Heads up XP-användare

Permalänk
Medlem

Heads up XP-användare

En liten heads up till folk som fortfarande sitter på XP

http://blogs.technet.com/b/security/archive/2013/08/15/the-ri...

Hur stort kaos kommer det att bli i Maj nästa år tro? Stackars de företag som tvingas använda XP p.g.a medicintekniska produkter m.m.

Edit: Lite mer kring detta http://www.idg.se/2.1085/1.517508

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Man kommer märka ungefär 0 skillnad i de större organisationerna, då de fortfarande täcks av diverse SLA's.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inte så att XP slutar att fungera. Sedan bör man fråga sig hur många uppdateringar det har kommit till XP det senaste året? Men visst är det fler än man tror som sitter på gamla operativ. Programvaran som vi utvecklar på mitt jobb slutade fungera på Windows 2000 förra året pga en ändring vi införde. Dock har vi inte haft officiellt stöd för operativsystemet sedan MS slutade med sin utökade support, men nu blev det alltså ganska påtagligt att det fortfarande finns många som kör Win2k på en del maskiner.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Företag får börja satsa helt enkelt man kan inte sitta kvar vid ett över 10 år gammalt OS.
man tycker ju att dom som gör programvaran borde fixat Windows 7 stöd nu.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Företag får börja satsa helt enkelt man kan inte sitta kvar vid ett över 10 år gammalt OS.
man tycker ju att dom som gör programvaran borde fixat Windows 7 stöd nu.

Det blir lite problematiskt när organisationen innefattar 10.000+ enheter som ska uppgraderas, med lika många anställda som ska skolas om.

Banksystemet kör ju fortfarande mjukvara från tidigt 70-tal, till exempel.

Permalänk
Entusiast

Någon som vet hur omfattande det här är för en vanlig privatperson som bara surfar och använder E-mail?
Min morfar sitter nämligen på en gammal Intel P4-dator med Windows XP SP3 64 bit och skickar endast mail och surfar så vitt jag vet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Någon som vet hur omfattande det här är för en vanlig privatperson som bara surfar och använder E-mail?
Min morfar sitter nämligen på en gammal Intel P4-dator med Windows XP SP3 64 bit och skickar endast mail och surfar så vitt jag vet.

Det är precis som innan. Vanligt surfvett och vettiga brandväggar & antivirus kommer man långt med.

Innan de riktiga effekterna av det hela kommer märkas så har den datorn slutat fungera sedan länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonius:

Det blir lite problematiskt när organisationen innefattar 10.000+ enheter som ska uppgraderas, med lika många anställda som ska skolas om.

Banksystemet kör ju fortfarande mjukvara från tidigt 70-tal, till exempel.

Dom byter bara datorerna emot nya så det känns som att det borde gå rätt lätt.
Och sedan så är medelsvensson troligtvis van vid Windows 7 nu och det är inte stor skillnad från XP egentligen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

1. Är Microsoft så tröga och pensionerar ett OS som står för en så stor andel av Windows?
2. Eller är det dags att byta upp sig för alla som kör XP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Dom byter bara datorerna emot nya så det känns som att det borde gå rätt lätt.
Och sedan så är medelsvensson troligtvis van vid Windows 7 nu och det är inte stor skillnad från XP egentligen.

Om det vore så enkelt så hade alla gjort det, som man brukar säga. Att "bara" byta ut 10.000 enheter är en satsning på många miljoner, sen ska du skola om användarna, fixa licenser för programvara, SLA, drift, bakåtkompabilitet, you name it, för ett par miljoner till. Att göra detta vart tredje år är lite meningslöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonius:

Om det vore så enkelt så hade alla gjort det, som man brukar säga. Att "bara" byta ut 10.000 enheter är en satsning på många miljoner, sen ska du skola om användarna, fixa licenser för programvara, SLA, drift, bakåtkompabilitet, you name it, för ett par miljoner till. Att göra detta vart tredje år är lite meningslöst

Det har gått mer än 10 år sedan Win XP lanserades. dom borde ha förberätt sej på att behöva byta ut dom nu.
Jag skiter i hur många miljoner det kostar är företaget så stort så skulle det vara förberätt på att behöva göra en investering inom IT.
Att använda XP när Windows 7 fungerar bättre är enligt mej konstigt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Det har gått mer än 10 år sedan Win XP lanserades. dom borde ha förberätt sej på att behöva byta ut dom nu.
Jag skiter i hur många miljoner det kostar är företaget så stort så skulle det vara förberätt på att behöva göra en investering inom IT.
Att använda XP när Windows 7 fungerar bättre är enligt mej konstigt.

Om jag påpekar att samma sak gäller för din kommun och landsting och att du skulle betala för hela kalaset vart fjärde år så skulle det inte vara lika spännande antar jag

Förberedelser är precis det man gör, man tuggar på med XP så länge som det går och sparar ihop, sedan slänger man på 8'an när det är dags att pensionera hela parken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

1. Är Microsoft så tröga och pensionerar ett OS som står för en så stor andel av Windows?

Är Nintendo så tröga att dom inte gör fler spel till GameBoy Color? Lite så kände jag där
Man kommer ju fortfarande kunna installera och använda xp som vanligt så man lär ju inte märka någon skillnad alls.

Microsoft har ju dessutom visat med win8 att dom satsar på ett helt nytt sätt att använda datorn på och då förstår jag att dom inte är ett dugg intresserade i xp längre. Fast som sagt, vill man använda xp så gör man det, det fungerar fortfarande.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Det har gått mer än 10 år sedan Win XP lanserades. dom borde ha förberätt sej på att behöva byta ut dom nu.
Jag skiter i hur många miljoner det kostar är företaget så stort så skulle det vara förberätt på att behöva göra en investering inom IT.
Att använda XP när Windows 7 fungerar bättre är enligt mej konstigt.

Vad är det som säger att Windows 7 fungerar bättre än XP i nämnda fall? Eftersom programvaran fortfarande körs på XP fungerar det antagligen alldeles utmärkt, och då följer man devisen att inte laga det som redan fungerar. Det nämndes ju redan att XP är så likt W7..

Man kan tycka att ett stort företag ska investera inom IT, men det är naivt att tycka att dom ska göra det "bara för att" ifall behovet inte finns. Det finns naturligtvis otroligt mycket mer att lägga pengarna på också för att få verksamheten att frodas.

Permalänk
Avstängd

Fast vad Microsoft tycker och hästar sk-ter, är ju inget som företag behöver bryr sig om (Med de undantag av hästgödselhandlare och datorkonsulenter).
Det går alldeles utmärkt att köra en PC 386SX med DOS 5.x.

Operativsystemet är ett operativsystem och det minst intressanta. Applikationerna programmen är det som avgör.
Det finns en gammal bärbar PC typ 486dx någonting, med DOS6.x, det enda datorn gör är att styra en mätapparat och visa mätresultatet. Mätapparaten mäter luftläckage på bearbetade aluminiumdetaljer till fordonsindustrin.

Inte fasen behövs det någon dator med Win8, flera GHz processorer och behov att avkoda 1080p mkv-filer, för att göra den gammeldatorns jobb.

Kanske en Androiddator eller Raspberry PI skulle vara en vettig ersättare när gammeldatorn klappar ihop för gott.

Red: Blandar alltid ihop konsult=försäljare och konsulent=rådgivare. Menade datorkonsulter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Vad är det som säger att Windows 7 fungerar bättre än XP i nämnda fall? Eftersom programvaran fortfarande körs på XP fungerar det antagligen alldeles utmärkt, och då följer man devisen att inte laga det som redan fungerar. Det nämndes ju redan att XP är så likt W7..

Man kan tycka att ett stort företag ska investera inom IT, men det är naivt att tycka att dom ska göra det "bara för att" ifall behovet inte finns. Det finns naturligtvis otroligt mycket mer att lägga pengarna på också för att få verksamheten att frodas.

I min mening finns behovet om man använder ett OS som har sett sina bästa dar och snart går i pension.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

För övrigt var Win95 och Win98 väldigt utsatta för elakheter, fast det berodde ju på att det var så många som använde dessa OS.
80-90% av alla dator räcker nog inte, kanske över 95% av marknaden var Windows.
Idag är nog Win95 och Win98 några av de säkraste OS:en man kan ha. Väldigt lite Malware är programmerat för dessa OS de senaste 10 åren.

Samma sak kommer hända med WinXP, Snart nog kommer även nya malware vara inkompatibla med WinXP.
Kan vara läge att lägga undan hårdvara, drivrutiner och en kopia av WinXP, spara det 10år. Så har du om inget annat än värdefull klenod.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

I min mening finns behovet om man använder ett OS som har sett sina bästa dar och snart går i pension.

Som fafne skrev ovan är det inte operativsystemet som avgör, utan applikationerna. Det går knappast att övertala någon att investera flera miljoner kronor på att byta ut ett OS med motiveringen att "det är nyare" ifall det inte påverkar användandet hos företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

I min mening finns behovet om man använder ett OS som har sett sina bästa dar och snart går i pension.

Men om det fungerar så behöver man ju inte byta, det är det som är hela poängen.

Jag repeterar mig återigen: Alla dina pengar behandlas av programvara från 70-talet. Din pension, försäkring, lön, skatt, rubbet. Bara för att den är gammal är den inte per definition dålig. Fungerar den så fungerar den.

EDIT: Vill man hårdra det så är det till och med från 50-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Samma sak kommer hända med WinXP, Snart nog kommer även nya malware vara inkompatibla med WinXP.
Kan vara läge att lägga undan hårdvara, drivrutiner och en kopia av WinXP, spara det 10år. Så har du om inget annat än värdefull klenod.

om man har ett antal diskar som är formaterade med GPT så är XP ganska så värdelöst eftersom det inte kan läsa ens hårddiskar.
då är det Vista/7/8 som är alternativet. så vill inte ha xp nu och vill absolut inte ha det om 10 år ^^

å andra sidan vet jag ett litet företag som har 5 datorer med windows xp... bytte från win2000 för några år sedan.
får väl se om jag kan övertala dom att uppgradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonius:

Men om det fungerar så behöver man ju inte byta, det är det som är hela poängen.

Jag repeterar mig återigen: Alla dina pengar behandlas av programvara från 70-talet. Din pension, försäkring, lön, skatt, rubbet. Bara för att den är gammal är den inte per definition dålig. Fungerar den så fungerar den.

EDIT: Vill man hårdra det så är det till och med från 50-talet

ORLY ? om dom kör med IBM hårdvara från 1990-talet skulle jag kanske inte vara jätte förvånad.. men 1970-talet tillåt mig tvivla ^^

Permalänk
Skrivet av simon253:

Det har gått mer än 10 år sedan Win XP lanserades. dom borde ha förberätt sej på att behöva byta ut dom nu.
Jag skiter i hur många miljoner det kostar är företaget så stort så skulle det vara förberätt på att behöva göra en investering inom IT.
Att använda XP när Windows 7 fungerar bättre är enligt mej konstigt.

Att diskutera hur företag tänker när de kommer till stora platformsbyten är omöjligt då deras drivkraft är att maximera vinsten (eller minimera kostnaderna när vi pratar myndigheter och liknande). Jobbar på ett företag som dumt nog hoppade över XP och gick till Vista i ett projekt som drog över tiden...
Nu har man kommit till insikten att man måste lyfta sig till Windows 7, delvis på grund av att Intel tog ett beslut att inte ge support för Vista i sina grafikdrivrutiner i och med Ivy Bridge (XP stöds dock ). Eftersom kontors-laptops nästan aldrig utrustas med diskreta grafikkort är vi nu tvingade att byta operativsystem om det ska gå att köpa nya datorer för att ersätta de som går sönder.

Globalt sett är det mer än 10000 datorer som måste få nytt operativsystem och några tusen program och webapplikationer som måste testas för att se att de klarar övergången (flera webapplikationer klarar inte IE9 eller Chrome och ingen vet nog vilket stöd som finns för andra program som tuffat runt i 10 års tid). Det är inget litet projekt, men jag hoppas på att kunna få en lite bättre arbetsmiljö efter detta, då jag slåss med en sönderskruvad Vista-installation 8 timmar per dag. (Tilläggas bör att jag har goda erfarenheter av Vista som operativsystem i en hemdator som gick med det i nästan fyra år innan det blev en ny burk.)

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Någon som vet hur omfattande det här är för en vanlig privatperson som bara surfar och använder E-mail?
Min morfar sitter nämligen på en gammal Intel P4-dator med Windows XP SP3 64 bit och skickar endast mail och surfar så vitt jag vet.

Det är väl just surfandet som sedan blir farligt. Den som hittar säkerhetshål i XP som går att utnyttja från en webbsida eller e-post säljer det inte nu utan i slutet av april då man räknar med att priset har gått upp från dagens årslön.
http://www.pcworld.com/article/2046548/windows-xps-retirement...

Sedan kan ju en närmare 10 år gammal dator gå sönder när som helst så det är ju långt ifrån att din morfars dator ens fungerar till våren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Nu är det ju inte så att XP slutar att fungera. Sedan bör man fråga sig hur många uppdateringar det har kommit till XP det senaste året? Men visst är det fler än man tror som sitter på gamla operativ. Programvaran som vi utvecklar på mitt jobb slutade fungera på Windows 2000 förra året pga en ändring vi införde. Dock har vi inte haft officiellt stöd för operativsystemet sedan MS slutade med sin utökade support, men nu blev det alltså ganska påtagligt att det fortfarande finns många som kör Win2k på en del maskiner.

XP var med i 45 säkerhetsbulletiner mellan juli 2012 och juli 2013, varav 30 även gällde nyare Windows-versioner.
http://www.pcworld.com/article/2046839/zero-day-forever-move-...

Skrivet av Bonius:

Om det vore så enkelt så hade alla gjort det, som man brukar säga. Att "bara" byta ut 10.000 enheter är en satsning på många miljoner, sen ska du skola om användarna, fixa licenser för programvara, SLA, drift, bakåtkompabilitet, you name it, för ett par miljoner till. Att göra detta vart tredje år är lite meningslöst

Det finns ju ingen anledning att göra det med 3-4 års mellanrum. Om man installerar 8.1 under vintern har det stöd med säkerhetsuppdateringar till jan 2023, dvs man kan vänta 9 år till nästa uppgradering.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CeciliaB:

Det är väl just surfandet som sedan blir farligt. Den som hittar säkerhetshål i XP som går att utnyttja från en webbsida eller e-post säljer det inte nu utan i slutet av april då man räknar med att priset har gått upp från dagens årslön.
http://www.pcworld.com/article/2046548/windows-xps-retirement...

Sedan kan ju en närmare 10 år gammal dator gå sönder när som helst så det är ju långt ifrån att din morfars dator ens fungerar till våren.

Jag antar att jag får hålla lite koll efter April 2014 på vilka säkerhetshål man har täppt igen med Windows Update på senare operativsystem då.

Angående det fetstilta så tror jag inte det är en så stor fara men det skulle väl vara om nätaggregatet drar sig ur leken. Grejen är den att datorn har använts frekvent i kanske 5 år och sedan använts väldigt sparsamt. Datorn är faktiskt väldigt tyst och bra och är ganska snabb för att ha en så gammal hårddisk måste jag säga, snabbare än många Windows 7-installationer på vissa HDD's i alla fall!

Skrivfel
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

XP och gamla IE är fortfarande löjligt stora i Kina.
http://socialmediainasia.blogspot.se/2013/05/baidu-report-sai...

Permalänk
Medlem

De värsta virusen osv kom efter att M$ släppt sin patch. Det funkade alldeles utmärkt då folk inte uppdaterade sina OS.

Men visst det finns säker en hel del kvar att patcha även efter 10år av lappande och lagande.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Tja de fortsätter sälja XP för inbyggnad till 2016, och XP Mode rullar fortfarande i Windows 7 Professional/Ultimate/Enterprise.

Permalänk

Är det inte ganska många skolor som har xp på datorerna? i alla fall våra datorer i skolan. är bara lärare som har windows 7

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

ORLY ? om dom kör med IBM hårdvara från 1990-talet skulle jag kanske inte vara jätte förvånad.. men 1970-talet tillåt mig tvivla ^^

Nu var det inte frågan om hårdvara heller, utan om mjukvara

Skrivet av CeciliaB:

XP var med i 45 säkerhetsbulletiner mellan juli 2012 och juli 2013, varav 30 även gällde nyare Windows-versioner.
http://www.pcworld.com/article/2046839/zero-day-forever-move-...

Det finns ju ingen anledning att göra det med 3-4 års mellanrum. Om man installerar 8.1 under vintern har det stöd med säkerhetsuppdateringar till jan 2023, dvs man kan vänta 9 år till nästa uppgradering.

Det var ju just det jag fiskade efter... Skälet till att många fortfarande rullar på XP är för att man helt enkelt valt bort att kliva på Vista / Win7 då det låg för nära i tiden.