CDON nekar mitt defekta grafikkort

Permalänk
Citat:

I ditt fall har de ju testat kortet men testat fel sak då de förmodligen inte har någon bra komunikation med supporten. Jag skulle fortsätta att diskutera med dem och förklara hur du ser på dom som leverantör, och vilka konsekvenser det får om du inte får hjälp (dvs tappad kund + rykte)...
Lycka till och ge dig inte....

Tack! Jag ska fortsätta bolla med dem så får jag se hur det går. Ska även försöka få kontakt med XFX. Problemet är ju bara att CDON svarar en gång var 24e timma. Värdelöst att man inte kan nå dem via telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathemoto:

De känns bara så extremt bökiga att ta kontakt med. Man måste fylla i en uppsats av uppgifter bara för att kunna skicka iväg ett mail till dem. Menar, varför ska de ha min "billing" samt "shipping"-adresS?

Ingen idé att du frågar mig, men det kan omöjligen ta mer än 15 minuter att göra. Du har garanterat spenderat mer tid i den här tråden utan att få något av det.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathemoto:

Aningen onödigt inlägg som inte tjänar något som helst syfte. Jag har ett nytt kort som jobbar i nästan 100 grader direkt från lådan som jag tänkt använda ett bra tag framöver och i en eventuell CF-lösning. Både du och jag vet att det inte är optimalt när man köper ett nytt dyrt grafikkort. Både du och jag vet att med tiden slits korten och temperaturen höjs. Och både du och jag vet att kortet inte kommer fungera i CF och inte heller leva särskilt länge när det redan nu ligger på höga temperaturer.

Säg till CDON att du planerar köra CF och att det då har stor betydelse för dig om kortet överhettar eller inte, av naturliga skäl. Har då captech inte ett extra kort att se om kortet överhettar då med så kan de inget annat göra än att acceptera reklamationen, iaf inget som är värt jobbet.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Haha, kör dom PÅ RIKTIGT Furmark?!?!?!?!?!??!

Ja? Furmark är det enda alternativet för att pressa stream processorerna tack vare dess textur projektering.

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Citat:

Både du och jag vet att ditt val av kort är ditt ansvar, ditt val av kylning är ditt ansvar, får du vad som står på pappret kan du inte klaga på någon annan än dig. Dör kortet innan sin garanti har du rätt till nytt, annars kanske du vill leta efter bättre kylning.

Så din filosofi är att händer något med din dator eller om en särskild komponent inte presterar som den bör så ska man helt enkelt leva med det då det är ens eget fel att man valde ett måndagsexemplar? Köper man en produkt och betalar extra för att få en grym kylare från XFX så förväntar man sig då att den ska prestera därefter. Så är det bara. Och du är rätt ensam om att tycka att näst intill 100 grader på ett sprillans nytt grafikkort är normalt. Jag har svårt att tro att du skulle acceptera det om det hände dig.

Permalänk
Medlem

Det låter som om kylaren helt enkelt är felmonterad, en enkel ominstallation kommer säkerligen att lösa dina problem.

Det är många gånger snabbare, enklare och billigare än att skicka in kortet och hoppas att försäljaren vill åta sig ett garantiärende. De har rätt så strikta guidelines från sina leverantörer vad de kan och inte kasn lösa in på garanti, och går det inte att lösa på det viset så får ju de helt enkelt skriva av kortet och ta förlusten vilket mång inte är villiga att göra.

En annan sak jag tänkte på är att många i den här tråden skriker i skyarna över att kortet inte ska vara så varmt och inte ligga på 100%. Den information som TS ger i trådens början säger egentligen ingenting. Jag kan ta vilket kort som helst med vilken eftermarknadskylare som helst och smocka in det i en låda helt utan luftgenomströmmning och få det att överhetta. Nu har TS i en senare post visat at så inte är fallet, men det skulle kunna vara så. Mycket intressantare är i så fall att få veta att kortet är x grader då ambient temperaturen i låder ligger på y grader. Då kan man göra en direkt jämförelse och se ifall det är ett problem med kortet eller med själva setupen.

