Lagligt med övervaknings kameror på privat mark?

Permalänk
Medlem

Lagligt med övervaknings kameror på privat mark?

Hejsan, har några frågor ang. övervakning.

Jag har tänkt lite på ett eget säkerhets system, inte för att jag kan utföra den i praktik men teoretiskt.
Om man har en kamera vid sin ytterdörr som börjar filma när någon kommer inom synhåll, den tar först en bild som den skickar till mobilen sen börjar sen spela in tills personen försvinner.

Är detta lagligt? Förutsatt att man endast filmar privat egendom och att man har en skylt som varnar för att det är övervakat?

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

"Det är oftast tillåtet att ha kameror på privat mark, dvs. bostäder, villatomter, trappuppgångar i flerfamiljshus eller på inhägnat område dit allmänheten ej har tillträde. Det som krävs är tydliga skyltar som talar om att kamerabevakning sker. Det bör dock beaktas att den personliga integriteten hos grannar etc. inte får kränkas."

Snabb googling....

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jo det får man ha, det är ju privat mark.. Bara du skyltar med det så besökare vet om det.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svar!

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

Kamerorna får inte titta över tomtgränsen heller, men du kan t ex skugga en eventuell väg eller gångbana om den skulle synas i bild, om du inte kan placera dom på annat vis dvs..

Permalänk

Och inte i egen skog där allmänheten har tillträde, typ allemansrätt tjosan.. Skyllt spelar ingen roll.
Inte ens vilt kamera konstigt nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB