Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur får ni tag i högkvalitativa musikfiler?

Permalänk

Hur får ni tag i högkvalitativa musikfiler?

Hejsan!

Jag har ett relativt stort musikarkiv som jag, i skrivande stund, håller på att radera en hel del ifrån samtidigt som jag vill uppdatera de kvarvarande låtarna till mp3-filer i 320 kbps – då kvaliteten är 128/192 kbps hos många av mina musikfiler i nuläget.

Hur bär ni er åt i ert letande efter bra mp3-filer? Jag lyssnar på väldigt varierande musik, men för det mesta är det musik som inte ens finns till salu hos beatport, amazon eller dylikt, och därför är det oftast inget alternativ att köpa musiken.

Jag brukar börja med att jag leta efter albumet som låten tillhör, om den ens tillhör något album, och därefter letar jag efter albumet på The Pirate Bay. Men då det oftast inte fungerar brukar det sluta med att jag desperat söker på "låtens namn 320 kbps mp3 download" på Google, vilket väldigt sällan resulterar i några bra resultat. I värsta fall får jag ladda ner någon schysst version från YouTube, men då blir det inte bättre än 192 kbps.

Har ni några tips? Är trött på att lyssna på dålig kvalitet.

EDIT: Musiken jag syftar på är, tro det eller ej, oftast tillgänglig gratis. Anledningen till mina svårigheter grundar sig dock i att det är väldigt okända artister, som gör musik inom relativt okända genrer, och låtarna som jag letar efter brukar dessutom ha allt ifrån 5-10 år på nacken. Det är alltså [highlight]INTE[/highlight] piratkopiering jag syftar på.

För att klargöra saker och ting så att folk slutar rapportera tråden sjuhundrafemtioelva gånger.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Hejsan!

Jag har ett relativt stort musikarkiv som jag, i skrivande stund, håller på att radera en hel del ifrån samtidigt som jag vill uppdatera de kvarvarande låtarna till mp3-filer i 320 kbps – då kvaliteten är 128/192 kbps hos många av mina musikfiler i nuläget.

Hur bär ni er åt i ert letande efter bra mp3-filer? Jag lyssnar på väldigt varierande musik, men för det mesta är det musik som inte ens finns till salu hos beatport, amazon eller dylikt, och därför är det oftast inget alternativ att köpa musiken.

Jag brukar börja med att jag leta efter albumet som låten tillhör, om den ens tillhör något album, och därefter letar jag efter albumet på The Pirate Bay. Men då det oftast inte fungerar brukar det sluta med att jag desperat söker på "låtens namn 320 kbps mp3 download" på Google, vilket väldigt sällan resulterar i några bra resultat. I värsta fall får jag ladda ner någon schysst version från YouTube, men då blir det inte bättre än 192 kbps.

Har ni några tips? Är trött på att lyssna på dålig kvalitet.

Hmm, detta känns olagligt av någon konstig anledning...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Hejsan!

Jag har ett relativt stort musikarkiv som jag, i skrivande stund, håller på att radera en hel del ifrån samtidigt som jag vill uppdatera de kvarvarande låtarna till mp3-filer i 320 kbps – då kvaliteten är 128/192 kbps hos många av mina musikfiler i nuläget.

Hur bär ni er åt i ert letande efter bra mp3-filer? Jag lyssnar på väldigt varierande musik, men för det mesta är det musik som inte ens finns till salu hos beatport, amazon eller dylikt, och därför är det oftast inget alternativ att köpa musiken.

Jag brukar börja med att jag leta efter albumet som låten tillhör, om den ens tillhör något album, och därefter letar jag efter albumet på The Pirate Bay. Men då det oftast inte fungerar brukar det sluta med att jag desperat söker på "låtens namn 320 kbps mp3 download" på Google, vilket väldigt sällan resulterar i några bra resultat. I värsta fall får jag ladda ner någon schysst version från YouTube, men då blir det inte bättre än 192 kbps.

Har ni några tips? Är trött på att lyssna på dålig kvalitet.

Köpa skivan?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Bättre att börja med .flac format och utifrån det komprimera till 320 mp3, eller v2/v1 mp3. Likadant som man fotar i .RAW och redigerar ifrån det. Så sikta gärna på att uppdatera ditt bibliotek i .flac!

Att hitta .flac på samtliga skivor i världen är ju en svårare uppgift, men det går ju rippa alldeles själv om du har CDs. Eftersom man inte får diskutera illegal fildelning hära så rekommenderar jag dig att göra det. Bygg dig ett cd-bibliotek på billiga skivmässor och rippa dom i 100% cue/log .flac för absolut bästa kvalité!

Edit: Använd Exact Audio Copy som program för detta!

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Hmm, detta känns olagligt av någon konstig anledning...

Kan ju vara freeware :]

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subdubwise:

Hejsan!

Jag har ett relativt stort musikarkiv som jag, i skrivande stund, håller på att radera en hel del ifrån samtidigt som jag vill uppdatera de kvarvarande låtarna till mp3-filer i 320 kbps – då kvaliteten är 128/192 kbps hos många av mina musikfiler i nuläget.

Hur bär ni er åt i ert letande efter bra mp3-filer? Jag lyssnar på väldigt varierande musik, men för det mesta är det musik som inte ens finns till salu hos beatport, amazon eller dylikt, och därför är det oftast inget alternativ att köpa musiken.

Jag brukar börja med att jag leta efter albumet som låten tillhör, om den ens tillhör något album, och därefter letar jag efter albumet på The Pirate Bay. Men då det oftast inte fungerar brukar det sluta med att jag desperat söker på "låtens namn 320 kbps mp3 download" på Google, vilket väldigt sällan resulterar i några bra resultat. I värsta fall får jag ladda ner någon schysst version från YouTube, men då blir det inte bättre än 192 kbps.

Har ni några tips? Är trött på att lyssna på dålig kvalitet.

Man kan alltid gå en vända på Andra Långgatan i Göteborg (på sidan med musikaffärerna, inte strippklubbarna) eller vända upp till Bengans. Där kan du nog finna mycket som inte finns till salu längre.

Permalänk
Medlem

Ge gärna några exempel på musik som du inte hittar till salu någonstans... Min musiksamling är minst sagt varierad med massvis av indie-artister, men har aldrig haft några problem med att hitta ställen att köpa på.

För att svara på din fråga i trådtiteln så köper jag skivor och rippar själv till flac filer.

Permalänk
Medlem

Du får 256kps på låtarna om du köper från iTunes.

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Du får 256kps på låtarna om du köper från iTunes.

Värdelös kvalité, överprisat och inte speciellt permanent lösning.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Det bästa sättet är att köpa skivan och rippa själv med t.ex EAC. Det är lagligt så länge du inte delar musiken med andra utan håller den för dig själv.

Näst bästa är typ hdtracks och liknande hemsidor, men utbudet är så kasst så det är knappt värt det.

Sedan finns det ju alltid olagliga alternativ men sådant pratar vi inte om här på Sweclockers

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

320 mp3 = högkvalitativt? Det är anständig kvalitet, flac från cd är normalkvalitet och från 24/96 och upp är det högkvalitativt, skaffa skivorna och rippa själv om du inte har en musiksmak som finns att köpa som fil.
http://www.linnrecords.com har högkvalitativa flacfiler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Som andra sagt innan, köp skivan och rippa den till FLAC-filer med foobar eller liknande. Mp3-filer i 320kb/s duger väl om man inte är alltför kräsen.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk

320kbps är ju inte direkt hög kvalitet som mrqaffe sa. .flac är det som gäller enligt mig!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Det bästa sättet är att köpa skivan och rippa själv med t.ex EAC. Det är lagligt så länge du inte delar musiken med andra utan håller den för dig själv.

Näst bästa är typ hdtracks och liknande hemsidor, men utbudet är så kasst så det är knappt värt det.

Sedan finns det ju alltid olagliga alternativ men sådant pratar vi inte om här på Sweclockers

Du får dela musiken med närstående, du betalar trots allt för att få göra det.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Proffsmobbare

FLAC är inte en synonym för hög kvalitet. Inspelningen och mastringen kan vara, och är ofta, urkass oberoende av att bitraten är 1000 kbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

FLAC är inte en synonym för hög kvalitet. Inspelningen och mastringen kan vara, och är ofta, urkass oberoende av att bitraten är 1000 kbps.

Sant, så sant. Har vinylutgåvan av Metallicas Death Magnetic album på datorn i 24/96 format och visst, vinylutgåvan är inte lika dålig som CD-utgåvan men det låter fan jävligt illa ändå. Undra vad dom rökte inne i studion... Ett annat bra exempel är RHCP Californication, låter förbannat illa också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Ge gärna några exempel på musik som du inte hittar till salu någonstans... Min musiksamling är minst sagt varierad med massvis av indie-artister, men har aldrig haft några problem med att hitta ställen att köpa på.

För att svara på din fråga i trådtiteln så köper jag skivor och rippar själv till flac filer.

Antar att obskyra (underground) hårdrocksband och limiterade utgåvor faller under saker som är besvärliga att hitta riktiga kopior av.
samma med demos släppta på kasettband eller LP... vilket är besvärligt om man inte ens har utrustning att spela det

vissa saker är antagligen lättare att hitta online, även om det inte är lätt heller.
Kan ju skicka pm om du hittar en riktig skiva till salu av
Vinterriket - Finsternis (Demo 2002) (1000 copies)

Permalänk
Medlem

HDtracks handlar jag en del musik ifrån ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laine:

FLAC är inte en synonym för hög kvalitet. Inspelningen och mastringen kan vara, och är ofta, urkass oberoende av att bitraten är 1000 kbps.

Men flac innebär att formatet i sig inte påverkar kvaliten på det sätt som tex vinyl, mp3 eller aac gör, det är ett högkvalitativt format även om det man spelar in låter skit, då ska det låta skit när det spelas upp också och inte maskeras pga dåliga överföringsformat.
En bra återgivningskedja måste inte få musik att låta bra/behaglig hela tiden, då är det för det mesta en dålig återgivningskedja man lyssnar på.
Skickliga musiker som återges korrekt brukar däremot få det att låta bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

HDtracks handlar jag en del musik ifrån ...

Får man låtarna på flac filer ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Sant, så sant. Har vinylutgåvan av Metallicas Death Magnetic album på datorn i 24/96 format och visst, vinylutgåvan är inte lika dålig som CD-utgåvan men det låter fan jävligt illa ändå. Undra vad dom rökte inne i studion... Ett annat bra exempel är RHCP Californication, låter förbannat illa också.

Orkar inte leta upp källa, men det är lätt att hitta om man googlar nåt i stil med "lars ulrich death magnetic". Lars har i alla fall sagt att de ville ha ett sound som ger känslan av att "the music pops out of the speakers" och det har de väl lyckats med. Hans argument är att folk klagade på ...And Justice For All också pga avsaknaden av bas (instrumentet, inte frekvensområdet) men att det var det soundet som de ville ha då och att ingen klagar på det längre. Hur som helst så låter Death Magnetic skit ändå.
Ursäkta off topic, men det handlar ändå om kvalitet på inspelningar.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Laine:

FLAC är inte en synonym för hög kvalitet. Inspelningen och mastringen kan vara, och är ofta, urkass oberoende av att bitraten är 1000 kbps.

Eh, jo det är det.
Det är 100% komprimisslöss bäst kvalité.
Vad filen innehåller däremot kan ju variera något fruktansvärt, men blanda inte ihop dålig musik/hantering med filens kvalité.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Avstängd

Du kan rippa dina vänners skivor med gott samvete eftersom du betalar avgift till Copyswede. Sen om du känner hela världen är väl inget hinder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan någon rekommendera ett bra program som fixar cd-skiva till FLAC? Pris spelar ingen roll.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom det är uppenbart att frågan rör upphovsrättsskyddat material som inte gjorts tillgängligt gratis får jag låsa den här tråden med hänvisning till § 7 och § 8 i reglerna. Trådskaparen får gärna kontakta mig om detta skulle vara en missuppfattning.

*tråd låst*

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd upplåst*

Trådskaparen klargjorde via pm att det var fritt tillgänglig musik som avsågs.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Hmm, detta känns olagligt av någon konstig anledning...

Musiken jag syftar på är, tro det eller ej, oftast tillgänglig gratis. Anledningen till mina svårigheter grundar sig dock i att det är väldigt okända artister, som gör musik inom relativt okända genrer, och låtarna som jag letar efter brukar dessutom ha allt ifrån 5-10 år på nacken.

Skrivet av blade80:

Köpa skivan?

I de fallen då jag hittar enbart den låten jag är ute efter, och till ett rimligt pris, betalar jag absolut för mig. Men jag betalar inte för ett helt album när jag bara är ute efter en låt. Dessvärre är det sällan låtarna jag letar efter ens tillhör ett album, vilket försvårar det hela. Så det är faktiskt extremt sällan det ens är ett tillgängligt alternativ för mig att köpa albumet.

Skrivet av Wh1sp:

Ge gärna några exempel på musik som du inte hittar till salu någonstans... Min musiksamling är minst sagt varierad med massvis av indie-artister, men har aldrig haft några problem med att hitta ställen att köpa på.

Den musiken som jag har störst svårigheter med att hitta i bra kvalitet är oftast "mörk"/underground dubstep samt happy hardcore. Det rör sig också oftast om låtar som är ett antal år gamla och som därav inte är de enklaste att hitta om man endast nöjer sig med snäppet bättre kvalitet.

Skrivet av mrqaffe:

320 mp3 = högkvalitativt? Det är anständig kvalitet, flac från cd är normalkvalitet och från 24/96 och upp är det högkvalitativt, skaffa skivorna och rippa själv om du inte har en musiksmak som finns att köpa som fil.
http://www.linnrecords.com har högkvalitativa flacfiler.

Jag tycker att 320 kbps mp3 räcker och blir över, därför benämner jag det som högkvalitativt. En definitionsfråga, helt enkelt. Om du har en annan åsikt får du ta den diskussionen i en annan tråd, det hjälper mig inte särskilt mycket att du ska berätta om hur du tycker att FLAC är det enda rätta. Men tack för ditt svar ändå, jag är dock redan medveten om fördelarna med FLAC – men jag anser inte att det är värt helt enkelt.

Dels för att FLAC tar upp en väldans massa plats, dels för att det är så extremt sällan jag kommer över FLAC-filer och dels för att jag inte kan höra någon nämnvärd skillnad mellan en bra 320 kbps mp3-fil och en FLAC-fil. Du kanske har bättre ljudsystem än jag och därför kan det vara värt i din situation medan det inte är det i min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Eh, jo det är det.
Det är 100% komprimisslöss bäst kvalité.
Vad filen innehåller däremot kan ju variera något fruktansvärt, men blanda inte ihop dålig musik/hantering med filens kvalité.

Du säger åt honom att inte blanda ihop dålig musik/hantering med filens kvalité. Men just "filens kvalité" måste ju vara innehållet och inte filformatet?
Hans poäng är ju även den riktig. Bara för att du köper .flac eller rippar från CD till .flac så betyder det inte att det låter bra. Om inspelningen är kass eller mastrad helt åt helvete så spelar filformatet mindre roll.

Precis som jag förstod vad du egentligen menade så förstod du väl ändå vad han menade?
Man ska inte stirra sig blind på att något är .flac, för det säger ingenting om inspelning och mastring.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Man köper skivan.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Gillar jag låten, köper jag den oftast. Bäst kvalité rakt av

Visa signatur