Så för att sammanfatta, för en enkel och snabb lösning. Montera om kylaren. Det tar inte särskilt lång stund, ger bra resultat och kan vara riktigt intressant och lärorikt. Tjafsa med CDON kommer bara att ge dig magsår.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Din typ får gärna hålla sig till inet eller någon annan butik som med sina höga priser sprider ut kostnaden av att dela ut gratis grafikkort till alla dess kunder. Inte fan ska din inkompetens vara något jag, som konsument, betalar för.

Jazz har inte helt fel, men inte du heller Mathemoto, det lutar dock mer åt att kortet har en av dom sämre aftermarket kylarna, samtidigt som på bilden du visade så har chassit näst intill värdelöst luftflöde och det synns ett tjockt dammlager vilket tyder på att det är försämrat ännu mer, sen Intel's stock kylare som vispar runt värmen gör inte saken bättre, att kortet då når ~90c under spel är inte alls orimligt även om det är aftermarket kylare, sen har vi ingen aning om hur varmt det är i rummet, du kanske har ovanligt varmt vad vet vi, och fläkthastigheten säger absolut ingenting då olika kort (tillverkare, kylare) har sina egna fläktkurvor, 50% är ytterst lågt på många kort, men 85c låter givetvis väldigt högt för 50% fläkthastighet, men om kortet är 85c vid 50% fläkhastighet, så är det ju fel på fläktkurvan isåfall, vid 85c bör den ligga på kanske 90%, men du säger även att kortet går upp i 100% i 95c, hur fick du då fram att kortet ligger i 85c på 50% fläkthastighet? Sen skulle jag tippa på att kylpastan är dålig på ditt kort, skulle du ha blåst ut kortet ordentligt med en hårfön och ev bytt kylpasta, sen provat ta av chassiväggen så hade hade temperaturen säkerligen sjunkit 20c från 90-95 till 70-75c, vilket då är fullt normalt

Lutar mer åt inkompentens än att t.ex. GPU'n är trasig som på något magiskt vis gör att den avger mer hetta än vanligt, det makes no sense, och kortet har testats i öppen testrigg och det var inget fel på det alls, kortet låg troligtvis på 80c full load hos dom om det låg på 95c i ditt stängda dammiga R4 med endast 2 slöa fläktar som sköter luftflödet.

Jag hade skickat tillbaka kortet också om jag var CDON. (Med den informationen jag har att gå på nu, t.ex. jag har ingen aning om din rumstemperatur och du hade inte ens testat utan chassiväggen på)

En till sak som styrker det, från Mathemoto's förra tråd

Skrivet av skrytt:

Har ett likadant kort i min R4:a och jag tog bort HDD burarna och satte i extra fläktar och det resulterade i att kortet nu ligger på ca 70C.
Så se över luftflödet och sätt en fläkt kurva som många andra sagt.

Han fick det till 70c vid spelande efter att ha satt i extra fläktar och tagit bort båda HDD burarna, sanningen är att Fractal Design R4 har värdelöst luftflöde om det inte monteras in fläktar på alla lediga platser

Dom 400kr som Mathemoto ev behöver betala till CDON borde gått till 4st nya fläktar istället och ett 5.25" > 3.5" kit för att flytta upp HDDn och lägga SSDn uppepå

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathemoto:

Så din filosofi är att händer något med din dator eller om en särskild komponent inte presterar som den bör så ska man helt enkelt leva med det då det är ens eget fel att man valde ett måndagsexemplar? Köper man en produkt och betalar extra för att få en grym kylare från XFX så förväntar man sig då att den ska prestera därefter. Så är det bara. Och du är rätt ensam om att tycka att näst intill 100 grader på ett sprillans nytt grafikkort är normalt. Jag har svårt att tro att du skulle acceptera det om det hände dig.

Kortet presterar som det ska, att fixa kyliningen är ens eget problem. I de flesta fallen då folk skickar in kort för att de blir för varma så är det bara dammproblem. Om kortet fungerar hos dem så kommer de inte skrota skiten, skulle inte jag heller göra. Hitta problemet och fixa det själv, du har ett fungerande kort med en fungerande bra kylare på, precis vad du betalade för.

Hittar du ett faktiskt fel med kylaren eller kortet kan du skicka in det.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nimrood:

Det låter som om kylaren helt enkelt är felmonterad, en enkel ominstallation kommer säkerligen att lösa dina problem.

Det är många gånger snabbare, enklare och billigare än att skicka in kortet och hoppas att försäljaren vill åta sig ett garantiärende. De har rätt så strikta guidelines från sina leverantörer vad de kan och inte kasn lösa in på garanti, och går det inte att lösa på det viset så får ju de helt enkelt skriva av kortet och ta förlusten vilket mång inte är villiga att göra.

En annan sak jag tänkte på är att många i den här tråden skriker i skyarna över att kortet inte ska vara så varmt och inte ligga på 100%. Den information som TS ger i trådens början säger egentligen ingenting. Jag kan ta vilket kort som helst med vilken eftermarknadskylare som helst och smocka in det i en låda helt utan luftgenomströmmning och få det att överhetta. Nu har TS i en senare post visat at så inte är fallet, men det skulle kunna vara så. Mycket intressantare är i så fall att få veta att kortet är x grader då ambient temperaturen i låder ligger på y grader. Då kan man göra en direkt jämförelse och se ifall det är ett problem med kortet eller med själva setupen.

Så för att sammanfatta, för en enkel och snabb lösning. Montera om kylaren. Det tar inte särskilt lång stund, ger bra resultat och kan vara riktigt intressant och lärorikt. Tjafsa med CDON kommer bara att ge dig magsår.

Problemet är att om man själv försöker reparera kortet och det inte hjälper så har man fruktansvärt svårt att få rätt senare. Så man ska vara medveten om vad man gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Det är uppenbart inga fel på kortet. Återkom till CDON när det är paj istället.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathemoto:

De känns bara så extremt bökiga att ta kontakt med. Man måste fylla i en uppsats av uppgifter bara för att kunna skicka iväg ett mail till dem. Menar, varför ska de ha min "billing" samt "shipping"-adresS?

Inget konstigt egentligen. Lek med tanken att de har som regel att skicka ut ett nytt kort innan de fått in det trasiga(snabb service) och att de egentligen inte vet på förhand om kortet verkligen är trasigt. Med dessa uppgifter så går allting smidigast när de redan finns till hands och de kan fakturera dig om det trasiga kortet ej inkommer eller om det visar sig vara felfritt och således behöver skickas tillbaks till dig. Men normalt brukar det vara konto/kreditkortsuppgifter som bolag med samma upplägg vill ha så att en viss summa kan belasta kortet och återbetalas när fel konstaterats.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag hade prövat packa om det med ny pasta.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Det är uppenbart inga fel på kortet. Återkom till CDON när det är paj istället.

ett kort som uppnår närmare 100 grader när kortet inte maxbelastas är det fel på.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

har du satt en 120/140mm fläkt i chassidörren? Gjorde jag med mitt Fractal Design R2 chassi å de gjorde att temperaturen sjönk en del, samt två 140mm fläktar i topp.

Permalänk

vissa på detta forum alltså...... ts har ju svarat att han har hyfsad ventilation och dammfritt i chassit....
trist när sweclockers har blivit ett ställe där 80% av de som svarar har en taskig attityd...
jag tycker du ska ignorera alla klagare här, de far runt på olika trådar och lever för att skapa konflikt (så kallade e-hjältar).
ett grafikkort ska funka utan att ha 10 fläktar monterat runtomkring sig, sedan kan man diskutera tempnivåerna, men 100 grader är inte ok.

försök få till detta:
1. se till att cdon-supporten mäter tempen på ditt kort.
2. fråga dom om det är ok att köra crossfire med de temparna. se till att få svaret skrifligt.
3. låna ett kort till av någon du känner, och har du de tempsen du skriver så kommer korten överhettas vid crossfire.
4. återkom till cdon med ditt problem.

sedan är det ju som sagt en fördel att ha fler fläktar än det du visat upp men då snackar vi kanske 10 grader ner...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen får du ingen hjälp från CDON.com. Då kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Jag tycker att du ska ta kontakt med en konsumentvägledare på din kommun, ni kan tillsammans skriva till ARN.

Här kan du söka efter din lokala konsumentvägledare:

http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/

Info om du vill göra anmälan själv:

http://www.arn.se/Konsument/Hur-jag-anmaler/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

ett kort som uppnår närmare 100 grader när kortet inte maxbelastas är det fel på.

Nej... eftersom han inte får några defekter i spel eller i Heaven.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Nej... eftersom han inte får några defekter i spel eller i Heaven.

Vad har det med saken att göra? Artefakter (antar att du menade det) behöver man inte få bara för att kortet blir extremt varmt och fläktarna går på 100%. Det är helt uppenbart något fel på kortet om det blir så varmt, ska inte bli över 60-80 med normal kylning.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathemoto:

De känns bara så extremt bökiga att ta kontakt med. Man måste fylla i en uppsats av uppgifter bara för att kunna skicka iväg ett mail till dem. Menar, varför ska de ha min "billing" samt "shipping"-adresS?

Struntprat. Fyll in bara allt så de kan veta vad du har för serienummer etc. Sedan är det bara att skicka iväg ett mail så kommer du få svar från XFX ganska snabbt. För mig har de alltid varit snabba och villiga att hjälpa till. Allt från BIOS flash problem till problem med Eyefinity när jag hade ett 5970 (dual gpu) till ett 6970 kort.

Tar 2 minuter att få ihop allt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

XFX har grym support kan jag intyga dem bryr sig om sina kunder..

Permalänk

Läs nedan

Permalänk
Skrivet av Nimrood:

Det låter som om kylaren helt enkelt är felmonterad, en enkel ominstallation kommer säkerligen att lösa dina problem.

Det är många gånger snabbare, enklare och billigare än att skicka in kortet och hoppas att försäljaren vill åta sig ett garantiärende. De har rätt så strikta guidelines från sina leverantörer vad de kan och inte kasn lösa in på garanti, och går det inte att lösa på det viset så får ju de helt enkelt skriva av kortet och ta förlusten vilket mång inte är villiga att göra.

En annan sak jag tänkte på är att många i den här tråden skriker i skyarna över att kortet inte ska vara så varmt och inte ligga på 100%. Den information som TS ger i trådens början säger egentligen ingenting. Jag kan ta vilket kort som helst med vilken eftermarknadskylare som helst och smocka in det i en låda helt utan luftgenomströmmning och få det att överhetta. Nu har TS i en senare post visat at så inte är fallet, men det skulle kunna vara så. Mycket intressantare är i så fall att få veta att kortet är x grader då ambient temperaturen i låder ligger på y grader. Då kan man göra en direkt jämförelse och se ifall det är ett problem med kortet eller med själva setupen.

Så för att sammanfatta, för en enkel och snabb lösning. Montera om kylaren. Det tar inte särskilt lång stund, ger bra resultat och kan vara riktigt intressant och lärorikt. Tjafsa med CDON kommer bara att ge dig magsår.

Skrivet av zhrooms:

Jazz har inte helt fel, men inte du heller Mathemoto, det lutar dock mer åt att kortet har en av dom sämre aftermarket kylarna, samtidigt som på bilden du visade så har chassit näst intill värdelöst luftflöde och det synns ett tjockt dammlager vilket tyder på att det är försämrat ännu mer, sen Intel's stock kylare som vispar runt värmen gör inte saken bättre, att kortet då når ~90c under spel är inte alls orimligt även om det är aftermarket kylare, sen har vi ingen aning om hur varmt det är i rummet, du kanske har ovanligt varmt vad vet vi, och fläkthastigheten säger absolut ingenting då olika kort (tillverkare, kylare) har sina egna fläktkurvor, 50% är ytterst lågt på många kort, men 85c låter givetvis väldigt högt för 50% fläkthastighet, men om kortet är 85c vid 50% fläkhastighet, så är det ju fel på fläktkurvan isåfall, vid 85c bör den ligga på kanske 90%, men du säger även att kortet går upp i 100% i 95c, hur fick du då fram att kortet ligger i 85c på 50% fläkthastighet? Sen skulle jag tippa på att kylpastan är dålig på ditt kort, skulle du ha blåst ut kortet ordentligt med en hårfön och ev bytt kylpasta, sen provat ta av chassiväggen så hade hade temperaturen säkerligen sjunkit 20c från 90-95 till 70-75c, vilket då är fullt normalt

Lutar mer åt inkompentens än att t.ex. GPU'n är trasig som på något magiskt vis gör att den avger mer hetta än vanligt, det makes no sense, och kortet har testats i öppen testrigg och det var inget fel på det alls, kortet låg troligtvis på 80c full load hos dom om det låg på 95c i ditt stängda dammiga R4 med endast 2 slöa fläktar som sköter luftflödet.

Jag hade skickat tillbaka kortet också om jag var CDON. (Med den informationen jag har att gå på nu, t.ex. jag har ingen aning om din rumstemperatur och du hade inte ens testat utan chassiväggen på)

En till sak som styrker det, från Mathemoto's förra tråd

Han fick det till 70c vid spelande efter att ha satt i extra fläktar och tagit bort båda HDD burarna, sanningen är att Fractal Design R4 har värdelöst luftflöde om det inte monteras in fläktar på alla lediga platser

Dom 400kr som Mathemoto ev behöver betala till CDON borde gått till 4st nya fläktar istället och ett 5.25" > 3.5" kit för att flytta upp HDDn och lägga SSDn uppepå

Skrivet av xxxPaladinxxx:

vissa på detta forum alltså...... ts har ju svarat att han har hyfsad ventilation och dammfritt i chassit....
trist när sweclockers har blivit ett ställe där 80% av de som svarar har en taskig attityd...
jag tycker du ska ignorera alla klagare här, de far runt på olika trådar och lever för att skapa konflikt (så kallade e-hjältar).
ett grafikkort ska funka utan att ha 10 fläktar monterat runtomkring sig, sedan kan man diskutera tempnivåerna, men 100 grader är inte ok.

försök få till detta:
1. se till att cdon-supporten mäter tempen på ditt kort.
2. fråga dom om det är ok att köra crossfire med de temparna. se till att få svaret skrifligt.
3. låna ett kort till av någon du känner, och har du de tempsen du skriver så kommer korten överhettas vid crossfire.
4. återkom till cdon med ditt problem.

sedan är det ju som sagt en fördel att ha fler fläktar än det du visat upp men då snackar vi kanske 10 grader ner...

Skrivet av Commander:

Struntprat. Fyll in bara allt så de kan veta vad du har för serienummer etc. Sedan är det bara att skicka iväg ett mail så kommer du få svar från XFX ganska snabbt. För mig har de alltid varit snabba och villiga att hjälpa till. Allt från BIOS flash problem till problem med Eyefinity när jag hade ett 5970 (dual gpu) till ett 6970 kort.

Tar 2 minuter att få ihop allt.

Ska fixa det.

Skrivet av 120hz:

XFX har grym support kan jag intyga dem bryr sig om sina kunder..

Skönt att höra, Hoppas på det bästa.

Skrivet av netbuddy:

Visst, ok.. Men flera månader gör inte kortet gammalt iofs. Dessutom tycker jag inte att det är så extremt dåligt ventilerat? En insug och en utsug, samma som jag har (har iofs inte R4). Nåväl, vi får väl hoppas att det löser sig iaf?

edit: TS säger faktiskt att han märkte dessa problem redan från början, så då var det ju helt nytt...

Jag har varit i kontakt med en föredetta anställd på Gigabyte som numera driver sin egen datorbutik. Han påpekade en del saker som några av er redan nämnt. Till att börja med så håller han med om att nästan 100 grader är på tok för högt men menar att chassit i fråga troligtvis inte har det bästa luftflödet och blir i regel varmt, framförallt med standardfläktarna. Vi pratade om att testa öppna halva sidopanelen, eventuellt köra en bordsfläkt på kortet och kolla tempsen efter det, precis som tidigare påpekat här i tråden. Diskussioner gick även om att montera ner kortet och byta kylpastan, vilket också nämnts här i tråden. Dock som jag tidigare nämnt så kör jag just nu ett 460 med windforce-kylare vilket håller normala temperaturer. Så varför skulle det kortet klara det dåliga(?) luftlöftet om inte mitt 7970 gör det?

Chassit mitt är absolut inte dammigt, självklart syns smått damm när jag i ett mörkt rum lyser upp med stark lampa och tar kort. Och grafikkortet (när jag skickade iväg det till CDON) var inte ens i närheten av dammigt, så damm i sig är absolut inte boven i dramat. Men om ett nytt luftflöde i form av nya fläktar skulle sänka temperaturen drastiskt tvivlar jag starkt på, men vad vet jag.

Så jag får acceptera CDONs beslut helt enkelt. Göra lite experiment i mitt chassi, eventuellt testa kortet i någons väns burk och därefter agera om jag ska byta kylpasta eller låta det vara tills det helt enkelt påverkar strul i datorn. Jag kan dock inte släppa att jag vill ha detaljerade testresultat från CDON när hela ärendet handlade om värme. Och visar dom tydligt upp att kortet låg i betydligt lägre gradantal i deras rigg så finns det inte mycket mer att göra än att se över min egna burk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mathemoto:

S
Jag har varit i kontakt med en föredetta anställd på Gigabyte som numera driver sin egen datorbutik. Han påpekade en del saker som några av er redan nämnt. Till att börja med så håller han med om att nästan 100 grader är på tok för högt men menar att chassit i fråga troligtvis inte har det bästa luftflödet och blir i regel varmt, framförallt med standardfläktarna. Vi pratade om att testa öppna halva sidopanelen, eventuellt köra en bordsfläkt på kortet och kolla tempsen efter det, precis som tidigare påpekat här i tråden. Diskussioner gick även om att montera ner kortet och byta kylpastan, vilket också nämnts här i tråden. Dock som jag tidigare nämnt så kör jag just nu ett 460 med windforce-kylare vilket håller normala temperaturer. Så varför skulle det kortet klara det dåliga(?) luftlöftet om inte mitt 7970 gör det?

Chassit mitt är absolut inte dammigt, självklart syns smått damm när jag i ett mörkt rum lyser upp med stark lampa och tar kort. Och grafikkortet (när jag skickade iväg det till CDON) var inte ens i närheten av dammigt, så damm i sig är absolut inte boven i dramat. Men om ett nytt luftflöde i form av nya fläktar skulle sänka temperaturen drastiskt tvivlar jag starkt på, men vad vet jag.

Så jag får acceptera CDONs beslut helt enkelt. Göra lite experiment i mitt chassi, eventuellt testa kortet i någons väns burk och därefter agera om jag ska byta kylpasta eller låta det vara tills det helt enkelt påverkar strul i datorn. Jag kan dock inte släppa att jag vill ha detaljerade testresultat från CDON när hela ärendet handlade om värme. Och visar dom tydligt upp att kortet låg i betydligt lägre gradantal i deras rigg så finns det inte mycket mer att göra än att se över min egna burk.

Ett 7970 är ett betydligt kraftigare kort än GTX460 och alstrar mer värme. Som du själv är inne på bör du byta fläktar i ditt chassi. Fractal R4 är ett mycket bra chassi när man väl har sett över fläktarna.

citat
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Kortet klarar väll 105 grader? Så länge kortet håller sig innanför spec så är allt i sin ordning. Alla får inte lika bra exemplar, så är det bara. Är du inte nöjd får du nog byta kylare eller montera om den. Det är otur att vissa får ett dåligt ex, men det är också ett i-lands problem -- *mitt sprillans nya grafikkort som är sjukt bra låter för mycket :'(*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ähhh ja kör mitt kort i 110C load dock överklockat som en häst på "sätt in valfri olaglig substans". Funkar bra

Skämtåsido, Kontakta xfx bara så löser det nog sig. Din billing och shipping adress är inget konstigt, det är ju bara där du bor. Bifoga med kvitto och beskriv ditt problem med screenshot från när du spelar vad det är för temperaturer och all annan info du kan klämma in, desto mer desto bättre.

lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Kortet klarar väll 105 grader? Så länge kortet håller sig innanför spec så är allt i sin ordning. Alla får inte lika bra exemplar, så är det bara. Är du inte nöjd får du nog byta kylare eller montera om den. Det är otur att vissa får ett dåligt ex, men det är också ett i-lands problem -- *mitt sprillans nya grafikkort som är sjukt bra låter för mycket :'(*

Sant, men det ska inte ligga på nästan 100 bara för att det klarar 105. Det är inte heller normalt att fläktarna går på 100%, för att ens ha en mikroskopisk möjlighet att kyla det. Som TS sa så har det legat på 85 från början och bara blivit varmare på bara drygt ett halvår. Så skall det inte vara, *även* om ventilationen inte är extremt bra. Han skulle testa olika lösningar, men vad jag tror så kommer det inte att hjälpa så värst mycket. Jag tror nog inte att du heller skulle vilja sitta bredvid ett grafikkort som trycker 100% fläkthastighet konstant när du spelar... Detta kortet ligger normalt inte över 75-80 iaf, speciellt inte när fläkt går på 100...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Hade själv ett Asus dc2 6970 för några år sen.
Det gick upp i 105 grader av att spela Trine en gång i tiden.
Misstänkte direkt att kylaren satt dåligt och att pastan var kass. Visade sig att kylaren knappt var ditsatt och att pastan torkat en hel del.
Fixade det själv på 20 min och sen var det nere på max 70c och då körde jag med 2 st i CF.

Det är inte speciellt svårt att fixa en sådan detalj själv innan man skickar in det. Finns 100 youtube klipp och en säkert 1000 trådar på diverse forum.
Värmeproblem går oftast att lösa själv på en eller anna front, så länge man inte får artefakter och gröna streck så kan man vara säker på
att det inte är något direkt fel på kortet i sig. Utan man bör som många andra säger, se över lådans kylningsförmåga i form av fläktar, damm
och luftflöde..

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av Qwal:

ähhh ja kör mitt kort i 110C load dock överklockat som en häst på "sätt in valfri olaglig substans". Funkar bra

Skämtåsido, Kontakta xfx bara så löser det nog sig. Din billing och shipping adress är inget konstigt, det är ju bara där du bor. Bifoga med kvitto och beskriv ditt problem med screenshot från när du spelar vad det är för temperaturer och all annan info du kan klämma in, desto mer desto bättre.

lycka till!

Tack! Så fort jag får tillbaka kortet så jag har alla uppgifter ska det genast fixas. Hoppas de är bra tillmötesgående.

Skrivet av Skjulet:

Hade själv ett Asus dc2 6970 för några år sen.
Det gick upp i 105 grader av att spela Trine en gång i tiden.
Misstänkte direkt att kylaren satt dåligt och att pastan var kass. Visade sig att kylaren knappt var ditsatt och att pastan torkat en hel del.
Fixade det själv på 20 min och sen var det nere på max 70c och då körde jag med 2 st i CF.

Det är inte speciellt svårt att fixa en sådan detalj själv innan man skickar in det. Finns 100 youtube klipp och en säkert 1000 trådar på diverse forum.
Värmeproblem går oftast att lösa själv på en eller anna front, så länge man inte får artefakter och gröna streck så kan man vara säker på
att det inte är något direkt fel på kortet i sig. Utan man bör som många andra säger, se över lådans kylningsförmåga i form av fläktar, damm
och luftflöde..

Har god hjälp om en sådan operation skulle behövas. Men det låter som ett hett alternativ om inget annat fungerar.

Skrivet av netbuddy:

Jösses? Kontakten jag hade med han som tidigare jobbat på Gigabyte menar att XFX har stora problem med deras kylare och därav en av anledningarna till att de längre inte får släppa Nvidia kort.

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

wtf? nu kommer det väl nån mupp snart och säger att den killen får skylla sig själv också hahaha

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum