Laptop stängde av sig vid boot och verkar inte gå att starta (strömproblem?)

Permalänk
Medlem

Laptop stängde av sig vid boot och verkar inte gå att starta (strömproblem?)

Min fars dator, en sony vaio PCG 61211M gick från att fungera helt normalt till att den stängde ner sig när den skulle startas upp.
Efter att den stängt ner sig första gången försökte pappa starta den ett antal gånger till, men kom till en punkt där inget händer när man trycker på powerknappen. Han gav den då till mig.

Jag gjorde:
1. Drog ut sladd + batteri
2. Höll inne powerknapp 1m
3. Stoppa in sladden.
4. Starta datorn, kom då snabbt in i windows, men datorn stängde av sig.
Gjorde om denna procedur och var nog som längst inne i windows i ca 20minuter, hade då passat på att stoppa in batteriet med, som enligt windows verkade laddas. (frid och fröjd tänkte jag).

Datorn dog dock ändå, trots att batteriet verkar ha laddats upp till 22%. - konstigt? Borde då inte batteriet driva datorn om det är strömadaptern som spökar?
Jag tog därefter datorn till jobbet och har mätt att laddaren fungerar som den skall, den ger mina 19.5V, så inget problem med den.

Vad är mitt nästa steg? Vad kan jag testa? Köpa ny DC jack adapter? Och isf vilken sådan skall jag köpa? - Kan man öppna datorn och mäta något där, eller eventuellt löda om något som kan glappa? - har utrustning på jobbet för detta.

* Har även dragit ut hdd + RAM och låtit datorn vila, samt testat ha den i frysen en timma efter något tips på internet

Felkällor:
Laddaren - fast borde ju fungera då vi mätt den med multimeter?
Batteriet - Även utan batteri skall ju en laptop fungera, så borde inte vara batteri heller?
Dc jack adapter - Kan ju vara fel, men konstigt att den dog efter att ha startat upp i 20min i windows, batteriet borde ju tagit över om detta glappat.
Minnen - kan det vara minnesrelaterat?

Jättetacksam för all hjälp jag kan få, vill gärna få igång datorn då pappa behöver den och han vill verkligen inte köpa en ny.

Visa signatur

Intel NUC :(