Permalänk
Medlem

Köp av ny smart TV

Familjen har bestämt sig för att inhandla en ny TV, och då hade vi tänkt oss en SMART TV, problemet är att vi inte vet vilken vi isåfall skulle välja.
Tänkte att ni här på Sweclockers kanske kunde komma med några förslag?
Det finns några krav som behövs:
Ska vara en SMART TV
Kan ta emot WIFI
Minst 40"
Bra bildkvalité

Tack i förväg!

Permalänk

Varför smart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av garreet:

Familjen har bestämt sig för att inhandla en ny TV, och då hade vi tänkt oss en SMART TV, problemet är att vi inte vet vilken vi isåfall skulle välja.
Tänkte att ni här på Sweclockers kanske kunde komma med några förslag?
Det finns några krav som behövs:
Ska vara en SMART TV
Kan ta emot WIFI
Minst 40"
Bra bildkvalité

Tack i förväg!

Vad är det för smarta funktioner du vill ha i din TV?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Vad är det för smarta funktioner du vill ha i din TV?

Far min vill ha det för att kunna använda internet för att kolla på tex streams (sport) och att kunna göra mer på internet från soffan ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Widholm:

Varför smart?

För att de flesta TV-apparaterna som är lite dyrare är "smarta" vare sig man vill det eller inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av garreet:

Far min vill ha det för att kunna använda internet för att kolla på tex streams (sport) och att kunna göra mer på internet från soffan ^^

Kan redan nu förvarna er att hårdvaran i de flesta "smarta" apparater är alldeles klen för att få ett bra flyt, även angående enkla saker som t.ex. youtube.
HTPC is da shit.

Permalänk
Medlem

Samsungs tv-apparater har bra och smarta funktioner. Dessutom fungerar röststyrningen riktigt bra. Dock vet jag inte om sådana här Smart TV-gränssnitt kan fylla din pappas krav.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Kan redan nu förvarna er att hårdvaran i de flesta "smarta" apparater är alldeles klen för att få ett bra flyt, även angående enkla saker som t.ex. youtube.
HTPC is da shit.

Kan inte riktigt hålla med dig. Vi har två Samsung ES8005 och sedan dessa införskaffades så är HTPC:n oanvänd. Netflix, SF Anytime, SVT Play, Magine, Youtube -ja allt funkar kanon och utan hackande. Streamar 1080p från NAS:en utan problem eller hackande via WiFi på den ena TV:n och via kabel på den andra. Styr oftast TV:na med paddan eller mobilen.

Permalänk
Medlem

En TV byter man med kanske 7-10 års mellanrum, inte vart fjärde år eller oftare som med datorer eller vart annat år som med smarttelefoner. En dator går ju alltid att uppdatera med nyaste versionen av Firefox/Chrome/Flash, och när det kommer nya videoformat behöver man bara uppdatera sin mediaspelare. Men en Smart-TV fungerar mer som en mobiltelefon, som man inte kan uppdatera längre då den är ett år gammal. Så glädjen med en Smart-TV försvinner stegvis då den blir gammal.

Som exempel kan nämnas då SVT Play bytte format förra året, så slutade SVT Play-appen i många Smart-TV:n att fungera. Och eftersom dessa TV:n redan hade ett eller två år på nacken så fick de inga uppdateringar. Webbläsaren kommer inte heller att få några uppdateringar då ett år har gått, så du blir utan alla nya HTML5-funktioner eller de nya funktioner som finns om 5 år.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag verkligen se hela tv marknaden gå mot att ta bort allt vad smart-tv innebär, leverera så pass bra bild som möjligt och sänka priset. Själva ordet Smart-tv ger jag mig tusan på står med i svenska akademins ordbok om nåt år. Så fort jag ser en annons där ordet Smart TV annonseras och markeras som viktigare än själva tv'n och dess modell tittar jag bara bort. Återförsäljarna lyckas ju verkligen då i stort sett det enda man hör i tv-avdelningen nu nuförtiden hos nån av de större återförsäljarna (SIBA, Elgiganten, MediaMarkt etc.) är typ följande:

Personal: Hej! Vet du vilken typ av tv du är ute efter? Plasma, LED, LCD?
Kund :Nej, jag vet bara att jag vill ha en smart tv.

Undrar hur pass långt in i framtiden det dröjer innan vi börjar få virus i våra tv-apprater? Du sitter och surfar sakta på din tv och trycker in bokstäverna på samma sätt man skrev SMS på för 10 år sen, 1 bokstav i taget, din dator som du köpte för flera år sen för en massa pengar står i nåt hörn och samlar damm...helt plötsligt blåskärmar hela tv'n sig eller den kanske fryser sig? Tror så klart inte att framtidens tv-apparater kommer köra windows, tror dock inte Android är långt borta med tanke på Google TV och allt. Nej tack! Bort med allt vad smart-tv innebär, inget jag behöver i alla fall.
Sitter själv med en nyinköpt Panasonic P50ST60Y och jag sitter bara och funderar på priset hade legat på om man hade slopat alla smart-tjafs. Jag vet med mig att jag t.ex aldrig kommer att kolla på Youtube via tv'n, hyra film, spela spel eller rita och kladda med den medföljande pennan som jag verkligen inte begriper varför dom skickade med.
Det jag vill ha på en tv är följande:

* Så bra bild som möjligt (obviousley).
* 3D stöd för både passiv och aktiv.
* Medföljande 3D brillor med stöd för passiv och aktiv, inget krav men en fin bonus.
* Så bra standardljud som är möjligt, gör inget om dom inbyggda högtalarna ex. skulle ha lite THX, Dolby, DTS extra lull-lull på sig. Kanske gör skillnad, kanske inte, bättre ljud från scratch utan externa lösningar är i varje fall alltid trevligt.
* Ethernetport för att enkelt kunna uppdatera firmwaren om det skulle behövas.
* 4 HDMI portar minst, gärna fler så man har marginal.
* Scart-ingång är något jag saknar på min nuvarande tv, då jag spelar framför allt Dreamcast och vill ha möjligheten att kunna koppla in det utan adaptrar.
* "Lyxigare" fjärrkontroll, skulle gärna se att tillverkarna satsar lite mer på sina fjärrkontroller från scratch. Är nöjd med fjärrens funktioner, dock känns den likt många andra baskontroller oerhört plastig och billig tyvärr. Är för mig en gåta varför man inte satsar mer på den sak som styr ens dyra leksak. Är inte alla som exempelvis köper en multifjärr.

Och viktigaste av allt:
Inget smart lull what so ever.
Den tillverkare som släpper denna typ av tv...jag köper den direkt.
Nu har jag raegat klart

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Personligen skulle jag verkligen se hela tv marknaden gå mot att ta bort allt vad smart-tv innebär, leverera så pass bra bild som möjligt och sänka priset. Själva ordet Smart-tv ger jag mig tusan på står med i svenska akademins ordbok om nåt år. Så fort jag ser en annons där ordet Smart TV annonseras och markeras som viktigare än själva tv'n och dess modell tittar jag bara bort. Återförsäljarna lyckas ju verkligen då i stort sett det enda man hör i tv-avdelningen nu nuförtiden hos nån av de större återförsäljarna (SIBA, Elgiganten, MediaMarkt etc.) är typ följande:

Personal: Hej! Vet du vilken typ av tv du är ute efter? Plasma, LED, LCD?
Kund :Nej, jag vet bara att jag vill ha en smart tv.

Undrar hur pass långt in i framtiden det dröjer innan vi börjar få virus i våra tv-apprater? Du sitter och surfar sakta på din tv och trycker in bokstäverna på samma sätt man skrev SMS på för 10 år sen, 1 bokstav i taget, din dator som du köpte för flera år sen för en massa pengar står i nåt hörn och samlar damm...helt plötsligt blåskärmar hela tv'n sig eller den kanske fryser sig? Tror så klart inte att framtidens tv-apparater kommer köra windows, tror dock inte Android är långt borta med tanke på Google TV och allt. Nej tack! Bort med allt vad smart-tv innebär, inget jag behöver i alla fall.
Sitter själv med en nyinköpt Panasonic P50ST60Y och jag sitter bara och funderar på priset hade legat på om man hade slopat alla smart-tjafs. Jag vet med mig att jag t.ex aldrig kommer att kolla på Youtube via tv'n, hyra film, spela spel eller rita och kladda med den medföljande pennan som jag verkligen inte begriper varför dom skickade med.
Det jag vill ha på en tv är följande:

* Så bra bild som möjligt (obviousley).
* 3D stöd för både passiv och aktiv.
* Medföljande 3D brillor med stöd för passiv och aktiv, inget krav men en fin bonus.
* Så bra standardljud som är möjligt, gör inget om dom inbyggda högtalarna ex. skulle ha lite THX, Dolby, DTS extra lull-lull på sig. Kanske gör skillnad, kanske inte, bättre ljud från scratch utan externa lösningar är i varje fall alltid trevligt.
* Ethernetport för att enkelt kunna uppdatera firmwaren om det skulle behövas.
* 4 HDMI portar minst, gärna fler så man har marginal.
* Scart-ingång är något jag saknar på min nuvarande tv, då jag spelar framför allt Dreamcast och vill ha möjligheten att kunna koppla in det utan adaptrar.
* "Lyxigare" fjärrkontroll, skulle gärna se att tillverkarna satsar lite mer på sina fjärrkontroller från scratch. Är nöjd med fjärrens funktioner, dock känns den likt många andra baskontroller oerhört plastig och billig tyvärr. Är för mig en gåta varför man inte satsar mer på den sak som styr ens dyra leksak. Är inte alla som exempelvis köper en multifjärr.

Och viktigaste av allt:
Inget smart lull what so ever.
Den tillverkare som släpper denna typ av tv...jag köper den direkt.
Nu har jag raegat klart

Tummen upp