Problem vid installation av GTX 780

Permalänk

Problem vid installation av GTX 780

Hej SweC,

Jag har köpt ett EVGA GTX 780 SC ACX men när jag installerat det får jag bara en svart skärm vid uppstart med "B2" i höger nederkant.

Jag har en i7 2600k och ett MSI Z68A GD65 moderkort.

Tidigare hade jag ett ASUS HD 6990 kort installerat och jag har verkligen total rensat alla rester från CCC, drivers osv.

Någon som har någon idé om vad jag kan testa?

Skriv en rad om ni behöver några mer uppgifter om min rigg.

Jag har redan uppdaterat MB BIOS till senaste drivrutinerna.

Tack på förhand!

Sebastian

Permalänk
Medlem

Har du kollat att strömkablarna sitter i ordentligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tarrgoth:

Har du kollat att strömkablarna sitter i ordentligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Många gånger, fläktarna snurrar på som dom skall!

Permalänk
Medlem

Googlade "B2 error code" och tog första bästa MSI-relaterade sida...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av dwd:

Googlade "B2 error code" och tog första bästa MSI-relaterade sida...

Kan du inte bara skita i att skriva? Det där börjar bli rätt gammalt. Men det är väl förstås viktigt för dig att visa hur mycket forumkultur du snappat upp.

Tro mig, jag söker runt och läser för fullt i skrivande stund.

MEN jag postade ändå en tråd här i hopp om att någon skulle kunna hjälpa mig på svenska. Känns alltid mest hoppfullt.

Permalänk

Kan vara relevant att tillägga att jag just nu använder datorn i fråga, datorn bootar utan några problem utan grafikkort.

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg ?

Om inte annat hjälper så råder jag till ominstallation av Windows, vilket man "BÖR" göra när man byter en såpass betydelsefull komponent i systemet.

Som jag skrev, "BÖR" göra, inget "MÅSTE"...

Själv gör jag ALLTID en ominstallation när jag byter grafikkort, minnen eller ljudkort.
Har man en hyfsat snabb lina tar det inte särskilt långt tid att fixa till alla program, spel och uppdateringar som behövs.

Lycka till

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSoftMachine:

Kan vara relevant att tillägga att jag just nu använder datorn i fråga, datorn bootar utan några problem utan grafikkort.

Enda relevanta informationen jag hittat var att en hade problem med bioset på Grafikkortet, dom övriga verkar ha löst sina problem med moderkorts bios uppdateringar förutom nån som hade problem med sitt psu.

Har du provat kortet i den andra sloten?

Permalänk
Medlem

Hur har du anslutit skärmen till grafikkortet? Använder du just nu någon adapter till utgången? Testa utan den då. Testa andra portar, fungerar inte det testa med den andra kontakt som ditt grafikkort har, tex DP, HDMI osv.

Edit: och jag skulle nog också säga att du bör installera om Windows, det brukar spara tid mot att sitta och felsöka i timmar. Fungerar inte det kan du ju iaf utesluta allt som har med Windows att göra och skicka tillbaka kortet som DOA. Men innan du gör det bör du testa grafikkortet i en annan dator om du har möjlighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Testa uppdatera bios på moderkortet. brukar lösa det i sådana fall.

Visa signatur

<Dator 1> CPU: Intel I9 9900K@5Ghz | CPU Kylare: Noctua NH15 | MB: Asus Maximus XI Gene | RAM: G.Skill 32GB DDR4 3200MHz CL14 Trident | HDD: Samsung M.2 970 1tb | GPU: Asus RTX 3080TI Strix
<Dator 2> CPU: Intel I7 8700K@4.8Ghz | CPU Kylare: Be Quite Dark Rock Pro 4 | MB: Asus Z370-H | RAM: G.Skill 16GB DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws V | HDD: Samsung M.2 970 500gb | GPU: Asus 2080 Dual

Permalänk

Hade exakt det här problemet när jag uppgraderade till ett 780. Det löses endast genom flashing av bios. Du måste alltså uppdatera det. Det räcker inte bara med att använda MSI:s egna Live Update.

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk

OK!

Detta har jag gjort.

Jag har uppdaterat BIOSet på moderkortet genom att ladda ner det senaste till en USB och uppdatera det, dvs inte via live update, jag gissar att det är detta ni menar med att "flasha". Men jag har läst att folk installerat BIOSet till IvyBridge och fått det att fungera på bekostnad av möjligheten att OC. Tycker detta låter konstigt och vet isåfall inte vilken BIOS uppdatering jag skall ladda ner. Har helt sonika ladda ner den senaste uppdatering till MITT moderkort.

Jag har testat kortet i båda PCI-E slotsen utan framgång. Jag har testat koppla in skärmen i samtliga ingångar på kortet utan framgång.

Mitt PSU är Fractal Design Newton R2 1000w och i och med att den drivit ett 6990 utan problem(som troligen är betydligt hungrigare) så tycker jag inte det borde vara felet.(?)

När ni skriver installera om windows, menar ni då en hel omformatering eller bara ominstalltion av windows?

Sitter är ärligt i tankarna på att bara köpa en ny cpu och moderkort direkt ifall SandyBridge inte är så sugen på mitt 780. Pengarna är inte problemet, känns mer tråkigt att kassera ett fullt dugligt CPU+Moderkort.

Permalänk
Skrivet av xp1ratex:

Enda relevanta informationen jag hittat var att en hade problem med bioset på Grafikkortet, dom övriga verkar ha löst sina problem med moderkorts bios uppdateringar förutom nån som hade problem med sitt psu.

Har du provat kortet i den andra sloten?

Hur uppdaterar man BIOSet på grafikkortet?

Permalänk
Skrivet av Oliviawilde:

Hade exakt det här problemet när jag uppgraderade till ett 780. Det löses endast genom flashing av bios. Du måste alltså uppdatera det. Det räcker inte bara med att använda MSI:s egna Live Update.

Du har ju samma CPU+Moderkort som jag! Vilken version uppdaterade du BIOS till?

Permalänk
Skrivet av TheSoftMachine:

Du har ju samma CPU+Moderkort som jag! Vilken version uppdaterade du BIOS till?

Om du har G3 (som jag) och inte B3 på ditt moderkort så kan du ladda ner den senaste versionen av bios här: http://www.msi.com/product/mb/Z68A-GD65--G3-.html#/?div=BIOS

Sedan läs instruktionerna för hur man flashar med en USB-sticka här: http://www.msi.com/files/pdf/Bios_update_SOPAll.pdf
Denna är längst upp.

Edit: Läste det du skrivit ovan. Du måste ta uppdateringen som gäller för Ivy Bridge, vilket är v. 25.8. När jag uppdaterade förlorade jag inga funktioner så som möjligheten till OC Genie eller dylikt. Däremot var det lite knepigt (om man inte gjort det tidigare) att få windows att boota, då alla inställningar återställs. Även AHCI-mode på diskarna återgår till IDE vilket resulterar i att du inte kan boota.

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSoftMachine:

OK!

Detta har jag gjort.

Jag har uppdaterat BIOSet på moderkortet genom att ladda ner det senaste till en USB och uppdatera det, dvs inte via live update, jag gissar att det är detta ni menar med att "flasha". Men jag har läst att folk installerat BIOSet till IvyBridge och fått det att fungera på bekostnad av möjligheten att OC. Tycker detta låter konstigt och vet isåfall inte vilken BIOS uppdatering jag skall ladda ner. Har helt sonika ladda ner den senaste uppdatering till MITT moderkort.

Jag har testat kortet i båda PCI-E slotsen utan framgång. Jag har testat koppla in skärmen i samtliga ingångar på kortet utan framgång.

Mitt PSU är Fractal Design Newton R2 1000w och i och med att den drivit ett 6990 utan problem(som troligen är betydligt hungrigare) så tycker jag inte det borde vara felet.(?)

När ni skriver installera om windows, menar ni då en hel omformatering eller bara ominstalltion av windows?

Sitter är ärligt i tankarna på att bara köpa en ny cpu och moderkort direkt ifall SandyBridge inte är så sugen på mitt 780. Pengarna är inte problemet, känns mer tråkigt att kassera ett fullt dugligt CPU+Moderkort.

Låter märkligt att man inte skulle kunna klocka efter att man uppdaterat bios. Det enda jag kan tänka mig är att man så klart tappar inställningarna för överklockningen så se till att skriva ned/fota dessa om du inte har bra minne

PSU är absolut inga problem, du kan köra 780 Classified i SLI och överklocka båda utan problem Köp ingen ny hårdvara! Flasha först moderkortet, om det fortfarande inte fungerar kan du ju haft oturen och fått ett defekt kort!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Oliviawilde:

Om du har G3 (som jag) och inte B3 på ditt moderkort så kan du ladda ner den senaste versionen av bios här: http://www.msi.com/product/mb/Z68A-GD65--G3-.html#/?div=BIOS

Sedan läs instruktionerna för hur man flashar med en USB-sticka här: http://www.msi.com/files/pdf/Bios_update_SOPAll.pdf
Denna är längst upp.

Edit: Läste det du skrivit ovan. Du måste ta uppdateringen som gäller för Ivy Bridge, vilket är v. 25.8. När jag uppdaterade förlorade jag inga funktioner så som möjligheten till OC Genie eller dylikt. Däremot var det lite knepigt (om man inte gjort det tidigare) att få windows att boota, då alla inställningar återställs. Även AHCI-mode på diskarna återgår till IDE vilket resulterar i att du inte kan boota.

Japp det är ett G3 jag har. Och det är den uppdateringen under länken jag installerat.

Men vad innebär detta, är det något mer som skall installeras?

**Please reinstall driver after updating BIOS with ME8.

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Låter märkligt att man inte skulle kunna klocka efter att man uppdaterat bios. Det enda jag kan tänka mig är att man så klart tappar inställningarna för överklockningen så se till att skriva ned/fota dessa om du inte har bra minne

PSU är absolut inga problem, du kan köra 780 Classified i SLI och överklocka båda utan problem Köp ingen ny hårdvara! Flasha först moderkortet, om det fortfarande inte fungerar kan du ju haft oturen och fått ett defekt kort!

Ja jag ska gnissla på lite med det här. Tack!

Permalänk
Skrivet av Oliviawilde:

Däremot var det lite knepigt (om man inte gjort det tidigare) att få windows att boota, då alla inställningar återställs. Även AHCI-mode på diskarna återgår till IDE vilket resulterar i att du inte kan boota.

Jag hade inte gjort det tidigare, men datorn startar som den skall efter uppdatering, fungerar som vanligt, med 780 kortet ute dvs.

Permalänk
Medlem

Om du installerat Windows med diskarna inställda på AHCI så kommer du antagligen bara få blåskärm när den laddar Windows. Har du däremot aldrig ändrat själv i bios innan du installerade så kördes diskarna troligtvis redan på IDE så då behöver du inte fundera så mycket. AHCI är att föredra, så nästa gång det är dags för ominstallation, se till att ställa in AHCI först innan du formaterar om och installerar Windows

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Om du installerat Windows med diskarna inställda på AHCI så kommer du antagligen bara få blåskärm när den laddar Windows. Har du däremot aldrig ändrat själv i bios innan du installerade så kördes diskarna troligtvis redan på IDE så då behöver du inte fundera så mycket. AHCI är att föredra, så nästa gång det är dags för ominstallation, se till att ställa in AHCI först innan du formaterar om och installerar Windows

OK! Ska kika och se vad det är när det blir dax för formatering, kanske rentav blir nu i dagarna, beroende på hur detta problemet utvecklar sig.

Permalänk
Föredetting

Koden B2 på MSI-moderkort betyder initiering av VBIOS. Alltså att den läser in grafikkortets BIOS. Hänger den sig där är grafikkortet förmodligen defekt, då VBIOS inte kan läsas in, alternativt att grafikkortet inte tillåter uppstart, för att det saknas strömkablar eller liknande.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av TheSoftMachine:

Jag hade inte gjort det tidigare, men datorn startar som den skall efter uppdatering, fungerar som vanligt, med 780 kortet ute dvs.

Så du är säker på att du har den senaste BIOS-versionen?

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk
Skrivet av Oliviawilde:

Så du är säker på att du har den senaste BIOS-versionen?

Jag var det, men kikade och det hade jag inte! Har nu uppdatera BIOS till rätt version.

Och datorn startade upp utan fel meddelande när jag stoppade i kortet!

MEN den hittar liksom inte kortet, går jag inte på cpuid så står det bara "standard VGA bildskärmskort"

Jag hade räknat med att den skulle säga åt mig att den hittat ny hårvara osv. Är det nåt som är fel eller behöver jag bara tanka ner drivrutiner?

Permalänk
Skrivet av TheSoftMachine:

Jag var det, men kikade och det hade jag inte! Har nu uppdatera BIOS till rätt version.

Och datorn startade upp utan fel meddelande när jag stoppade i kortet!

MEN den hittar liksom inte kortet, går jag inte på cpuid så står det bara "standard VGA bildskärmskort"

Jag hade räknat med att den skulle säga åt mig att den hittat ny hårvara osv. Är det nåt som är fel eller behöver jag bara tanka ner drivrutiner?

Jag vet faktiskt inte. Trodde det skulle fixa sig efter att du uppdaterat BIOS. Som sagt, jag hade exakt samma problem som du och med tanke på att vi har samma moderkort så tänkte jag att det var en BIOS uppdatering som krävdes. Men det du nu beskriver känner jag inte igen. Visserligen hade jag förinstallerat drivrutinerna till kortet, så när jag stoppade i det efter BIOS-uppdateringen var det pretty much Plug&Play.

Men ja, ladda ner de nya drivrutinerna till kortet!

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk
Skrivet av Oliviawilde:

Jag vet faktiskt inte. Trodde det skulle fixa sig efter att du uppdaterat BIOS. Som sagt, jag hade exakt samma problem som du och med tanke på att vi har samma moderkort så tänkte jag att det var en BIOS uppdatering som krävdes. Men det du nu beskriver känner jag inte igen. Visserligen hade jag förinstallerat drivrutinerna till kortet, så när jag stoppade i det efter BIOS-uppdateringen var det pretty much Plug&Play.

Men ja, ladda ner de nya drivrutinerna till kortet!

Installerade launch drivisarna från skivan som kom med kortet, och nu står det GTX 780 i cpuid! Så det verkar fungera!

Ska jag ladda ner dom senaste BETA drivrutinera eller skall jag köra på dessa? verkar inte finns övermånga olik drivrutinsalternativ till kortet och detta är första gånger jag har ett Nvidia kort.

Permalänk
Skrivet av TheSoftMachine:

Installerade launch drivisarna från skivan som kom med kortet, och nu står det GTX 780 i cpuid! Så det verkar fungera!

Ska jag ladda ner dom senaste BETA drivrutinera eller skall jag köra på dessa? verkar inte finns övermånga olik drivrutinsalternativ till kortet och detta är första gånger jag har ett Nvidia kort.

Ladda ner Geforce Experience. Då får du alltid de senaste drivrutinerna!

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk
Skrivet av Oliviawilde:

Ladda ner Geforce Experience. Då får du alltid de senaste drivrutinerna!

TANKAR!

Tack för hjälpen! Du och samtliga som skrivit i tråden! Verkar som att all fungerar som det skall nu!

Det som behövs för en datorsopa som mig är att folk håller mig sällskap när jag pillar och grejer, annars klara jag inte av det! får sån satans ångest av att greja med datorn.

TACK!

Permalänk
Medlem

Inga problem, alltid kul att kunna hjälpa till! Btw, undvik senaste beta-drivrutinerna om du har en koreansk monitor!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Inga problem, alltid kul att kunna hjälpa till! Btw, undvik senaste beta-drivrutinerna om du har en koreansk monitor!

Blev tvungen att googla, men BenQ var Taiwanes!