dessa problem?

Hittar inte om det går att uppdatera till 760K, om det går så behöver man i så fall köpa en äldre modell och uppdatera BIOS eller finns det andra vägar runt problemet.

Det kan vara en bidragande orsak om cpun inte finns med på cpulistan då är det inte garanterat att den kan fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Du måste ta reda på vilken komponent som är bränd, det skall inte lukta bränt i en dator

Jag vill inte tro att något mer har bränts av de nya delarna jag köpte, låter otroligt. Jag tänker att det är en restdoft från när de gamla delarna la av. När jag försökte starta den idag snurrade CPU-fläkten ett hack och dioden blinkade till, men jag kände ingen doft av något bränt.

Om någon känner till om CPUn är problemet i detta fall vore det bra med input hur jag bör gå tillväga.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Jag tror att du får ännu fler bra svar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara en bidragande orsak om cpun inte finns med på cpulistan då är det inte garanterat att den kan fungera.

Ok, så det är möjligt att en dator vägrar ge mer signal än jag upplevt om CPUn inte har officiellt stöd?

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av laudanum:

Ok, så det är möjligt att en dator vägrar ge mer signal än jag upplevt om CPUn inte har officiellt stöd?

Det var en bra fråga, men det är definitivt inte bra att det saknas officiellt stöd för den, ibland går det ändå men inte alltid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

750K är Trinity och 760K är Richland, så utan BIOS-stöd kan det absolut bli problem. Viktigt att kontrollera sådant innan köp.

Dock låter "svag doft av bränt" alarmerande och eventuellt orsaken till problemen. Absolut säker på att inte kortsluter någonstans? Nu är det väl inte helt ovanligt att MSI eldar sina mosfets runt processorn. Jag använder personligen enbart Asus numera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Valde det moderkortet då det var "military classed" av MSI vilket tydligen ska vara deras bästa serie.

Rådfrågade även på MSIs forum men inget svar där ännu.

Hittar heller inget kort som klart anger att det kan köra en 760K. Det kort jag köpt anges klara Richland upp till 6800K samt 750K. Antog att 760K skulle passa då det är samma serie.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Fick svar från MSI forum att Bios-versionen på mitt kort var gammal och måste uppdateras till 2.0 för att funka med 760k. Om det ska gå måste jag fixa en trinity fm2-cpu för att starta moderkortet.

Hoppas att det ska räcka i så fall för att få allt att fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold