Casual spel med bra grafisk upplevelse

Permalänk
Medlem

Casual spel med bra grafisk upplevelse

Hej!

Jag saknar spel att lira när jag inte är helt taggad på bilspel och shooters, när jag vill ta det lugnt typ som när andra "ser på tv i soffan". Jag har kört WoW väldigt mycket men lyckades för ett drygt halvår sedan ta mig ur det och vill inte börja med varken det eller någon ny mmorpg.

På sistone har jag kört en del FTL när jag inte orkat med "snabba" spel. Det är ett mycket kul spel, men på samma gång vill jag nyttja datorns fulla potential med ögongodis som det i Bioshock Infinite, BF3, samt andra snygga/moderna spel.

Stortitlar har en tendens att vara väldigt actionfyllda och det ska hända saker hela tiden, ofta med bra grafik och storslagna upplevelser.
Indiespel är oftare lite lugnare men saknar pengar/tid för utveckling av "grym" grafik.

Jag är medveten om att jag kan ta "snygga" storspel och köra dem på easy, så att jag kan ta det lugnt, men det motverkar verkligen spelupplevelsen.

Jag hoppas att ni läsare kanske har en och annan favorit som ni minns har gett er lite av en upplevelse värd att tappa bort sig i, och att ni delar med er av dessa spel. Skriv gärna även en liten kommentar eller motivation

Dawid

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Kanske inte är riktigt vad du tänkte dig, men Hotline Miami är jefligt najs.
http://store.steampowered.com/app/219150/

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk

Är ute efter precis samma sak. Kör vanligt vis BF3, Crysis osv, men är ute efter något lugnare. Testade Company of Heroes 2 nu, men det är en riktig besvikelse i jämförelse till ettan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem

Trine 1 & 2

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om vi snackar casual så kanske Mount & Blade, Rome Total War, Trine 1/2, för att nämna några. De två förstnämnda kräver knappast någon introduktion, men Trine är ett riktigt härligt 3D-spel i 2D-miljö... rekommenderar att du kör det tillsammans med två andra, och inte själv.

Annars är ju Skyrim ett sådant spel där man verkligen tar det i sitt eget tempo, men det är ändå mindre betoning på "casual". Dragon Age: Origins ser fantastiskt ut i 3D, om du har nvidia-brillor. Grafiken är dock inte så jättebra utan 3D, konstigt nog.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Om vi snackar casual så kanske Mount & Blade, Rome Total War, Trine 1/2, för att nämna några. De två förstnämnda kräver knappast någon introduktion, men Trine är ett riktigt härligt 3D-spel i 2D-miljö... rekommenderar att du kör det tillsammans med två andra, och inte själv.

Annars är ju Skyrim ett sådant spel där man verkligen tar det i sitt eget tempo, men det är ändå mindre betoning på "casual". Dragon Age: Origins ser fantastiskt ut i 3D, om du har nvidia-brillor. Grafiken är dock inte så jättebra utan 3D, konstigt nog.

Kör Trine 2 på 70 tums 3DTV med flickvännen, väldigt kul casual spel. Men behöver något casual för mig själv, har inte tålamod för random spelare

Är inte Rome Total War ett strategispel som kräven en massa tänk? Känns inte så casual

Jag vill som sagt ha mer ögongodis också. T ex Crysis och BF3 ser bra ut men är inte alls i min smak när jag bara vill ta det lugnt. Hur pass casual kan jag få Dragon Age att vara? Jag sitter bra gärna med xbox360 kontroll framför tv'n, kan vara värt att nämna

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Kör Trine 2 på 70 tums 3DTV med flickvännen, väldigt kul casual spel. Men behöver något casual för mig själv, har inte tålamod för random spelare

Är inte Rome Total War ett strategispel som kräven en massa tänk? Känns inte så casual

Jag vill som sagt ha mer ögongodis också. T ex Crysis och BF3 ser bra ut men är inte alls i min smak när jag bara vill ta det lugnt. Hur pass casual kan jag få Dragon Age att vara? Jag sitter bra gärna med xbox360 kontroll framför tv'n, kan vara värt att nämna

Är ett rätt casual spel för att vara ett strategispel imo.

Grejen med DA:O är att det ser ruskigt nice ut i 3D, då alla svärd och liknande föremål sticker långt ut från skärmen (tog tumstock och mätte en yxa som stack ut från skärmen 15 cm - då jag satt ungefär 50 cm ifrån). Det är inget svårt spel ö.h.t., det är bara att njuta av en härlig story som de efterföljande spelen tyvärr inte lyckades med (de andra spelen gjordes inte av samma team, de blev uppköpta...)

Om du har nvidia 3D kan jag leta upp min mapp skicka med mina in-game-printscreens, i 3D.

En annan fantastisk spelserie är Assassin's Creed (2:an och Brotherhood är de enda jag rekommenderar). Det finns inga svårighetsgrader, är lätt att klara, nice story, fantastisk omgivning i form av sekelskiftets Italien runt 1500. Det ser ruskigt snyggt ut på PC, lirar som du med Xbox-kontroll, fast över tre skärmar snarare än på en stor.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Fallout-serien? Elder Scrolls-serien? XCOM-Enemy Unkown?

Dessa är snygga men inte stressande att spela

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Är ett rätt casual spel för att vara ett strategispel imo.

Grejen med DA:O är att det ser ruskigt nice ut i 3D, då alla svärd och liknande föremål sticker långt ut från skärmen (tog tumstock och mätte en yxa som stack ut från skärmen 15 cm - då jag satt ungefär 50 cm ifrån). Det är inget svårt spel ö.h.t., det är bara att njuta av en härlig story som de efterföljande spelen tyvärr inte lyckades med (de andra spelen gjordes inte av samma team, de blev uppköpta...)

Om du har nvidia 3D kan jag leta upp min mapp skicka med mina in-game-printscreens, i 3D.

En annan fantastisk spelserie är Assassin's Creed (2:an och Brotherhood är de enda jag rekommenderar). Det finns inga svårighetsgrader, är lätt att klara, nice story, fantastisk omgivning i form av sekelskiftets Italien runt 1500. Det ser ruskigt snyggt ut på PC, lirar som du med Xbox-kontroll, fast över tre skärmar snarare än på en stor.

Skicka. Jag vill gärna se hur andra lyckats få till 3d i en del olika spel.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Civilization är ju rundbaserat vilket gör att du kan chilla. Rätt bra grafik också!

Farming Simulator 2013, Sim City och andra simulatorer funkar också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Casual... ett lurigt ord att svänga sig med. Är osäker på om du egentligen är säker på vad du menar med det.
Finns inte så många spel som är varken för lätta eller för svåra egentligen. De flesta är ganska väl anpassade för majoriteten av spelarna, och sedan kontrolleras dem ytterligare med svårighetsgrader.

Tomb Raider är riktigt snyggt, men visst är det överdrivet mycket action till och från.
Far Cry 3 är väl i princip likadant, men ett sämre spel enligt mig.
Witcher 2 är ju snyggt, men knappast ett slöspelarlir.
Batman Arkham City kräver lite av datorn på höga inställningar men det är ju också mer action.
Telltale's Walking Dead är en upplevelse utan dess like, och enligt mig så är grafiken bra och tjänar sitt syfte men det går ju lika bra att få den upplevelsen på en iPhone.

Ja, inte är det lätt att hitta spel med det bästa från båda världarna när man benar ut det. AAA-titlar förutsätter att du måste ha dum och fullständig action i överflöd och "snygg" grafik för att det skall bli bra. Indietitlar och andra mer "artistiska" spel har varken medel, som du skriver, eller intresse att vända sig till en begränsad skara PC-entusiaster.
Marknaden styrs inte av entusiaster och hardcorespelare.
Last of Us för PS3 är väl annars ett bra val och börjar faktiskt närma sig ett undantag från detta. Å andra sidan så är du på helspänn trots att inget händer under långa stunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Casual... ett lurigt ord att svänga sig med. Är osäker på om du egentligen är säker på vad du menar med det.
Finns inte så många spel som är varken för lätta eller för svåra egentligen. De flesta är ganska väl anpassade för majoriteten av spelarna, och sedan kontrolleras dem ytterligare med svårighetsgrader.

Tomb Raider är riktigt snyggt, men visst är det överdrivet mycket action till och från.
Far Cry 3 är väl i princip likadant, men ett sämre spel enligt mig.
Witcher 2 är ju snyggt, men knappast ett slöspelarlir.
Batman Arkham City kräver lite av datorn på höga inställningar men det är ju också mer action.
Telltale's Walking Dead är en upplevelse utan dess like, och enligt mig så är grafiken bra och tjänar sitt syfte men det går ju lika bra att få den upplevelsen på en iPhone.

Ja, inte är det lätt att hitta spel med det bästa från båda världarna när man benar ut det. AAA-titlar förutsätter att du måste ha dum och fullständig action i överflöd och "snygg" grafik för att det skall bli bra. Indietitlar och andra mer "artistiska" spel har varken medel, som du skriver, eller intresse att vända sig till en begränsad skara PC-entusiaster.
Marknaden styrs inte av entusiaster och hardcorespelare.
Last of Us för PS3 är väl annars ett bra val och börjar faktiskt närma sig ett undantag från detta. Å andra sidan så är du på helspänn trots att inget händer under långa stunder.

Mycket bra svar. Du har förstått mig rätt bra. Walking Dead är en av mina favoriter. Jag vill inte "behöva" sätta mig in i Crysis 3, Tomb Raider eller Far Cry 3 bara för grafikens skull, utan dessa spel har fått vänta tills jag orkade prestera.

Något som var särskilt casual var Fez. Även om grafiken är väldigt innovativ så är den inte i min smak.

Jag vill inte behöva "prestera" och spela utmattande spel om jag redan är lite trött, utan jag vill kunna nyttja datorn till fullo och få wow-upplevelser av grafiken även när jag inte orkar spela på helspänn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Mycket bra svar. Du har förstått mig rätt bra. Walking Dead är en av mina favoriter. Jag vill inte "behöva" sätta mig in i Crysis 3, Tomb Raider eller Far Cry 3 bara för grafikens skull, utan dessa spel har fått vänta tills jag orkade prestera.

Något som var särskilt casual var Fez. Även om grafiken är väldigt innovativ så är den inte i min smak.

Jag vill inte behöva "prestera" och spela utmattande spel om jag redan är lite trött, utan jag vill kunna nyttja datorn till fullo och få wow-upplevelser av grafiken även när jag inte orkar spela på helspänn

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, jag tänker likadant. Vill hellre spela för att koppla av och ta det lugnt men bryr mig sällan om huruvida grafiken är tekniskt fulländad och till vilken procent spelen belastar cpu och gpu. Söker hellre spel som ger mig något, enligt mig, "vettigare" upplevelse.
Å andra sidan kan jag njuta väldigt mycket när jag spelar Mark of the Ninja, Dark Souls, med manuella kontroller i Fifa, Red Orchestra 2 osv vilka kräver mycket uppmärksamhet och tålamod.

Jag köpte Torchlight 2 och det är ett ganska avslappnande spel, konstigt nog då det hela tiden händer massa saker. Det är bara att klicka.

Permalänk

Finns löjligt mycket sjukt bra indie spel! Rogue Legacy är något du MÅSTE ta dig en titt på, även;
Mark of the Ninja
Jamestown
Orcs Must Die 1/2
Giana Sisters Twisted Dreams
Shank 1/2
Sonic Generations
Super House of Dead Ninjas
Super Meat Boy
They Bleed Pixles
Trine 1/2

Är alla riktigt bra spel, hoppas jag kunnat bidraga med något!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dark_Widget:

Finns löjligt mycket sjukt bra indie spel! Rogue Legacy är något du MÅSTE ta dig en titt på, även;
Mark of the Ninja
Jamestown
Orcs Must Die 1/2
Giana Sisters Twisted Dreams
Shank 1/2
Sonic Generations
Super House of Dead Ninjas
Super Meat Boy
They Bleed Pixles
Trine 1/2

Är alla riktigt bra spel, hoppas jag kunnat bidraga med något!

Rouge Legacy är ju dock raka motsatsen till ett relativt lugnt spel med bra grafik..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Rouge Legacy är ju dock raka motsatsen till ett relativt lugnt spel med bra grafik..

Men inte Super Meat Boy?

Man kan väl konstatera att det inte går att hitta den typen av spel helt enkelt... Det är antingen eller uppenbarligen.

Permalänk
Skrivet av Sim0nT:

Rouge Legacy är ju dock raka motsatsen till ett relativt lugnt spel med bra grafik..

Det har du helt rätt i, läste att han spelade FTL och skummade bara igenom texten, läste att grafiken inte spelade nån roll.
Rollade det som att han ville ha ett simpelt spel som är lätt att bara starta upp, spela 5-20 min och stänga av och som inte kräver mycket "tankeverksamhet".

Permalänk
Medlem

Zelda och Mario spelen tycker jag personligen är ganska avslappnade.. Speciellt det sistnämda. Tyvärr så är dom ju inte till pc..
Det finns ju dock emulatorer, som jag tror är lagliga så länge du köpt spelet, och där kan man också skruva upp grafiken avsevärt!

Jag skulle rekomendera en xbox 360 kontroll, ett exepmlar av The Legend of Zelda: Twilight Princess till gamecube samt en dolphin emulator. Jag skulle inte bli besviken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Det har du helt rätt i, läste att han spelade FTL och skummade bara igenom texten, läste att grafiken inte spelade nån roll.
Rollade det som att han ville ha ett simpelt spel som är lätt att bara starta upp, spela 5-20 min och stänga av och som inte kräver mycket "tankeverksamhet".

Nej jag vill ha typ detta http://media.pcgamer.com/files/2012/11/Crysis-3-Explosions-Be... utan kaoset och utmaningen. Tror tyvärr att det är antingen eller.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är majoriteten av alla någorlunda grafiskt snygga spel väldigt hetsiga och actionfyllda, ja det händer som du säger saker hela tiden. Letar själv efter lite lugnare spel som ser rätt bra ut ja, men hittar såklart inget.

Permalänk
Skrivet av dwd:

Nej jag vill ha typ detta http://media.pcgamer.com/files/2012/11/Crysis-3-Explosions-Be... utan kaoset och utmaningen. Tror tyvärr att det är antingen eller.

Ja det blir lite svårt då!
Det finns ju RIKTIGT snygga indie spel (Tex Trine) men det blir nog svårt att få bägge delar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Tyvärr så är majoriteten av alla någorlunda grafiskt snygga spel väldigt hetsiga och actionfyllda, ja det händer som du säger saker hela tiden. Letar själv efter lite lugnare spel som ser rätt bra ut ja, men hittar såklart inget.

Skrivet av Dark_Widget:

Ja det blir lite svårt då!
Det finns ju RIKTIGT snygga indie spel (Tex Trine) men det blir nog svårt att få bägge delar!

Det är just därför jag startar en tråd som denna, där folk kan komma med tips och egna rekommendationer!

Trine är ett jättebra förslag! Jag har kört det så inget nytt för mig, men andra som söker liknande har nu fått tipset. Se då bra!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av dwd:

Det är just därför jag startar en tråd som denna, där folk kan komma med tips och egna rekommendationer!

Trine är ett jättebra förslag! Jag har kört det så inget nytt för mig, men andra som söker liknande har nu fått tipset. Se då bra!

Kolla isåfall in Giana Sisters: Twisted Dreams!
Riktigt imponerande rent visuellt, i stil med Trine fast ändå inte!
Bör passa dig perfekt om du gillade Mario på NES och det då original Giana Sisters var en knock-off på SMB.
Har inte spelat igenom spelet än men rekommenderar varmt att du åtminstone tar dig en titt på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Kolla isåfall in Giana Sisters: Twisted Dreams!
Riktigt imponerande rent visuellt, i stil med Trine fast ändå inte!
Bör passa dig perfekt om du gillade Mario på NES och det då original Giana Sisters var en knock-off på SMB.
Har inte spelat igenom spelet än men rekommenderar varmt att du åtminstone tar dig en titt på det!

Det ser väldigt kul ut MEN det där skulle jag ju typ min laptop klara av?

Funderar på att köpa Skyrim Legendary Edition och installera en massa grafiska mods.
- Är det värt pengarna?
- Hur är självaste spelet Skyrim? Jag antar att det finns en massa högt aktade recensioner osv. men jag är intresserad av era åsikter!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Det ser väldigt kul ut MEN det där skulle jag ju typ min laptop klara av?

Funderar på att köpa Skyrim Legendary Edition och installera en massa grafiska mods.
- Är det värt pengarna?
- Hur är självaste spelet Skyrim? Jag antar att det finns en massa högt aktade recensioner osv. men jag är intresserad av era åsikter!

Du skulle ju kunna lulla runt i skogarna, bergen osv utan att följa huvudstoryn och därigenom välja tempo och insats ganska mycket själv. Det är oftast ett mer lågmält spel än många andra. Är nog ett bra köp för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Du skulle ju kunna lulla runt i skogarna, bergen osv utan att följa huvudstoryn och därigenom välja tempo och insats ganska mycket själv. Det är oftast ett mer lågmält spel än många andra. Är nog ett bra köp för dig.

Precis det jag kom att tänka på

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av dwd:

Det ser väldigt kul ut MEN det där skulle jag ju typ min laptop klara av?

Joo fast det är väl irrelevant? Är spelet extremt snyggt och visuellt lockande så spelar det väl ingen roll om det är lätt drivet!
Alla 2,5D's är lätt drivna! Ge det en chans!

Also, Skyrim kan vara ett väldigt bra spel för dig också ja, enda problemet är att Skyrim "föredrar" att du sitter många timmar i sträck, det är av nån anledning inte lika vänligt att spela små sessioner (vilket jag iof inte vet om du vill, antod dock det ifrån dina föregående inlägg!)

EDIT;
Gällande ifall det är värt är svårt att säga, det går att sänka MÅNGA timmar i spelet, problemet är som sagt att jag tror det är lätt att tröttna och inte bli lika "involverad" om du spelar kortare sessioner.

Gällande personlig preference så är det ett av dom bästa AAA spelen jag någonsin spelat.
Det har ett helt gäng flaws men det är sån häftig känsla att kunna utforska och miljöerna är vackra som fan utan mods, bara färgerna gör massor!

Så är du sugen så, kör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Just Cause 2 låter som ett spel för dig, om du inte redan testat det.

- Väldigt snyggt enligt mig, och rätt lättdrivet.
- Stor värld och inga "osynliga väggar", man kan vara överallt. Lätt att ta sig fram med hjälp av sin "grappling-hook"och fallskärm.
- Ganska casual, man behöver inte fightas och skjuta hela tiden direkt, då det är öppen värld. Vill du inte slåss eller göra uppdrag så åk runt och testa en massa olika fordon och samla lite collectibles som ger dig mer maxhälsa och liknande.
- Bra stöd för 360 kontroll.
- Inte speciellt dyrt.
- Finns en hel del moddar. Spelet är singelplayer, men med hjälp av en mod som just nu utvecklas och testas öppet emellanåt så har det gjorts ett multiplayer läge som är helt suveränt.

Här är en video om spelet gjort av någon snubbe, kollade 2 minuter och den verkade bra haha, kolla in om det verkar intressant!
http://www.youtube.com/watch?v=4Oe5eckVrNw

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CruiZin:

Just Cause 2 låter som ett spel för dig, om du inte redan testat det.

Ska helt klart testas! Just nu håller steam på att ladda ner en 200-kronors Skyrim Legendary Edition så jag väntar på det

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av 95erhe73:

Zelda och Mario spelen tycker jag personligen är ganska avslappnade.. Speciellt det sistnämda. Tyvärr så är dom ju inte till pc..
Det finns ju dock emulatorer, som jag tror är lagliga så länge du köpt spelet, och där kan man också skruva upp grafiken avsevärt!

Jag skulle rekomendera en xbox 360 kontroll, ett exepmlar av The Legend of Zelda: Twilight Princess till gamecube samt en dolphin emulator. Jag skulle inte bli besviken!

http://www.youtube.com/watch?v=Cev8epkGyFc

Bara lyssna på musiken, man blir ju stressand enda in till benmärgen, inte lugnt och casual enligt min mening ^^

Någon sa Farming simulator, även Truck simulator är jävligt goa men mycket lullul man kan ladda ner, snart kommer GTA V ut vilket lär funka prima att ta det lugnt i köra bil och allt det där!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.