Vinn nätagg från Seasonic

CDON nekar mitt defekta grafikkort

Permalänk
Medlem

men ts du har inget program där du ställt in fläktkurva? ber om ursäkt om detta tagits upp redan, tänkte att fläktarna kanske snurrar sakta till 85 då efter 85 går det upp till 100% på fläktarna ? iof då borde ju ej tempen vara så hög som 100 grader om fläktarna snurrar i max.. men kan det vara någon temp sensor som e åt fanders? men annars kör bara på kortet + installera lite mer fläktar i chassit o ta bort lite av hårddisks buren, investera i en hyper 212 cpu kylare som kan blåsa varmluften från cpu ut bak , den kostar bara 200kr eller nåt. asså om graffet är 100grader borde du känna riktigt varm luft om du känner runt kortet!

jag hade ett xfx 6970 innan och det var runt 92grader som max då det var 30 grader i rummet..då kände man riktigt varm luft spruta ut bak, nu har du en annan typ av kylare men om du känner runt grafikkortets kylare om de kan vara så varmt ..

ladda hem msi afterburner då ser du ju fläktkurvan och temperaturen i en kurva och ser hur den höjs

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På lite otrevliga inlägg.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Ett test du kan göra för att kolla ifall det är dålig kontakt mellan kylaren och gpu är att testa hur stor temperaturskillnad du faktiskt får med tex 100% fläkthastighet jämfört med 25%. Har man uttorkad kylpast och dålig kontakt så brukar nämnligen inte temperaturen sänkas nämnvärt med ökad fläktstyrka medan ifall du har bra kontakt ser man direkt att tempen droppar ganska snabbt. Det är snarare regel än undantag att det är dåligt monterade kylare från fabrik dock; jag har fått montera om och byta kylpasta på de flesta kort jag köpt och det har i princip alltid blivit en förbättring.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

Säkert tempgivaren som visar fel, ta en utetemp mätare och peta in givaren mot kylaren, helst under.
Kan skala av givaren så den blir tunnare.

Haft liknade värden på en grafikkort och då var det fel på givaren, det var 20° svalare i verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

XFX är något jag bara rekommenderar då det inte finns några andra alternativ.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt kan dålig ventilation ge höga temperaturer, särskilt med kort som inte blåser ut varmluften. Du skulle testat utan sidoplåten.

I annat fall... välkommen till klubben

Permalänk
Medlem

Mitt xfx 7950 dual fan gick välditt varmt det med, bytte pasta osv utan framgång så bytte kylare helt o hållet. Det löste iaf problemet men ska ju inte behöva va så. Men det höll sig å andra sidan inom deras throttle gräns så det är ju inte fel i den bemärkelsen..

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö