Golvhögtalare för 4000-5000.

Permalänk

Golvhögtalare för 4000-5000.

Tjena! Som titeln säger så har jag börjat bli sugen på lite mer finljud än mina 5.25" monitorer och 2x12" subwoofer på 1200w. Vill inte lägga mer än det som står ovan, 4-5000. Då jag måste spara ihop till det från noll på en väldigt låg inkomst.

Har kollat två olika golvare som båda haft 12" basar och en 6" mellan + skrikare. Anledningen till att jag kollat på golvare med större bas-element är att jag lystnar på väldigt mycket hiphop/dubstep och som ni kanske gissat gillar bas med den lådan jag har nu hehe.

Så kortfattat: golvare för max 5000. 10" eller 12", skillnad ? Tips tack, vet inte riktigt rätt sidor för detta. Passiva då jag har en gammal förstärkare jag tänkt använda som jag tror ger närmare 150w per kanal (2).

Får ursäkta om tråden är felpostad då jag använder mobilen just nu, enda ljud-delen jag hittade. Finns säkert bättre sidor för detta men då jag inte kan sova eller har något bättre för mig så tänkte jag fråga här där jag har konto.

Med vänliga hälsningar,

Dennis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Är det bastungt du gillar så kan jag varmt reka Cerwin Vega.
Med neutralare (korrektare) högtalare så är risken stor att elektronisk musik låter tråkigt.
Cerwin är däremot i princip skräddarsydda för att skapa tungung

Permalänk
Medlem

Skulle väl själv rekommendera ett par billiga stativare + "subwoofer", men det är svårt att komma undan lika billigt då.

Som #Svensktiger säger så vore nog ett par CV passande.
Micke på Hifiguru har ett par HP-215 inne för tillfället som ligger på 3,5k.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Är det bastungt du gillar så kan jag varmt reka Cerwin Vega.
Med neutralare (korrektare) högtalare så är risken stor att elektronisk musik låter tråkigt.
Cerwin är däremot i princip skräddarsydda för att skapa tungung

Bas har jag redan, är ute efter mer finljud som sagt. Vad jag har hört så ska CV vara långt ifrån det. Men vill ändå som sagt ha bra med bas ändå, därför jag kollade på ett par med 2 tolvor i varje. Som ändå var från något fint märke. Ska försöka hitta vad det var för något.

Så jag tänkte som sagt gå efter finljud denna gång. Saknas det bas så har jag en monster låda just för det som jag kan leka med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Är det bastungt du gillar så kan jag varmt reka Cerwin Vega.
Med neutralare (korrektare) högtalare så är risken stor att elektronisk musik låter tråkigt.
Cerwin är däremot i princip skräddarsydda för att skapa tungung

Är det elektronisk musik med schysst kvalité så är det tvärtom, låter mycket bättre. Men om du menar Basshunter och annan fjortisdunk så har du iofs rätt, då hör man hur kasst det är om högtalarna låter "rätt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Bas har jag redan, är ute efter mer finljud som sagt. Vad jag har hört så ska CV vara långt ifrån det. Men vill ändå som sagt ha bra med bas ändå, därför jag kollade på ett par med 2 tolvor i varje. Som ändå var från något fint märke. Ska försöka hitta vad det var för något.

Så jag tänkte som sagt gå efter finljud denna gång. Saknas det bas så har jag en monster låda just för det som jag kan leka med.

Skickades från m.sweclockers.com

Köp ett par schyssta stativare då och använd din baslåda med dom.

Permalänk
Medlem

Om du redan har baskapacitet så det räcker kan jag inte annat än hålla med Exiphi.
Kan personligen rekommendera Monitor Audio BX2. En polare har ett par och de låter i mångt och mycket lika djävla bra som mina RX6'or :'<

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikum:

Om du redan har baskapacitet så det räcker kan jag inte annat än hålla med Exiphi.
Kan personligen rekommendera Monitor Audio BX2. En polare har ett par och de låter i mångt och mycket lika djävla bra som mina RX6'or :'<

Och ni har A/B-testat i samma rum osv?

Permalänk
Skrivet av Paprikum:

Om du redan har baskapacitet så det räcker kan jag inte annat än hålla med Exiphi.
Kan personligen rekommendera Monitor Audio BX2. En polare har ett par och de låter i mångt och mycket lika djävla bra som mina RX6'or :'<

Är ett par BX5a Deluxe jag har nu. Men vill ha mer ljud helt enkelt och bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Jag håller ändå på Cerwin.
Dom har ju olika modeller,så man kanske inte skall välja dom hornladdade discosakerna om man vill ha lite finlir.
Men dom mer "normala" varianterna är inte alls så tokiga.

Permalänk
Medlem

audiopro Black Pearl V3 låter kanon bra

Permalänk

Jag hade förut ett par Cerwin Vega V12f, Riktigt fint ljud och med bra tryck i basarna

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Och ni har A/B-testat i samma rum osv?

Yes, hemma hos mig med både hans och min(a) förstärkare/högtalare.
Nu är det mycket möjligt att kraftverken saknar något fundamentalt för att dra runt RX6'orna, men jag blev då kort sagt INTE imponerad av mina högtalare.

Fick dock en väldigt förmånlig deal och kunde inte motstå, speciellt när jag kikat på dem så länge.
Jag är nöjd, men långt ifrån slagen med häpnad och jag skulle aldrig kalla dem för prisvärda vid dagens nypris på 9900:-.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Är ett par BX5a Deluxe jag har nu. Men vill ha mer ljud helt enkelt och bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Mer ljud, hehe vad är det?

Kan iaf tipsa om Dynaudio som har gruvligt välljudande stativare.
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=144260

Mer ljud, ja varför inte provlyssna ett par Klipsch med horn?
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=190150

Permalänk
Medlem

Vill du ha mer finljud och definitivt golvare får du nog lägga mer för att klå dina BX5a. Lägg hela din budget på ett par stativare om du vill ha rejäl förbättring.
CV rekommenderar jag inte. Partydunk och väldigt väldigt färgade. Tror du tröttnar på det ganska snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kollat på dessa två, sitter nu äntligen vid datorn så här är två länkar, känns ändå som att dessa skulle klå mina BX5a'or? lol

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-dynamite-12-v-2-bla...

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-df-6-bla...

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Är ett par BX5a Deluxe jag har nu. Men vill ha mer ljud helt enkelt och bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

M-Audio och Monitor Audio är inte samma märke.

Skrivet av waspen123:

Kollat på dessa två, sitter nu äntligen vid datorn så här är två länkar, känns ändå som att dessa skulle klå mina BX5a'or? lol

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-dynamite-12-v-2-bla...

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-df-6-bla...

Mer dån kanske men inte mer välljud.

Permalänk
Medlem

Stick iväg till din närmaste hifi-butik högtalare ska man själv lyssna på ta med den musiken du brukar lyssna på så ber du de koppla in med en sub som är liknande den du har hemma.
Exempel på högtalare i prisklassen
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/dali_...
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/bw_dm...
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/dali_...

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk

Tackar för alla svar, tror jag blev lite klokare.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Kollat på dessa två, sitter nu äntligen vid datorn så här är två länkar, känns ändå som att dessa skulle klå mina BX5a'or? lol

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-dynamite-12-v-2-bla...

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-df-6-bla...

Dynavoices Definition-serie är känd för att vara lite "instegs-Hifi", de är mer lagda åt finljuds-hållet, men om de är mycket bättre än dina BX5: or, jaa du. Det blir ingen jättestor uppgradering i alla fall.

Det andra alternativet skulle jag personligen aldrig titta på, värre än CV..

Permalänk

Tackar!

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Rekordmedlem

Sälja av din basmodul och köpa en rocklåda som låter bra och kan spela starkt?
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=86162

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Sälja av din basmodul och köpa en rocklåda som låter bra och kan spela starkt?
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=86162

Inte det jag var inne på precis. Spela starkt kan jag, kan få grannas rutor och skaka om jag vill 20m bort, likaså garageporten här hemma.. men frågan var om att gå mer mot hifi hållet alltså.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Rekordmedlem

Xl fidelity låter riktigt bra för att vara den typen av högtalare och de går inte att jämföra med CV och liknade, du verkade ju inte vilja ha en strikt hifihögtalare utan nått som kan spela starkt och då passar XL bra (de har däremot en tendens att uppfattas som stora) XL 1800pro är mer lik en stor studiomonitor än CV om de drivs bra, de brukade demas tillsammans med Dynamic Precission slutsteg på den tiden de fanns som nya och det brukade låta både bra och det gick att spela väldigt starkt utan att det lär ansträngt, De presterar alltså mer likt ATC än enkla hemmaprylar.
Med tanke på vad du redan har tror jag inte att du hittar nån ny golvhögtalare som är direkt bättre för 4-5000kr däremot kanske det får att trolla lite med drivningen av det du redan har, ett bättre filter med dsp/eq kan kanske vara nått,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Xl fidelity låter riktigt bra för att vara den typen av högtalare och de går inte att jämföra med CV och liknade, du verkade ju inte vilja ha en strikt hifihögtalare utan nått som kan spela starkt och då passar XL bra (de har däremot en tendens att uppfattas som stora) XL 1800pro är mer lik en stor studiomonitor än CV om de drivs bra, de brukade demas tillsammans med Dynamic Precission slutsteg på den tiden de fanns som nya och det brukade låta både bra och det gick att spela väldigt starkt utan att det lär ansträngt, De presterar alltså mer likt ATC än enkla hemmaprylar.
Med tanke på vad du redan har tror jag inte att du hittar nån ny golvhögtalare som är direkt bättre för 4-5000kr däremot kanske det får att trolla lite med drivningen av det du redan har, ett bättre filter med dsp/eq kan kanske vara nått,

Ah ok! Ett ljudkort kanske jag skulle satsa på? Sitter för stunden på ett asus DG tror jag det är, sen från det in i ett litet mixerbord.

Så ett ljudkort kanske? Det borde väl ge mig lite mer ljud ?

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Rekordmedlem

Håller du på skapa musik? Fungerar ditt nuvarande ljudkort och du har det kopplat via en mixer så har du troligen inte så mycket att hämta där om du bara spelar upp musik, då är det bättre att skaffa en dac eller nått som kan förbättra filtreringen och drivningen av ljudsystemet, jag har en sån här http://www.behringer.com/EN/Products/DCX2496.aspx som kan agera dac, filter och eq.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Håller du på skapa musik? Fungerar ditt nuvarande ljudkort och du har det kopplat via en mixer så har du troligen inte så mycket att hämta där om du bara spelar upp musik, då är det bättre att skaffa en dac eller nått som kan förbättra filtreringen och drivningen av ljudsystemet, jag har en sån här http://www.behringer.com/EN/Products/DCX2496.aspx som kan agera dac, filter och eq.

Jag lyssnar bara på musiken hehe. jo jag har kollat lite på dac, gör det stor skillnad? Agerar det som ljudkort då istället för mitt nuvarande, eller kopplar man det via ljudkortet?

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

för "bättre" ljud är nästa steg ca 10-15 för enbart golvare. smaksak, va på hifipunkten idag å lyssna på bx5orna och kollade/lyssnade på bra mycket dyrare.

Polare har klipsch rf-7 II och det är ju en annan värld.

men det är ett stort steg upp från bx5 om du ska höra "bättre" ljud. allt beror på vad du klassar de som, bara mer tryck? bättre klarhet, liv? osv osv osv.

beror på om du vill ha mjukt neutralt eller hårt ljud, vilken sorts diskant/horn du vill ha hur mycket mellan register och i vilken klang och vad för bas.

vill du bara ha mycket bas kan ja ta fram ett par. men vill du ha fin ljud och masssor med bas? köp klipsch. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=695422
rf-62 skulle jag börja på. men är dubbla din budget.

för 5k kommer du annars få ett par högtalare som spelar "sämre" än dina fast bara har massa bas.

Permalänk
Rekordmedlem

En dac kan bara användas för att spela upp ljud så den ersätter utgångarna på ett ljudkort, men vill du ansluta en mikrofon så går det inte om den inte har ett eget ljudkort som tex en usb ansluten mikrofon, men man kan ha flera ljudkort och tex bara spela upp ljud via dacen och ha en mikrofon ansluten till ett internt ljudkort.
Störnivån brukar bli lägre med en extern omvandlare så en dac kan förbättra ljudet och hur man kopplar beror på vilken dactyp man skaffar, usb och toslink är vanligast på 2 kanalsdacar om man ansluter mot en dator, men det finns även nätverksenheter och är det surround så har man ofta hdmi till dacen i en hembiodekoder.
Toslinkanslutning kräver att den är integrerad i moderkortets ljuddel eller på ett separat ljudkort och de övriga anslutningarna behöver inte någon speciell ljuddel alls i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ok! Tackar så mycket

Visa signatur

APB: Reloaded <3